(stand)kachel lampje (?)

Plaats reactie
emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

(stand)kachel lampje (?)

Bericht door emielow » wo okt 14, 2009 22:34 pm

zie foto's

als ik de kachel aanzet gaat ie aan (mag ook wel met nieuwe, veel te dure kachelpotten), maar pas als ik hem helemaal openzet, wordt het echt goed warm. Ook hoor ik dan een klik en het groene lampje (met temp erop) gaat branden. Nu vraag ik mij af, aangezien er een standkachel onder de bus hangt (waar de benzinetoevoer van is afgesloten, aangezien ik geen tijdbom onder mn bus wil) of dan de standkachel wordt ingeschakelt? of is hier nog weer een andere schakelaar voor? (misschien helemaal rechts op eerste foto) Ik heb links van het stuur ook nog een rare knop (laatste foto, niet heel goed zichtbaar), nog niet achterhaalt waar deze van is, kan ook van de koplampsproeiinstallatie zijn die er ooit op zat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » za okt 17, 2009 11:16 am

Hoi Emielow,

Dat groene lampje is inderdaad van de standkachel. Bij mij gaat dat lampje al branden wanneer ik het kontakt aan zet. Kan volgens mij geen kwaad.

Ik heb hier ergens gelezen dat, wanneer je de kachelhandel helemaal in de onderste stand zet, de extra warme lucht ventilator in je motorruimte aan gaat. Dit zou volgens mij niets met je standkachel te maken moeten hebben.

Groeten,
Gerben

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 429
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Bericht door Ruud52031296 » za okt 17, 2009 12:17 pm

Emiel, bij mijn bus (een '74-er zweedse bus met 1800 carb motor en dezelfde standkachel) gaat de ventilator die boven de motor hangt aan wanneer
1) de motor loopt
2) de rode rechter kachelhendel helemaal naar beneden staat.
De klik die je hoort is het bijbehorende relais.

Bij mij is het lampje in de TEMP knop nog nooit aangeweest, volgens mij is dat ook een draaischakelaar, en staat ie bij jou waarschijnlijk niet helemaal linksom.

De standkachel zou bij mijn weten alleen maar aangaan wanneer die TEMPknop aan staat en de motor loopt, of de tijdklok geactiveerd is.

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » za okt 17, 2009 16:39 pm

mm vreemd, ik heb de standkachel benzinetoevoer afgesloten. Hoe kan het dan dat het nog wel werkt?

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 429
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Bericht door Ruud52031296 » za okt 17, 2009 16:41 pm

emielow schreef:mm vreemd, ik heb de standkachel benzinetoevoer afgesloten. Hoe kan het dan dat het nog wel werkt?
Als je alleen de benzine hebt afgesloten kan het lampje nog wel branden, alleen zal je standkachel niks doen.
De warmte die je voelt komt dan van de kachelpotten/ventilator

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » za okt 17, 2009 17:13 pm

ok, maar ik hoor dus wel duidelijk een klik en het lampje gaat branden als ik hem helemaal naar beneden duw. En het wordt dan ineens een STUK warmer...

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 429
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Bericht door Ruud52031296 » za okt 17, 2009 18:04 pm

emielow schreef:ok, maar ik hoor dus wel duidelijk een klik en het lampje gaat branden als ik hem helemaal naar beneden duw. En het wordt dan ineens een STUK warmer...
Ook als je motor koud is?
Dan is standkachel dus niet afgesloten.

Gebruikersavatar
Ed Antonissen
Actief Lid
Berichten: 182
Lid geworden op: za okt 25, 2008 10:27 am
Locatie: Vorden, 2e hooiberg links

Bericht door Ed Antonissen » zo okt 18, 2009 16:54 pm

zora de standkachel aan staat, gaat er ook een aanjager meedraaien, en dit veroorzaakt een extra onderdruk aan het begin van de standkachel, samen met de kachelaanjager in de motorruimte geeft dit als resultaat een sterkere luchtstroom zodat er meer warmte de bus in komt, ook al werkt de standkachel verder niet!
Als de standkachel goed aangesloten is, werkt hij ook pas als de kachelhandel geheel omlaag staat, in de handel zit een min contact die de aanjager en de standkachel aanstuurt.
Ed
van A naar Beter

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » ma okt 19, 2009 19:07 pm

kijk! bedankt, dus dat werkt dus gewoon nog. Hoef ik in iedergeval niet bang te zijn dat mn bus afbrandt :)

Gebruikersavatar
Ed Antonissen
Actief Lid
Berichten: 182
Lid geworden op: za okt 25, 2008 10:27 am
Locatie: Vorden, 2e hooiberg links

Bericht door Ed Antonissen » ma okt 19, 2009 19:34 pm

Zolang hij niet aan staat, moet de brandstofklep, ( tussen tank en standkachel ) zowiezo dicht blijven, mischien kan je hem horen /voelen klikken als je onder de bus gaat liggen en je laat iemand de kachel bedienen.
Ed
van A naar Beter

Plaats reactie