Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
benzine leiding / slang is er ook zo 1 die je vergeet.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Turbo.d schreef:benzine leiding / slang is er ook zo 1 die je vergeet.
die valt nog wel redelijk op in het zicht en de electra ook maar die gas kijk je zo overheen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
fahtal schreef:een hoop gezever over een simpel klusje;)
voor de één een simpel klusje, voor de ander de start van het "eindelijk" zelf doen van klussen!
fahtal schreef:maar om nog wat toe te voegen.
die bout / moer van de start motor is lastig bij te komen. wat ik gebruikte om die vast te maken wat een ring/ratel sleutel. dan hoef je hem er niet steeds op te steken.
en als je hem vast wilt zetten is het last want je drukt de bout steeds weer terug. dus probeer de bout op de startmotor te fixeren met een dikke tierap of ducktape of een kleinkind dat onder de bus kruipt.
Goeie tip! Weet je toevallig welke maat dat is?
fahtal schreef:en last but not least. vergeet de gaskabel niet los te maken anders hangt je hele blok straks aan die kabel;) oh ja bij terug plaatjsen is het weer handig om de kabel er eerst weer doorheen te prutsen voordat je hem helemaal op de plek hebt zitten.
Ik heb de bugme nu 2x zitten kijken (met vrouw geinteresseerd naast me op de bank ), waar dit duidelijk uitgelegd werd! Wel slim om de kabel eerst door het koelhuis te friemelen voordat het blok weer helemaal op z'n plek zit!
fahtal schreef:en jij hebt toch zo`n handig aaatje waar je de achterkant bij weghaalt? dan hoeft je blok niet heel laag te zakken toch
Yep, gelukkig wel
Toch lijkt me zo'n karretje als te zien is in de bugme video erg praktisch! Vooral om je motorblok goed te kunnen positioneren bij het terugplaatsen én om eraan te werken!
klaas schreef:Ik heb jaren met een motorbrug gewerkt, deze kosten zo'n 70-80 euro en is echt wel een goede investering( heb er nu geen een)
De motor past er goed op, je kan de motor iets kantelen en door de wieltjes is deze makkelijk weg te rijden en later weer terug te zetten, voordeel extra ook met de motor op deze brug kan je hem hoger krikken en zo makkelijker er aan sleutelen.
Deze kost 100 euro op het net
Ook een goeie tip, bedankt Klaas!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Hans!
zit er een Lisse klusdag aan te komen in de herfst? Motoruitplaats thema?? Als we elkaar met 5 of meer motoren helpen uit en inplaatsen, dan kunnen we toch redelijk bekend raken?
zit er een Lisse klusdag aan te komen in de herfst? Motoruitplaats thema?? Als we elkaar met 5 of meer motoren helpen uit en inplaatsen, dan kunnen we toch redelijk bekend raken?
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
- Tee
- Gevorderde
- Berichten: 542
- Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Leiderdorp
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Robin J. schreef:Hans!
zit er een Lisse klusdag aan te komen in de herfst? Motoruitplaats thema?? Als we elkaar met 5 of meer motoren helpen uit en inplaatsen, dan kunnen we toch redelijk bekend raken?
Tante leen heeft het vorige sleutel dag zelf gedaan. ......met een beetje hulp
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded
1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled
1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
voor de duidelijkheid ik bedoel er zo een. de ring is dus ratel. maar volghens mij begreep je dat al;)
als ik het goed heb was het sleutel 17 maar voor mij is het alweer 4 jaar geleden dat ik een 1600 blok had en eruitgehaald heb... dus roep even allemaal in koor YEP! als ik gelijk heb
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- klaas
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Yep
Afgelopen week dit verhaal nog allemaal gedaan, viel me overigens op dat ik over de motor heen kon hangen en de moeren aan de achterkant kon zien zitten hoef je bij een kever niet te proberen in ieder geval, oja ik heb dus 2 moeren zitten, ook een bout/moer aan de kant van de koppeling.
Afgelopen week dit verhaal nog allemaal gedaan, viel me overigens op dat ik over de motor heen kon hangen en de moeren aan de achterkant kon zien zitten hoef je bij een kever niet te proberen in ieder geval, oja ik heb dus 2 moeren zitten, ook een bout/moer aan de kant van de koppeling.
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?
Wat schaft de pot vandaag?
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Ik heb een beetje 3M kneedkit gesmeerd op de halve maan bout bij de startmotor. Hierdoor blijft hij stroperig ertussen plakken. Voordeel is dat je niet weer onder je bus moet om de tie-wrap of ducktape te verwijderen.
Die ringratel is een goeie tip, die gebruik ik zelf ook altijd. Voor de andere drie bouten heb je er helaas niks aan, de kop is te groot.
Dat karretje zoals hierboven op de foto werkt echt alleen als de bus waterpas staat en de versnellingsbak ook. Ik geef de voorkeur aan de beweeglijkheid die ik heb met de motor gebalanceerd op een stevige krik.
Die ringratel is een goeie tip, die gebruik ik zelf ook altijd. Voor de andere drie bouten heb je er helaas niks aan, de kop is te groot.
Dat karretje zoals hierboven op de foto werkt echt alleen als de bus waterpas staat en de versnellingsbak ook. Ik geef de voorkeur aan de beweeglijkheid die ik heb met de motor gebalanceerd op een stevige krik.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
klaas schreef:Yep
Afgelopen week dit verhaal nog allemaal gedaan, viel me overigens op dat ik over de motor heen kon hangen en de moeren aan de achterkant kon zien zitten hoef je bij een kever niet te proberen in ieder geval, oja ik heb dus 2 moeren zitten, ook een bout/moer aan de kant van de koppeling.
Dan hebben ze het carter moeten doorboren omdat het inwendige schroefdraad waarschijnlijk @$#%@$ was.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- klaas
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Dat karretje zoals hierboven op de foto werkt echt alleen als de bus waterpas staat en de versnellingsbak ook. Ik geef de voorkeur aan de beweeglijkheid die ik heb met de motor gebalanceerd op een stevige krik.
Ben het lekker niet met je eens
Ook op dit karretje kon je de motor kantelen, nog altijd veiliger dan de kop van een krik
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?
Wat schaft de pot vandaag?
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
klaas schreef:Dat karretje zoals hierboven op de foto werkt echt alleen als de bus waterpas staat en de versnellingsbak ook. Ik geef de voorkeur aan de beweeglijkheid die ik heb met de motor gebalanceerd op een stevige krik.
Ben het lekker niet met je eens
Ook op dit karretje kon je de motor kantelen, nog altijd veiliger dan de kop van een krik
Maar geen 100 euro veiliger. Als hij stabiel op de krik staat, kun je hem gewoon loslaten in het motorruim. Ik zie bij dit karretje overigens niet hoe ik het blokje een stukje linksom en naar achteren tegelijk kan kantelen en tegelijk een beetje wiebelen, maar ik kan het mis hebben
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Het rode karretje is wat ik bedoelde. Als je daar uiteindelijk het motorblok op kunt laten zakken, dan kun je hem prima wegrijden!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
bas_T2a schreef:Het rode karretje is wat ik bedoelde. Als je daar uiteindelijk het motorblok op kunt laten zakken, dan kun je hem prima wegrijden!
Die lijkt er inderdaad verdomd veel op ja. Die wil ik wel! 40 dollar, maar ik denk dat de shipping niet misselijk zal zijn uit midden Amerika. Zo te zien moet het niet moeilijk zelf te maken zijn...
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Vw Heritage, ik vind ze steeds dichterbij
Engine Dolly
H/D construction mounted on castors for easy mobility.
Tool, Engine dolly
[AC0005005][IN STOCK]
£45.93
Eire, Belgium, Luxembourg, Germany, France, Holland £13.23 *NA
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)