Puntjes versus Electronische Ontsteking

Ik heb zelf:

Contactpunten en die blijven erin!
7
11%
Contactpunten, ik vind Electronisch wel interessant
21
32%
Electronische ontsteking, Pertronix
22
33%
Electronische ontsteking, 123 Ignition
3
5%
Electronische ontsteking, origineel VW/Porsche
4
6%
Electronische ontsteking, anders dan bovenstaande
9
14%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door hanhoo » ma sep 12, 2011 13:52 pm

Ik sprak een aantal van jullie op de najaarsmeeting en het valt mij op dat er nog veel mensen rond rijden met de ouderwetse contactpuntjes. Hulde daarvoor indien dit een bewuste keus is, met name als je zelf regelmatig het onderhoud pleegt.

Ben je zelf minder bedreven in het onderhoud? Dan is het een goed idee de puntjes te verruilen voor een ontsteking zonder bewegende delen.



De Theorie
De contactpuntjes leggen de "1" aansluiting van de bobine aan massa van het verdelerhuis. De puntjes worden opengeduwd door de verdeleras, die verbonden is aan de krukas.

Afbeelding

Bij het onderbreken van de stroom (open puntjes) wordt de stroom door de buitenste spoel van de bobine onderbroken. De electronen in de binnenste spoel schrikken daardoor zo hard, dat er een hoogspanningslading beschikbaar komt op de middelste aansluiting van de bobine. Als de rotor dan toevallig voorbij de bougiekabel komt, stroomt deze hoogspanning naar de bougie om daar te vonken naar massa.

Sluiten de puntjes weer, dan wordt de bobine weer door de buitenste spoel opgeladen. De bobine krijgt zijn +12v vanaf het contactslot op aansluiting 15, loopt door aansluiting 1 naar de condensator, en maakt dan via de puntjes weer massa. Stroomkring gesloten.

De condensator voorkomt dat er een overmatige vonk springt tussen de puntjes bij openen en sluiten door de piek op te vangen.

Ingeschakeld contact = spanning op de bobine. De bobine werkt als weerstand in het systeem en wordt dus warm. Bus dus niet op contact laten staan, zonder dat de motor loopt. Dat sloopt de bobine.

De puntjes zitten vast in de verdeler en bepalen het ontstekingstijdstip. Het moment dat de puntjes open gaan, is het moment van ontsteking. Dit tijdstip wordt bepaald door twee factoren: het verdraaien van de hele verdeler (puntjes zitten vast op de verdeler, dus de orientatie van de puntjes tov van de as veranderd) en hoever de puntjes open gaan (het zogenaamde puntjes stellen).

Hoe ver deze puntjes open gaan bepaalt de contacthoek. Dit is de hoek die de verdeleras draait met gesloten (doorverbonden) punten. Deze hoek bepaalt de duur dat de bobine wordt opgeladen, maar ook bij openen de duur van de vonk.

Puntjes stellen we op 0,4mm maximale opening als uitgangspunt. Wil je nog precieser, dan gebruik je een contacthoekmeter (meestal onzinnig op standaard motoren).


Het probleem
Een ontsteking met puntjes is slijtage gevoelig. Immers loopt het asje op een kunststoffen nokje op de puntjes te duwen. Dit nokje slijt af en de puntjes gaan dan later en dichterbij open. Het ontstekingstijdstip wordt dan later en de motor gaat rotter lopen. Het asje moet dus altijd met wat dik (lager)vet worden gesmeerd.

Afbeelding

Daarnaast wordt een vonk nooit volledig voorkomen op de puntjes zelf. Deze slaan vaak pitten in en/of de puntjes zijn niet mooi vlak meer. Dit slijt ook af. De puntjes bij het laatste worden ruimer en het ontstekingstijdstip wordt vroeger.

Contactpuntjes zijn dus van behoorlijke invloed op het ontstekingstijdstip. Ze moeten dus regelmatig (eens per half jaar) worden gecontroleerd, schoongemaakt of vervangen, en gesteld worden. Hoe vaker hoe beter. Vervang ook af en toe preventief eens de condensator. Zijn je puntjes binnen 100km weer ingeslagen? Dan is de condensator stuk.

Na het stellen van de contactpunten moet in de regel het ontstekingstijdstip weer gecontroleerd en gesteld worden, bij voorkeur met een stroboscoop. De eerste paar honderd kilometer is alles dan ideaal en perfect. Daarna begint de slijtage en verloop weer in te zetten, tot de volgende onderhoudsbeurt. Het stellen van punten en het op tijd zetten van de ontsteking kost je tussen de 30 en 60 minuten werkplaatstarief. Punten en condensator zijn een paar euro.

Dus:

- veel, regelmatig onderhoud
- eigenlijk alleen vlak na de beurt echt goed, daarna slijt het weer
- verlopen ontsteking zorgt voor slechtere verbranding, meer verbruik en mogelijk hogere motortemperaturen


De oplossing?
Puristen zullen zich altijd blijven beroepen op de contactpunten. Maar dat zijn veelal ook de mensen die zelf regelmatig het onderhoud op de puntjes doen. De oplossing is om dit deel van de onsteking te vervangen door een onderdeel waarbij er geen mechanische slijtage optreedt. Electronische ontsteking dus. Hierbij zijn er een aantal mogelijkheden (geavanceerde zaken als CDI hier even buiten gelaten):

Velleman kit
Afbeelding
Dit is een leuk zelfbouwpakketje die voorkomt dat de punten in branden. Echter blijven de punten wel bestaan en maatgevend voor het tijdstip. Dus alleen het inbranden wordt voorkomen, de slijtage aan het kunststof nokje niet. Blijven stellen dus. Geen serieuze optie voor een onderhoudsvrij item.

123 Ignition
Afbeelding
Dit is het andere uiterste van de Velleman kit. Hierbij wordt de hele onstekingstoren verwisseld door een computergestuurd systeem. Verkrijgbaar met en zonder vacuum. Als je niet aan een nieuwe verdeler toe bent, een erg dure investering. Wel een schitterend product overigens.

Electronische Puntjesvervangers
Deze units vervangen de puntjes door een magneetring en een electronisch contactblokje. Omdat er geen mechnische delen zijn en geen vonken meer tussen punten springen, is er ook geen slijtage. De condensator vervalt dus ook.

Er zijn meerdere varianten, maar de meest bekende zijn die van Pertronix en Compufire. Afgelopen weekend heb ik een Compufire in mijn handen gehad en ik was niet zo onder de indruk van de bouwkwaliteit. Helaas is dit de enige van de twee die rechtstreeks in Nederland te verkrijgen is.

De Pertronix Ignitor ziet er een stuk meer solide uit. Ik rij er zelf (en vele clubgenoten) ook al een heel tijdje mee rond.

Afbeelding

De installatie van een Pertronix Ignitor is binnen 10 minuten gebeurt. Het moeilijkste is de ronden rubberen trekontlasting door het vierkante gaatje van de verdeler te krijgen. Vervolgens nog 1 keer de ontsteking afstellen met een stroboscoop en jaarlijks hoogstens even controleren.

Voordelen:

- Nooit meer puntjes stellen
- Ontsteking altijd keurig op tijd dus:
- Betere en stabiele loop tussen de gehele onderhoudsinterval en daardoor:
- In potentie een iets lager brandsstofverbruik en koeler lopende motor

Nadeel:

- Werkt het best met een goed werkende, krachtige bobine en goede bougiekabels
- Verkeerd om aansluiten is direct hartstikke kapot.

Dus:

Contactpunten:

Afbeelding

Vervangen door Pertronics Ignitor:

Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------------------

Net als de vorige keer zijn Bob (Airtime) en ik een nieuwe ronde groupbuy aan het opzetten om deze Ignitors met korting te halen uit het buitenland. Momenteel zoeken we een welwillende leverancier. De herkomst is afhankelijk van de totaalkosten eventueel met de BTW en de invoerrechten. De prijs wordt geschat op ongeveer € 70,00 tot € 75,00 excl. de verzending binnen Nederland. Hou het groupbuy gedeelte in de gaten. Ik zal voortgang ook verder posten.

Er zijn verschillende types voor verschillende ontstekingen, Bob en ik zullen proberen te helpen bij de selectie van het juiste type.

Ik overweeg om een inbouwdag te organiseren bij onze klusschuur. Of dit nog voor de winter gebeurt, is afhankelijk van de beschikbaarheid van de units. Verdere inhoud en opties volgen in de Groupbuy, zoals bijvoorbeeld bougiekabels en de Flamethrower bobine.

Nog even dit: Als je het onderhoud op je bus altijd LAAT doen, heb je de investering voor de Pertronix er na 1 onderhoudsbeurt al uit. Ten overvloede en voor de mensen die mij wat minder goed kennen: Bob en ik verdienen hier helemaal niks aan.

Zoekterm: AQ26W
Laatst gewijzigd door hanhoo op zo nov 01, 2015 14:15 pm, 11 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Max » ma sep 12, 2011 14:03 pm

hanhoo schreef:Ten overvloede en voor de mensen die mij wat minder goed kennen: Bob en ik verdienen hier helemaal niks aan.


Nou een beetje eer en waardeering lijkt me toch het minste wat je hier aan overhoud 8)

En terrecht =D>
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » ma sep 12, 2011 14:06 pm

mooi duidelijk verhaal hans =D>
ik rij met grote tevreden heid met de vellemankit en dit al een aantal jaar nu
grtz ko :D
Laatst gewijzigd door ko de fries op ma sep 12, 2011 14:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door fahtal » ma sep 12, 2011 14:07 pm

- Hanhoo (2x)
- GijsV (1x)
- Vlinder (1x)
- Tee (1x)
- Airtime (1x)
- Massie (1x)
- fahtal(1x)(ff checken of agata nog puntjes heeft maar ik denk het wel)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door zomerbloempje » ma sep 12, 2011 14:08 pm

moet er een andere pertronix in een 2000 dan in een 1600?
zo ja zoek ik nog 1 die wel in de panel kan

voor 1600 ligt er nog 1 op de plank (voor als de gele af komt :oops: )
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door fahtal » ma sep 12, 2011 14:11 pm

volgens mij niet. tenminste ik heb die van de groene bij de vorige groupbuy gekocht...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » ma sep 12, 2011 14:12 pm

deze webside verkoopt ook allerlei electronische ontstekingen alleen zijn de prijsen een stuk lager dan petronix wat is jouw mening hier over hans ?

http://stores.ebay.co.uk/AccuSpark-Ignition

bijv deze
http://www.ebay.co.uk/itm/Electronic-ig ... 783wt_1135

of deze
http://stores.ebay.co.uk/AccuSpark-Igni ... 1000213487


grtz ko :D
Laatst gewijzigd door ko de fries op ma sep 12, 2011 14:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door hanhoo » ma sep 12, 2011 14:13 pm

zomerbloempje schreef:moet er een andere pertronix in een 2000 dan in een 1600?
zo ja zoek ik nog 1 die wel in de panel kan


Beiden zijn zo goed als altijd een ontsteking waarbij het eerste nummer met 043 begint (ontsteking met zowel centrifugaal als vacuumvervroeging). Het enige verschil tussen de modellen is de laatste letter en dat is de vervroegingscurve. Gewoon hetzelfde dus.

Vroeger enkelpoorts motoren hebben vaak de lage ontsteking nog met uitsluitend vacuumvervroeging. Die moeten even goed opletten.

Daarnaast ontbreekt de vervroegingsplaat bij de 009 ontsteking. De hoogte is hierdoor dus anders onder de rotor (hoger). Dat is sowieso een ander model.
Laatst gewijzigd door hanhoo op ma sep 12, 2011 14:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door gijsv » ma sep 12, 2011 14:17 pm

zomerbloempje schreef:moet er een andere pertronix in een 2000 dan in een 1600?
zo ja zoek ik nog 1 die wel in de panel kan


Er zijn verschillende uitvoeringen, check het nr op je verdeler om teleurstelling te voorkomen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door hanhoo » ma sep 12, 2011 14:19 pm

ko de fries schreef:deze webside verkoopt ook allerlei electronische ontstekingen alleen zijn de prijsen een stuk lager dan petronix wat is jouw mening hier over hans ?

http://stores.ebay.co.uk/AccuSpark-Ignition

bijv deze
http://www.ebay.co.uk/itm/Electronic-ig ... 783wt_1135

grtz ko :D


Ik kan natuurlijk alleen maar spreken over de modellen waar ik zelf ervaring mee heb. Zo'n Accuspark ben ik nu al twee keer tegen gekomen. Ik ben er niet ingedoken waarom hoor, maar toevallig of niet: beiden hadden een zwakke vonk en het ontstekingstijdstip sprong met de strobo alle kanten op. De Compufire vind ik erg zwak qua bouwkwaliteit. Over de Pertronix Ignitor ken ik heel veel succesverhalen en maar 1 slecht verhaal en dat is dat die van Tee spontaan is kapot gegaan. Tja, shit happens.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Wilfred » ma sep 12, 2011 14:23 pm

goed verhaal. Ik blijf echter bij puntjes. Het onderhoud kan ik zelf doen. Velleman kitje overweeg ik nog.

het leuke van het ouderwetse systeem is dat je motor soms wat slechter gaat lopen, totdat je het zat bent. Dan loop je alles eens lekker bijlangs, en als alles weer goed staat (en er geen andere problemen zijn uiteraard) Loopt ie weer heerlijk. super voldaan gevoel geeft dat :D


(sprak een bevriende garagehouder van 67 jaar. Die vertelde dat mensen vroeger echt blij waren met de apk, (hij deed vooral veel eendjes vroeger), omdat de mensen een auto terug kregen die vaak weer stukken beter liep en startte, omdat hij alle afstel dingen weer keurig goed zette. Nu is apk een verplicht ongemak lijkt het soms wel :D )
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door hanhoo » ma sep 12, 2011 14:25 pm

hanhoo schreef:
zomerbloempje schreef:moet er een andere pertronix in een 2000 dan in een 1600?
zo ja zoek ik nog 1 die wel in de panel kan


Beiden zijn zo goed als altijd een ontsteking waarbij het eerste nummer met 043 begint (ontsteking met zowel centrifugaal als vacuumvervroeging). Het enige verschil tussen de modellen is de laatste letter en dat is de vervroegingscurve. Gewoon hetzelfde dus.

Vroeger enkelpoorts motoren hebben vaak de lage ontsteking nog met uitsluitend vacuumvervroeging. Die moeten even goed opletten.

Daarnaast ontbreekt de vervroegingsplaat bij de 009 ontsteking. De hoogte is hierdoor dus anders onder de rotor (hoger). Dat is sowieso een ander model.


Voor wat ik zo zie is zijn er voor 99% van onze ontstekingen maar twee types: de 043 (met vacuum en centrifugaal vervroeging) en de 009.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » ma sep 12, 2011 14:39 pm

bedankt voor de info over accuspark ,ik zat er namelijk over te denken in de toekomst een complete ontstekings toren van hun te nemen voor 60pond

bij andere electronise ontstekingen is onderhoudsvrij niet de juiste beschrijving onderhoudsarm zou beter zijn , je moet ze volgens mij mening toch minimaal net als puntjes 1 a 2 keer per jaar met de stroob checken om er zeker van te zijn dat je motor echt op tyd staat , hier gewoon op vertrouwen lijkt me
riskant voor je motor grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Steelboy
Actief Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:20 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Steelboy » ma sep 12, 2011 14:42 pm

Klinkt goed, ik zal ook eens kijken of ik nog een oude met puntjes heb (volgens mij wel).

Hoe is de ervaring met de betrouwbaarheid en levensduur van de elektrische versies (oftewel, om de hoeveel jaar gaat dat ding stuk?).
En in hoeverre dien je vaker je bobine te vervangen omdat ie te zwak wordt?

Met inbouwdag is dan natuurlijk helemaal perfect, hebben jullie ook geen gedoe met verzenden...!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door hanhoo » ma sep 12, 2011 14:47 pm

ko de fries schreef:bedankt voor de info over accuspark ,ik zat er namelijk over te denken in de toekomst een complete ontstekings toren van hun te nemen voor 60pond

bij andere electronise ontstekingen is onderhoudsvrij niet de juiste beschrijving onderhoudsarm zou beter zijn , je moet ze volgens mij mening toch minimaal net als puntjes 1 a 2 keer per jaar met de stroob checken om er zeker van te zijn dat je motor echt op tyd staat , hier gewoon op vertrouwen lijkt me
riskant voor je motor grtz ko :D


Je kunt met een Pertronix ook spelen met de contacthoek. Op Ratwell.com staat daar een heel stuk over. De invloed is echter zeer beperkt, dus het mogelijk verschuiven van de unit heeft nauwelijks invloed en heb ik nog nooit zien gebeuren.

Het andere deel wat mogelijk verschuift is de verdraaiing van de verdeler zelf. Indien de klem nog mooi recht is en de bout gezond, is de kans hierop ook te verwaarlozen.

Het controleren van het tijdstip kun je eens per jaar eens doen, en dan alleen voor piece of mind. Als de bus niet anders loopt dan anders, is er geen noodzaak. Immers is een paar graden al voldoende om een veel hoger of lager stationair toerental te krijgen en daar merk je het direct al aan. Dan ga je checken. Rest er nog eens per zoveel tijd te controleren of de veren in de verdeler nog juist zijn en de vervroegingsplaat cq vacuumdoos nog goed functioneren. En uiteraard een druppeltje motorolie op het viltje onder de rotor om de vervroegingsveren te smeren.

Maar voor wie er al een paar keer in een onmogelijke positie met zijn hoofd in de motorruimte aan het stuntelen is geweest om de puntjes precies op 0,4mm max opening te laten zetten, weet dat het een rotklusje is. Weet je wel? Boutje van de puntjes aandraaien hij staat verdorie weer te ver open. Opnieuw...
Laatst gewijzigd door hanhoo op ma sep 12, 2011 14:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie