Urabus T2b uit '75: nieuwe uitlaat en radio
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
@ Ko: Dat is een interessante methode! Wist niet dat dato werkte. Wel een makkleijke methode om het werken aan een tank veiliger te maken!
Goed om te onthouden, want: we hebben een Amerikaan op de sleutelgarage...al ligt die letterlijk nog in duizend stukjes...
Goed om te onthouden, want: we hebben een Amerikaan op de sleutelgarage...al ligt die letterlijk nog in duizend stukjes...
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
Weer op de garage geweest en wat werk verricht. Dit is het carter, dat ik voor de tweede moest aanpassen. Er moest een half litertje bij, bleek:
Het motorinspectieluik kan nu ook fatsoenlijk worden gesloten. Een hoop slijp- en laswerk was daar voor nodig, om netjes aan te sluiten op de geribbelde motorkap:
De tank bleek, met de benzinepomp ingelast, niet te passen onder de draagbalk onder de motorkap. Daar moest een stukje uit en weer dichtgelast worden:
De originele luchtfiltersteun moest er aan geloven. Die bleek niet zo goed vast te zitten als dat het er stevig uitzag:
Een nieuw vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep zijn gemonteerd:
En dit was de tool om de koppelingsplaat te centreren:
De fans zitten nu op hun plek op de radiator:
En ik heb even gewerkt aan de uitlaat:
De lambda-sonde moet nog ingelast worden.
Tot zo ver weer!
Het motorinspectieluik kan nu ook fatsoenlijk worden gesloten. Een hoop slijp- en laswerk was daar voor nodig, om netjes aan te sluiten op de geribbelde motorkap:
De tank bleek, met de benzinepomp ingelast, niet te passen onder de draagbalk onder de motorkap. Daar moest een stukje uit en weer dichtgelast worden:
De originele luchtfiltersteun moest er aan geloven. Die bleek niet zo goed vast te zitten als dat het er stevig uitzag:
Een nieuw vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep zijn gemonteerd:
En dit was de tool om de koppelingsplaat te centreren:
De fans zitten nu op hun plek op de radiator:
En ik heb even gewerkt aan de uitlaat:
De lambda-sonde moet nog ingelast worden.
Tot zo ver weer!
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
wil hem zolangzamerhand wel eens live bewonderen
kom je er mee naar de naarjaarsmeting???/ grtz ko
kom je er mee naar de naarjaarsmeting???/ grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
ko de fries schreef:=D> wil hem zolangzamerhand wel eens live bewonderen
kom je er mee naar de naarjaarsmeting???/ grtz ko
ik had al zo`n vermoeden dat jij die creatieve braad werk wel kon waarderen;)
@obonobo lekker bezig hoor!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
Dank u mannen!
De bedoeling is dat al het gebraad vanzelf vooruit komt eind juli, begin augustus. Dat betekent dat ik 'm niet naar de najaaresmeeting zou hoeven te duwen en dan wil ik wel komen, ja!
De bedoeling is dat al het gebraad vanzelf vooruit komt eind juli, begin augustus. Dat betekent dat ik 'm niet naar de najaaresmeeting zou hoeven te duwen en dan wil ik wel komen, ja!
-
- Actief Lid
- Berichten: 412
- Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
sietze, mooi werk!! ik hoop dat ik nog een keer bij je mag komen kijken als ik weer geregeld in naaldwijk ben, om bloemen weg te brengen.
geen gezeik, in de oliewijk
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
Even op de garage geweest en me uitgeleefd: koppelingshevel verwijderd uit oude koppelingshuis, uitlaat afgelast en de lambdasonde kan er in worden geschroefd!
Koppelingshevel
Totaal resultaat:
De aflsuitrubbers en plastic hulzen zijn nog best goed. Toen ik de versnellingsbak kocht, werd mij verteld dattie ooit gereviseerd was. Dat geloof ik wel, maar daarna istie jaren niet gebruikt.
Toen ik de arm wilde verwijderen heb ik mijn poelietrekker gesloopt.
Gelukkig bleek de slijptol het eerste deel van de oplossing:
En het tweede deel was de pers die we op de garage hebben: ik had 8000 Nm nodig om de arm van de hevel te krijgen. Geen wonder dat mn poelietrekker werd gesloopt!
De uitlaat:
Toedels!
Koppelingshevel
Totaal resultaat:
De aflsuitrubbers en plastic hulzen zijn nog best goed. Toen ik de versnellingsbak kocht, werd mij verteld dattie ooit gereviseerd was. Dat geloof ik wel, maar daarna istie jaren niet gebruikt.
Toen ik de arm wilde verwijderen heb ik mijn poelietrekker gesloopt.
Gelukkig bleek de slijptol het eerste deel van de oplossing:
En het tweede deel was de pers die we op de garage hebben: ik had 8000 Nm nodig om de arm van de hevel te krijgen. Geen wonder dat mn poelietrekker werd gesloopt!
De uitlaat:
Toedels!
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
@ pat: Patrick, je bent altijd welkom. Geef maar een belletje als je in de buurt bent!
Hallo allemaal!
Niet veel progressie door omstandigheden (moest nieuwe laskap halen, kwam ik op de dag zelf achter...scheelde toch algauw weer 2,5 uur klussen. En later ging op onverklaarbare wijze de electriciteit van het net in de garage...)
Maar: ik heb een headertank gehaald van de sloop: eentje van een VW Passat uit 1998. Lekker plat, kan mooi boven in de motorruimte, met de vuldop onder het inspectieluik, vlak bij de verwarmingsaansluting op de waterbrug. Misschien kan ik zelf een waterniveaucontrolelampje aansluiten op de stekker aan de onderkant.
En twee kraantjes voor de verwarming, uit een T3. Die kunnen met trekkabels aan de bestaande verwarmingshendels worden aangesloten. (Plaatje van de site waar ik ze gekocht heb. Hen er geen foto van gemaakt):
Overigens, ik wil een kachelradiator van een VW Polo kopen, die is mooi compact. Het liefst heb ik er twee, maar ze staan niet vaak te koop.
En ik heb de versnellingsbak steun veranderd. Wat een werk! De waterbrug en de startmotor samen plotten tegen mij! Uiteindelijk een onorthodoxe oplossing. Althans, ik heb 'm eerder niet gezien. Had Richard van RJES de buis nou maar net 15 mm naar beneden laten richten, had me veeel werk gescheeld. Het is nu ruw af: moet nog afwerken en de dwarsbalk van de bus zelf verstevigen. Heb ik een flink stuk uitgehaald namelijk.
Niet elegant, maar wel werkend, denk ik. Ik overweeg nog een extra bout punt aan te lassen, aan de onderkant van de boog, zeg maar. De motorsteun bleek wat buigwerk nodig te hebben om weer goed te passen.
Heb een uitlaat besteld, die komt aankomende week als het goed is binnen! Van RVS, plaatje van de winkel:
Als die binnen is, samen met het nog te bestellen leidingwerk van de koeling, kan ik de uitlaat afmaken. Dan weet ik namelijk hoeveel ruimte ik heb van de koelslang die van de waterpomp naar achter loopt.
Ik heb nu de boog van de ene naar de andere kop onder de versnellingsbak langs, maar dat ga ik omdraaien. Dan loopt de overbrugging onder de distributieriemen langs (dat is de reden waarom ik een hitteschild van de oude einddemper van de Subaru ga maken: die heeft een mooie curve ). Met een extra U-bocht wijst de uitlaat weer naar achter, alwaar bovenstaande 'demper' ( :hij is helemaal open) het afmaakt, op de originele plek van de VW-uitlaat. Sympathiek detail, denk ik!
Volgende keer meer. Tjuus!
Hallo allemaal!
Niet veel progressie door omstandigheden (moest nieuwe laskap halen, kwam ik op de dag zelf achter...scheelde toch algauw weer 2,5 uur klussen. En later ging op onverklaarbare wijze de electriciteit van het net in de garage...)
Maar: ik heb een headertank gehaald van de sloop: eentje van een VW Passat uit 1998. Lekker plat, kan mooi boven in de motorruimte, met de vuldop onder het inspectieluik, vlak bij de verwarmingsaansluting op de waterbrug. Misschien kan ik zelf een waterniveaucontrolelampje aansluiten op de stekker aan de onderkant.
En twee kraantjes voor de verwarming, uit een T3. Die kunnen met trekkabels aan de bestaande verwarmingshendels worden aangesloten. (Plaatje van de site waar ik ze gekocht heb. Hen er geen foto van gemaakt):
Overigens, ik wil een kachelradiator van een VW Polo kopen, die is mooi compact. Het liefst heb ik er twee, maar ze staan niet vaak te koop.
En ik heb de versnellingsbak steun veranderd. Wat een werk! De waterbrug en de startmotor samen plotten tegen mij! Uiteindelijk een onorthodoxe oplossing. Althans, ik heb 'm eerder niet gezien. Had Richard van RJES de buis nou maar net 15 mm naar beneden laten richten, had me veeel werk gescheeld. Het is nu ruw af: moet nog afwerken en de dwarsbalk van de bus zelf verstevigen. Heb ik een flink stuk uitgehaald namelijk.
Niet elegant, maar wel werkend, denk ik. Ik overweeg nog een extra bout punt aan te lassen, aan de onderkant van de boog, zeg maar. De motorsteun bleek wat buigwerk nodig te hebben om weer goed te passen.
Heb een uitlaat besteld, die komt aankomende week als het goed is binnen! Van RVS, plaatje van de winkel:
Als die binnen is, samen met het nog te bestellen leidingwerk van de koeling, kan ik de uitlaat afmaken. Dan weet ik namelijk hoeveel ruimte ik heb van de koelslang die van de waterpomp naar achter loopt.
Ik heb nu de boog van de ene naar de andere kop onder de versnellingsbak langs, maar dat ga ik omdraaien. Dan loopt de overbrugging onder de distributieriemen langs (dat is de reden waarom ik een hitteschild van de oude einddemper van de Subaru ga maken: die heeft een mooie curve ). Met een extra U-bocht wijst de uitlaat weer naar achter, alwaar bovenstaande 'demper' ( :hij is helemaal open) het afmaakt, op de originele plek van de VW-uitlaat. Sympathiek detail, denk ik!
Volgende keer meer. Tjuus!
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
respect
- luchtpomper
- Actief Lid
- Berichten: 179
- Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:43 pm
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
Lekker bezig! Wel een bekend uitlaatdempertje trouwens!
if it ain't slow than it ain't low
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
@Jootman: dank u!
@Luchtpomper: Lekker he? Deze komende 2 weken ga ik hard aan de slag: ik wil rijden! Die demper wordt 'm toch niet, was niet meer leverbaar. Er komt nu een carbon variant aan. Ook leuk
Zo, een update van een avond klussen.
Omdat de gasklep in de weg zit van de firewall, moest daar een oplossing voor komen. Nu wilde het geval dat een kennis van het Subaruforum handig en bereid was een gasklepbocht te maken, zodat ik dat probleem niet meer had:
Mooi werk, dus! Heb alleen nog een tweede pakking nodig.
Ik heb de luchtmassameter gefixt...denk ik. Ik moet 'm nog doormeten. Ik had 'm namelijk open geschroefd, in de eronderstelling dat ik misschien dat hele plastic stuk waar die inzat niet nodig zou hebben...not, trook zo de stekker er af. Afijn, men neme de soldeer bout ter hand en ....
draadjes aan de contactjes van de meter zelf ...
... de stekker er weer op ...
... tadaa!
Ook nog even een brokkenvanger gemaakt, voor het geval er kiezels worden opgezogen:
Toen een beugeltje voor het luchtfilter gemaakt:
En voor het benzinefilter en het expansievat:
En dan ziet het er nu zo uit:
Tataah!
@Luchtpomper: Lekker he? Deze komende 2 weken ga ik hard aan de slag: ik wil rijden! Die demper wordt 'm toch niet, was niet meer leverbaar. Er komt nu een carbon variant aan. Ook leuk
Zo, een update van een avond klussen.
