T2b 11-11-74
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: T2b 11-11-74
Heel mooi, maar past je krik nu nog in de kriksteun?
Of heb je een andere krik bij je?
Of heb je een andere krik bij je?
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
jerupke schreef:Heel mooi, maar past je krik nu nog in de kriksteun?
Of heb je een andere krik bij je?
De standaard krik past nog gewoon, daar moet je uiteraard wel rekening mee houden, mbt de locatie van de bouten.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Gisteren de voorste vloer goed schoongemaakt en gespoten.
Is goed gelukt. Nu nog ff uitharden en dan kan de mat er weer op.
Is goed gelukt. Nu nog ff uitharden en dan kan de mat er weer op.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Vandaag de foto's van de lasser gekregen. Deze wil ik jullie niet onthouden:
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Vandaag en gisteren ook de olie ververst, incl oliefilter en schoonmaken van de oliezeef. Dat mocht ook wel weer eens na 2 jaar.
Ook mijn rechter spoorstang vervangen en het stuurhuis afgesteld.
Deze keer volgens het boekje, dus:
o.a. voorwielen omhoog en de centrale stuurstang losgemaakt van het stuurhuis.
De rest van de instructie vind je hier:
Het bleek dat er meer dan 1 mm speling voelbaar was op de hevel, na afstellen dus niet meer, het stuurt een stuk strakker!
Later nog de centrale stuurstang vervangen, daar zit aan 1 kant ook wat speling op, maar die kreeg ik nu niet helemaal los.
gr Ruud
Ook mijn rechter spoorstang vervangen en het stuurhuis afgesteld.
Deze keer volgens het boekje, dus:
o.a. voorwielen omhoog en de centrale stuurstang losgemaakt van het stuurhuis.
De rest van de instructie vind je hier:
Het bleek dat er meer dan 1 mm speling voelbaar was op de hevel, na afstellen dus niet meer, het stuurt een stuk strakker!
Later nog de centrale stuurstang vervangen, daar zit aan 1 kant ook wat speling op, maar die kreeg ik nu niet helemaal los.
gr Ruud
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Re: T2b 11-11-74
Hallo Ruud,
ik zie bij jou achterin van de mooie gordelhouders boven je raam uitsteken.
Zijn die ergens te krijgen?
ik zie bij jou achterin van de mooie gordelhouders boven je raam uitsteken.
Zijn die ergens te krijgen?
Groeten, Remon.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Remon T2A schreef:Hallo Ruud,
ik zie bij jou achterin van de mooie gordelhouders boven je raam uitsteken.
Zijn die ergens te krijgen?
Ik denk het niet, deze zitten er al in sinds 1974. Maar je zou zoiets ook zelf kunnen maken.
Re: T2b 11-11-74
de Busbrothers hebben er ooit een batch laten maken, misschien dat ze er nog zijn?
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Vandaag eens de brandstofslangen gecontroleerd, nav de busbranden die afgelopen week in het nieuws stonden.
Het bleek geen overbodige luxe, de slangen die ik bijna 2 jaar geleden gemonteerd had waren allemaal al verrot, gescheurd over de hele lengte...
Dus alle slangen maar vernieuwd vandaag.
Ook de bougies vervangen.
De bougie van cilinder 3 zag er wel anders uit, zwarten dan de andere 3.
Nog ff opzoeken waar dat aan kan liggen.
Het bleek geen overbodige luxe, de slangen die ik bijna 2 jaar geleden gemonteerd had waren allemaal al verrot, gescheurd over de hele lengte...
Dus alle slangen maar vernieuwd vandaag.
Ook de bougies vervangen.
De bougie van cilinder 3 zag er wel anders uit, zwarten dan de andere 3.
Nog ff opzoeken waar dat aan kan liggen.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Deze week maar eens begonnen aan een klusje dat al 2.5 jaar op de lijst stond, vanaf toen ik de accu verving, nl. de accuplaat.
Ik zag toen al dat het wat roestig wast, maar het viel mee, gelukkig.
Ik heb het zo kaal mogelijk gemaakt en in etchprimer gespoten.
Later aflakken, uitharden en de accu er weer op.
Ik zag toen al dat het wat roestig wast, maar het viel mee, gelukkig.
Ik heb het zo kaal mogelijk gemaakt en in etchprimer gespoten.
Later aflakken, uitharden en de accu er weer op.
Laatst gewijzigd door Ruud52031296 op wo aug 03, 2011 18:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: T2b 11-11-74
niet zo mooi die bougie hoop niet dat je kop gescheurd is
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74 Kleppen stellen en olielekkage
Vandaag de kleppen gesteld, voor het eerst zelf gedaan bij de bus.(wel al eens bij mijn polo). Het viel erg mee.
Ik heb ook maar 2 kleppen hoeven bij te stellen.
Wel zijn minstens 2 klepafstelbouten (schuin) versleten waardoor het afstellen lastig was.
Ik vond het ook moelijk te beoordelen wanneer de afstelling van 0.15 goed is, maw hoe 'strak' het voelermaatje er nog door kan.
Hoe doen jullie dat?
Wat wel tegenvalt is een olielekkage bij de oliekoeler...Eigenlijk lekt het alleen als de motor echt warm is, zoals gisteren, met 28graden buiten.
(Of is de olie te dun 15W40??)
Hoe kan ik dat oplossen, moet het blok eruit (type 4 1800 cc) of kan ik ook met de motor in de bus het koelhuis losmaken en naar de achterkant van de bus trekken zodat ik net genoeg ruimte heb?
Bij het natrekken op 20Nm van de kachelpotten viel me op dat 1 moer niet vastgedraaid kon worden, daar heeft de garage die vorig jaar mijn kachelpotten en sommige tapeinden heeft vervangen zitten slapen en de draad in de cilinderkop vernacheld...
Iemand tips om dit op te lossen?
tja....wat wel goed ging is het solderen en installeren van een Velleman ontstekingskitje.
Ik heb het 'bakje' gemonteerd met Montagekittape, is vorst en vochtbestendig, hoef ik iig geen gaten te boren.
Ik heb ook maar 2 kleppen hoeven bij te stellen.
Wel zijn minstens 2 klepafstelbouten (schuin) versleten waardoor het afstellen lastig was.
Ik vond het ook moelijk te beoordelen wanneer de afstelling van 0.15 goed is, maw hoe 'strak' het voelermaatje er nog door kan.
Hoe doen jullie dat?
Wat wel tegenvalt is een olielekkage bij de oliekoeler...Eigenlijk lekt het alleen als de motor echt warm is, zoals gisteren, met 28graden buiten.
(Of is de olie te dun 15W40??)
Hoe kan ik dat oplossen, moet het blok eruit (type 4 1800 cc) of kan ik ook met de motor in de bus het koelhuis losmaken en naar de achterkant van de bus trekken zodat ik net genoeg ruimte heb?
Bij het natrekken op 20Nm van de kachelpotten viel me op dat 1 moer niet vastgedraaid kon worden, daar heeft de garage die vorig jaar mijn kachelpotten en sommige tapeinden heeft vervangen zitten slapen en de draad in de cilinderkop vernacheld...
Iemand tips om dit op te lossen?
tja....wat wel goed ging is het solderen en installeren van een Velleman ontstekingskitje.
Ik heb het 'bakje' gemonteerd met Montagekittape, is vorst en vochtbestendig, hoef ik iig geen gaten te boren.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: T2b 11-11-74
houd er wel rekening mee dat een velleman zijn warmte kwijt moet kunnen
grtz ko
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
ko de fries schreef:houd er wel rekening mee dat een velleman zijn warmte kwijt moet kunnen
grtz ko
Ja klopt, ik het het koellichaam buiten het bakje gemonteerd en het zit enigszins in de aangezogen lucht die via de oortjes binnenkomt.