Dus je hebt een bus gekocht; basis verhaal gebaseerd op 1600

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Plaats reactie
Inactief Account

Dus je hebt een bus gekocht; basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door Inactief Account » wo jun 29, 2011 14:34 pm

...En wat een deal, Hij ziet er nog aardig goed uit , heeft amper 125.000 kilometers op de klok,
stond al tijden bij de VE (Vorige Eigenaar) in de schuur .
Oke Hij heeft een beetje uiterlijke aandacht nodig hier en daar een klein scheurtje in de bekleding, MAAR hij start (met startkabels ,maar goed )en voor die 2,5 of 3000 euro is het de deal van je leven.

OF mischien reed de VE er gewoon nog elke dag mee naar zijn werk
Hoe dan ook het is nu jou bus en eigenlijk wil je er alleen maar mee rijden

Stop wacht niet doen


AS SOON AS YOU GET HER HOME (trailered preferrably), PARK IT! On a clean concrete pad (or just a sheet of ply wood if you don't have a garage floor or solid level driveway).

Zodra je met de bus thuiskomt Het liefst op een ambulance ,
dan moet je een heleboel doen om er zolang mogelijk plezier van te hebben.

Als eerste moet je alles vergeten wat de VE je heeft verteld over hoe goed het onderhoud was '
er zijn een paar dingen die je nu als eerste moet doen
Vervang de bougies, het luchtfilter, de motorolie , contactpunten ,smeer de vooras door en als je het echt goed wilt doen vervang je ook de remvloeistof hier op het forum is genoeg te vinden over hoe of wat,
en schaf een werkplaats handboek aan , er zijn verschillende boeken voor de verschillende bussen en bouwjaren en verschillende merken maar in grote lijnen zijn ze allemaal goed bruikbaar.

Voordat je de bougies eruit draait blaas je met een compressor de rommel weg die om de bougies zit en de oude bougies bekijk je in welke toestand ze zijn en je bekijkt/vervangt ook gelijk de bougie-doppen en kabel en de nieuwe bougies draai je er voorzichtig met de hand een stukje erin voordat je de bougiesleutel met volle kracht aandraait, er is niets zo vervelend dan goede cilinderkoppen te moeten reviseren omdat je een bougie er scheef ingedraaid hebt.

Dan kijk je met Haviks ogen naar de olie die uit je blok komt en kijk wat voor rommel er in zit. Dooie ratten insecten botjes van dooie vogels????
(Zit er benzine in de motorolie? ben jij blij dat je hem op een ambulance hebt vervoerd!)
vervang je contact punten en stel je ontsteking af met een proeflampje ( NOG NIET STARTEN)

Zorg dat je met goed gereedschap werkt gebruik geen "Bahco" gebruik de goede schroevendraaiers en gebruik goed passende inbussleutels. Het geld wat je aan goed gereedschap kwijt bent verdien je terug met alles wat je niet hoeft te vervangen omdat je het aan gort hebt gedraaid

Bekijk de zekeringen en vervang ze voor nieuwe en maak de contacten van de zekeringhouders schoon, beter dat er nu duidelijk word welke er slecht of kapot is dan als je in het donker 20 (of 200 of 2000 ) kilometer van huis bent.
Bekijk voor zover je kunt de bedrading onder het dashboard, onder de auto en in de motorruimte.
bekijk voor zover je kunt de benzine leidingen en vervang alles wat lekt of stinkt

als je de mogelijkheid hebt om het blok eruit te halen ( en dit ook technisch aankunt ) dan is het het beste om ook alle rubber benzine leiding op en aan de benzinetank te vervangen.

bekijk of alle rubbers in de motorruimte goed zijn ( motorrubber rondom en de rubber sokjes op de inlaat kanalen )

Maak de carburateur schoon of vraag aan iemand op het forum of ze je willen helpen (standaard prijs is vaak een kratje bier )

Als je je werkplaatshandboek hebt ga dan volgens het boek je kleppen stellen en vervang de pakking
( fijn om nu te weten of er een klep is die niet werkt zoals het hoort ,dan een klep door de zuiger knallen met een draaiende motor).

