Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Bericht door Wilfred » do jul 01, 2010 13:06 pm

Omdat mijn busverhaal weggevallen is begin ik even opnieuw. Sinds een dik jaar nu zijn wij (vrouw en ik) eigenaar van een T2B uit '73. Gekocht met een losse motor erbij, die zou nog zo goed als nieuw zijn. Tjah, dat valt natuurlijk niet te controleren maar door het nummer bij paruzzi op te vragen konden ze me wel vertellen dat de motor in 2004 gekocht was, nieuw. Valt dus mee.

Nou zoals ie was:
Afbeelding

Ermee bezig...
Afbeelding

met nieuwe kleur:
Afbeelding

Nou, eerste vakantie naar Noorwegen strandde in Hamburg. Bleef niet stationair lopen, en ze waren daar ook nog es met de weg bezig dus veel file. Man wat had ik toen graag een extra been gehad, om maar gas te kunnen blijven geven.

Wat geknutseld, naar luxemburg, loopt prima. Voorruit was minder sterk bleek:
Afbeelding

Meteen de raamrand aangepakt, die was er wel aan toe:
Afbeelding

Nu is dat weer klaar en ben ik bezig met een grote beurt, aangezien we nogmaals een poging gaan doen om in Noorwegen te komen. Was wat met het vacuum bezig geweest, en wist dat afstellingen niet helemaal top stonden, wat ik ook heb kunnen zien aan de bougies die ik ga vervangen (heb nu namelijk niet 4 dezelfde) Ze zijn redelijk zwart:
Afbeelding

Opmerkelijk is wel dat de bougies van cillinder 3 en 4 zwart waren, zoals hierboven, terwijl 1 en 2 er meer zo uitzien:
Afbeelding
Iemand idee hoe dit kan?

Ga nu bezig om alles goed af te stellen.

Groeten Wilfred
Laatst gewijzigd door Wilfred op vr jun 16, 2023 15:22 pm, 54 keer totaal gewijzigd.
Take the planet and make it spin your way

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door AirBus » do jul 01, 2010 13:15 pm

welkom ;)


Heb je dubbele carbs?
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door Wilfred » do jul 01, 2010 13:18 pm

Nee, maar idd logische gedachte. Standaard 1600 met 34 pict 3 carb.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door wouthwortel » do jul 01, 2010 13:58 pm

Verstopping in de rechtse buis van het inlaatspruitstuk???
Scheurtje in de linkse buis van het inlaatspruitstuk???
I am Wouth and I approve this message.

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door AirBus » do jul 01, 2010 14:03 pm

wouthwortel schreef:Verstopping in de rechtse buis van het inlaatspruitstuk???
Scheurtje in de linkse buis van het inlaatspruitstuk???


Ja, of evt 2 andere merk/hitte bougies. of later erin gezet.

Evt kunnen je zuigeren veren aan de ene kan ook wat minder zijn.
Misschien even een kompressie test doen?
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door Wilfred » do jul 01, 2010 15:57 pm

Tjah, ik zal de opties toch even bij langs moeten gaan. Wat betreft de zuigerveren, compressie meting kan ik niet zo snel doen eigenlijk. De bougies waren wel echt droog, dus geen olie erop. Zou dat niet zo moeten zijn als de zuigerveren minder zijn? Lijkt me wel sterk trouwens ook, aangezien de motor echt nog niet veel kilomters heeft gelopen, max 10.000 km.

Ik zal de buskabouter eens lief aankijken of ik daar is aan het sleutelen mag... 8)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door KataSchu » do jul 01, 2010 20:22 pm

Wilfred schreef:Ermee bezig...
Afbeelding

ha, cool kenteken 8) en zie ik daar nou ook nog een mooie rolling shot op de afsluitdijk? :lol:
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door Wilfred » do jul 01, 2010 22:33 pm

KataSchu schreef:
Wilfred schreef:Ermee bezig...
Afbeelding

ha, cool kenteken 8) en zie ik daar nou ook nog een mooie rolling shot op de afsluitdijk? :lol:


Jah, mooi rolling shot!!! Enne, dat was ook nog zo'n opmerking. Back, het staat er al op...terug dat ding... :x
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door Max » vr jul 02, 2010 9:24 am

Wilfred schreef:Tjah, ik zal de opties toch even bij langs moeten gaan. Wat betreft de zuigerveren, compressie meting kan ik niet zo snel doen eigenlijk. De bougies waren wel echt droog, dus geen olie erop. Zou dat niet zo moeten zijn als de zuigerveren minder zijn? Lijkt me wel sterk trouwens ook, aangezien de motor echt nog niet veel kilomters heeft gelopen, max 10.000 km.

Ik zal de buskabouter eens lief aankijken of ik daar is aan het sleutelen mag... 8)


Het lijkt erop dat je 2 te koude bougies in het blok hebt, kijk maar eens wat het resultaat is als je 4 gelijke plaatst
loopt ie waarschijnlijk ook iets mooier/rustiger, stationair :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse T2B camper uit 1972

Bericht door Wilfred » vr jul 02, 2010 12:19 pm

Max schreef:
Wilfred schreef:Tjah, ik zal de opties toch even bij langs moeten gaan. Wat betreft de zuigerveren, compressie meting kan ik niet zo snel doen eigenlijk. De bougies waren wel echt droog, dus geen olie erop. Zou dat niet zo moeten zijn als de zuigerveren minder zijn? Lijkt me wel sterk trouwens ook, aangezien de motor echt nog niet veel kilomters heeft gelopen, max 10.000 km.

Ik zal de buskabouter eens lief aankijken of ik daar is aan het sleutelen mag... 8)


Het lijkt erop dat je 2 te koude bougies in het blok hebt, kijk maar eens wat het resultaat is als je 4 gelijke plaatst
loopt ie waarschijnlijk ook iets mooier/rustiger, stationair :wink:


Dat was ook de reden dat ik nieuwe wilde. Ik had nu twee paar, een paar Bosch AC nog wat, de goeie in ieder geval, en andere. Maar van beide paren was er 1 zwart, en 1 zoals op de foto te zien is. Dat is dus beetje vreemd. Ik ga nu gewoon de nieuwe bougies plaatsen, en sowieso de inlaat controleren, bijvoorbeeld op scheurtjes in het rubber.

Groeten, en bedankt voor het meedenken!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Paarse T2B camper uit 1973

Bericht door MACHINE » za jul 03, 2010 15:34 pm

Puike bus nogmaals :P

Noorwegen gaat wel lukken als ik dat allemaal ( incl andere topics ) lees, 8)

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse T2B camper uit 1973

Bericht door Wilfred » za jul 03, 2010 19:50 pm

MACHINE schreef:Puike bus nogmaals :P

Noorwegen gaat wel lukken als ik dat allemaal ( incl andere topics ) lees, 8)


Dank je! Ik heb goede hoop...laat het natuurlijk weten wanneer we terug zijn!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Paarse T2B camper uit 1973

Bericht door MACHINE » zo jul 04, 2010 13:28 pm

klus je inmiddels wel eens bij de buskabouter ?

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse T2B camper uit 1973

Bericht door Wilfred » zo jul 04, 2010 17:02 pm

Wilde er vorige week heen, maar was helaas niet thuis. Is een super plek, dichtbij, busliefhebber en een brug!

Ben dus op de parkeerplek bezig geweest, kijken hoe het kan dat de bougies ietwat verschilde aan beide kanten. Kleppen stonden allemaal netjes (eentje stond ietwat strak, een wat los maar niks schrikabarends)

Inlaat ziet er zo uit:
Afbeelding

Andere kant hetzelfde, prima dus. Stuk dwars onder de carb:
Afbeelding

helemaal schoon, en tenslotte cillinder ingang:
Afbeelding

Zagen er allemaal zo uit. Dus geen problemen lijkt mij. Een van de rubbers tussen het dwarsstuk onder de carb, en de inlaatbochten was wel wat minder, met wat scheurtjes dus die dichtgemaakt (eigenlijk vervangen, maar natuurlijk niet dat onderdeel direct bij de hand). Mogelijk dat hier nog wat valse lucht vandaan kwam.

Alle bougies verwisseld, deze week even testritje maken en de carb fijn afstellen, dan lijkt mij dat het goed gaat komen!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse T2B camper uit 1973

Bericht door Wilfred » wo jul 28, 2010 21:34 pm

Gisteren weer terug gekomen uit Noorwegen. Super vakantie gehad, met een perfect presterende bus. Geen berg te hoog, en geen echte problemen gehad.

Wat wel misging was zo te fixen. Als eerste was een rubber slangetje van de tank ontluchting helemaal verstaft, en van de ontluchtingbuis afgeschoten. Waarschijnlijk al zo geweest zolang ik de bus heb, maar ik stond toevallig erg schuin met tanken (bestuurderskant lager) en bij volle tank ging er benzine in de ontluchting buis, en liep zo motorruim in. Gelukkig niets op de motor, maar alles helemaal links, en daar liep het weg door afwateringgaatjes. Nieuw slangetje had ik bij me (iets te groot, maar met slangklemmen zit het super strak) en benzine opvegen (max 1 liter eruit gelekt)

Vervolgens is mijn aandrijfas nog een keer losgeschoten van de versnellingsbak :shock: ...Wellicht heb ik die nooit strak genoeg aangedraait want alle bouten waren losgetrilt. uiteindelijk hing ie aan de laatste bout, en die brak af bij optrekken. toen kwam er geen beweging meer bij koppeling op laten komen. opnieuw vastgezet, Had zelfs nog zo'n bout bij me, dus alles weer op de plek en vrolijk verder!!!

totaal zo'n 3200 kilometer afgelegd, en wat het mooiste was, op de snelweg haalt de bus met gemak 1 op 13! Bij een motortemperatuur van 105 graden, met buitentemp van toch zeker boven de 27 graden vind ik dit prima.

Ten slotte natuurlijk wat foto-tjes:

Oslo op de achtergrond:
Afbeelding

Watervallen:
Afbeelding

Een van de twee nachten op camping (verder wildgekampeerd):
Afbeelding

Wildkampeer plek:
Afbeelding

En mijn vrouw:
Afbeelding
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie