Dynamosteun vervangen
- soulsurfer
- Nieuweling
- Berichten: 47
- Lid geworden op: do okt 14, 2010 11:50 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Geertruidenberg
- Contacteer:
Dynamosteun vervangen
In mijn dynamosteun/voet zit in flinke barst, waardoor er olie tussenuit spettert. Gelukkig is het onderdeel nog te bestellen.
Nu wil ik de steum samen met mn vader gaan vervangen. Aangezien dit voor ons beide de eerste keer is dat we aan de bus moeten gaan sleutelen vroeg ik mij af hoe lastig deze klus is. En waar we rekening mee moeten houden voordat we de steun los gaan halen. Ik vroeg mij namelijk af of je alleen de steun los kan halen of moet de hele dynamo er af?
Alvast bedankt!
Nu wil ik de steum samen met mn vader gaan vervangen. Aangezien dit voor ons beide de eerste keer is dat we aan de bus moeten gaan sleutelen vroeg ik mij af hoe lastig deze klus is. En waar we rekening mee moeten houden voordat we de steun los gaan halen. Ik vroeg mij namelijk af of je alleen de steun los kan halen of moet de hele dynamo er af?
Alvast bedankt!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Dynamosteun vervangen
Dit is niet zo'n moeilijke klus. Wel moet de dynamo eraf. Uit mijn hoofd zal ik vertellen wat er moet gebeuren.
v-snaar verwijderen
klemband om dynamo los halen
dynamo losschroeven van het koelhuis
nu kan je de dynamo wegpakken, inclusief ventilator
de steun is nu vrij, 4 bouten los
olie spat plaatje onder de voet weghalen
nieuw oliespat plaatje plaatsen
nieuwe dynamosteun plaatsen
dynamo terug
v-snaar terug
rijden maar!
v-snaar verwijderen
klemband om dynamo los halen
dynamo losschroeven van het koelhuis
nu kan je de dynamo wegpakken, inclusief ventilator
de steun is nu vrij, 4 bouten los
olie spat plaatje onder de voet weghalen
nieuw oliespat plaatje plaatsen
nieuwe dynamosteun plaatsen
dynamo terug
v-snaar terug
rijden maar!
Take the planet and make it spin your way
-
- Actief Lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za jul 24, 2010 15:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Marum
Re: Dynamosteun vervangen
Maakt verschil of je motor in of uit de bus is
Groet'n Duuster
1302S 1971 Groen
T2A 1970 Rood/Wit
1302S 1971 Groen
T2A 1970 Rood/Wit
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Dynamosteun vervangen
Duuster schreef:Maakt verschil of je motor in of uit de bus is
Je hebt gelijk, maar de procedure is precies hetzelfde. En volgens mij kan je overal gewoon bij, voor deze klus. Ik ging ervan uit de de motor er nog in zit, omdat Soulsurfer aangeeft dat hij nog geen sleutelervaring heeft...
Take the planet and make it spin your way
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Dynamosteun vervangen
houdt er rekening mee dat je de juiste steun voor je dynamo besteld ,voor zoveel ik weet
zit er verschil in de steun van een gelijk of wissel stroom dynamo,voor wisselstroom heb ik er vermoedelijk ook nog wel een goede gebruikte liggen ,je moet dan ook de 2 pakking aan beide zijden van het olie in loop plaatje vervangen ,heb ik mischien ook nog wel ,je hebt mijn tel nog ?
grtz ko
zit er verschil in de steun van een gelijk of wissel stroom dynamo,voor wisselstroom heb ik er vermoedelijk ook nog wel een goede gebruikte liggen ,je moet dan ook de 2 pakking aan beide zijden van het olie in loop plaatje vervangen ,heb ik mischien ook nog wel ,je hebt mijn tel nog ?
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Dynamosteun vervangen
Wilfred schreef:Dit is niet zo'n moeilijke klus. Wel moet de dynamo eraf. Uit mijn hoofd zal ik vertellen wat er moet gebeuren.
v-snaar verwijderen
klemband om dynamo los halen
dynamo losschroeven van het koelhuis
nu kan je de dynamo wegpakken, inclusief ventilator
de steun is nu vrij, 4 bouten los
olie spat plaatje onder de voet weghalen
nieuw oliespat plaatje plaatsen
nieuwe dynamosteun plaatsen
dynamo terug
v-snaar terug
rijden maar!
je hebt de olievulpot met ontluchtingsslang vergeten
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- soulsurfer
- Nieuweling
- Berichten: 47
- Lid geworden op: do okt 14, 2010 11:50 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Geertruidenberg
- Contacteer:
Re: Dynamosteun vervangen
Voor de duidelijkheid de motor zit inderdaad nog in de bus. De steun die ik op internet had gevonden was zowel voor gelijk- als wisselstroom.
Zoals ik het nu hoor valt het volgens mij wel mee. Ko, ik bel je denk ik 1 deze dagen nog even...
Kunnen jullie evt zien wat voor dynamo ik heb?
Alvast bedankt voor jullie hulp...
ps. ik heb mn busverhaal even bijgewerkt:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=8885
Zoals ik het nu hoor valt het volgens mij wel mee. Ko, ik bel je denk ik 1 deze dagen nog even...
Kunnen jullie evt zien wat voor dynamo ik heb?
Alvast bedankt voor jullie hulp...
ps. ik heb mn busverhaal even bijgewerkt:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=8885
Re: Dynamosteun vervangen
Lijkt mij een wisselstroomdynamo
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
- soulsurfer
- Nieuweling
- Berichten: 47
- Lid geworden op: do okt 14, 2010 11:50 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Geertruidenberg
- Contacteer:
Re: Dynamosteun vervangen
Ok duidelijk een wisselstroom dynamo dus
Re: Dynamosteun vervangen
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Dynamosteun vervangen
Dat is inderdaad het late model wisselstroom dynamo. Daar heb je de lagere steun voor nodig. Mocht je hem graag origineel willen hebben, kan ik nog wel tussen mijn onderdelenbakken graaien. Ziet er beter uit dan zo'n glimmende reproductie.
Wat verwijderen betreft: De dynamo moet eraf en die pak je er niet zomaar tussenuit omdat de ventilator en beplating niet lang het inlaatspruitstuk komt. Er zijn twee opties:
1: ventilator van dynamo verwijderen. Dat is een vervelend klusje zonder inspectieluik. Je moet namelijk met dop 30 achter het koelhuis gaan klooien. Goed vast krijgen is een nog groter drama.
2: koelhuis liften. Ook gepruts want er zijn een paar boutjes waar je lastig bij komt en de vraag is of ze loswillen. Ook moet de thermostaat los. Dan kun je vervolgens het koelhuis net genoeg omhoog halen om de ventilator en beplating langs het inlaatspruitstuk te halen.
Een tip van mij is: pruts niet langer dan een uurtje hieraan. Krijg je het niet voorelkaar (verrotte boutjes, niet bereikbaar etc.), laat dan gewoon de motor eruit zakken. Ongeoefend kost je dat hoogstens een uur, maar het spaart handen en een hoop ongeduld. Bovendien kun je wellicht gelijk wat andere klusjes meepakken.
Wat verwijderen betreft: De dynamo moet eraf en die pak je er niet zomaar tussenuit omdat de ventilator en beplating niet lang het inlaatspruitstuk komt. Er zijn twee opties:
1: ventilator van dynamo verwijderen. Dat is een vervelend klusje zonder inspectieluik. Je moet namelijk met dop 30 achter het koelhuis gaan klooien. Goed vast krijgen is een nog groter drama.
2: koelhuis liften. Ook gepruts want er zijn een paar boutjes waar je lastig bij komt en de vraag is of ze loswillen. Ook moet de thermostaat los. Dan kun je vervolgens het koelhuis net genoeg omhoog halen om de ventilator en beplating langs het inlaatspruitstuk te halen.
Een tip van mij is: pruts niet langer dan een uurtje hieraan. Krijg je het niet voorelkaar (verrotte boutjes, niet bereikbaar etc.), laat dan gewoon de motor eruit zakken. Ongeoefend kost je dat hoogstens een uur, maar het spaart handen en een hoop ongeduld. Bovendien kun je wellicht gelijk wat andere klusjes meepakken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Dynamosteun vervangen
het is inderdaad geen moeilijke klus, maar lastig door de onbereikbaarheid van een paar boutjes. Zelf heb ik een inspectieluik, waardoor ik vrij gemakkelijk het koelhuis kan lichten of helemaal eraf halen. Daardoor lijkt de klus ineens een stuk gemakkelijker.
En ik denk dat Hanhoo gelijk heeft, de motor eruit lepelen is denk ik nu al de beste optie.
En ik denk dat Hanhoo gelijk heeft, de motor eruit lepelen is denk ik nu al de beste optie.
Take the planet and make it spin your way