Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door Cali » di dec 13, 2011 23:10 pm

Sindskort ben ik de gelukkig eigenaar van een T2B met een 2.0 injectie motor. Uit voorzorg wil ik de contactpuntjes vervangen door een elektronische ontsteking. Dit vanwege het weinige onderhoud en een beter/goed lopende motor.

Mijn voorkeur gaat uit naar volledige vernieuwing en dan zou de 123 Ignition naar mijn mening een goede keuze zijn, zowel qua prijs (als alles toch vervangen moet worden waarom dan niet een alles in één) als kwaliteit.

Nu heb ik gelezen op een eerder forum dat de 123 Ignition niet optimaal werkt met een 2.0L injectiesysteem omdat deze type motor niet voorgeprogrammeerd zou zijn. Het werkt wel, maar niet minder goed dan bijvoorbeeld een Petronix.

Heeft iemand hier een idee van en het wellicht zelfs aan de lijve ondervonden? Ik wil graag het beste injectiesysteem voor mijn T2 omdat ik het liever eenmaal goed doe dan tweemaal fout. Heeft iemand ervaring met een 2.0L injectie en elektronische ontsteking?

Alvast zeer bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door wouthwortel » wo dec 14, 2011 12:52 pm

in 2012 is Fahtal weer terug van vakantie, hij zal jou dan wel kunnen bijpraten.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door hanhoo » wo dec 14, 2011 13:53 pm

Ik heb geen 2.0L injectie, dus dan moet je maar wachten op Fahtal he?

Nou vooruit, toch dan maar:

Standaard heeft de 2.0 liter met motorcode GD motor de Bosch 0231 168 005 (VW nummer: 021 905 205P) distributeur. Een latere vervangingsmogelijkheid is de Bosch 0231 170 093 (VW nummer: 022 905 205S). De ontstekingscurve (vervroeging) van deze distributeur is met name in het gebied van 2200 tot 2800 toeren anders (iets vroeger). De eind vervroeging en start vervroeging zijn vrijwel gelijk.

De 123Ignition is een volledige digitale vervanging van de standaard distributeur. De 123 heeft 16 verschillende programma's (curve's) waaruit geselecteerd kan worden om het beste te laten passen bij de behoefte van de motor. Met de ontwikkeling van de 123 Ignition is geen curve ingebouwd op basis van de 205P en 205S VW distributeurs. Omdat je iets minder vervroeging in het meest gebruikte toerengebied hebt, zul je iets aan trekkracht inleveren. Maar lopen zal hij wel.

De 205P en 205S worden niet meer geproduceerd, ook niet in chinese reproductie. NOS zijn ze nog te vinden in de VS voor een bedrag beginnend bij 650 dollar. Het is ook mogelijk ze te laten reviseren, maar ik heb in Nederland daar nog geen goed adresje voor gevonden.

MAAR DAN: de 123Ignition is erg duur. Het plaatsen van een 123 is alleen maar lucratief op het moment dat je ook daadwerkelijk een totaal nieuwe of gereviseerde distributeur nodig hebt. Anders is het beter om een ombouw te doen naar een puntjesvervanger als een Pertronix Ignitor.

Dus wat nu te doen:

Controleer allereerst welk type distributeur/verdeler erop zit. Dit zou een nummer eindigend op 205P of 205S moet zijn. In dat geval heb je nog de originele. De volgende stap is de werking te testen. Dit doe je met een stroboscoop met vervroegingsinstelling.

1. Trek de vacuumleiding van de distributeur los en dop deze af.
2. Laat nu de motor warmdraaien.
3. Lees met de stroboscoop de stationaire voorontsteking af bij het stationair toerental (rond de 850tpm). Deze zou tussen de 5 en 8 graden voor BDP moeten zijn en moet rustig en constant op 1 plek blijven staan. Zo niet: puntjes stellen / vervangen en ontsteking op tijd zetten. Blijft het tijdstip onrustig verspringen, dan is dit een vroeg teken van slijtage.
4. Trek nu de motor naar het toerental van maximum centrifugaal vervroeging. Die zou moeten optreden tussen 3200 en 3600 TPM. De stroboscoop moet nu een waarde aangeven tussen de 28 en 32 graden totale voorontsteking ten opzichte van BDP. Gaat hij boven de 32 graden, controleer dan stationair weer. Stel deze niet lager dan 5 graden voor BDP. Als hij zelfs op 5 graden voor BDP op maximum vervroeging boven de 32 graden uitkomt, dan zijn de veren in de verdeler versleten. Oftewel: verdeler is op.
5. Sluit de vacuumleiding weer aan en lees controleer of de verdeler goed reageert op de vacuum aansluiting bij het maken van toeren. Maximum vervroeging zal nu tussen de 38 en 44 graden uitkomen. Zo niet, geen nood. Dat is een quickfix. De vacuumvervroegingsplaat schoonmaken of de vacuumpot is defect. Die is nog gewoon leverbaar.

Als blijkt dat je de originele verdeler hebt, en hij volgens bovenstaand verhaal nog keurig binnen 5-8 graden voor BDP stationair en 28-32graden voor BDP maximaal zit, laat dan de 123 links liggen en koop een Pertronix.

Lees dit verhaal eens:

viewtopic.php?f=26&t=10110

Ik heb nog twee setjes uit de Groupbuy liggen, mocht je interesse hebben: stuur mij een PB.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door hanhoo » wo dec 14, 2011 13:59 pm

Oh ja: mocht je geld teveel hebben: er is tegenwoordig ook een volledig programmeerbare 123Ignition. Te programmeren via USB op de computer of laptop. Je kunt dan ook schakelen tussen twee curves. Je kunt daarmee de curve van de 205P / 205S zelf inprogrammeren. Leuk voor een zwaar getuned blok, maar te duur in verhouding.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
vwadventurewagon
Actief Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: di apr 03, 2007 23:13 pm
Locatie: Antwerpen

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door vwadventurewagon » do dec 15, 2011 19:49 pm

en welke heeft een GE motor, kan het nu niet zien daar hij bij de garagist staat,karl
[color=#4000FF]vw adventurewagon 2 liter injectie bj.1979,verkocht[/color]

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door hanhoo » vr dec 16, 2011 9:22 am

vwadventurewagon schreef:en welke heeft een GE motor, kan het nu niet zien daar hij bij de garagist staat,karl


Veruit zeker is dat het dezelfde is. De curve is geoptimaliseerd voor de injectiecomputer en die verschilt nauwelijks tot niet.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door MACHINE » vr dec 16, 2011 10:22 am

lekker hanhoo, goed verhaal weer! Cali mag je dankbaar zijn ;-)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door fahtal » vr dec 16, 2011 11:39 am

Wouth geeft mij te veel credits. Dus wacht niet op mij.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door Cali » vr dec 16, 2011 19:35 pm

He bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga dat eens allemaal goed uittesten binnenkort. Eerst nog een stroboscoop ergens vandaan halen. Hebben jullie enig idee waar ik zou kunnen kijken?

Wel ga ik eerst het euvel proberen te verhelpen met de hoge toeren bij warm draaien. Eens kijken of het aan de temperatuursensor of stationairregelaar ligt. Ik laat het jullie weten!

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door Baphi » vr dec 16, 2011 20:16 pm

Cali schreef:He bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga dat eens allemaal goed uittesten binnenkort. Eerst nog een stroboscoop ergens vandaan halen. Hebben jullie enig idee waar ik zou kunnen kijken?

Wel ga ik eerst het euvel proberen te verhelpen met de hoge toeren bij warm draaien. Eens kijken of het aan de temperatuursensor of stationairregelaar ligt. Ik laat het jullie weten!


Zoek op equus en stroboscoop en je krijgt een goed adres.... :mrgreen:
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door hanhoo » za dec 17, 2011 3:47 am

Cali schreef:He bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga dat eens allemaal goed uittesten binnenkort. Eerst nog een stroboscoop ergens vandaan halen. Hebben jullie enig idee waar ik zou kunnen kijken?

Wel ga ik eerst het euvel proberen te verhelpen met de hoge toeren bij warm draaien. Eens kijken of het aan de temperatuursensor of stationairregelaar ligt. Ik laat het jullie weten!


Je bent altijd welkom. Omgeving Hillegom.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door gruns.lex » ma dec 26, 2011 23:02 pm

De 205P en 205S

Ik heb een exemplaar pas compleet uitelkaar gehaald om dezekeurig schoon te maken om als 2e reserve klaar te hebben (of om iemand blij te maken)
Afbeelding
maar dat is een bosch 0 231 168 001 vw 043 905 205 B

is dat weer een ander type ?

groet

Lex

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door hanhoo » wo dec 28, 2011 8:48 am

gruns.lex schreef:De 205P en 205S

Ik heb een exemplaar pas compleet uitelkaar gehaald om dezekeurig schoon te maken om als 2e reserve klaar te hebben (of om iemand blij te maken)
Afbeelding
maar dat is een bosch 0 231 168 001 vw 043 905 205 B

is dat weer een ander type ?

groet

Lex


Ik even de lijst niet voorhanden, maar dat is inderdaad weer een andere. Mijn eerste reactie zou zijn dat dit een standaard 043 verdeler is voor een type 1 motor.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door gruns.lex » wo dec 28, 2011 11:16 am

hanhoo schreef:
gruns.lex schreef:De 205P en 205S

Ik heb een exemplaar pas compleet uitelkaar gehaald om dezekeurig schoon te maken om als 2e reserve klaar te hebben (of om iemand blij te maken)
maar dat is een bosch 0 231 168 001 vw 043 905 205 B

is dat weer een ander type ?

groet

Lex


Ik even de lijst niet voorhanden, maar dat is inderdaad weer een andere. Mijn eerste reactie zou zijn dat dit een standaard 043 verdeler is voor een type 1 motor.


Tja heb 'm gisteren verder schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.

groet

Lex

Gebruikersavatar
BeijingBay
Actief Lid
Berichten: 281
Lid geworden op: ma okt 22, 2007 0:42 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Electronische ontsteking 2.0 injectie?

Bericht door BeijingBay » vr dec 30, 2011 3:29 am

Cali schreef:Sindskort ben ik de gelukkig eigenaar van een T2B met een 2.0 injectie motor. Uit voorzorg wil ik de contactpuntjes vervangen door een elektronische ontsteking. Dit vanwege het weinige onderhoud en een beter/goed lopende motor.

Mijn voorkeur gaat uit naar volledige vernieuwing en dan zou de 123 Ignition naar mijn mening een goede keuze zijn, zowel qua prijs (als alles toch vervangen moet worden waarom dan niet een alles in één) als kwaliteit.

Nu heb ik gelezen op een eerder forum dat de 123 Ignition niet optimaal werkt met een 2.0L injectiesysteem omdat deze type motor niet voorgeprogrammeerd zou zijn. Het werkt wel, maar niet minder goed dan bijvoorbeeld een Petronix.

Heeft iemand hier een idee van en het wellicht zelfs aan de lijve ondervonden? Ik wil graag het beste injectiesysteem voor mijn T2 omdat ik het liever eenmaal goed doe dan tweemaal fout. Heeft iemand ervaring met een 2.0L injectie en elektronische ontsteking?

Alvast zeer bedankt voor je reactie!
Heb met allerlei verschillende soorten ontsteking gereden, op 2.0 injectie. Contactpuntjes, Pertronix, 123Ignition, Mallory en EDIS.

Pertronix was ook een van de eerste upgrades die ik uitvoerde en die bevalt erg goed. Heb ook een tijdje met 123 rondgereden, maar toen ik deze weer wisselde voor de Pertronix was het een verademing! Zou dan dus ook Petronix aanraden over 123!
Iron Lion - www.oranjetrophy.nl

Plaats reactie