Bus zelf spuiten
-
- Beginner
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 16:47 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Amsterdam
Bus zelf spuiten
Hey Allemaal,
Op verzoek van enkelen hier een fotoreportage van het spuiten van mijn bus. Stappen:
Aankoop:
Schuren, eerst grof om de rode spuitbuslak te verwijderen (150), en oppervlakte roest te kunnen behandelen. Daarna fijn met 400. Ook werd er op sommige plekken geplamuurd (zie de zijkant en rond the koplampen)
Toen heb ik een provisorische spuitcabine gebouwd en die midden op het grasveld gezet. Eerst even wat proefdelen gespoten om de "feel" te krijgen. Zoals de deuren:
Daarna het echte werk:
Vervolgens de hele zaak opnieuw geschuurd, dit keer fijner met 800 en stofvrij gemaakt:
Toen het dakje en de binnenkant gespoten en twee dagen later de zijkanten. Voor het dakje en de binnenkant heb ik amper afgeplakt. Toen dat uitgehard was wel alles perfect afgeplakt voordat ik met blauw begon.
Het resultaat:
Ik heb geen nabewerking gedaan, waardoor er nu enkele druipers op het dak hangen en het oppervlak een sinaasappelige uiterlijk heeft.
Gebruikt materiaal:
2k autolak (laten mengen door de specialist)
"officiele" primer (weet het merk zo niet)
Ferm compressor (geleend)
Kost je 4 weken, maar dan heb je ook wat. Ik vind het een fantastische oplossing voor de low-budget busrijdert!
Succes aan degenen die er ook aan willen beginnen.
Martijn
Op verzoek van enkelen hier een fotoreportage van het spuiten van mijn bus. Stappen:
Aankoop:
Schuren, eerst grof om de rode spuitbuslak te verwijderen (150), en oppervlakte roest te kunnen behandelen. Daarna fijn met 400. Ook werd er op sommige plekken geplamuurd (zie de zijkant en rond the koplampen)
Toen heb ik een provisorische spuitcabine gebouwd en die midden op het grasveld gezet. Eerst even wat proefdelen gespoten om de "feel" te krijgen. Zoals de deuren:
Daarna het echte werk:
Vervolgens de hele zaak opnieuw geschuurd, dit keer fijner met 800 en stofvrij gemaakt:
Toen het dakje en de binnenkant gespoten en twee dagen later de zijkanten. Voor het dakje en de binnenkant heb ik amper afgeplakt. Toen dat uitgehard was wel alles perfect afgeplakt voordat ik met blauw begon.
Het resultaat:
Ik heb geen nabewerking gedaan, waardoor er nu enkele druipers op het dak hangen en het oppervlak een sinaasappelige uiterlijk heeft.
Gebruikt materiaal:
2k autolak (laten mengen door de specialist)
"officiele" primer (weet het merk zo niet)
Ferm compressor (geleend)
Kost je 4 weken, maar dan heb je ook wat. Ik vind het een fantastische oplossing voor de low-budget busrijdert!
Succes aan degenen die er ook aan willen beginnen.
Martijn
-
- Beginner
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 16:47 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Amsterdam
@rastabus:
gewoon een kwestie van beginnen en door blijven zetten, hahaha! Tijdens die 4 weken was ik aan het schuren en zag ik plotseling rode strepen op het dak. Bleek dat ik de toppen van mijn vingers doorgeschuurd had. Grote oppervlakken heb ik wel met de schuurmachine gedaan trouwens hoor!
@turbo d.
Ik heb een paar blauwe vlekken achtergelaten op het terras tijdens het spuiten van de motorklep of zo. Ik heb echt enorme mazzel gehad dat mijn pa en ma zo meegaand waren... Op een dag heeft mijn moeder zelfs een lavendelplant uitgegraven zodat ik met mijn bus door de het bloemenperk het grasveld op kon rijden om hem daar te spuiten.
@dirks
Volgens mij is dat een kwestie van met fijn schuurpapier het meeste verwijderen, daarna ook het oppervlak eromheen natschuren met 1000 of zo en vervolgens polijsten. Probleem is dan wel dat je 1 plek hebt die glanst en daaromheen niet gepolijst spuitwerk. Valt die plek alsnog op!
Laters!
Martijn
gewoon een kwestie van beginnen en door blijven zetten, hahaha! Tijdens die 4 weken was ik aan het schuren en zag ik plotseling rode strepen op het dak. Bleek dat ik de toppen van mijn vingers doorgeschuurd had. Grote oppervlakken heb ik wel met de schuurmachine gedaan trouwens hoor!
@turbo d.
Ik heb een paar blauwe vlekken achtergelaten op het terras tijdens het spuiten van de motorklep of zo. Ik heb echt enorme mazzel gehad dat mijn pa en ma zo meegaand waren... Op een dag heeft mijn moeder zelfs een lavendelplant uitgegraven zodat ik met mijn bus door de het bloemenperk het grasveld op kon rijden om hem daar te spuiten.
@dirks
Volgens mij is dat een kwestie van met fijn schuurpapier het meeste verwijderen, daarna ook het oppervlak eromheen natschuren met 1000 of zo en vervolgens polijsten. Probleem is dan wel dat je 1 plek hebt die glanst en daaromheen niet gepolijst spuitwerk. Valt die plek alsnog op!
Laters!
Martijn
- vwcrewcab
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
- Locatie: Middelburg (ZL)
Om dit topic nog wat uit te bereiden heb ik ook nog wat vraagjes.
Ik heb laatst ook een compressor gekocht om wat onderdelen te spuiten.
Maar over het spuiten zelf heb ik wat vraagjes:
-Zijn er een soort van standaard instellingen voor je spuitpistool (luchthoeveelheid, spuitpatroon, ververbruik, enz.)?
-Welke en hoeveel verdunner gooi je bij je verf?
-Hoe groot was jou (Martijn) compressor, ziet er zo klein uit?
-Welk merk van verf is een aanrader
Ik heb laatst ook een compressor gekocht om wat onderdelen te spuiten.
Maar over het spuiten zelf heb ik wat vraagjes:
-Zijn er een soort van standaard instellingen voor je spuitpistool (luchthoeveelheid, spuitpatroon, ververbruik, enz.)?
-Welke en hoeveel verdunner gooi je bij je verf?
-Hoe groot was jou (Martijn) compressor, ziet er zo klein uit?
-Welk merk van verf is een aanrader
Laatst gewijzigd door vwcrewcab op di mei 22, 2007 23:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!
- vwcrewcab
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
- Locatie: Middelburg (ZL)
Handig linkje:
http://www.geocities.com/hotsyflotsy/Spuiten.pdf
http://www.geocities.com/hotsyflotsy/Spuiten.pdf
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!
Op mijn studie hebben we ook een spuitinstructie gehad (lees: bliksemspuitinstructie) maargoed ik heb wel een aantal dingen gespoten en 'onze' pistolen hebben wel instelmogelijkheden. Vooral de mate van verneveling is belangrijk.. grote wolk van dichtbij of smalle wolk van een afstand... soepele polsbewegingen.vwcrewcab schreef:-Zijn er een soort van standaard instellingen voor je spuitpistool (luchthoeveelheid, spuitpatroon, ververbruik, enz.)?
-Welke en hoeveel verdunner gooi je bij je verf?
Het type verdunner weet ik zo uit mijn hoofd niet maar het zat in een kantelkan en zag er allemaal erg grootverbruik (jerrycans en tonnen) uit.
De baas van de spuiterij doet het verdunnen op gevoel; verdunnen en roeren met houten staafje totdat het best waterig is (ik deed het in het begin veel te dik) bij het uitnemen van het houten staafje moet de verf er snel en 'waterig' vanaf druppelen.
Dat is alles wat ik weet... denk dat er zodirect iemand reargeert die je de harde feiten kan geven
- vwcrewcab
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
- Locatie: Middelburg (ZL)
Compressor instellingen zijn geenprobleem, alleen nog een filtertje voor de olie aanschaffen.thijs_v schreef:Je compressor moet het luchtverbruik van je verfspuit aan kunnen (ik geloof zo rond de 200-250 liter per minuut), en de luchtdruk moet verlaagd worden naar circa 2 bar.
En voor de rest trial and error, je moet de slag te pakken zien te krijgen.
Kortom, binnenkort gewoon maar eens wat proefstukjes doen en afstellen maar.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!
Ik heb nog even een Reader van mijn studie geraardpleegt en deze meld niet veel nieuws maar er staat nog wel een indicatie voor het verdunnen:
Hierna wordt de laklaag aangebracht. De lak zodanig verdunnen met thinner
dat er ongeveer 8 druppels van een roerhoutje vallen als je het uit de verf
omhoog haalt.
Verder staat er ook nog:
Met lange horizontale halen spuiten op ca. 30 cm afstand van het object
(afstand niet groter omdat dan een “korrelige” laklaag ontstaat).
Breng volle, strakke, maar vooral dunne lagen na elkaar aan. Tussendoor even
laten drogen.
Deze instructies zijn wel bedoeld voor kleine modellen dus wanneer je grote oppervlaktes doet is vaak de laklaag op de plek waar je begonnen bent al weer redelijk opgedroogt.
Hierna wordt de laklaag aangebracht. De lak zodanig verdunnen met thinner
dat er ongeveer 8 druppels van een roerhoutje vallen als je het uit de verf
omhoog haalt.
Verder staat er ook nog:
Met lange horizontale halen spuiten op ca. 30 cm afstand van het object
(afstand niet groter omdat dan een “korrelige” laklaag ontstaat).
Breng volle, strakke, maar vooral dunne lagen na elkaar aan. Tussendoor even
laten drogen.
Deze instructies zijn wel bedoeld voor kleine modellen dus wanneer je grote oppervlaktes doet is vaak de laklaag op de plek waar je begonnen bent al weer redelijk opgedroogt.
Juistemvwcrewcab schreef:Kortom, binnenkort gewoon maar eens wat proefstukjes doen en afstellen maar.