C&J's 1979 T2 Westfalia Berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo apr 15, 2009 19:24 pm

Gliset schreef:Wie heeft er nou een stofzuiger bij zich op vakantie?
Ikke :mrgreen: heb er 1 gehad in me kerstpakket.. super ding voor in de bus te gebruiken.. Zeg maar een grote kruimeldief met 700Watt 220V motor, schouderband en een zuigslang met mondjes.

Leek mij ideaal...
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » vr jul 10, 2009 10:43 am

De bus aan het voorbereiden op de vakantie. Afgelopen zaterdag heb ik de bus naar Nijkerkerveen gebracht, waar ze dinsdag een motorbeurtje heeft gehad. Gelukkig geen bijzonderheden, en ze rijdt ook weer wat beter (bij het optrekken had ik het gevoel dat de motor wat inhield, dat is nu in ieder geval helemaal weg).

Helaas niet zoveel kunnen doen aan busklussen (iets te druk geweest met een ander projectje thuis: een nieuwe voliere voor onze zebravinken; die zijn er in ieder geval blij mee, beide paartjes hebben een setje eieren gelegd; na de vakantie kijken hoeveel vogeltjes we hebben...). Dus de verwarmingskabels zijn nog niet aangesloten (campingklusje?) en ook de electra-aansluitingen vanaf de (nu nog virtuele) 2e accu zijn er nog niet :oops: Ach, zonder hebben we ons ook altijd gered, dus dat zal nu ook wel lukken.

Wel vorige week een plankje in het keukenkastje gemonteerd, nu hebben we bij de gas- en waterfles iets meer mogelijkheden om te ordenen (lees: niet alles hoeft er uit om bijvoorbeeld de vuil-wateremmer onder de bus te zetten). Foto volgt (nu geen zin om foto's te maken, veel te nat buiten).

En we hebben besloten om ons kastje (dat we vorig jaar gebruikten om kleding in te doen en wat achter de passagiersstoel stond) dit jaar niet mee te nemen. In plaats daarvan hebben we twee grote weekendtassen gekocht die prima boven de motorruimte passen. Voordeel: we houden onze leefruimte open. Daarvoor hadden we toch vooral de 'Berlin' uitgezocht! Ben benieuwd hoe ons dat gaat bevallen (in de mei-vakantie ging het zo in ieder geval best goed).
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » zo okt 18, 2009 20:59 pm

Vandaag proefritje in m'n eigen bus laten maken! En nee, we gaan de bus ECHT NIET verkopen!!!

Een stelletje uit Elburg had via de BusClub site contact opgenomen, met de vraag of ze een ritje in de bus konden maken. Ze willen erg graag een bus kopen, maar hadden nog nooit gereden in een bus. Voor er echt eentje gekocht zou moeten worden was de wens toch eerst een ritje te maken. In een rondje rond Meppel hebben ze even mogen genieten van het plezier van een T2. Kreeg de indruk dat alleen maar enthousiaster waren geworden, dus die twee gaan we vast binnenkort weer zien.

Ook voor mezelf was het vandaag een proefritje. Ben er gisteren eindelijk aan toe gekomen om de kabels van de verwarming te monteren. Die lagen er al maanden, maar het echte vastmaken was nog niet gelukt. Rechts zat de oude kabel vast in de bus, daar dus maar een nieuwe langs gelegd. Daarna was het even puzzelen hoe e.e.a. vast te maken, lijkt erop dat dit weer net iets anders moet dan verwacht. Uiteindelijk is het wel gelukt, en: HET WERD LEKKER WARM IN DE CABINE!!! En zonder al te veel stank (beetje motorgeur moet kunnen toch?)! Dus voor ons is de winter nog niet begonnen! Pas als er zout op de weg komt gaat de bus niet meer naar buiten (moet wel opletten, voor die tijd moet de bus eigenlijk nog wel gewassen worden... :oops: )

Misschien 2e helft van de week nog een tochtje maken met de bus, kleine vakantie. Zijn we wel aan toe (afgelopen weken allebei de jongens een paar dagen alleen moeten laten, dan is het ook wel weer tijd om een paar daagjes met z'n vieren te zijn). Binnenkort meer
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Thomas
Actief Lid
Berichten: 340
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 12:44 pm

Bericht door Thomas » ma okt 19, 2009 22:48 pm

Gliset schreef:Ze willen erg graag een bus kopen, maar hadden nog nooit gereden in een bus. Voor er echt eentje gekocht zou moeten worden was de wens toch eerst een ritje te maken.
Dat moet ik ook echt eens doen; heb inmiddels genoeg buitenkant gezien :)
The band is just fantastic, that is really what I think. Oh by the way, which one's Pink?

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Weervlekken hefdak

Bericht door Gliset » zo nov 01, 2009 9:07 am

Eindelijk de tijd gevonden voor een klusje dat al een hele tijd achter me aanzit en me vreselijk ergerde. Het hefdak van de bus is aan de binnenzijde bekleed met een vilt-achtig materiaal, met als doel het condenswater op te vangen en af te voeren. Helaas is dit materiaal door de tijd vervuild met weer-vlekken. Het ziet er vies uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig is er een remedie: HG heeft een goedje waarmee je weervlekken uit textiel kunt verwijderen. En dat hadden we dus vorig jaar al een keer gekocht, maar nog nooit de tijd gehad om te gebruiken.
Afbeelding

Vandaag was een mooie gelegenheid: Josephine was een dagje weg en ik kon op de oprit bij mijn ouders aan de bus klussen, terwijl zij voor de jongens zorgden.

Begonnen met het afplakken van de bus, die rode prut leek mij geen goed idee op ons verder zo nette interieur:

Afbeelding

Vervolgens begonnen met de eerste behandeling: het spul waarmee de weervlekken werden opgeruimd. Na behandeling van het dak had ik een mooi rood plafond in de bus:

Afbeelding

Gek genoeg zijn er dan nog wel veel weerplekken zichtbaar...

De rode kleurstof was ook handig om de werking van het dak aan te tonen. Mijn vader vroeg zich af of het de bedoeling was dat er rode vloeistof op z'n oprit stroomde. Ik schrok er in eerste instantie nogal van, omdat ik dacht dat er ergens teveel vloeistof was opgehoogd en naar beneden lekte, maar dat bleek niet het geval te zijn. Het dak vangt de vloeistof op en met de zwaartekracht wordt het naar de achterkant van de bus, net buiten de tent gevoerd. Daar laat het vervolgens los en loopt het via het busdak en de normale regenafvoer naar beneden weg. En zo gaat dat dus ook met condens dat door het leven (vooral slapen) in de bus tegen het dak slaat!

Afbeelding
Afbeelding

Na de rode kleurstof moest er gespoeld worden met water en vervolgens een kleurneutralisatie aangebracht worden. Pas op dat moment werd goed zichtbaar wat het effect was:

Afbeelding
Afbeelding

Het busdak is al z'n weervlekken helemaal kwijt! Helaas was het al laat en donker, en was de bus nog lang niet droog. Ze staat dus nu in Steenwijk, het droge resultaat heb ik nog niet gezien. Maar de voortekenen zijn goed!

Al met al dus een goed bestede dag (tegelijk ook nog de bus en de auto van m'n vader gewassen, het intrekken van dat rode spul duurt wel een paar uur voor goed resultaat), maar een volgende keer zal ik het toch op een iets andere manier doen. Allereerst met goed gereedschap: het opbrengen kan met spons of plantensproeier. Die laatste werkt beter, maar gebruik dan wel de variant die je op druk moet brengen (om een lamme hand te voorkomen). En ten tweede: ik was achteraan begonnen, zo van: 'eerst het lastige deel met weinig frisse lucht en daarna het hoge deel bij het raampje', maar dat is dus niet handig. Bovenin beginnen, dan helpt gelijk de zwaartekracht ook mee (en ik vrees dat er bovenin nog wel wat weervlekjes zitten, maar hoop natuurlijk van niet). Bovenal hoop ik natuurlijk dat er niet een volgende keer komt!
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Bald Eagle
Actief Lid
Berichten: 296
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 16:38 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Wieringen

Bericht door Bald Eagle » zo nov 01, 2009 10:42 am

Ziet er zo weer strak uit. =D>
Mooi leer moment voor mijn bus die moet de zelfde behandeling ondergaan.
Je ziet het bij mij wel minder omdat het plafond zwart is, maar het weer zit er wel degelijk in.
Waar een weg is, is een T2.
Rewaco HS4 luchtgekoeld, Kever 1200 en T2B.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » zo nov 01, 2009 21:20 pm

Ome Ben schreef:Ziet er zo weer strak uit. =D>
Mooi leer moment voor mijn bus die moet de zelfde behandeling ondergaan.
Je ziet het bij mij wel minder omdat het plafond zwart is, maar het weer zit er wel degelijk in.
Ben wel benieuwd of dat nog steeds zwart is na de behandeling. Dat neutraliseer goedje was volgens mij aardig agressief... (voelde het iig behoorlijk op de keel...)
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo nov 01, 2009 22:10 pm

ik zie dat het inderdaad weer mooi schoon is geworden, maar ik zie ook vlekken in je tentdoek ( nattigheid )

Trekt dit nog weg of laat het vlekken achter op het doek :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » ma nov 02, 2009 9:20 am

Turbo.d schreef:ik zie dat het inderdaad weer mooi schoon is geworden, maar ik zie ook vlekken in je tentdoek ( nattigheid )

Trekt dit nog weg of laat het vlekken achter op het doek :?:
Geen idee :oops: Heb de bus in het donker en met nog nat tentdoek achtergelaten, en nog niet weer gezien hoe het er nu uitziet... Maar ons tentdoek was al niet al te mooi meer (understatement...), staat hoog op het verlanglijstje om te vervangen. En misschien probeer ik het tentdoek zelf ook nog wel weer schoner te krijgen :)
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » di nov 03, 2009 8:14 am

Gliset schreef:
Turbo.d schreef:ik zie dat het inderdaad weer mooi schoon is geworden, maar ik zie ook vlekken in je tentdoek ( nattigheid )

Trekt dit nog weg of laat het vlekken achter op het doek :?:
Geen idee :oops: Heb de bus in het donker en met nog nat tentdoek achtergelaten, en nog niet weer gezien hoe het er nu uitziet... Maar ons tentdoek was al niet al te mooi meer (understatement...), staat hoog op het verlanglijstje om te vervangen. En misschien probeer ik het tentdoek zelf ook nog wel weer schoner te krijgen :)
Altijd spannend, zeker als je je "werk" in het donker achterlaat. Wel een goeie actie! Wij hebben in onze Westfalia niet dat fluwelige spul op het dak zitten. Is waarschijnlijk op T2b's geïntroduceerd. Maak je nog wel een fotootje van het eindresultaat?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » ma nov 09, 2009 14:06 pm

Vrijdag eindelijk de bus op kunnen halen en weer in de garage zetten... Niet eerder in de gelegenheid geweest en ook erg veel vocht gehad vorige week. Maar natuurlijk weer geen foto gemaakt...

Gisteren de bus in de garage omgedraaid. Ik parkeer altijd achteruit in (makkelijker), maar in de winter is dat minder handig: kan ik niet bij de accu komen. Gelijk even een goede gelegenheid om bij daglicht het uiteindelijke resultaat te bewonderen:
Afbeelding

We zijn er heel tevreden over, het is nu schoon! Op naar de volgende klus: ik wil het dak een mooier uiterlijk geven. Nu nog op zoek naar de juiste spullen...

Afbeelding
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma nov 09, 2009 14:59 pm

het word dus niet meer egaal wit?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » ma nov 09, 2009 16:00 pm

fahtal schreef:het word dus niet meer egaal wit?
Het lijkt er op. Weet het niet helemaal zeker, misschien heb ik op het laatst toch wat te weinig tijd besteed aan het ontkleuren (het was al donker toen ik ophield). Wellicht dat ik het later nog een keer over doe, om te kijken of het dak dan lichter wordt. De randen zijn op een aantal punten wel lichter.

Voor nu is het in ieder geval schoon. En de kleur sluit mooi aan bij de stof van het tentdoek (waar gelukkig geen druppels meer zichtbaar zijn!)
'79 VW T2 Berlin

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Dakbekleding kleur

Bericht door jan willem » ma nov 09, 2009 16:47 pm

Hallo ik haak effe in op je hefdak,heb die van mij ook schoongemaakt en de kleur blijft een beetje mosterd, zand achtig.Ik had omdat mijn doek ook gaar was het hele dak losgehaald en op zijn kop op een paar schragen gelegd.Dit werkt wel zo prettig, eerst het doekdoek losgehaald en daarna de bekleding schoongemaakt,staat heel goed beschreven op de site van de busclub (Ahum mag ik dat hier wel zeggen?)Heb het met verdunt bleek gedaan en dat werkt super!!daarna met water spoelen en lekker drogen !Volgend jaar alles weer samenbouwen en op vakantie!!

Groeten Jan Willem

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: C&J's 1979 T2 Westfalia Berlin

Bericht door Gliset » vr mar 11, 2011 21:01 pm

De bus is weer buiten! Zo'n heerlijke vroege lentedag vraagt om een busrit! En ze doet het prima!
Afbeelding
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie