motor slaat niet / moeizaam aan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

motor slaat niet / moeizaam aan

Bericht door thijs_v » za aug 08, 2009 23:11 pm

Mijn T2a is moeilijk te starten. De motor slaat namelijk aan nadat tijdens het starten het gaspedaal ingedrukt hebt en ik de sleutel los laat.

Ik heb de spanning op de bobine gemeten en deze is op het moment dat ik het contact aanzet 12,3 volt; op de accu meet ik op dat moment 12,5V. Zodra ik de bus probeer te starten zakt het voltage naar om en na bij 0,0V! Als de motor loopt meet ik tussen 5 en 7 volt op de bobine. De accu heeft op dat moment tussen 13 en 14 Volt.

Op het moment dat ik de plus van de bobine rechtstreeks verbind met de accu slaat de motor direct zonder kunst en vliegwerk aan.
Nu had ik al bedacht om er een relais tussen te maken maar ook dan slaat de motor niet direct aan.

De bedrading naar de carburateur heb ik al vervangen. De bedrading aan de min pool nog niet maar dat lijkt mij niet nodig. De bobine is een nieuwe blauwe bosch bobine. Gehele ontsteking is recent ontvangen (vanaf de bougies tot en met de bobine).
De bobine wordt overigens nogal warm en nu heb ik weleens gehoord dat dit een teken kan zijn dat de bobine overleden is. Ik heb de oude bobine ook nog geprobeerd waarmee de motor direct aansloeg maar dat was ook niet de oplossing.

Op de plus van de bobine zit ook nog iets van een ontstoordingetje ?(? dacht ik). Dat ding heb ik er ook nog vanaf gegooid maar heeft ook niet geholpen.


Iemand enig idee waar ik het moet zoeken???

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » zo aug 09, 2009 10:13 am

ik had zo.n zelfde problleem , bij mij waren er 2 draden bij je zekerings kastje voor ver wisseld ,bedrading zekerings kastje nagelopen met schema
alles op de goede plek gezet en probleem weg
was wel een middagje goed zoeken en puzelen :D :D
grtz ko

bobiene kreeg geen stroom als ik starte ,pas als de sleutel weer terug was kreeg de bobiene weer stroom
If it ain,t broken,don,t try to fix it

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Bericht door jan willem » zo aug 09, 2009 14:09 pm

IK denk zelf dat je een spanningsval hebt in je bedrading.
Je moet op div plekken meten tijdens het starten, te beginnen bij je accu,dan naar je startslot.
Hier tussen valt de spanning weg misschien een slecht contactslot slechte massa ook belangrijk!!.
Misschien een draadbreuk etc etc.

Succes met de zoektocht.

Jan Willem

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » zo aug 09, 2009 22:47 pm

Een spanningval naar 0 lijkt meer op een onderbreking, en dat geldt dan ook voor de benzineklep op de carburateur, die zit daar ook aan vast. Geen vonk en geen benzine...Er is wat Ko zegt een zekeringgroep die bij contact aanzetten aanschakelt en bij starten afschakelt, grootlicht/dimlicht en sigarettenaansteker zitten daar ook op.

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Bericht door thijs_v » ma aug 10, 2009 17:53 pm

Naar aanleiding van Ko zijn antwoord toch maar een even gaan meten vanaf het contact. Hieruit bleek dat het inderdaad klopt dat er geen spanning op klem 15 vd bobine staat tijdens het starten. Er bleken namelijk 2 stekkers verwisseld te zijn. De bus start inmiddels weer als een zonnetje!

Bedankt voor jullie reacties

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » di aug 11, 2009 0:35 am

Hoe lang had je dit al.....

Plaats reactie