Omdat de gasklep in de weg zit van de firewall, moest daar een oplossing voor komen. Nu wilde het geval dat een kennis van het Subaruforum handig en bereid was een gasklepbocht te maken, zodat ik dat probleem niet meer had:
Mooi werk, dus! Heb alleen nog een tweede pakking nodig.
Ik heb de luchtmassameter gefixt...denk ik. Ik moet 'm nog doormeten. Ik had 'm namelijk open geschroefd, in de eronderstelling dat ik misschien dat hele plastic stuk waar die inzat niet nodig zou hebben...not, trook zo de stekker er af. Afijn, men neme de soldeer bout ter hand en ....
draadjes aan de contactjes van de meter zelf ...
... de stekker er weer op ...
... tadaa!
Ook nog even een brokkenvanger gemaakt, voor het geval er kiezels worden opgezogen:
Toen een beugeltje voor het luchtfilter gemaakt:
En voor het benzinefilter en het expansievat:
En dan ziet het er nu zo uit:
Tataah!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
Past mooi!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
@fahtal: thanks!
Wat plaatjes van vandaag. Ik heb een uitlaat opgehangen. De uitlaat is er een van tuning-achtige proporties en looks. Maar hij was geodkoop en heeft zekere genoeg airflow, en dat is belangrijk. Misschien dat ik later nog eens een niet van origineel opgevoerd te onderscheiden VW-aftermarket uitaat ophang.
Gister produceerde ik niet het mooiste laswerk, maar als ik weer op de brug kan in onze garage doe ik het even over.
Zo ziet de pijp en het resultaat eruit:
De uber-slecht gelaste haak:
Maar hij zit er goed op en het ziet er goed uit, vind ik:
Van een boutje en een oud stukje haak een ophangbeugeltje gemaakt:
Vanavond meer!
Wat plaatjes van vandaag. Ik heb een uitlaat opgehangen. De uitlaat is er een van tuning-achtige proporties en looks. Maar hij was geodkoop en heeft zekere genoeg airflow, en dat is belangrijk. Misschien dat ik later nog eens een niet van origineel opgevoerd te onderscheiden VW-aftermarket uitaat ophang.
Gister produceerde ik niet het mooiste laswerk, maar als ik weer op de brug kan in onze garage doe ik het even over.
Zo ziet de pijp en het resultaat eruit:
De uber-slecht gelaste haak:
Maar hij zit er goed op en het ziet er goed uit, vind ik:
Van een boutje en een oud stukje haak een ophangbeugeltje gemaakt:
Vanavond meer!
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75
Niet teveel tekst: ben nu net van de garage. Heb echt veeeel kunnen doen!
Plaatjes:
Ruimte onder cabinevloer waar 1e kachel komt.
Kachel erin met aluminium strip. Een tweede in lengterichting zit in de planning.
Close-up. Boutjes vast gelast in de cabine.
De bellypan hoefde ik niet eens aan te passen!
Laadruimte kachel ook aangesloten en ingebouwd.
Oeps, fout geboord.
Radiator recht gehangen: 4cm meer grondspeling. Scheelt toch.
Kapotte dwarsbalk waar ik me aan stoorde.
Tool gemaakt en bijna helemaal recht getrokken.
Wat plaatjes van de onderkant, na alle leidingen op maat en gebogen en gelast te hebben. Er zitten rode en blauwe tie-wraps her en der op de leidingen om aan te geven of het een koude of warme leiding is, zodat ik me niet zou vergissen bij het zagen en buigen van de leidingen.
De slang onder de achteras door krijgen nog 'buigspiralen' om in vorm te blijven en beschermd te worden tegen schuren.
De aansluiting bij de radiator geschied met rubber en knelkoppelingen.
Dit gat wordt overbrugd met een U-stukje. Wat ik weggehaald heb aan de bovenkant om de leidingen van de kacheltjes te kunnen leggen wordt verstevigd met een U-stukje.
Uitlaat afgemaakt, nadat alle leidingen waren getrokken. Was best nog werk om de juiste koelleiding/uitlaat configuratie te vinden. Er is nu minimale samenloop van leidingen. De lambda moet nog verplaatst worden naar net achter de demper. Ik wil nog hitte schilden maken. Diameter overbruggen:
Eindresultaat.
En nog wat zicht op spaghetti.
Plannen:
- wachten totdat ik m'n mooie P-klemmen, T-stukken 15mm en een hele hoop slangklemmen binnen heb, dan maak ik het af,
- maar pas nadat ik met de nog te maken tool de randjes heb omgezet. Als dat niet lukt, las ik er rupsen op. Heb er spul voorgehaald en ben benieuwd.
- Tank coaten.
- Koelsysteem ontluchten.
- Koppelingshevel moet er nog op.
- Kabelboom!
- Pakkingen bestellen (uitlaatspruit, gasklep)
- V-snaar erop en spannen
- Vloeistoffen erin
- Starten
Goodies:
1. Heb bij Rustbuster gisteren tankcure besteld en vandaag al binnen!
2. Heb een supervet, nagenoeg nieuw, stuurtje gevonden op MP en vandaag binnen gekregen:
3. Ga morgenavond Porsche 924 stoelen ophalen, deze:
Ik ga proberen het bankje passen te maken voor in de cabine, zodat ik misschien toch met 3 man voorin kan zitten!
Tot zover
Plaatjes:
Ruimte onder cabinevloer waar 1e kachel komt.
Kachel erin met aluminium strip. Een tweede in lengterichting zit in de planning.
Close-up. Boutjes vast gelast in de cabine.
De bellypan hoefde ik niet eens aan te passen!
Laadruimte kachel ook aangesloten en ingebouwd.
Oeps, fout geboord.
Radiator recht gehangen: 4cm meer grondspeling. Scheelt toch.
Kapotte dwarsbalk waar ik me aan stoorde.
Tool gemaakt en bijna helemaal recht getrokken.
Wat plaatjes van de onderkant, na alle leidingen op maat en gebogen en gelast te hebben. Er zitten rode en blauwe tie-wraps her en der op de leidingen om aan te geven of het een koude of warme leiding is, zodat ik me niet zou vergissen bij het zagen en buigen van de leidingen.
De slang onder de achteras door krijgen nog 'buigspiralen' om in vorm te blijven en beschermd te worden tegen schuren.
De aansluiting bij de radiator geschied met rubber en knelkoppelingen.
Dit gat wordt overbrugd met een U-stukje. Wat ik weggehaald heb aan de bovenkant om de leidingen van de kacheltjes te kunnen leggen wordt verstevigd met een U-stukje.
Uitlaat afgemaakt, nadat alle leidingen waren getrokken. Was best nog werk om de juiste koelleiding/uitlaat configuratie te vinden. Er is nu minimale samenloop van leidingen. De lambda moet nog verplaatst worden naar net achter de demper. Ik wil nog hitte schilden maken. Diameter overbruggen:
Eindresultaat.
En nog wat zicht op spaghetti.
Plannen:
- wachten totdat ik m'n mooie P-klemmen, T-stukken 15mm en een hele hoop slangklemmen binnen heb, dan maak ik het af,
- maar pas nadat ik met de nog te maken tool de randjes heb omgezet. Als dat niet lukt, las ik er rupsen op. Heb er spul voorgehaald en ben benieuwd.
- Tank coaten.
- Koelsysteem ontluchten.
- Koppelingshevel moet er nog op.
- Kabelboom!
- Pakkingen bestellen (uitlaatspruit, gasklep)
- V-snaar erop en spannen
- Vloeistoffen erin
- Starten
Goodies:
1. Heb bij Rustbuster gisteren tankcure besteld en vandaag al binnen!
2. Heb een supervet, nagenoeg nieuw, stuurtje gevonden op MP en vandaag binnen gekregen:
3. Ga morgenavond Porsche 924 stoelen ophalen, deze:
Ik ga proberen het bankje passen te maken voor in de cabine, zodat ik misschien toch met 3 man voorin kan zitten!
Tot zover
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam