Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door gijsv » ma dec 19, 2011 9:36 am

Graag max, kan je even kijken wat voor type carter (s) het zijn?

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Max » ma dec 19, 2011 9:45 am

gijsv schreef:Graag max, kan je even kijken wat voor type carter (s) het zijn?


Met alle soorten van genoegen maar waar moet ik precies naar kijken??
Kun je bijvoorbeeld al wat met het motornummer?
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » ma dec 19, 2011 9:49 am

Op de zijkant (onderzijde) staat een carter typenummer. We zoeken een gezond AS41 carter.

Ik heb er overigens eentje gevonden voor een schappelijke prijs, maar die staat in Brussel.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Max » ma dec 19, 2011 9:52 am

Zal vanmiddag eens even kijken ben nu aan het werk.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » ma dec 19, 2011 12:16 pm

Zoals beloofd de foto's:

Diepe groeven op de nokkenas ter hoogte van het middelste lager:

Afbeelding

Hagelnieuw hoofdaslager met 180 draaiseconden:

Afbeelding

Drijfstanglagers:

Afbeelding

Schade aan de zetels voor de nokvolgers. Dit is de ergste: inlaat van cilinder 2.

Afbeelding
Afbeelding
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Tee » ma dec 19, 2011 12:20 pm

sterkte Hans, Iedereen maakt fouten.

Ik blijf nog steeds onder de indruk van je technisch expertise en zal ook nooit twijfelen om naar je toe te komen voor advies.
ons techniek forum zal een flink stuk achteruit gaan zonder je input

if i can help, u know where to find me
grtz Tee
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

rowanVW
Nieuweling
Berichten: 35
Lid geworden op: za mei 14, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: doetinchem

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door rowanVW » ma dec 19, 2011 12:32 pm

mag ik vragen waarom je het blok niet nat heb geborsteld? en daarna de kanalen hebt uitgespoeld? ik heb bij een revisiebedrijf stage gelopen en daar deden ze carters nooit stralen vanwege dit gevaar dat kost heel veel tijd om schoon te maken. het stralen kan heel vaak goed gaan maar als je even iets te snel bent is dit het gevaar :oops: ik wil je niks verwijten alleen het nat borstelen als tip geven :wink:

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » ma dec 19, 2011 13:43 pm

Vragen staat altijd vrij. Bij ons loodsencomplex is sinds enige tijd de mogelijkheid om via allerhande manieren en middelen te kunnen stralen. Gezien hebbende wat er allemaal aan onderdelen door de diverse kasten en machines is gegaan, en de resultaten daarvan, was dit toentertijd in mijn ogen een logische stap. Het resultaat is / was ook schitterend. Eerst koudontvetter, daarna in een warm schudbad en vervolgens in de werpstralen. Daarna weer schoongespoeld in de koudontvetterbak en afgespoten met de compressor. Ik had ook bij de werpstralen de helderheid van geest om alle kanalen te pluggen en/of dicht te tapen. Een werpstraler haalt immers geen zachte materialen weg. Helaas is een van de tie-wraps die het carter vasthield aan de werpstraaltrommel gescheurd. Hierdoor is een van de helften gaan tuimelen tegen de andere helft in de trommel waardoor een prop en een brok tape heeft losgelaten. Ik heb dit vervolgens met man en macht uitvoerig gespoeld, perslucht gespoten en schoongemaakt. Ik was echter toen nog niet op de hoogte van de stoppen (en doodlopende eindes) van de oliegalerijen. Daar zijn dus in de oliesludge stalen parels blijven plakken. Pure onwetendheid met een dure schade als gevolg.

Een werpstraler is een fantastisch apparaat. Je gooit het erin (al dan niet vast gezet als het niet mag tuimelen), apparaat 10 minuten aan, en alle harde narigheid is van het metaal verdwenen met een mooie matte metaalfinish. Ideaal voor kleppendeksel, kale cilinderkoppen, remtrommels en schijven, hele velgen inclusief de band er nog omheen etc. We hebben een remtrommel laten aanroesten tot zwaar verroest, buiten in de regen. Vijf minuten in de werpstraler en weg roest. Kan niets tegen op en je hoeft helemaal niets te doen. Bakkie koffie en een peuk en klaar. Maar niet voor iets met fijnmazige kanalen dus.

Had ik dit van tevoren geweten, had ik niet de werpstraler gebruikt en ook alleen maar gespoeld. Ik heb ook de tip gekregen alvorens te demonteren een motor schoon te spuiten onder hogedruk met warm water en ontvetter. Daarmee haal je het ergste zand, olie en troep weg aan de buitenzijde zonder het carter vol te spuiten met troep. Mocht ik toch nog eens stralen, gebruik ik wel de glasparelkast. Dan zie je wat je doet en kun je direct ingrijpen als een afdichting van de oliekanalen dreigt los te schieten.

Een wijze les dus. Overigens van het verrotte carter wel nu de oliegalerij pluggen weten te verwijderen. Ik heb alsnog de doppen hiervoor besteld. Kan ik mooi op dit carter oefenen hoe een full-flow oliesysteem te maken. Niet helemaal verloren dus, zijn we weer een ervaring rijker. En ach, ik heb nog een tijdje gedacht om mijn muil te houden in schaamte. Maar op deze manier leert iedereen die meeleest met me mee, toch?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » ma dec 19, 2011 13:55 pm

@DubbelSchuiver, @Klaas, @Tee en @Max: bedankt.

@Area51: Je doet me nu teveel eer aan. Dankjewel. Ik heb Brian nooit ontmoet, alleen via het forum en de PB gesproken. Met hem is een geweldig contact en super veel kennis verloren gegaan. Ik mis dat contact, hij heeft me in een korte tijd heel veel kunnen leren. Ik hoop dat hij rust in vrede.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

rowanVW
Nieuweling
Berichten: 35
Lid geworden op: za mei 14, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: doetinchem

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door rowanVW » ma dec 19, 2011 15:10 pm

hanhoo schreef:Vragen staat altijd vrij. Bij ons loodsencomplex is sinds enige tijd de mogelijkheid om via allerhande manieren en middelen te kunnen stralen. Gezien hebbende wat er allemaal aan onderdelen door de diverse kasten en machines is gegaan, en de resultaten daarvan, was dit toentertijd in mijn ogen een logische stap. Het resultaat is / was ook schitterend. Eerst koudontvetter, daarna in een warm schudbad en vervolgens in de werpstralen. Daarna weer schoongespoeld in de koudontvetterbak en afgespoten met de compressor. Ik had ook bij de werpstralen de helderheid van geest om alle kanalen te pluggen en/of dicht te tapen. Een werpstraler haalt immers geen zachte materialen weg. Helaas is een van de tie-wraps die het carter vasthield aan de werpstraaltrommel gescheurd. Hierdoor is een van de helften gaan tuimelen tegen de andere helft in de trommel waardoor een prop en een brok tape heeft losgelaten. Ik heb dit vervolgens met man en macht uitvoerig gespoeld, perslucht gespoten en schoongemaakt. Ik was echter toen nog niet op de hoogte van de stoppen (en doodlopende eindes) van de oliegalerijen. Daar zijn dus in de oliesludge stalen parels blijven plakken. Pure onwetendheid met een dure schade als gevolg.

Een werpstraler is een fantastisch apparaat. Je gooit het erin (al dan niet vast gezet als het niet mag tuimelen), apparaat 10 minuten aan, en alle harde narigheid is van het metaal verdwenen met een mooie matte metaalfinish. Ideaal voor kleppendeksel, kale cilinderkoppen, remtrommels en schijven, hele velgen inclusief de band er nog omheen etc. We hebben een remtrommel laten aanroesten tot zwaar verroest, buiten in de regen. Vijf minuten in de werpstraler en weg roest. Kan niets tegen op en je hoeft helemaal niets te doen. Bakkie koffie en een peuk en klaar. Maar niet voor iets met fijnmazige kanalen dus.

Had ik dit van tevoren geweten, had ik niet de werpstraler gebruikt en ook alleen maar gespoeld. Ik heb ook de tip gekregen alvorens te demonteren een motor schoon te spuiten onder hogedruk met warm water en ontvetter. Daarmee haal je het ergste zand, olie en troep weg aan de buitenzijde zonder het carter vol te spuiten met troep. Mocht ik toch nog eens stralen, gebruik ik wel de glasparelkast. Dan zie je wat je doet en kun je direct ingrijpen als een afdichting van de oliekanalen dreigt los te schieten.

Een wijze les dus. Overigens van het verrotte carter wel nu de oliegalerij pluggen weten te verwijderen. Ik heb alsnog de doppen hiervoor besteld. Kan ik mooi op dit carter oefenen hoe een full-flow oliesysteem te maken. Niet helemaal verloren dus, zijn we weer een ervaring rijker. En ach, ik heb nog een tijdje gedacht om mijn muil te houden in schaamte. Maar op deze manier leert iedereen die meeleest met me mee, toch?

das een heel verhaal maar doordat er in doodlopende kanalen straal zand is blijven zitten is dit gebeurt? dit is iets anders als ik dacht het is dus een goede machine voor van alles behalve carters... nouja hans dit noemen ze bij mij op school een leermoment jammer van de kosten maar ik durf te wedden dat je het allemaal oplost en een goed blok maakt :wink:

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » ma dec 19, 2011 15:37 pm

rowanVW schreef:das een heel verhaal maar doordat er in doodlopende kanalen straal zand is blijven zitten is dit gebeurt? dit is iets anders als ik dacht het is dus een goede machine voor van alles behalve carters... nouja hans dit noemen ze bij mij op school een leermoment jammer van de kosten maar ik durf te wedden dat je het allemaal oplost en een goed blok maakt :wink:


Bijna goed: geen straalzand maar knijterharde metalen werpstraalparels ter grootte van ongeveer 0,2 milimeter. Het principe is dat het object in een soort wastrommel ronddraait terwijl het apparaat er stalen kogeltjes tegen aan gooit. Stof, roest en vuil wordt door een filter afgezogen. Anders dan zandstralen wordt er niet met hoge druk gewerkt, maar gewoon gegooid. Een afzuiging met filter zuigt het stof en vuil eruit. De parels blijven dus een hele lange tijd schoon. Het metaal wordt niet aangetast. Een voorbeeld:

Afbeelding

Een soort wasmachine dus, maar dan zonder water en met metalen kogeltjes.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

rowanVW
Nieuweling
Berichten: 35
Lid geworden op: za mei 14, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: doetinchem

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door rowanVW » ma dec 19, 2011 16:08 pm

okej dat is voor mij nog onbekend bedank voor de uitleg =D>

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Airtime » di dec 20, 2011 21:23 pm

Wat een verhaal Hans! :shock: :( Sterkte met de 'afwikkeling'!

In ieder geval goed om te lezen dat jullie vriendschap er geen schade aan overhoudt! =D>
Easy!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » wo dec 21, 2011 9:06 am

Twee carters geleidelijk onderweg naar Hillegom. Keuzes keuzes. In ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe. Als ze alletwee goed zijn, heb ik alvast een carter voor een nieuw projectje.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Baphi » wo dec 21, 2011 9:12 am

hanhoo schreef:Twee carters geleidelijk onderweg naar Hillegom. Keuzes keuzes. In ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe. Als ze alletwee goed zijn, heb ik alvast een carter voor een nieuw projectje.


Snel geregeld, Hans =D> =D>

[-o< [-o<
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Plaats reactie