Benzine Euro 95
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Benzine Euro 95
met ALLE standaard volkswagen motoren Vanaf 1970 kun je LOODVRIJ EURO 95 tanken
ook de standaard gereviseerde motoren doen het gewoon op Loodvrij Euro 95
alles wat je er bijgooit of anders tankt is volkomen zinloos
en ben je een dief van je eigen portomonee
dus loodvervanger lekker bij het tankstation in het schap laten staan
en de 98 slang voorgoed vergeten
als er niet anders te krijgen is aan de pomp
kun je rustig 98 tanken en daarna weer 95
dat mengt zich prima
als je bus al tijden met loodvervanger heeft rondgereden
kun je ook gewoon verder ZONDER lood vervanger
DIT IS NIET SCHADELIJK VOOR DE MOTOR
GRTX Han
ook de standaard gereviseerde motoren doen het gewoon op Loodvrij Euro 95
alles wat je er bijgooit of anders tankt is volkomen zinloos
en ben je een dief van je eigen portomonee
dus loodvervanger lekker bij het tankstation in het schap laten staan
en de 98 slang voorgoed vergeten
als er niet anders te krijgen is aan de pomp
kun je rustig 98 tanken en daarna weer 95
dat mengt zich prima
als je bus al tijden met loodvervanger heeft rondgereden
kun je ook gewoon verder ZONDER lood vervanger
DIT IS NIET SCHADELIJK VOOR DE MOTOR
GRTX Han
-
- Actief Lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di jul 29, 2008 19:39 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Han,
Misschien is het handig iets meer achtergrond bij dit verhaal te geven. Ik geloof het zo wel, maar kan me voorstellen dat iemand die al jaren loodvervanger gebruikt dit niet zomaar achterwege laat. Misschien is er ergens iets geschreven over dit punt in een tijdschrift, of boek oid?
Gr. Koen (tankt loodvrij)
Misschien is het handig iets meer achtergrond bij dit verhaal te geven. Ik geloof het zo wel, maar kan me voorstellen dat iemand die al jaren loodvervanger gebruikt dit niet zomaar achterwege laat. Misschien is er ergens iets geschreven over dit punt in een tijdschrift, of boek oid?
Gr. Koen (tankt loodvrij)
[url=http://www.heikens.eu]'75 T2b Camper in restauratie[/url]
Ik stond deze week stil met mijn bus,benzine op,heb toen ongelood 95 erin gekiepert,heb al eens met ongelode benzine gereden en naar mijn idee rijdt hij hier beter mee.De motor,1600 uit '74 is in het verleden gereviseerd(ik heb hem zo gekocht)maar weet niet of hij loodvrij is.Ik durf niet constant op loodvrije benzine te rijden. Moet dit misschien dan toch maar doen.
shit happens!
De achtergrond bij het verhaal is dat Volkswagen Vanaf 1970 andere klepzittingen is gaan gebruiken om aan amerikaanse milieu regels te kunnen voldoenkheikens schreef:Han,
Misschien is het handig iets meer achtergrond bij dit verhaal te geven. Ik geloof het zo wel, maar kan me voorstellen dat iemand die al jaren loodvervanger gebruikt dit niet zomaar achterwege laat. Misschien is er ergens iets geschreven over dit punt in een tijdschrift, of boek oid?
Gr. Koen (tankt loodvrij)
De benzine die toendertijd in amerika verkrijgbaar was had zeer weinig lood toevoeging
omdat toen al bekend was dat er overgeschakeld zou worden naar loodvrije benzine
heeft volkswagen toen besloten om bij ALLE Type motoren
cilinderkoppen en zuigerveren te gaan gebruiken die geschikt waren
voor loodvrije benzine
BRON : Dealer informatie blad Dat door volkswagen in 1970 naar alle dealers is gestuurd
Helaas kan ik het niet vinden op internet
maar ik heb het blad ooit gezien omdat het ter informatie
bij de plaatselijke volkswagendealer bij het tankstation hing
en deze VW Dealer heeft naar eigen zeggen al deze "oude zooi weggeflikkerd, omdat hij het nut er niet van zag om het te bewaren "
-
- Actief Lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di jul 29, 2008 19:39 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Gister tijdens m'n oldtimer cursus nog even nagevraagd hoe dit verhaal nu zit. Wel hier komt de uitleg:
Na WOII is men lood aan de benzine gaan toevoegen. Dit moest er voor zorgen dat de uitlaatklep zich geen weg de cilinderkop in ging vreten. Het lood zorgt voor een klein laagje in de klepzetting waardoor dit slijten van de kop voorkomen wordt. Op het moment dat je de kop loodvrij gaat maken wordt de de klepzetting/uitlaat kanaal uitgeboord en wordt hier een nieuwe ingeperst van materiaal wat slijtvaster is dan je gietijzeren kop. Een bevestiging van dit verhaal en dat van Shadowman staat ook in het Boxertje Tech Volume 1. Daar staat net als Shadowman zei dat de motoren van vw vanaf 1970 loodvrij gemaakt zijn.
Twijfel je nu of je wel of geen loodvrije koppen hebt dan kan je de volgende methode toepassen. Je start met het stellen van je kleppen. Vanaf dat moment rijd je zo'n 2000 km op loodvrije benzine. Na die 2000km ga je je klepspeling weer meten. Als deze bij de uitlaatklep alweer zo'n 0,1mm minder is geworden dan heb je geen loodvrije kop. Wat is er namelijk gebeurd? Je kop is iets uitgesleten en de klep steekt dus dieper in de kop, gevolg is dus dat je bij de tuimelaar minder ruimte overhoud.
Is je klepspeling na 2000km nog het zelfde dan heb je dus loodvrije koppen.
Hopelijk is dit nog een zinvolle aanvulling.
Na WOII is men lood aan de benzine gaan toevoegen. Dit moest er voor zorgen dat de uitlaatklep zich geen weg de cilinderkop in ging vreten. Het lood zorgt voor een klein laagje in de klepzetting waardoor dit slijten van de kop voorkomen wordt. Op het moment dat je de kop loodvrij gaat maken wordt de de klepzetting/uitlaat kanaal uitgeboord en wordt hier een nieuwe ingeperst van materiaal wat slijtvaster is dan je gietijzeren kop. Een bevestiging van dit verhaal en dat van Shadowman staat ook in het Boxertje Tech Volume 1. Daar staat net als Shadowman zei dat de motoren van vw vanaf 1970 loodvrij gemaakt zijn.
Twijfel je nu of je wel of geen loodvrije koppen hebt dan kan je de volgende methode toepassen. Je start met het stellen van je kleppen. Vanaf dat moment rijd je zo'n 2000 km op loodvrije benzine. Na die 2000km ga je je klepspeling weer meten. Als deze bij de uitlaatklep alweer zo'n 0,1mm minder is geworden dan heb je geen loodvrije kop. Wat is er namelijk gebeurd? Je kop is iets uitgesleten en de klep steekt dus dieper in de kop, gevolg is dus dat je bij de tuimelaar minder ruimte overhoud.
Is je klepspeling na 2000km nog het zelfde dan heb je dus loodvrije koppen.
Hopelijk is dit nog een zinvolle aanvulling.
[url=http://www.heikens.eu]'75 T2b Camper in restauratie[/url]
Is -bijna 3jaar geleden- al een keer behandeld schaduwman;
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic. ... t=loodvrij
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic. ... t=loodvrij
22 Mei 2006/Area51 schreef:Alle Volkswagens vanaf 1967 zijn klaargemaakt voor de Amerikaanse markt, en kunnen
daarom zonder problemen op loodvrij rijden. In Amerika is loodhoudende benzine sinds
eind jaren 60/begin jaren 70 al niet meer leverbaar geweest, vandaar.
Dat hele "koop-nu-voor-loodvrije-benzine-geschikte-koppen" is in mijn ogen niets meer en
niets minder dan een verkooppraatje geweest om de mensen maar te laten denken dat
zonder lood in de benzine de motor vast of in elkaar zou lopen.
Ja is al meerdere keren behandeldArea51 schreef:Is -bijna 3jaar geleden- al een keer behandeld schaduwman;
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic. ... t=loodvrij
maar het schijnt dat mensen niet weten hoe de zoek functie werkt op het forum
dus vandaar dat het nu in de schatkamer is geplaatst
dit was ook de laatste keer dat ik er uitleg over geef
iedereen die nu nog iets met lood of loodvervanger in zijn tank gooit
ga je gang ik houd je niet tegen ,
maar als je dan toch geld wilt weggooien
gooi het dan in de clubkas dan hebben we er allemaal wat aan
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Bespaart je niet alleen kosten van loodvervanger maar ook van de gevolgen!shadowman schreef:Ja is al meerdere keren behandeldArea51 schreef:Is -bijna 3jaar geleden- al een keer behandeld schaduwman;
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic. ... t=loodvrij
maar het schijnt dat mensen niet weten hoe de zoek functie werkt op het forum
dus vandaar dat het nu in de schatkamer is geplaatst
dit was ook de laatste keer dat ik er uitleg over geef
iedereen die nu nog iets met lood of loodvervanger in zijn tank gooit
ga je gang ik houd je niet tegen ,
maar als je dan toch geld wilt weggooien
gooi het dan in de clubkas dan hebben we er allemaal wat aan
'79 VW T2 Berlin
E10 niet doen dus.....................Gliset schreef:Een nieuw hoofdstuk in de ontwikkeling van benzine... Slecht idee!
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
-
- Lurker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za okt 17, 2009 16:08 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Ik wil nog even terug komen op dit onderwerp. Van het weekend was ik namelijk bij een niet nader te noemen garage. Mijn vraag of er lood bij mijn benzine gegoten moest worden (wat ik hier had gelezen), werd beantwoord met een in te bouwen "loodtoevoerbuis". Deze werd gekoppeld tussen de tank en carb en kon wel 400.000 km mee gaan. Hij adviseerde mij om wel lood toe te blijven voegen.
Kan iemand mij vertellen wat hier van waar is?
Ik wil nog even terug komen op dit onderwerp. Van het weekend was ik namelijk bij een niet nader te noemen garage. Mijn vraag of er lood bij mijn benzine gegoten moest worden (wat ik hier had gelezen), werd beantwoord met een in te bouwen "loodtoevoerbuis". Deze werd gekoppeld tussen de tank en carb en kon wel 400.000 km mee gaan. Hij adviseerde mij om wel lood toe te blijven voegen.
Kan iemand mij vertellen wat hier van waar is?
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: Benzine Euro 95
Dit verhaal klopt en is bevestigd door een VW monteur die al heel wat jaartjes werkt bij een bekende VW dealershadowman schreef:met ALLE standaard volkswagen motoren Vanaf 1970 kun je LOODVRIJ EURO 95 tanken
ook de standaard gereviseerde motoren doen het gewoon op Loodvrij Euro 95
alles wat je er bijgooit of anders tankt is volkomen zinloos
en ben je een dief van je eigen portomonee
dus loodvervanger lekker bij het tankstation in het schap laten staan
en de 98 slang voorgoed vergeten
als er niet anders te krijgen is aan de pomp
kun je rustig 98 tanken en daarna weer 95
dat mengt zich prima
als je bus al tijden met loodvervanger heeft rondgereden
kun je ook gewoon verder ZONDER lood vervanger
DIT IS NIET SCHADELIJK VOOR DE MOTOR
GRTX Han
Zelfs toen liepen deze motoren ook op al LPG!
Helaas is ook daar het originele schrijven hierover verloren gegaan.
AMESCADOR "en daarmee uit"