Vreemde kraak bij achterwielen

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » di nov 15, 2011 14:38 pm

Sinds kort heb ik een vreemde kraak bij de achterwielen. Als ik rij en laat gas los dan klinkt er een kraak van knerpend rubber in een frequentie die bij de rijsnelheid past. Als ik bijrem wordt het erger qua volume. Beide wielen heb ik er af gehad en daar zit geen vreemde slijtage of sporen op de banden. Wel miste ik 1 aanslagrubber. Maar nadat ik beide rubbers heb vervangen, is het probleem er nog steeds.
Met de aandrijfassen lijkt ook niets mis (beetje horizontale speling, maar dat hoort denk ik zo), ook de lagers voelen prima. Heeft iemand enig idee?

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4095
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door wouthwortel » di nov 15, 2011 16:01 pm

Mijn 1e neiging is:
rubbers van de torsiestaven.
Achter de deksels van jouw torsiestaven zitten in totaal 4 rubbers, dingen zijn relatief goedkoop en zouden wel eens de oplossing van jouw probleem kunnen(?????????) zijn.
I am Wouth and I approve this message.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » wo nov 16, 2011 20:24 pm

Het is voor dat geld natuurlijk het proberen waard. Ik denk dat de kans dat dat het is vrij klein is als ik het stuk lees van de in Luchtgekoelde onderdelen handelende mosselman. Zie hier voor zijn uitgebreide verhaal.
Als ik aan de bus trek of schud hoor ik namelijk niks. Het is echt alleen in de vrijloop zeg maar. Maandag gaat hij sowieso voor motorisch onderhoud weg, kunnen ze ook mooi even naar de kraak kijken.
Suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom!

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door jan willem vk » wo nov 16, 2011 21:55 pm

Hoi als ik het zo lees zou ik je aandrijf assen verdenken.
De homokineten kunnen droog staan(zonder vet)
Als je de bus opkrikt aan 1 kant dus je wiel van de grond en je draait hem rond hoor je dan wat?
Ook kun je proberen (je voorwielen goed geblokt) de achterwielen per kant van de grond in zijn achteruit en zijn vooruit op de motor te laten draaien.
Je aandrijfassen worden dan 1 voor 1 belast en kun je horen welke kraakt.

Jan willem

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » zo nov 20, 2011 10:48 am

Ik ga zo weer eens aan de klus en kijken wat er aan de hand kan zijn. Als ik een wiel met de hand ronddraai hoor of voel ik niets. Voor de zekerheid zal ik ook de hoezen losmaken om te kijken af de homokineten niet droog staan. En natuurlijk worden de torsiestaafrubbers gecheckt. Ik hou jullie op de hoogte.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » zo nov 20, 2011 19:39 pm

Ik denk dat we kunnen zien wat er aan de hand is:

Dit is een torsiestaafrubber (links), de andere kant ziet er exact hetzelfde uit. Ik denk dat dit in de categorie 'versleten' valt?
Afbeelding

En dit is de rechter deksel, die tot het glimmende metaal is ingesleten. Ik voel ook duidelijk een ingesleten rand zitten.
Afbeelding

Van de rubbers heb ik het losse stuk maar afgesneden en tijdelijk terug geplaatst. Morgen nieuwe halen, ook voor de binnenste. Wat denken jullie, zou het deksel ook vervangen moeten worden? Of eerst maar de rubbers, als het dan nog niet verholpen is de deksels? Alvast dank voor jullie input!

De hoezen heb ik niet los gehad, ik denk namelijk dat dit het euvel is, en 'even' loshalen lijkt het niet te zijn.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door old brumax » zo nov 20, 2011 19:52 pm

Denk dat je het probleem in een keer gevonden hebt, deksels hoeven niet vervangen te worden, met de binnenrubbers er in zetten wel de steunen markeren waar deze aan de veerplaten zitten , die moeten wel op de zelfde plaats weer terug geplaatst worden zitten sleufgaten in dus even met een kraspen in het rond.
suc6 met de rep. gr. louis
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door gruns.lex » zo nov 20, 2011 22:31 pm

old brumax schreef:Denk dat je het probleem in een keer gevonden hebt, deksels hoeven niet vervangen te worden, met de binnenrubbers er in zetten wel de steunen markeren waar deze aan de veerplaten zitten , die moeten wel op de zelfde plaats weer terug geplaatst worden zitten sleufgaten in dus even met een kraspen in het rond.
suc6 met de rep. gr. louis


En graag veel foto's maken!
Ik ga deze rubbers ook vervangen en vind foto's erg fijn!

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Baphi » ma nov 21, 2011 7:49 am

Volgens mij is er bij onze bus hetzelfde aan de hand, dus documenteren met foto's zou heel fijn zijn zijn!!!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » ma nov 21, 2011 16:25 pm

De rubbers zijn besteld. Ik zal er een net verslag van maken, dat zal deze of begin volgende week worden. Nu alleen hopen dat ik mijn Haynes terug kan vinden. En anders maar zonder.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4095
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door wouthwortel » ma nov 21, 2011 16:36 pm

me f....cking proud of me =D> =P~ :wink: :roll: !!!

Nog ff wat advies:

zorg dat je lange bouten gebruikt om het deksel (binnenkant ff tectyleren of met vet insmeren t.v.v. roestvorming) over de nieuwe rubbers te krijgen.
Het deksel zal n.l. niet recht komen te zitten.
Met die 4 lange bouten ga je om-en-om-aandraaiend het deksel op zijn plek dwingen. Daarna haal je 1 van de lange bouten eruit en vervangt die door de originele korte. En zo doe je dat met iedere bout afzonderlijk.
I am Wouth and I approve this message.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » ma nov 21, 2011 16:42 pm

Je bent een genie! Ik kan het niet anders verwoorden.

Dank voor de bout-tip :?: . Heb met de huidige rubbers al aardig ruzie met de deksels gemaakt. Maar uiteindelijk alles losvast gezet en dan langzaam alles aandraaien. Langere bouten zullen bij nieuwe rubbers zeker nodig zijn.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » vr dec 02, 2011 10:47 am

Goed. Dat ging allemaal niet van een leien dakje en ik heb er nu een probleem bij. Wat is er gebeurt:
Toen de veerplaten los kwamen bleef de torsiestang er aan zitten. Hoort dat? Ik had op de 1 of andere manier verwacht dat die zou blijven zitten. Aan de andere kant van de veerplaat zit de handremkabel heel irritant in de weg in een inkeping in de veerplaat. Omdat de veerplaat nu 'klem' zit tussen de vastzittende torsiestang en de handremkabel kreeg ik de veerplaat niet volledig los en kon ik de binnenste rubber niet vervangen.
- klopt het dat de torsiestang vast zit aan de veerplaat en dat deze in zijn geheel er uit moet komen?
- is er een makkelijke manier om de handremkabel los te krijgen?

Volgende uitdaging:
De steunen die aan de veerplaat zitten had ik op aanraden van Louis (dank!) netjes gemarkeerd. Ik krijg ze alleen met geen mogelijkheid terug op de juiste plaats. Ik moet nog zeker 5 mm naar voren. Weet iemand daar een handige werkwijze voor? Sjorbanden, hefboomconstructies e.d. mochten niet baten...

Als dank voor jullie tips volgt natuurlijk een reportage hoe het allemaal wèl hoort te gaan 8)

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Stuif » vr dec 02, 2011 12:00 pm

Assen kunnen "gewoon" los van de veerplaten.
Lekker inspuiten en een beetje klappen geven moet lukken :)
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door old brumax » vr dec 02, 2011 12:51 pm

Die platen heten niet voor niets VEERplaten, als je die naar buiten drukt/trekt dan kan de steun die er diagonaal aan vast moet naar voren schuiven zo ver als nodig is.
en idd die torsiestaaf kun je er uitslaan met een bronzen pen of een ijzeren maar die moet wel kleiner zijn dan de staaf ivm bramen er aan stuiken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie