Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door jerupke » wo dec 22, 2010 0:43 am

Marco&Joyce schreef:Als bij een red-9 kit alles op de schokbrekers hangt, is die "stang" die je ipv je veerpakket monteert dus puur voor het opvullen van de ruimte?

Als ik korte schokbrekers monteer en een rvs pijp met de juiste diameter monteer ipv mijn verenpakket heb ik het zelfde principe??


NEE, aan het einde van die stangen zit een lager, het is namelijk tevens de verbinding die de linkse en rechtse draagarm in je as houdt!!

En inderdaad is dit bij een normale veerpootopstelling ook zo, maar dan rust het gewicht van de auto op de veer i.p.v. op de bout.

hey mensen, laten we het gezellig houden, Airbus bedoeld het duidelijk alleen maar goed. ik heb er ook mijn twijfels bij gehad, maar heb nooit bewijs kunnen vinden. de hoeveelheid bussen die inmiddels met red9 en/of airshocks rondrijdt zonder problemen is denk ik meer bewijs dan nodig dat het wel kan!

Airbus, toch zou ik het interessant vinden die foto's eens te zien, dus a.u.b. wel plaatsen. e.e.a. is wel relevant.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door AirBus » wo dec 22, 2010 13:32 pm

Area51 schreef:
AirBus schreef:Geweldig dit!!!!!! :mrgreen:

Bij me maat was er een bout afgebroken van een gezonde spijlas.. van de onderste draagarm... (schokbreker ophangbout)


Maar was die afgebroken omdat er een coilover (Red9) gemonteerd zat ??
Je bent re-de-lijk vaag hierin en het is bekend (maar dat had je maat ook kunnen weten) dat de bout van een spijlbusdraagarm in minder 'vlees' zit dan in een T2 draagarm. Bij montage van een Red9 set op een spijlbusas/draagarm wordt geadviseerd om een versterkingshoekje in de draagarm te lassen, bij een T2 zit dat hoekje fabrieksmatig al meegegoten.

Dus kom maar op met die foto's van gebroken draagarmbouten ONDER EEN T2 !!!



Jo Alain,

Was van een spijl... het stuk van de schroefdraad is eraf gebroken.. Dus er zit nog wel een stuk bout op/in
Was al zo onder de bus..

Dus geen idee wat er mee is gebeurd... we zijn nu druk die arm aan het zoeken, hebben hem ergens neer gepleurd
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Marco&Joyce » wo dec 22, 2010 21:29 pm

jerupke schreef:
Marco&Joyce schreef:Als bij een red-9 kit alles op de schokbrekers hangt, is die "stang" die je ipv je veerpakket monteert dus puur voor het opvullen van de ruimte?

Als ik korte schokbrekers monteer en een rvs pijp met de juiste diameter monteer ipv mijn verenpakket heb ik het zelfde principe??


NEE, aan het einde van die stangen zit een lager, het is namelijk tevens de verbinding die de linkse en rechtse draagarm in je as houdt!!

Ok duidelijk. Bedankt.

En inderdaad is dit bij een normale veerpootopstelling ook zo, maar dan rust het gewicht van de auto op de veer i.p.v. op de bout.
Enigzins mee eens maar die veer/schokbreker zit toch gewoon vast met één enkel boutje, de constructie zal ongetwijfeld wat anders zijn maar die bout krijgt toch ook behoorlijk wat te verduren, toch?

hey mensen, laten we het gezellig houden, Airbus bedoeld het duidelijk alleen maar goed. ik heb er ook mijn twijfels bij gehad, maar heb nooit bewijs kunnen vinden. de hoeveelheid bussen die inmiddels met red9 en/of airshocks rondrijdt zonder problemen is denk ik meer bewijs dan nodig dat het wel kan!

Airbus, toch zou ik het interessant vinden die foto's eens te zien, dus a.u.b. wel plaatsen. e.e.a. is wel relevant.



Als het schroefdraad van een bout maar voor een klein gedeelte gebruikt/benut wordt is de kans op breken natuurlijk behoorlijk. Wanneer een groot gedeelte van het schroefdraad gebruikt wordt kan zo'n bout gigantisch veel hebben. Ikzelf zit ook aan zo'n set te denken en ik ga dan zeker kijken wat voor soort bout er bij zit en als er niks bij zit ga ik naar de ijzerhandel en vraag de sterkste en taaiste bout die ze hebben :mrgreen:
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Thijs84 » za dec 25, 2010 10:46 am

zou je dit ook bij je bus kunnen doen??
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=8592=
Ik zou namelijk graag zo'n verstelbare plaat hebben. Als je ze nieuw koopt vind ik ze te duur (net geen 300,-) Maar weet niet als je het zelf doet het allemaal wel sterk genoeg wordt.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6181
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door guidddo » za dec 25, 2010 10:51 am

Thijs84 schreef:zou je dit ook bij je bus kunnen doen??
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=8592=
Ik zou namelijk graag zo'n verstelbare plaat hebben. Als je ze nieuw koopt vind ik ze te duur (net geen 300,-) Maar weet niet als je het zelf doet het allemaal wel sterk genoeg wordt.


Volgens mij had kalender Bob ook deze plannen, + materialen klaar liggen. En hij is professioneel master stuffbreaker dus zet eens een boompje op met Bob.
De foto's zijn er weer

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door AirBus » ma dec 27, 2010 8:50 am

Thijs84 schreef:zou je dit ook bij je bus kunnen doen??
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=8592=
Ik zou namelijk graag zo'n verstelbare plaat hebben. Als je ze nieuw koopt vind ik ze te duur (net geen 300,-) Maar weet niet als je het zelf doet het allemaal wel sterk genoeg wordt.


Carosserie JT, platen van CE 250 euro...

Sja verlagen kost geld...
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Remon T2A » zo jan 23, 2011 12:40 pm

Ik heb overigens nog combinatie gezien van een Red9 + dropped spindels!?!?

Is dat niet wat, je hoeft dan de Red9 niet helemaal omlaag te schroeven zodat stuurdelen overbelast worden en een deel vang je op door de spindels?!?
Groeten, Remon.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Diederik » zo jan 23, 2011 19:45 pm

Remon T2A schreef:Ik heb overigens nog combinatie gezien van een Red9 + dropped spindels!?!?

Is dat niet wat, je hoeft dan de Red9 niet helemaal omlaag te schroeven zodat stuurdelen overbelast worden en een deel vang je op door de spindels?!?



IK heb op Early Bay een verhaal gelezen van iemand die dat had maar het toch heeft veranderd.
Lees hier meer.

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door deNIELSon » vr jan 28, 2011 17:38 pm

Er zijn diverse aanbieders van dropped spindels.

Naar mijn weten zijn het niet allemaal dezelfde soort spindels die ze aanbieden?
Bv gelast of ongelast???

Waar liggen de verschillen???
Ik zou graag ook willen weten hoeveel cm verlaging elk soort spindel geeft.

Heb zelf wel iets voorwerk gedaan...

Vb:

K&K: op inruilbasis €695,- geeft 8,5 cm verlaging.

Volksprojects: op inruilbasis €575,- geeft ? verlaging.

Transporterhaus: op inruilbasis €522,-, niet op inruilbasis €637,- geeft 8,9 cm verlaging, verzend en invoerkosten.

Aircooled: niet op inruilbasis €475 geeft ? cm verlaging

Wagenswest: op inruilbasis €198, niet op inruilbasis €305 geeft 6,35 cm verlaging, verzend en invoerkosten, grotere offset.

Maar wellicht is er nog meer??!!
Ik neem aan dat dit gewoon in het topic mag omdat er puur een vergelijking is gemaakt!

Prijzen Wagenswest en Transporterhaus obv wisselkoers 28-01-2011
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Diederik » vr jan 28, 2011 20:43 pm

deNIELSon schreef:Er zijn diverse aanbieders van dropped spindels.

Naar mijn weten zijn het niet allemaal dezelfde soort spindels die ze aanbieden?
Bv gelast of ongelast???

Waar liggen de verschillen???
Ik zou graag ook willen weten hoeveel cm verlaging elk soort spindel geeft.

Heb zelf wel iets voorwerk gedaan...

Vb:

K&K: op inruilbasis €695,- geeft 8,5 cm verlaging.

Volksprojects: op inruilbasis €575,- geeft ? verlaging.

Transporterhaus: op inruilbasis €522,-, niet op inruilbasis €637,- geeft 8,9 cm verlaging, verzend en invoerkosten.

Aircooled: niet op inruilbasis €475 geeft ? cm verlaging

Wagenswest: op inruilbasis €198, niet op inruilbasis €305 geeft 6,35 cm verlaging, verzend en invoerkosten, grotere offset.

Maar wellicht is er nog meer??!!
Ik neem aan dat dit gewoon in het topic mag omdat er puur een vergelijking is gemaakt!

Prijzen Wagenswest en Transporterhaus obv wisselkoers 28-01-2011


Volgens mij is er ook verschil in het eventuele groter worden van de spoorbeedte van de bus?

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Airtime » vr jan 28, 2011 21:22 pm

De spindels van Aircooled zijn die van Wagenswest.
De spindels van Volksprojects verlagen 3,5" (8,9 cm) en zijn volgens mij die van Transporterhaus, maar dat weet ik niet zeker.
Easy!

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door leonoudewesselink » vr jan 28, 2011 22:34 pm

ik heb ze bij transporthaus vandaan, maar echt minder betaald dan hierboven wordt aangegeven! Ook geen transportkosten hoor ;)

delelfde spindel als kieft en klok, maar dan voor veel minder geld!

Gr
leon
VW T2A Panel

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door deNIELSon » vr jan 28, 2011 23:29 pm

Heb die prijzen toch echt van hun site af gehaald?
Wat heb jij betaald dan als ik vragen mag ( kan eventueel ook via pb).

Transport heb je overigens gelijk in!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door deNIELSon » za jan 29, 2011 15:03 pm

TransporterHaus is offering a Group Buy on the earlybay.com forum you may be interested in.

http://forum.earlybay.com/viewtopic.php ... 77&start=0

While stocks last we offer our bay window drop spindles for all years at a great price!

£350 exchange approx 410 euros
or
£450 no exchange. approx 530 euros

Shipping to Belgium or Netherlands is just £30.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door jerupke » ma jan 31, 2011 0:04 am

Ongelaste spindels geven een vaste verlaging van 8,5 cm.
De tussenmaten zijn vogens mij dus allemaal gelaste spindels....

Bovendien monteer je meestal plattere banden i.c.m. dropped spindels, waardoor de verlaging effectief groter is...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie