Professioneel (machinaal) poetsen voor amateurs

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Professioneel (machinaal) poetsen voor amateurs

Bericht door hanhoo » ma nov 08, 2010 19:55 pm

Machinaal schoonmaken van je auto.
Professioneel (machinaal) poetsen voor amateurs.

Pas op: er is alle zorg besteed aan onderstaande tekst, maar de auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor onjuistheden en daaruit voorvloeiende eventuele schade aan een auto.

Een autolak ziet er pas goed uit als deze net gepoetst is. En met professioneel poetsen bedoelen we dan: grondig polijsten. Autolak zit vaak vol met beschadigingen zoals waskrasjes (profterm: swirls) en andere beschadigingen. Bij het polijsten is het de bedoeling dat deze gereduceerd of zelfs compleet verwijderd worden.

Hieronder een foto van swirls (veroorzaakt door het wassen van de auto)

Afbeelding

De terugkeer van swirls kan niet voorkomen worden, wel drastisch verminderd. Dit is terug te lezen in de andere FAQ over handmatig poetsen.

Polijsten wil niets anders zeggen dan het lakwerk opschuren en zorgen voor een kraakheldere toplaag voor optimale weerkaatsing van de kleur en glans. Machinaal polijsten is met de juiste producten namelijk paintcleanen (polijsten) en paintpolishen (voeden) in één stap.
De auto moet uiteraard eerst schoon zijn en eventueel met klei behandeld zijn voor dat men kan overgaan op het polijsten!

De machine

Er zijn verschillende machines voorhanden. De meest gebruikelijke zijn de roterende machine en de excentrische machine. Een zogenaamde excentrische poetsmachine is een veilig apparaat. Hij bezit niet de snelheid om de lak te verbranden. Een excentrische trilt een beetje terwijl een roterende (soort haakse slijper) ronddraait. Een excentrische machine genereert geen warmte dus, hij heeft niet genoeg snelheid. Snelheid = warmte. Iedereen kan met deze machine overweg. Nadeel is, dat deze machine niet geschikt is om grove krassen weg te halen, puur vanwege zijn poetsbewegingen.

Het apparaat en de beweging
Afbeelding
Afbeelding


De roterende machine lijkt op een haakse slijper, Waarschuwing: een roterende machine heeft een variabel toerental en draait 10 keer zo langzaam). Gebruik nooit geen haakse slijper! Lakverbranding gegarandeerd! De roterende machine wordt daarom veel gebruikt door professionele poetsers, puur omdat door de ronddraaiende schijf veel snelheid heeft en snel resultaten geboekt kunnen worden. De ronddraaiende beweging is uitermate geschikt voor het verwijderen van beschadigingen.

Het apparaat en de beweging
Afbeelding
Afbeelding

Meestal wordt na het gebruik van de roterende machine een excentrische machine ingezet om eventueel na te poetsen. Waarom? Dat is omdat de roterende beweging poetshologrammen (schuurcircels) kan veroorzaken. Dat zijn ronddraaiende (schuur)bewegingen in het lakwerk. De excentrische machine is perfect geschikt om de juiste finish te bereiken.

Tip: Koop geen ding van de bouwmarkt/Makro, dat is vaak een 100 tot 120 watt machientje van plastic en na een half uur intensief poetsen is de motor oververhit/doorgebrand. Te herkennen aan het ronde handvat. Zo’n machine valt niet onder de noemer professioneel.


Polijstmiddelen

Om lak te polijsten is de juiste keuze van de pad (poetsschijf) en het polijstmiddel van groot belang. Het effect heb je volledig in eigen hand. Poetsschijf, zie volgend hoofdstuk!

Wat is nu de juiste keus?

De keuze van het product moet natuurlijk overeenstemmen met het doel wat voor ogen ligt. Grof is om beschadigingen weg te werken, fijn is om de auto de juiste glans te geven. In principe is een polijstmiddel een soort schuurpapiertje, de grove laten ook wat grovere krassen na (microscopisch uiteraard). De fijnere zorgen voor een fijner resultaat. Het is wijsheid om een zo licht mogelijk geschut in te zetten. Is dit onvoldoende, grijp dan pas naar een zwaarder geschut!

Hier staan de middelen van grof naar fijn: http://dano.pocketrubbish.com/detailing/productchart.htm

Op de bovenstaande site staan een aantal verschillende merken met de cutting ability (schuurcapaciteit) erbij. 1 is niet/minimaal schurend, 10 is maximaal schurend.

Tussen de 8 en de 10 is grof te noemen, deze worden gebruikt met een wollen pad of een cutting pad (zie volgend hoofdstuk). Nabewerking noodzakelijk met een fijner product.

Tussen de 5 en de 8 is goed polijstend te noemen. Deze worden gebruikt met een cutting of een polishing pad (zie volgend hoofdstuk). Nabewerking noodzakelijk met een fijner product.

Tussen de 2 en de 4 is perfect als eindstap voor de juiste finish (eindresultaat). De toplaag is (bij juist gebruik) perfect glad en glanzend.

Schuurwaarde 1 is puur een rijke voeding voor de lak. Deze schuurt helemaal niet, het is net als een huidcrème, het voedt en haalt de rijke glans op. Deze stap kan als toevoeging voor het waxen (beschermen) van de lak.

Poetspads

Om lak te polijsten is de juiste keuze van het polijstmiddel (zie vorig hoofdstuk) van groot belang maar ook de poetspad draagt bij aan het gewenste resultaat. Het effect heb je volledig in eigen hand. Ik zal even kort opnoemen welke mogelijkheden er zijn. Natuurlijk kunnen er ook eigen combinaties gemaakt worden qua pad en polijstmiddel. Niet alleen het poetsmiddel maar ook de poetsschijf schuurt mee.

Een wollen pad
Deze is geschikt om zeer grove beschadigingen aan te pakken, zoals pas geschuurde lak of serieus beschadigde plekken als schaafplekken en zeer diepe krassen. De vezels van deze pad snijden echt in het lakwerk om zo de eerste hand te leggen aan een glad oppervlak. Door de snijdende werking van de vezels is deze pad alleen geschikt voor een roterende machine. Deze pad wordt daarom ook alleen gebruikt met zeer grof polijstmiddel. Nabehandeling zeker noodzakelijk.

Een cutting pad
Deze pad is voor het aanpakken van beschadigingen of als volgende stap van de wollen pad. Deze pad is kenmerkend omdat deze vrij hard is en niet zo makkelijk in te drukken is.

Een polishing pad
Voor het polijsten van het lakwerk wordt deze pad gebruikt. Qua hardheid zit deze tussen de cutting en de finishing pad in. Met deze pad kan de juiste finish, dus het juiste eindresultaat, worden behaald. Met deze pads kunnen swirls te lijf worden gegaan en andere lichte beschadigingen.

Een finishing pad
Wax en andere, zeer licht slijpende producten kunnen hiermee aangebracht worden.

Het gebruik van de machine

Na de keuze van de machine, polijstmiddel en poetspad is het de zaak om deze juist te gebruiken. Dat houdt in, het juiste toerental, de juiste bewegingen en de juiste poetstijd.

Het product wordt meestal op de pad aangebracht, dit in verband met spetteren. Een klein beetje is vaak al voldoende, breng dit in een cirkel aan op de pad of in een X-vormige beweging. Meestal is dit voldoende voor een paneel ten grootte van een kwart van het dak/motorkap. Probeer niet in een keer een compleet paneel te doen, geduld is een schone zaak!

Het toerental is bij een roterende machine tussen de 1000 en 2000 toeren. Een excentrische machine werkt (afhankelijk van de excentrische uitslag) al lekker tussen de 4000 en de 6000 toeren.

De poetsbeweging is van belang. Subtiliteit is het kernwoord. Geen gorillapraktijken maar gecontroleerde, rustige bewegingen (zie volgende afbeelding). Hou hierbij ten alle tijden de poetspad volledig vlak. Een gekantelde pad kan leiden tot hologrammen of zelfs verbranding van de lak aangezien alle druk op een klein oppervlak komt. Vergelijk de bewegingen met grasmaaien, je maait iedere baan, en met de volgende baan overlap je de vorige weer met 50%. Zo zorg je voor een uniforme verwijdering van beschadigen of swirls. Doe het paneel eerst met horizontale bewegingen en daarna met verticale (of zelfs diagonale) bewegingen. Zorg dat de pad niet verzadigd is met polijstmiddel maar maak deze regelmatig schoon door middel van een tandenborstel. Zet de machine aan en ga even met de tandenborstel over het oppervlak heen van de pad zodat het overtollige product van de pad af kan vliegen. Voor de slimmeriken: houdt de machine van de auto af anders zit deze onder.

Afbeelding

De poetstijd is afhankelijk van de hoeveelheid product. De meeste (goede) polijstmiddelen breken langzaam af (deminishing abrasives). Dat houdt in dat de schurende werking van het product langzaam afneemt. De eerste bewegingen schuren het hardste, maar naar mate van de hoeveelheid poetsbewegingen neemt de schurende werking langzaam af en eindigt het product in een polishresidu (soort vettige voedende laag). Slechte producten schuren van begin tot eind even hard waardoor het risico bestaat dat er snel door de blanke laklaag heen gepoetst kan worden. Gebruik daarom altijd kwaliteitsproducten! Poets nooit tot er niks meer overblijft maar laat altijd een lichte laag over. Droog poetsen is niet zoals het product bedoeld is. Om het residu te verwijderen wordt er een flanellen poetsdoek of een microfiberdoek gebruikt.

TIPS!

a) Ga niet over of langs kentekenplaathouders, antennes of andere objecten waar de pad of lak beschadigd van kunnen raken.

b) Zorg ook dat de pad altijd groter is dan de klittebandschijf van het apparaat, mocht je een keer haaks op je bumper komen ligt niet meteen alle lak eraf.

c) En was je pad uit met afwasmiddel na het gebruik, zo kan die weer heel wat keren mee. Maak hem droog door deze tussen een handdoek droog te drukken. Zo is de pad weer geschikt voor een volgend gebruik.

Verder is dit gewoon een kwestie van uitproberen, oefening baart kunst. Slim is, om op de sloop een deur of een motorkap te kopen en hierop te oefenen!

Resultaat:

Afbeelding

Bron: E30Fansite.nl
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Professioneel (machinaal) poetsen voor amateurs

Bericht door hanhoo » ma nov 08, 2010 20:02 pm

Ik dacht dat deze hier wel een plekje kon gebruiken tussen alle roestverhalen. Ik zal de handmatig poets FAQ ook eens opzoeken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie