sleutel versnellingsbak olieververs plug, waar te koop?

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

sleutel versnellingsbak olieververs plug, waar te koop?

Bericht door emielow » di nov 10, 2009 20:13 pm

aangezien de bus de laatste tijd nogal lekt tussen de bak en het blok, en het oliepijl in het blok niet daalt, ben ik bang dat de bak langzaam leegloopt, die wil ik daarom eens bijvullen. Maar daar heb je een speciale grote inbus voor nodig, waar is deze te koop?

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » di nov 10, 2009 20:35 pm

koop een velengde moer 17 en zet daar een dop op , kan heel vast zitten
sucses grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: sleutel versnellingsbak olieververs plug, waar te koop?

Bericht door hanhoo » di nov 10, 2009 23:30 pm

emielow schreef:aangezien de bus de laatste tijd nogal lekt tussen de bak en het blok, en het oliepijl in het blok niet daalt, ben ik bang dat de bak langzaam leegloopt, die wil ik daarom eens bijvullen. Maar daar heb je een speciale grote inbus voor nodig, waar is deze te koop?
Ik heb hem van Justkampers. Kreeg het niet los daarmee, helaas. Maar mocht je hem willen lenen, altijd welkom...
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
BeijingBay
Actief Lid
Berichten: 281
Lid geworden op: ma okt 22, 2007 0:42 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: sleutel versnellingsbak olieververs plug, waar te koop?

Bericht door BeijingBay » wo nov 11, 2009 0:15 am

emielow schreef:aangezien de bus de laatste tijd nogal lekt tussen de bak en het blok, en het oliepijl in het blok niet daalt, ben ik bang dat de bak langzaam leegloopt, die wil ik daarom eens bijvullen. Maar daar heb je een speciale grote inbus voor nodig, waar is deze te koop?
bij alle betere automaterialen of gereedschapszaken. Of zoals ze zo mooi zeggen, bij je FLAPS, je friendly local auto parts store.

En natuurlijk bij de completere VW-toko's, zoals just kampers en vele anderen
Iron Lion - www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » wo nov 11, 2009 9:28 am

Ik heb daar een stukje 6-kant staaf voor (kun je vervolgens ook weer een sleutel of baco op zetten).
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » wo nov 11, 2009 11:02 am

er zij pijpsleutels die aan de buitenkant 6-kantig zijn en ERIN passen.
Een korte M12 (??) bout vastlassen aan een stalen pijp/buis werkt ook erg goed, dan lever je veel moment!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
smurfd
Actief Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: do mei 18, 2006 21:10 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: franeker

Bericht door smurfd » wo nov 11, 2009 11:21 am

iedere automaterialenzaak kan hem leveren vrij universeel

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

olie plug

Bericht door jan willem » wo nov 11, 2009 18:19 pm

Hoi zou eerst je plug op de zijkant van je bak loshalen als deze niet gaat kun je je bak als hij is afgetapt niet vullen.Inbussleutel 19 en dan een stuk pijp zitten verrotte vast.Ook de plug heel goed schoonmaken voor je de sleutel er in stopt al het vuil eruit zodat je sleutel er goed ingaat.En misschien wel met de brander heet maken om hem los te krijgen.

Succes jan willem

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Bericht door Wilfred » wo nov 11, 2009 19:29 pm

ik heb een bout gepakt (weet niet meer welke maat, maar in ieder geval zodat de kop in die dop van de versnellingsbak past) en aan het draadeinde twee moeren tegen elkaar klem gedraait, daar kon ik dus een gewone steek/ring sleutel of dop op draaien.

Dus alleen een bout en twee moeren nodig. Lekker voordelig, aangezien die in de meeste klusplekken wel aanwezig zijn.
Take the planet and make it spin your way

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

plug

Bericht door jan willem » wo nov 11, 2009 19:34 pm

Dat is m 12

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » wo nov 11, 2009 19:37 pm

Wilfred schreef:ik heb een bout gepakt (weet niet meer welke maat, maar in ieder geval zodat de kop in die dop van de versnellingsbak past) en aan het draadeinde twee moeren tegen elkaar klem gedraait, daar kon ik dus een gewone steek/ring sleutel of dop op draaien.

Dus alleen een bout en twee moeren nodig. Lekker voordelig, aangezien die in de meeste klusplekken wel aanwezig zijn.
Tja, zo vaak heb je 'm ook niet nodig :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » vr nov 13, 2009 2:05 am

ok bedankt!

ik heb het deze zomer nog losgehad (voor de vakantie) en bijgevuld, maar nu begint de bus 'opeens' te lekken.... dus maar even bijvullen voordat het hele blok eruit gaat....

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Re: sleutel versnellingsbak olieververs plug, waar te koop?

Bericht door snizzel » vr nov 13, 2009 9:27 am

emielow schreef:aangezien de bus de laatste tijd nogal lekt tussen de bak en het blok, en het oliepijl in het blok niet daalt, ben ik bang dat de bak langzaam leegloopt, die wil ik daarom eens bijvullen. Maar daar heb je een speciale grote inbus voor nodig, waar is deze te koop?
klinkt meer dat je krukaskeering lekt? Als het tussen je bak en de motor zit. Hiervoor moet je motor drukgroep, vliegwiel eraf. Dit verbruikt ook niet heel veel olie (zeker niet bij het begin) maar het is zeker wel goed zichtbaar. :wink:.
Laatst gewijzigd door snizzel op zo nov 15, 2009 18:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: sleutel versnellingsbak olieververs plug, waar te koop?

Bericht door Briebelbus » vr nov 13, 2009 9:37 am

snizzel schreef:
emielow schreef:aangezien de bus de laatste tijd nogal lekt tussen de bak en het blok, en het oliepijl in het blok niet daalt, ben ik bang dat de bak langzaam leegloopt, die wil ik daarom eens bijvullen. Maar daar heb je een speciale grote inbus voor nodig, waar is deze te koop?
klinkt meer dat je kering lekt? Als het tussen je bak en de motor zit. Hiervoor moet je motor drukgroep, vliegwiel eraf. Dit verbruikt ook niet heel veel olie (zeker niet bij het begin) maar het is zeker wel goed zichtbaar. :wink:.
en wat doe je dan als het langs de as van uit de versnellingsbak lekt?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: sleutel versnellingsbak olieververs plug, waar te koop?

Bericht door Max » vr nov 13, 2009 12:18 pm

Turbo.d schreef:
snizzel schreef:
emielow schreef:aangezien de bus de laatste tijd nogal lekt tussen de bak en het blok, en het oliepijl in het blok niet daalt, ben ik bang dat de bak langzaam leegloopt, die wil ik daarom eens bijvullen. Maar daar heb je een speciale grote inbus voor nodig, waar is deze te koop?
klinkt meer dat je kering lekt? Als het tussen je bak en de motor zit. Hiervoor moet je motor drukgroep, vliegwiel eraf. Dit verbruikt ook niet heel veel olie (zeker niet bij het begin) maar het is zeker wel goed zichtbaar. :wink:.
en wat doe je dan als het langs de as van uit de versnellingsbak lekt?
Keerring vervangen :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Plaats reactie