Bus zelf spuiten

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Martijn
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 16:47 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Bus zelf spuiten

Bericht door Martijn » di apr 17, 2007 11:52 am

Hey Allemaal,

Op verzoek van enkelen hier een fotoreportage van het spuiten van mijn bus. Stappen:

Aankoop:

Afbeelding

Schuren, eerst grof om de rode spuitbuslak te verwijderen (150), en oppervlakte roest te kunnen behandelen. Daarna fijn met 400. Ook werd er op sommige plekken geplamuurd (zie de zijkant en rond the koplampen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen heb ik een provisorische spuitcabine gebouwd en die midden op het grasveld gezet. Eerst even wat proefdelen gespoten om de "feel" te krijgen. Zoals de deuren:

Afbeelding


Daarna het echte werk:

Afbeelding


Vervolgens de hele zaak opnieuw geschuurd, dit keer fijner met 800 en stofvrij gemaakt:

Afbeelding

Toen het dakje en de binnenkant gespoten en twee dagen later de zijkanten. Voor het dakje en de binnenkant heb ik amper afgeplakt. Toen dat uitgehard was wel alles perfect afgeplakt voordat ik met blauw begon.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb geen nabewerking gedaan, waardoor er nu enkele druipers op het dak hangen en het oppervlak een sinaasappelige uiterlijk heeft.

Gebruikt materiaal:

2k autolak (laten mengen door de specialist)
"officiele" primer (weet het merk zo niet)
Ferm compressor (geleend)

Kost je 4 weken, maar dan heb je ook wat. Ik vind het een fantastische oplossing voor de low-budget busrijdert!

Succes aan degenen die er ook aan willen beginnen.
Martijn

krokie
Secretaris
Berichten: 1027
Lid geworden op: di mei 16, 2006 12:53 pm
Locatie: Oldelamer

Bericht door krokie » di apr 17, 2007 14:16 pm

Mooi kleurtje! Neptun blau??

Martijn
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 16:47 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn » di apr 17, 2007 15:31 pm

Jep! En cloud white erboven en binnenin. Ben wel een beetje ranzig geweest, want ik heb die rode oppervlakken die je nog binnenziet gewoon met witte verf gedaan, aangezien je die later toch niet meer ziet.
Heb er een camperinterieur ingeklust na deze schilderactie.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » di apr 17, 2007 20:37 pm

Ik heb geen nabewerking gedaan, waardoor er nu enkele druipers op het dak hangen en het oppervlak een sinaasappelige uiterlijk heeft.
Polijsten??

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Bericht door rastabus » di apr 17, 2007 21:26 pm

Hey martijn

Bedankt voor je berichtje, ziet er echt top uit man!
nu hopen dat ik mezelf nog een keer zover krijg om het ook zelf te doen!

:wink:

Gebruikersavatar
dirks
Nieuweling
Berichten: 45
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 15:46 pm
Locatie: Antwerpen

Bericht door dirks » di apr 17, 2007 23:18 pm

Ik heb vorig weekend ook gespoten.
Hoe krijg je de lopers of tranen weg? polijsten, hoe?
Dirk

Martijn
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 16:47 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn » wo apr 18, 2007 19:32 pm

@rastabus:

gewoon een kwestie van beginnen en door blijven zetten, hahaha! Tijdens die 4 weken was ik aan het schuren en zag ik plotseling rode strepen op het dak. Bleek dat ik de toppen van mijn vingers doorgeschuurd had. Grote oppervlakken heb ik wel met de schuurmachine gedaan trouwens hoor!

@turbo d.

Ik heb een paar blauwe vlekken achtergelaten op het terras tijdens het spuiten van de motorklep of zo. Ik heb echt enorme mazzel gehad dat mijn pa en ma zo meegaand waren... Op een dag heeft mijn moeder zelfs een lavendelplant uitgegraven zodat ik met mijn bus door de het bloemenperk het grasveld op kon rijden om hem daar te spuiten. :lol:

@dirks

Volgens mij is dat een kwestie van met fijn schuurpapier het meeste verwijderen, daarna ook het oppervlak eromheen natschuren met 1000 of zo en vervolgens polijsten. Probleem is dan wel dat je 1 plek hebt die glanst en daaromheen niet gepolijst spuitwerk. Valt die plek alsnog op! :D


Laters!
Martijn

T2Bay

Bericht door T2Bay » di mei 22, 2007 18:36 pm

Dat vind ik nou nog eens knap! Dat zie je niet zo vaak dat iemand daar zelf aan begint EN het tot een leuk resultaat weet te brengen. Heb je nog meer foto's van je gespoten bus?

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door Westy » di mei 22, 2007 18:57 pm

Ben erg onder de indruk van het resultaat
Klik voor een leuk t-shirt

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » di mei 22, 2007 23:11 pm

Om dit topic nog wat uit te bereiden heb ik ook nog wat vraagjes.

Ik heb laatst ook een compressor gekocht om wat onderdelen te spuiten.
Maar over het spuiten zelf heb ik wat vraagjes:

-Zijn er een soort van standaard instellingen voor je spuitpistool (luchthoeveelheid, spuitpatroon, ververbruik, enz.)?
-Welke en hoeveel verdunner gooi je bij je verf?
-Hoe groot was jou (Martijn) compressor, ziet er zo klein uit?
-Welk merk van verf is een aanrader
Laatst gewijzigd door vwcrewcab op di mei 22, 2007 23:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » di mei 22, 2007 23:21 pm

Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Lucius

Bericht door Lucius » di mei 22, 2007 23:36 pm

vwcrewcab schreef:-Zijn er een soort van standaard instellingen voor je spuitpistool (luchthoeveelheid, spuitpatroon, ververbruik, enz.)?
-Welke en hoeveel verdunner gooi je bij je verf?
Op mijn studie hebben we ook een spuitinstructie gehad (lees: bliksemspuitinstructie) maargoed ik heb wel een aantal dingen gespoten en 'onze' pistolen hebben wel instelmogelijkheden. Vooral de mate van verneveling is belangrijk.. grote wolk van dichtbij of smalle wolk van een afstand... soepele polsbewegingen.
Het type verdunner weet ik zo uit mijn hoofd niet maar het zat in een kantelkan en zag er allemaal erg grootverbruik (jerrycans en tonnen) uit.
De baas van de spuiterij doet het verdunnen op gevoel; verdunnen en roeren met houten staafje totdat het best waterig is (ik deed het in het begin veel te dik) bij het uitnemen van het houten staafje moet de verf er snel en 'waterig' vanaf druppelen.
Dat is alles wat ik weet... denk dat er zodirect iemand reargeert die je de harde feiten kan geven :D

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Bericht door thijs_v » wo mei 23, 2007 0:12 am

Je compressor moet het luchtverbruik van je verfspuit aan kunnen (ik geloof zo rond de 200-250 liter per minuut), en de luchtdruk moet verlaagd worden naar circa 2 bar.

En voor de rest trial and error, je moet de slag te pakken zien te krijgen.

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » wo mei 23, 2007 17:58 pm

thijs_v schreef:Je compressor moet het luchtverbruik van je verfspuit aan kunnen (ik geloof zo rond de 200-250 liter per minuut), en de luchtdruk moet verlaagd worden naar circa 2 bar.

En voor de rest trial and error, je moet de slag te pakken zien te krijgen.
Compressor instellingen zijn geenprobleem, alleen nog een filtertje voor de olie aanschaffen.

Kortom, binnenkort gewoon maar eens wat proefstukjes doen en afstellen maar.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Lucius

Bericht door Lucius » wo mei 23, 2007 18:20 pm

Ik heb nog even een Reader van mijn studie geraardpleegt en deze meld niet veel nieuws maar er staat nog wel een indicatie voor het verdunnen:

Hierna wordt de laklaag aangebracht. De lak zodanig verdunnen met thinner
dat er ongeveer 8 druppels van een roerhoutje vallen als je het uit de verf
omhoog haalt.


Verder staat er ook nog:

Met lange horizontale halen spuiten op ca. 30 cm afstand van het object
(afstand niet groter omdat dan een “korrelige” laklaag ontstaat).
Breng volle, strakke, maar vooral dunne lagen na elkaar aan. Tussendoor even
laten drogen.


Deze instructies zijn wel bedoeld voor kleine modellen dus wanneer je grote oppervlaktes doet is vaak de laklaag op de plek waar je begonnen bent al weer redelijk opgedroogt. :wink:
vwcrewcab schreef:Kortom, binnenkort gewoon maar eens wat proefstukjes doen en afstellen maar.
Juistem :D

Plaats reactie