T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]
Ik ben inmiddels al meer dan een jaar in het bezit van mijn bus, dus hoog tijd om hier ook maar eens een topic te openen.
Het hele verhaal vanaf de aanschaf is Hier terug te lezen.
Na onze eerste luchtgekoelde vakantie en evenementen seizoen wilde ik wat slechte plekken aan gaan pakken, te beginnen met de raamsponningen en een plekje bij de linker gordelbevestiging.
Daar was ik in November vorig jaar al mee begonnen, alleen de plek waar de bus stond was niet ideaal om aan de bus te werken (in een open schuur waar het 's avonds al snel koud en vochtig wordt in deze tijd van het jaar.
Toch heb ik daar al wat kleine stukjes gedaan, vooral demonteren en slechte stukken wegslijpen.
Hier een "puist" bij de gordelbevestingsplaat:
Na het uitslijpen van het aangetaste stuk viel de schade aan het onderliggende deel gelukkig mee
Hier een paar kleine plekjes in de sponning van het linker louvreraam
En na het uitslijpen van het aangetaste materiaal
Hier zitten inmiddels al nieuwe stukjes plaatwerk in maar heb ik nog geen foto's van gemaakt.
De sponning van het linkerachterraam is al behoorlijk aangetast maar nog niet volledig weggerot,toch ga ik de onderkant helemaal van vervangen.
Ook heb ik de voorruit er uit gehaald om ook de sponning hiervan aan te pakken, hier zit flink wat werk in maar gelukkig is de schade wel beperkt tot alleen het buitenste plaatwerk.
Helaas de (getinte) vooruit bij het er uit drukken wel geneuveld
Maar er is gisteravond een nieuwe getinte voorruit met zonneband bij mij thuis afgeleverd
Hier wat plaatjes van de roestschade.
Voor het repareren van de voorruitsponning wilde ik de bus heel graag in de garage hebben staan, helaas paste dit niet door een te laag plafond en de garage stond ook vol met allerlei andere spullen.
Dus eerst maar eens begonnen met een grote garageopruiming en een verbouwing aan de dakconstructie waardoor ik meer hoogte in de garage kreeg.
Gisteren was ik hier klaar mee dus vandaag de bus naar de garage verhuisd.
De doorrijhoogte door de garagedeur was nog wel kritiek, de garagedeur is krap 2 meter hoog, maar met hulp van het hele gezin, inclusief onze twee honden als ballast en door wat lucht uit de achterbanden te laten paste hij er net onderdoor
Het nieuwe plaatwerk voor de voorruitsponning heb ik al klaar liggen
Ik kan de komende tijd weer lekker verder klussen, lekker droog en tochtvrij
Het hele verhaal vanaf de aanschaf is Hier terug te lezen.
Na onze eerste luchtgekoelde vakantie en evenementen seizoen wilde ik wat slechte plekken aan gaan pakken, te beginnen met de raamsponningen en een plekje bij de linker gordelbevestiging.
Daar was ik in November vorig jaar al mee begonnen, alleen de plek waar de bus stond was niet ideaal om aan de bus te werken (in een open schuur waar het 's avonds al snel koud en vochtig wordt in deze tijd van het jaar.
Toch heb ik daar al wat kleine stukjes gedaan, vooral demonteren en slechte stukken wegslijpen.
Hier een "puist" bij de gordelbevestingsplaat:
Na het uitslijpen van het aangetaste stuk viel de schade aan het onderliggende deel gelukkig mee
Hier een paar kleine plekjes in de sponning van het linker louvreraam
En na het uitslijpen van het aangetaste materiaal
Hier zitten inmiddels al nieuwe stukjes plaatwerk in maar heb ik nog geen foto's van gemaakt.
De sponning van het linkerachterraam is al behoorlijk aangetast maar nog niet volledig weggerot,toch ga ik de onderkant helemaal van vervangen.
Ook heb ik de voorruit er uit gehaald om ook de sponning hiervan aan te pakken, hier zit flink wat werk in maar gelukkig is de schade wel beperkt tot alleen het buitenste plaatwerk.
Helaas de (getinte) vooruit bij het er uit drukken wel geneuveld
Maar er is gisteravond een nieuwe getinte voorruit met zonneband bij mij thuis afgeleverd
Hier wat plaatjes van de roestschade.
Voor het repareren van de voorruitsponning wilde ik de bus heel graag in de garage hebben staan, helaas paste dit niet door een te laag plafond en de garage stond ook vol met allerlei andere spullen.
Dus eerst maar eens begonnen met een grote garageopruiming en een verbouwing aan de dakconstructie waardoor ik meer hoogte in de garage kreeg.
Gisteren was ik hier klaar mee dus vandaag de bus naar de garage verhuisd.
De doorrijhoogte door de garagedeur was nog wel kritiek, de garagedeur is krap 2 meter hoog, maar met hulp van het hele gezin, inclusief onze twee honden als ballast en door wat lucht uit de achterbanden te laten paste hij er net onderdoor
Het nieuwe plaatwerk voor de voorruitsponning heb ik al klaar liggen
Ik kan de komende tijd weer lekker verder klussen, lekker droog en tochtvrij
Laatst gewijzigd door blokkever op wo sep 10, 2014 13:44 pm, 12 keer totaal gewijzigd.
- insomnia
- Actief Lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: zo dec 09, 2007 18:32 pm
- Locatie: Gemeente Dordrecht
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
wow, goed bezig hoor, en in je garage heb je mooie werkruimte ook om de bus heen...
wat ik mij wel afvraag als niet metaalbewerker- zonder ervaring, bij de roestplekken bij de zijramen, is het verroeste materiaal niet erg zuinig wegeslepen (m.a.w. is er niet zo kans dat er nog/al roest in de omgeving van je gerepareerde delen zit?
succes!
wat ik mij wel afvraag als niet metaalbewerker- zonder ervaring, bij de roestplekken bij de zijramen, is het verroeste materiaal niet erg zuinig wegeslepen (m.a.w. is er niet zo kans dat er nog/al roest in de omgeving van je gerepareerde delen zit?
succes!
proud owner of a '84er T3 Westfalia Joker campervan
(as close to a t2 i'll get)
(as close to a t2 i'll get)
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Mooi bezig en idd een mooie werkruimte!
To Finish First, You First Have To Finish!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
insomnia schreef:wow, goed bezig hoor, en in je garage heb je mooie werkruimte ook om de bus heen...
wat ik mij wel afvraag als niet metaalbewerker- zonder ervaring, bij de roestplekken bij de zijramen, is het verroeste materiaal niet erg zuinig wegeslepen (m.a.w. is er niet zo kans dat er nog/al roest in de omgeving van je gerepareerde delen zit?
succes!
Bedankt
Bij het zijraam ben ik inderdaad zuinig geweest met het wegslijpen van het materiaal, ik laat het liefst zoveel mogelijk origineel plaatwerk zitten.
Voordat de plekken straks weer in de lak komen ga ik het nog lokaal stralen, dus als er toch nog wat roestvorming rondom deze plekken mocht zitten, dan wordt dat alsnog wel weg gehaald.
Het ging hier ook om twee zeer lokale plekjes, ontstaan door scherpe hoeken aan het frame van het louvreraam. de rest van de sponning is nog keihard en onaangetast.
De paar putjes die je op de foto ziet zijn goed roestvrij gemaakt en vol gelast.
Voor het voorraam en achterst zijraam wordt wel een groter stuk in één keer vervangen, die is ook wat erger aangetast
- insomnia
- Actief Lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: zo dec 09, 2007 18:32 pm
- Locatie: Gemeente Dordrecht
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Kijk... nu snap ik het meer...
ik had al zown vermoeden dat er een gedachtegang achter zat omdat ik door je topic op het keverforum heb gezien dat je niet over 1 nacht ijs gaat..
onwijs gaaf te zien wat je tot nu toe allemaal aan de bus hebt gedaan
ik had al zown vermoeden dat er een gedachtegang achter zat omdat ik door je topic op het keverforum heb gezien dat je niet over 1 nacht ijs gaat..
onwijs gaaf te zien wat je tot nu toe allemaal aan de bus hebt gedaan
proud owner of a '84er T3 Westfalia Joker campervan
(as close to a t2 i'll get)
(as close to a t2 i'll get)
- Airtime
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Hakkinen schreef:Mooi bezig en idd een mooie werkruimte!
Wat hij ^^^ zegt!
Easy!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Hierbij weer een kleine foto update, door de vorstperiode, die vrijwel direct begon nadat de bus in de garage geparkeerd werd, is er nog niet heel veel gedaan.
Er is vooral veel tijd gaan zitten in het goed roestvrij maken van het plaatwerk rond de voorraamsponning
Ik wilde dit niet stralen vanwege de rotzooi die dat geeft en het interieur schoon te houden.
Dus veel krabben borstelen en schuren en om ook de dieper gelegen roestputjes schoon te krijgen met HG roestoplosser in de weer geweest (wat ook veel tijd kost om in te laten werken en herhalen van de behandeling).
Fotos:
Eerst een klein stukje oude raamsponning weggeslepen om een deukje in de bolle rand uit te deuken.
Resultaat: lak is wel gescheurd maar deuk is helemaal weg.
Dit was een klein gaatje in de schuifdeur raamsponning, deze heb ik nog dicht kunnen lassen:
Ook hier zat een klein gaatje in de schuifdeur, deze las is al glad geslepen.
Staat nog wel in de roestoplosser om de laatste roestpitjes weg te krijgen.
Nog een klein plekje aan de schuideur.
Dit is nog oppervlakkig, staat ook in de roestoplosser om de roestpitjes weg te krijgen:
Roestvrij gemaakte voorraamsponning:
Hier ligt het nieuwe stuk raamsponning nog los op uiteindelijke plek.
Eergister weigerde het lasapparaat ineens dienst, maar gelukkig had ik de oorzaak snel gevonden: er was een transormatortje overleden die de stuurelekronica voorziet van stroom.
Vandaag even een ander tranformatortje er in gesoldeerd en walla, hij doet het weer.
Vanavond lassen!
Dit is het oude transformatortje, duidelijk overleden:
Er is vooral veel tijd gaan zitten in het goed roestvrij maken van het plaatwerk rond de voorraamsponning
Ik wilde dit niet stralen vanwege de rotzooi die dat geeft en het interieur schoon te houden.
Dus veel krabben borstelen en schuren en om ook de dieper gelegen roestputjes schoon te krijgen met HG roestoplosser in de weer geweest (wat ook veel tijd kost om in te laten werken en herhalen van de behandeling).
Fotos:
Eerst een klein stukje oude raamsponning weggeslepen om een deukje in de bolle rand uit te deuken.
Resultaat: lak is wel gescheurd maar deuk is helemaal weg.
Dit was een klein gaatje in de schuifdeur raamsponning, deze heb ik nog dicht kunnen lassen:
Ook hier zat een klein gaatje in de schuifdeur, deze las is al glad geslepen.
Staat nog wel in de roestoplosser om de laatste roestpitjes weg te krijgen.
Nog een klein plekje aan de schuideur.
Dit is nog oppervlakkig, staat ook in de roestoplosser om de roestpitjes weg te krijgen:
Roestvrij gemaakte voorraamsponning:
Hier ligt het nieuwe stuk raamsponning nog los op uiteindelijke plek.
Eergister weigerde het lasapparaat ineens dienst, maar gelukkig had ik de oorzaak snel gevonden: er was een transormatortje overleden die de stuurelekronica voorziet van stroom.
Vandaag even een ander tranformatortje er in gesoldeerd en walla, hij doet het weer.
Vanavond lassen!
Dit is het oude transformatortje, duidelijk overleden:
Laatst gewijzigd door blokkever op ma jul 24, 2017 21:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Goed werk hier. Veel kleine plekjes en wat krokants onder het voorraam. Je werk ziet er niet verkeerd uit.
Ga vooral door.
Ze zijn gek van foto's hier, dus kom nog met meer
Groet Patrick
Ga vooral door.
Ze zijn gek van foto's hier, dus kom nog met meer
Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
goed bezig. wat een heerlijk kleurtje ook!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Thanks
De voorraam sponning is al bijna klaar, er moet hier en daar nog een speldeprikje dicht gelast worden, maar daarvoor moeten eerst alle lassen glad geslepen worden (veel werk ).
Voor ik begon met het aflassen heb ik wel even het voorraam gepast om te controleren of de rondingen goed zijn.
Het raam paste er redelijk in, behalve in de hoek aan de bestuurderskant.
Dit moest weer even los en een stukje hoger weer vast gelast worden:
Aan de bijrijderskant past het wel mooi:
Voor het aflassen het plaatwerk naar elkaar toe trekken met ductape:
Sluit mooi aan dus klaar voor het aflassen:
Voor de afwisseling werk ik tussendoor ook wat aan de overige raamsponningen.
Zo zit er ook nog wat werk aan de schuifdeur.
Een paar kleine gaatjes heb ik nog dicht kunnen lassen, de grotere gaten moeten nieuwe stukjes ingezet worden.
Zijraam rechtsachter was ook behoorlijk aangetast maar op maar een paar plekken kleine gaatjes.
Die zijn dicht gelast en sponning is een aantal keren behandeld met HG roestoplosser.
Nog niet alle roest is weg, maar we zijn er bijna
Linksachter is er wat erger aan toe, deze staat nu in de HG roestoplosser, deze behandeling zal nog wel een paar keer herhaald moeten worden voordat alle roest weg is:
Zo pak ik de wat grotere roestgaten aan die niet meer dichtgelast kunnen worden:
De voorraam sponning is al bijna klaar, er moet hier en daar nog een speldeprikje dicht gelast worden, maar daarvoor moeten eerst alle lassen glad geslepen worden (veel werk ).
Voor ik begon met het aflassen heb ik wel even het voorraam gepast om te controleren of de rondingen goed zijn.
Het raam paste er redelijk in, behalve in de hoek aan de bestuurderskant.
Dit moest weer even los en een stukje hoger weer vast gelast worden:
Aan de bijrijderskant past het wel mooi:
Voor het aflassen het plaatwerk naar elkaar toe trekken met ductape:
Sluit mooi aan dus klaar voor het aflassen:
Voor de afwisseling werk ik tussendoor ook wat aan de overige raamsponningen.
Zo zit er ook nog wat werk aan de schuifdeur.
Een paar kleine gaatjes heb ik nog dicht kunnen lassen, de grotere gaten moeten nieuwe stukjes ingezet worden.
Zijraam rechtsachter was ook behoorlijk aangetast maar op maar een paar plekken kleine gaatjes.
Die zijn dicht gelast en sponning is een aantal keren behandeld met HG roestoplosser.
Nog niet alle roest is weg, maar we zijn er bijna
Linksachter is er wat erger aan toe, deze staat nu in de HG roestoplosser, deze behandeling zal nog wel een paar keer herhaald moeten worden voordat alle roest weg is:
Zo pak ik de wat grotere roestgaten aan die niet meer dichtgelast kunnen worden:
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Geen half werk hier.
To Finish First, You First Have To Finish!
- Tee
- Gevorderde
- Berichten: 542
- Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Leiderdorp
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
goed dat je eerst de raam past voor aflassen, ik heb het bij een maatje gezien dat na lassen van de voorruit raamsponning de ruit niet meer past
gaat goed en veel suc6 er mee.
grtz Tee
gaat goed en veel suc6 er mee.
grtz Tee
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded
1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled
1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Bedankt
Het laswerk aan de raamsponningen is klaar
Ik heb gelijk ook even wat slechte plekken rond de gordelbevestiging meegenomen.:
Alleen nog strakmaken en lak bijwerken en dan de ramen er weer in, dan kunnen we de weg weer op
Hierbij een aantal foto's:
Mijn zoon helpt mee roestplekjes uit te schuren
Rottigheid bij gordelbevestiging
Nieuw, custom made, geleideblokje voor schuifdeur
Het laswerk aan de raamsponningen is klaar
Ik heb gelijk ook even wat slechte plekken rond de gordelbevestiging meegenomen.:
Alleen nog strakmaken en lak bijwerken en dan de ramen er weer in, dan kunnen we de weg weer op
Hierbij een aantal foto's:
Mijn zoon helpt mee roestplekjes uit te schuren
Rottigheid bij gordelbevestiging
Nieuw, custom made, geleideblokje voor schuifdeur
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: T2b Wesfalia camper[reparatie raamsponningen]
Eerste foto is goud waard! zo'n klein mannetje met een voorliefde voor vw busjes en zijn vader natuurlijk
AMESCADOR "en daarmee uit"