Afstellen benzinemeter/tankelement+serviceluikje
Geplaatst: di aug 09, 2011 21:35 pm
De werkzaamheden hieronder beschreven zijn gedaan bij een T2B
ik weet niet of de maten overeen komen voor een T2A
Bij de meesten een voorkomend probleem
de benzine meter geeft niets of de verkeerde hoeveelheid aan
omdat je normaal gesproken niet bij het tank element kunt komen zonder je motor uit te bouwen.
laat ik hier zien dat dat ook kan met een zelfgemaakt serviceluikje
De plek van het luikje is niet exact boven het tankelement
maar voor de constructie van het luikje kwam het voor mij op deze manier het beste uit
allereerst de maten waar het luikje moet komen
vanaf de achterklep tot aan de rand van het gat = 76 cm
vanaf de rechter zijkant tot het gat = 70,5 cm
het gat zelf is in de breedte van de bus 14 cm
en in de lengte van de bus 13 cm
Boor een klein gaatje in een van de hoeken van het toekomstige gat
steek een stukje ijzerdraad door het gat en peil hoeveel de afstand tot de bovenkant van je benzine tank is.
Als je ruimte genoeg hebt dan kun je het gat maken met
een decoupeerzaag.
Doe dit NIET met een slijpschijf als je een klein beetje benzine lekage hebt door een slangetje of pakking dan kan het door de vonken van de schijf ontzettend misgaan.
Het plaatje wat eruit komt zou er ongeveer zo uit moeten zien
Het tankelement zoals je er door het gat opkijkt
door het tegen de klok in te draaien kun je hem uit de tank halen
Zorg nu dat je de bovenkant van de vlotter gelijk hebt met de onderkant van het dekseltje van het tankelement.
Zet je bus op contact en kijk wat je meter aangeeft,
en buig het ijzeren stangetje aan de vlotter iets bij.
(bij mij gaf hij bij een volle tank te weinig aan,Dus heb ik hem iets naar beneden gebogen)
zorg dat de bovenkant vlotter weer gelijk ligt met de onderkant van het deksel van het tankelement,
en doe dit net zo vaak totdat de meter op het dashboard vol aangeeft.
Meter op vol.
Zet nu de vlotter in de onderste stand.
Nu zou de meter net onder het rode blokje van tank leeg uit moeten komen.
Geeft hij veel minder aan dan moet je het rechter lipje van het tankelement iets naar binnen buigen
zodat het stangetje van de vlotter er tegenaan valt.
geeft hij meer aan dan moet je het rechter lipje op het tankelement iets naar buiten buigen.
Mocht dit allemaal niet werken of geeft hij het nog steeds niet goed aan dan kan het heel goed zijn dat je tankelement kapot is
het beste kun je dan een nieuwe kopen
omdat repareren zelden kan of werkt.
Als je alles afgesteld hebt dan kun je het tankelement weer in de tank plaatsen,
Vergeet niet de O-ring te plaatsen
Laat voorzichtig de vlotter in de tank zakken
Leg het tankelement op zijn plaats op de tank.
En draai het deksel naar rechts todat hij niet verder wil
Ik heb aan de onderkant van het gat aluminium strips met popnagels vast gezet
met glasband ertussen als isolatie.
Plaats je deksel in het gat
En doe het dicht,
bij mij zit het vast met twee zelftappers die in de aluminium strip eronder vast zitten
De manier waarop je het deksel maakt en hoe je het afwerkt
is een kwestie van je eigen creatieviteit
maar zorg wel dat je de randen isoleert zodat eventuele dampen niet in je bus kunnen komen maar in de tankruimte blijven .
sucses.
ik weet niet of de maten overeen komen voor een T2A
Bij de meesten een voorkomend probleem
de benzine meter geeft niets of de verkeerde hoeveelheid aan
omdat je normaal gesproken niet bij het tank element kunt komen zonder je motor uit te bouwen.
laat ik hier zien dat dat ook kan met een zelfgemaakt serviceluikje
De plek van het luikje is niet exact boven het tankelement
maar voor de constructie van het luikje kwam het voor mij op deze manier het beste uit
allereerst de maten waar het luikje moet komen
vanaf de achterklep tot aan de rand van het gat = 76 cm
vanaf de rechter zijkant tot het gat = 70,5 cm
het gat zelf is in de breedte van de bus 14 cm
en in de lengte van de bus 13 cm
Boor een klein gaatje in een van de hoeken van het toekomstige gat
steek een stukje ijzerdraad door het gat en peil hoeveel de afstand tot de bovenkant van je benzine tank is.
Als je ruimte genoeg hebt dan kun je het gat maken met
een decoupeerzaag.
Doe dit NIET met een slijpschijf als je een klein beetje benzine lekage hebt door een slangetje of pakking dan kan het door de vonken van de schijf ontzettend misgaan.
Het plaatje wat eruit komt zou er ongeveer zo uit moeten zien
Het tankelement zoals je er door het gat opkijkt
door het tegen de klok in te draaien kun je hem uit de tank halen
Zorg nu dat je de bovenkant van de vlotter gelijk hebt met de onderkant van het dekseltje van het tankelement.
Zet je bus op contact en kijk wat je meter aangeeft,
en buig het ijzeren stangetje aan de vlotter iets bij.
(bij mij gaf hij bij een volle tank te weinig aan,Dus heb ik hem iets naar beneden gebogen)
zorg dat de bovenkant vlotter weer gelijk ligt met de onderkant van het deksel van het tankelement,
en doe dit net zo vaak totdat de meter op het dashboard vol aangeeft.
Meter op vol.
Zet nu de vlotter in de onderste stand.
Nu zou de meter net onder het rode blokje van tank leeg uit moeten komen.
Geeft hij veel minder aan dan moet je het rechter lipje van het tankelement iets naar binnen buigen
zodat het stangetje van de vlotter er tegenaan valt.
geeft hij meer aan dan moet je het rechter lipje op het tankelement iets naar buiten buigen.
Mocht dit allemaal niet werken of geeft hij het nog steeds niet goed aan dan kan het heel goed zijn dat je tankelement kapot is
het beste kun je dan een nieuwe kopen
omdat repareren zelden kan of werkt.
Als je alles afgesteld hebt dan kun je het tankelement weer in de tank plaatsen,
Vergeet niet de O-ring te plaatsen
Laat voorzichtig de vlotter in de tank zakken
Leg het tankelement op zijn plaats op de tank.
En draai het deksel naar rechts todat hij niet verder wil
Ik heb aan de onderkant van het gat aluminium strips met popnagels vast gezet
met glasband ertussen als isolatie.
Plaats je deksel in het gat
En doe het dicht,
bij mij zit het vast met twee zelftappers die in de aluminium strip eronder vast zitten
De manier waarop je het deksel maakt en hoe je het afwerkt
is een kwestie van je eigen creatieviteit
maar zorg wel dat je de randen isoleert zodat eventuele dampen niet in je bus kunnen komen maar in de tankruimte blijven .
sucses.