Kijk de aandrijfassen na op speling en of de rubbers heel zijn vervang de accu ( je wil niet weten hoeveel mensen er zijn met startproblemen slecht stationair lopende motoren of verlichtingsproblemen)

controleer de banden en bandenspanning (vervang versleten banden of als er droogte scheurtjes in zitten)

Controleer de remmen en vervang desnoods de remblokken of remschoenen

Valt het je op dat ik nog niet had gezegd dat je je aanwinst moest wassen en poetsen
Nou vooruit leef je uit maak hem maar schoon.

4 Redenen om hem schoon te maken zijn
1 goed uitziende auto's getuigen er vaak van dat je trots op je auto bent
2 schone gepoetste auto's rijden/werken beter dan vieze ...Echt waar
3 als je schoonmaakt zie je direct alle slechte plekken en kun je er op tijd wat aan doen
4 als er iets lekt kun je dat makkelijker traceren op een schoon iets dan op een vuil iets

Nu mag je hem eindelijk starten
en veel plezier met rijden

als iedereen deze regels zou volgen zouden we vaker samen een biertje kunnen drinken in plaats van uren op het forum oplossingen te zitten typen

Veilige kilometers toegewenst

GRTX The Shadowman

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10963
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door fahtal » wo jun 29, 2011 14:56 pm

mooi verhaal!niet dat ik me daar aan heb gehouden;) en als je de motor er toch uit heb. kijk gelijk even naar je koppeling en vervang eventueel de krukas keering. maar zo kunnen we door gaan.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door hanhoo » wo jun 29, 2011 15:22 pm

Inderdaad, de lijst is incompleet. Maar als de lijst wel compleet zou zijn, wordt het overkill. Maar wel bedankt voor je inspanning Shadowman!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door ko de fries » wo jun 29, 2011 15:50 pm

vergeet niet voor dat je de koop sluit aan de pouli te trekken en te duwen ,als je hem zie bewegen ,gaat dit je veel geld kosten #-o grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door Dekota » wo jun 29, 2011 15:58 pm

Bruikbare info voor de beginnende bus eigenaren..

Nog belangrijker, neem iemand mee die verstand heeft van bussen als je gaat kijken voor de droom van je leven. Zo kan je voor de koop al een betere keuze maken...

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10963
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door fahtal » wo jun 29, 2011 16:00 pm

ja maar jongens dit is na de koop. tijdens de koop is een ander verhaal en meestal gaat dat gepaard met veel verliefdheid en 1 of andere kat die in een zak gestopt wordt;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Inactief Account

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door Inactief Account » wo jun 29, 2011 21:13 pm

Het is ook NIET bedoeld als aankoop handleiding

het is zeker WEL bedoeld voor eigenlijk elke auto of motor die je zelfs na proefritten en aankoopkeuring hebt gekocht

het kan gewoon nooit kwaad om belangrijke punten na te lopen

en ik weet dat de lijst niet kompleet is
en er nog zoveel andere dingen zijn om na te kijken
maar lees het verhaal met het nodige gevoel voor humor
en doe er je voordeel mee
Zie het ook niet als een verplichting om het te doen
maar houd het in je achterhoofd dat het wel handig was geweest als je met de ANWB staat te bellen

Gebruikersavatar
martin
Actief Lid
Berichten: 249
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:40 pm
Locatie: under the bridge

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door martin » do jun 30, 2011 19:54 pm

Duidelijk en mooi verhaal. =D>
En natuurlijk toepasbaar op iedere oldtimer.
Ik ben begonnen met niets.
En na jaren van hard werken heb ik nog steeds alles over.

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door Tee » wo aug 17, 2011 14:35 pm

:roll: jammer... maar ook bijna "noodzakelijk" lid van de ANWB pech hulp is ook aan te raden, tis zeker de geld waard als je oldtimers rijdt.
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Bericht door wouthwortel » wo aug 17, 2011 14:59 pm

shadowman schreef:. Redenen om hem schoon te maken zijn
goed uitziende auto's getuigen er vaak van dat je trots op je auto bent


:cry: :( :cry: :( :cry: :( :-1w :-1w
I am Wouth and I approve this message.

Plaats reactie