-
fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
-
Contacteer:
Bericht
door fahtal » wo mei 18, 2011 21:49 pm
de vorige eigenaar van mijn westy zei dat als ik hem ging spuiten dat ik de plastic bies achterwege moest laten want daardoor kwam daar veel roest. het was beter om er een kit naadje te doen.
nu heb ik dat braaf gedaan en ik zie nog geen roest maar ook niet los gehad.
nu zag ik de foto`s van ruud en twijfel of ik het ook bij agata ga doen. ik was in eerste instantie niet van plan omdat ik het maar 1x gehoord heb en dat was dus die verkoper.
wat is jullie idee hierover?
foto`s van ruud:
Ruud52031296 schreef:Zojuist alvast even de linkerachterruit verwijderd, om daarvan de raamrubber te vervangen en de roest te verwijderen.
Valt ook mee, de rechterkant was erger.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Bericht
door Ruud52031296 » wo mei 18, 2011 22:03 pm
fahtal schreef:de vorige eigenaar van mijn westy zei dat als ik hem ging spuiten dat ik de plastic bies achterwege moest laten want daardoor kwam daar veel roest. het was beter om er een kit naadje te doen.
nu heb ik dat braaf gedaan en ik zie nog geen roest maar ook niet los gehad.
nu zag ik de foto`s van ruud en twijfel of ik het ook bij agata ga doen. ik was in eerste instantie niet van plan omdat ik het maar 1x gehoord heb en dat was dus die verkoper.
wat is jullie idee hierover?
foto`s van ruud:
Ruud52031296 schreef:Zojuist alvast even de linkerachterruit verwijderd, om daarvan de raamrubber te vervangen en de roest te verwijderen.
Valt ook mee, de rechterkant was erger.
Ik heb het rechts niet gedaan maar ben het nu wel van plan.
Na ontroesten en primer, een dun naadje kit tussen de raamlijst en de klemlijst voor de schuifdeurafdekplaat. Zie het rood omcirkelde in de foto hieronder. Zodat er geen/minder vocht tussen de klemlijst en carosserie kan komen, daar waar geen lak zit.... Daar ontstaat de roest en 'kruipt omhoog', en ontstaat m.i. niet onder het raamrubber.
Na spuiten gewoon het raam in het raamrubber, de bies op de cover , zoals het hoort..
gr Ruud
-
fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
-
Contacteer:
Bericht
door fahtal » wo mei 18, 2011 22:05 pm
ik denk dat dat het mooiste is inderdaad.
nog een dagje wachten op andere reactie en dan maar opslot?;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
Inactief Account
Bericht
door Inactief Account » wo mei 18, 2011 22:08 pm
tja ligt er aan wat je wilt
orgineel is met plastic en kans op roest
kitten is zeker dicht en geen roest
MAAR wat ook wil op dit soort plekken is VET
nadat het eventueel aanwezige roest is verwijderd en behandeld tegen verder roesten
strijk je de zijkanten van de plastic strip lichtjes in met lagervet
doe een klein beetje vet in de klemmen waar de metalenafdekstrip invalt
en de metalen afdek strip waar die in de klemmen valt ook licht in vetten
gevolg 1 de strip is makkelijker te monteren
2 waar je eventueel de verf beschadigt in de klemmen komt vet te zitten
3 door het vet kan er geen vocht op deze plekken gaan zitten zodat de roestduivel langer op zich laat wachten
overige plaatdelen die je moet klemmen en waar je later niet bij kunt
kun je ook op deze manier behandelen
-
old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Bericht
door old brumax » wo mei 18, 2011 22:32 pm
Als je de foto's bekijkt zie je dat de roest uit de naad omhoog kruipt waar er rails en andere delen tegen gelast zijn, ga je dit alleen van boven afsluiten dan zal geheid onder de kitlaag de roest verder woekeren.
Het is eerst zaak de boel schoon te maken, vervolgens de blanke plaat primeren en van een laklaag voorzien en ter afsluiting de naad te impregneren met een met een antieroestmiddel of met lijnolie de naad vol laten lopen en dat enkele dagen volhouden totdat het er hopelijk aan de onderzijde vd. strips weer uitloopt, alleen op deze manier stop je de roestvorming, als je vervolgens de lijst met de plastic strip er op zet en deze op alle punten die dubbel of tegen elkaar komen dik in het vet zet , alles vastzetten en dan het overtollige verwijderen heb je een prima bariere tegen roest.
Maar het is natuurlijk maar net hoeveel werk je er in wilt en kunt steken.
Als je denkt dat onder de rubber raamlijst geen roest komt, dan moet je toch eens beter rondkijken.
Ook is het verstandig de ramen "in het vet"te zetten, dwz. de sponning lekker in het vet zetten en vervolgens de ramen erin.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Bericht
door Ruud52031296 » wo mei 18, 2011 22:43 pm
old brumax schreef:Als je denkt dat onder de rubber raamlijst geen roest komt, dan moet je toch eens beter rondkijken.
Ik bedoelde dat dat bij dit raam,bij mijn bus niet het geval was.
-
Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Bericht
door Ruud52031296 » wo mei 18, 2011 22:45 pm
old brumax schreef:Het is eerst zaak de boel schoon te maken, vervolgens de blanke plaat primeren en van een laklaag voorzien en ter afsluiting de naad te impregneren met een met een antieroestmiddel of met lijnolie de naad vol laten lopen en dat enkele dagen volhouden totdat het er hopelijk aan de onderzijde vd. strips weer uitloopt, ...
....Ook is het verstandig de ramen "in het vet"te zetten, dwz. de sponning lekker in het vet zetten en vervolgens de ramen erin.
Dat is precies wat ik bij het rechterachterraam gedaan heb (RX5).
gr Ruud
-
Max
- Luchtgekoeld
- Berichten: 8140
- Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
- Locatie: Over de IJssel
Bericht
door Max » wo mei 18, 2011 22:48 pm
De oplossing is het dik in de vaseline of lijnolie zetten.
Als je het kit (en dat droogt op den duur toch uit) en er komt toch vocht achter dan kan het bijna geen kant op.
Vaseline en ook lijnolie zal bij warm weer smelten en zo weer een filmpje aanbrengen, reken op 1x in de zeg 5 jaar de ramen en kappen eraf en even kijken.
Tenzij de bus natuurlijk meest binnen staat.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
-
Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Bericht
door Stuif » do mei 19, 2011 2:13 am
Ik heb ze er tussenuit gehaald, en niet gekit of zo
Lucht bevriest en kookt nooit