Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Plaats reactie
emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door emielow » ma jan 09, 2012 21:47 pm

Ik heb onlang mijn 2 liter injectie blok geheel laten reviseren voor veel te veel geld, daarbij ook een nieuwe startmotor geplaatst, maar, net als daarvoor, start de bus nog altijd slecht. Een vriend van mijn met een oud 1600 blok, start in een halve sleutelomdraai, terwijl ik toch zeker altijd minstens 5/10 sec moet doorstarten.. Waar kan dit aan liggen?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door fahtal » ma jan 09, 2012 21:56 pm

bij een standaard motor zou ik zeggen:
valse lucht,
slechte onsteking(timing,afstelling,bougies,kracht)

verkeerd starten, volgens mij moet je bij een injectie geen gas geven. bij een standaard motor is het bij koud 1x intrappen en bij warm volgas.

maar ja bij injectie heb je nog wel meer variabelen van niet goed functionerende piefjes en palletjes.. daar ben ik nog niet zo bedreven in.

maar voordat je daaraan begint moet je de eerste punten wel inorde hebben denk ik.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door hanhoo » ma jan 09, 2012 22:11 pm

Wat je ook doet, NOOIT gas geven op 1 moment na: als hij verzopen is bij een warme start. In dat geval geef je volgas. De eerste paar keer zal het lang duren voordat hij aanslaat. Als je vervolgens structureel van het gaspedaal af blijft, moet het steeds beter gaan.

Kennis van mij had een GD blok met injectie en katalysator in zijn bus. Die gaf ook altijd gas met starten, en startte dus ook altijd slecht. Nadat ik hem had verteld dit niet meer te doen, was het bij de derde vakantiedag tikkie en lopen.

Overigens vind ik de typering 'laten reviseren voor veel te veel geld' niet noodzakelijk bij je vraag. Ik snap je frustratie, maar niet gelijk conclusies trekken. Er zijn zo veel factoren die met revisie te maken hebben, dat het nimmer direct 100% is.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door fahtal » ma jan 09, 2012 22:18 pm

hanhoo schreef:Wat je ook doet, NOOIT gas geven op 1 moment na: als hij verzopen is bij een warme start. In dat geval geef je volgas. De eerste paar keer zal het lang duren voordat hij aanslaat. Als je vervolgens structureel van het gaspedaal af blijft, moet het steeds beter gaan.

Kennis van mij had een GD blok met injectie en katalysator in zijn bus. Die gaf ook altijd gas met starten, en startte dus ook altijd slecht. Nadat ik hem had verteld dit niet meer te doen, was het bij de derde vakantiedag tikkie en lopen.

Overigens vind ik de typering 'laten reviseren voor veel te veel geld' niet noodzakelijk bij je vraag. Ik snap je frustratie, maar niet gelijk conclusies trekken. Er zijn zo veel factoren die met revisie te maken hebben, dat het nimmer direct 100% is.


hanhoo dat nooit gasgeven heeft betrekking op injectie motoren toch? want dat stukje wat ik schrijf staat in haynes geloof ik als standaard procedure aangegeven voor standaard carb motoren geloof ik....

verder over die revisie, ik zie dat je ergens anders informeert naar injectie spruitstukken dus wat is er gereviseerd dan?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door hanhoo » ma jan 09, 2012 22:20 pm

fahtal schreef:
hanhoo schreef:Wat je ook doet, NOOIT gas geven op 1 moment na: als hij verzopen is bij een warme start. In dat geval geef je volgas. De eerste paar keer zal het lang duren voordat hij aanslaat. Als je vervolgens structureel van het gaspedaal af blijft, moet het steeds beter gaan.

Kennis van mij had een GD blok met injectie en katalysator in zijn bus. Die gaf ook altijd gas met starten, en startte dus ook altijd slecht. Nadat ik hem had verteld dit niet meer te doen, was het bij de derde vakantiedag tikkie en lopen.

Overigens vind ik de typering 'laten reviseren voor veel te veel geld' niet noodzakelijk bij je vraag. Ik snap je frustratie, maar niet gelijk conclusies trekken. Er zijn zo veel factoren die met revisie te maken hebben, dat het nimmer direct 100% is.


hanhoo dat nooit gasgeven heeft betrekking op injectie motoren toch? want dat stukje wat ik schrijf staat in haynes geloof ik als standaard procedure aangegeven voor standaard carb motoren geloof ik....

verder over die revisie, ik zie dat je ergens anders informeert naar injectie spruitstukken dus wat is er gereviseerd dan?


Dit is idd. uitsluitend het verhaal voor injectie. Laten we hier trouwens niet een discussie over de revisie gaan voeren, dat was nu net mijn punt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door fahtal » ma jan 09, 2012 22:30 pm

Nou ja. Het ene impliceerde dat alles nieuw is het andere niet. Als je dat weet is het voor ons makkelijker zoeken. Wie en hoeveel hoeft van mij ook niet.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door emielow » di jan 10, 2012 11:16 am

De injectoren waren nog goed, verder is alles vervangen. Maar ik zal wel eerst even navragen, ga binnenkort toch langs. Ik dacht misschien zou dat het kunnen zijn, vandaar ook mijn vraag hier :)

Geen gas geven had ik inderdaad ook begrepen, dus doe ik ook braaf niet. Als hij eenmaal loopt looptie ie prima, dus het echt alleen het starten.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door fahtal » di jan 10, 2012 11:29 am

succes, het blijft voor ons gokken. als het niet de punten zijn die we aangaven wordt het testen en doormeten en afstellen van alle onderdelen. stapje voor stapje niet alles tegelijk eraf rossen;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door emielow » di jan 10, 2012 12:16 pm

dat was ik ook niet van plan :D

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door hanhoo » di jan 10, 2012 12:22 pm

fahtal schreef:succes, het blijft voor ons gokken. als het niet de punten zijn die we aangaven wordt het testen en doormeten en afstellen van alle onderdelen. stapje voor stapje niet alles tegelijk eraf rossen;)


Als hij na het 5 tot 10 seconde rondtollen gewoon aanslaat en direct goed loopt, vermoed ik dat de koudestartklep in orde is.

Ik denk dat de brandstofdrukregelaar een lek in het membraam heeft. Deze regelaar regelt met vacuumdruk de druk in de injectorrail. Als de motor afgezet wordt, moet de rail op druk blijven en brandstof blijven bevatten. Als het membraam stuk is, valt langzaam de druk weg en loopt de brandstof langzaam weg uit de injectorrail. Gevolg is dat je eerst door moet starten om weer brandstofdruk te krijgen. Beetje vergelijkbaar met een leeglopende vlotterkamer bij caburateurs.

In dit zelfde drukgedeelte zit ook de brandstofpomp. Ook deze kan een boosdoener zijn.

Beiden zijn redelijk eenvoudig te controleren. Zet de bus af en laat hem een tijd staan. Haal de benzineslang van de benzinepomp die naar de injectorrail loopt af. Er moet een kleine sproei benzine uit komen. Is het een flauwe druppel of zelfs leeg, heb je te maken met drukverlies. Zuig / ruik eens aan het vacuum slangetje van inlaatspruitstuk naar drukregelaar. Deze mag geen benzine bevatten of zelfs ruiken naar.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Bericht door Tee » do mar 08, 2012 10:27 am

Kan ook zijn dat je kleppen te strak staat, controleren en afstellen, had ik ook een keer. Start moeilijk koud en makkelijk wanneer warm
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Plaats reactie