startmotor probleem?

Plaats reactie
emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

startmotor probleem?

Bericht door emielow » wo jun 15, 2011 10:14 am

ik wilde vanochtend de de bus starten, maar dat ging niet door, startmotor ging wel een paar keer beroerd rond (twee/driekeer geprobeerd, klonk niet lekker) en daarna helemaal niet meer, nog wel accu, lampjes branden etc. De eerste 2 seconden liep hij nog 'snel' in het rond maar dat werd rap minder tot helemaal niets meer.....
als ik hem nu start hoor ik nog wel de benzinepomp, maar verder gebeurd er niets. Ik vrees dus dat de startmotor het heeft begeven. Kan dit kloppen? met hamer op slaan heb ik wel eens gehoord? Aan de motor zou het niet moeten kunnen liggen, die is net gereviseerd....

iemand tips? moet wel naar budel vrijdag!

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6181
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: startmotor probleem?

Bericht door guidddo » wo jun 15, 2011 10:52 am

Ik zou toch even meten hoeveel spanning er nog op de accu staat als ik dit zo lees.
De foto's zijn er weer

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Re: startmotor probleem?

Bericht door emielow » wo jun 15, 2011 11:07 am

mwoa, het lijkt of dat nog wel ging, hij liep in begin behoorlijk vlot, maar ineens rap minder. 'normaal' kon ik toch wel 20 x doorstarten als het moest met deze accu, de bus start altijd al niet al te best..

kehb er nog met startkabels een volle losse accu aanhangen, (die stond los in mn bus toevallig) en dat hielp ook niets...

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: startmotor probleem?

Bericht door hanhoo » wo jun 15, 2011 12:01 pm

Toch denk ik de accu.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Re: startmotor probleem?

Bericht door emielow » wo jun 15, 2011 12:12 pm

accu kapot of gewoon leeg? en hoezo denk je dat?

er gaat helemaal niets meer in het rond, pakt zelfs niet aan, benzinepomp loopt en lampjes branden op het dashboard.

hoe herken je als je startmotor aan str*@$&^nt is dan?

ik heb er wel recent een andere (niet nieuw) accu ingezet, kan het zijn dat ie ergens contact maakt oid dat mn accu gesloopt wordt?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: startmotor probleem?

Bericht door old brumax » wo jun 15, 2011 13:28 pm

zou toch die andere accu er in zetten of een paar uur aan de lading dan kun je zien of er leven in komt, een startkabel heb ik het niet zo op , de meesten zijn te dun daardoor geen stroom genoeg zeker met die goedkope van de aldi.
heb je de accuklemmen al nagekeken -schoongemaakt en weer vastgedraaid?
helpt dit allemaal niet dan startmotor (laten) nakijken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Re: startmotor probleem?

Bericht door emielow » do jun 16, 2011 0:41 am

het is toch de startmotor geweest.. door een andere auto aangesleept, startte direct, toen half uurtje gereden, motor uit, direct weer proberen te starten, helemaal niks. Tenzij de accu zo erg kapot is dat ie de startmotor geen spanning meer geeft... Maar koplampen en alles brandden nog wel gewoon dus. Nieuwe startmotor dan maar :o

Gebruikersavatar
Panel Bas
Gevorderde
Berichten: 642
Lid geworden op: zo apr 27, 2008 12:49 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Vleuten

Re: startmotor probleem?

Bericht door Panel Bas » do jun 16, 2011 7:19 am

emielow schreef:het is toch de startmotor geweest.. door een andere auto aangesleept, startte direct, toen half uurtje gereden, motor uit, direct weer proberen te starten, helemaal niks. Tenzij de accu zo erg kapot is dat ie de startmotor geen spanning meer geeft... Maar koplampen en alles brandden nog wel gewoon dus. Nieuwe startmotor dan maar :o


is alleen je solenoid niet kapot? scheelt werk en knaken... als je de plussen bij je startmotor direct doorverbind, gaat de startmotor dan goed rond? ( in zijn vrij! )
bus-loos.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: startmotor probleem?

Bericht door dirkinbrabant » do jun 16, 2011 11:22 am

Je kan een rotte accu hebben die voor het gewone werk nog genoeg capaciteit heeft, maar niet meer voor starten. Herkenbaar als tijdens het starten je dashbordlampjes dimmen. Of nog beter een voltmeter op de accupolen zetten en kijken hoever die terugzakt tijdens het starten. Onder de 9 volt is problematisch, je vonk wordt dan ook minder sterk.

Is dat in orde, check je massakabel van accu naar chassis, massakabel van chassis naar motorblok en de pluskabel van accu naar startmotor. Bij het starten gaan daar grote stromen doorheen, zijn de verbindingen niet optimaal dan gaat je spanning verloren in de overgangsweerstand. Dat kan uiteindelijk ook in je solenoïde zijn, maar check eerst die andere zaken voordat je de startmotor als schuldige aanwijst.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: startmotor probleem?

Bericht door ko de fries » do jun 16, 2011 13:38 pm

accu kan je laten doormeten bij je plaatselijke auto onderdelen zaak
testen ze hem op vermogen ,laden etc etc ,meestal gratis ook :D
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Re: startmotor probleem?

Bericht door emielow » do jun 16, 2011 22:06 pm

Er zit een nieuwe startmotor onder en hij start weer prima!

maar het is sowieso goed om die dingen ook binnenkort na te lopen.

Plaats reactie