(sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Baphi » ma sep 13, 2010 11:44 am

Verplaatst naar de schatkamer!!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8139
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: 10 meter boven NAP; Wieringen

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Max » ma sep 13, 2010 16:08 pm

bas_T2a schreef:Verplaatst naar de schatkamer!!


Where it belongs !!! =D>
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Stuif » ma sep 13, 2010 18:28 pm

Hoort hier zeker thuis met het overduidelijke verhaal van wederom HANS =D> =D> =D>
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5327
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door ko de fries » ma sep 13, 2010 19:05 pm

en deze????
iermand ervaring ,is mij te duur ,maar lijkt mij een super ding

http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoekt ... auto=type1

grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6637
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door hanhoo » ma sep 13, 2010 19:24 pm

ko de fries schreef:en deze????
iermand ervaring ,is mij te duur ,maar lijkt mij een super ding

http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoekt ... auto=type1

grtz ko :D


Dit soort systemen heb je nodig voor (semi) racerij omdat de toerentallen zo gigantisch groot worden dat een standaard rotor/verdelerkap combinatie het niet meer bij kan houden. Het principe is hetzelfde als de 123, echter is hier ook de rotor en verdelerkap verleden tijd. Totaal overbodig op onze blokkies. Ook heb ik geen idee wat de geprogrammeerde curves doen. Uit ervaring weet ik dat die van de 1-2-3 uitstekend zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Dazzled
Actief Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 18:51 pm

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Dazzled » di sep 14, 2010 19:35 pm

Zo, 1 dag weg en ik kan mijn topic niet meer vinden. :shock: Maar gevonden en met mooi resultaat. Mijn dank is groot. als het salaris binnen is bestel ik het direct.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Stuif » di sep 14, 2010 22:02 pm

Dazzled schreef:Zo, 1 dag weg en ik kan mijn topic niet meer vinden. :shock: Maar gevonden en met mooi resultaat. Mijn dank is groot. als het salaris binnen is bestel ik het direct.

Wat?? Ko zijn vinding of de Ignitor :?: :mrgreen:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6040
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door guidddo » di sep 14, 2010 23:18 pm

Stuif schreef:
Dazzled schreef:Zo, 1 dag weg en ik kan mijn topic niet meer vinden. :shock: Maar gevonden en met mooi resultaat. Mijn dank is groot. als het salaris binnen is bestel ik het direct.

Wat?? Ko zijn vinding of de Ignitor :?: :mrgreen:


of de 123 . . .
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door klaas » di sep 14, 2010 23:25 pm

of puntjes.... zo slecht zijn die nu ook weer niet, en ( bijna)altijd te repareren onderweg, probeer dat maar eens met 1 van de eerder genoemde ontstekingen :wink:

Als je maar weet hoe je er mee moet omgaan.
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Stuif » di sep 14, 2010 23:41 pm

klaas schreef:of puntjes.... zo slecht zijn die nu ook weer niet, en ( bijna)altijd te repareren onderweg, probeer dat maar eens met 1 van de eerder genoemde ontstekingen :wink:

Als je maar weet hoe je er mee moet omgaan.

Ik rij al 16 jaar met ignitor rond en hij doet het nog steeds :wink:
Dus het heeft voor mij zijn diensten al zeker bewezen, en mocht het onderweg evt. als nog een keer de geest geven, zitten er (voor nood) zo een setje puntjes en condensator in :D
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6637
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door hanhoo » wo sep 15, 2010 9:46 am

@klaas / @stuif: +1

De condensator en de puntjes zitten er binnen een mum van tijd in. Altijd bij me voor nood, maar ik heb nog nooit een Pertronix Ignitor kapot zien gaan tenzij iemand + en - omgedraaid heeft.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 500
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Robert Panobus » wo sep 15, 2010 10:13 am

Dazzled schreef:Op de terugweg van loon op zand heeft de bus zichzelf niet gedragen.
Flink lopen schudden bij een snelheid van 100.

Dus ik wil het maar gelijk goed doen om er een pertronix ontsteking erin te gooien.

Is dat motortype gebonden, 1600 / 2000?
Wie vertelt mij wat en waar ik het moet/kan aanschaffen?
Justkampers heeft o.a. 2 setjes op de website staan. of kan het ergens anders goedkoper?


Het is een leuke discussie geworden over verschillende ontstekingen, maar eh...... weet je zeker dat jouw problemen aan de ontsteking liggen????? Er is natuurlijk niets mis mee om een nieuwe ontsteking te kopen, maar misschien niet eens nodig.

Niet dat ik nou zo'n expert ben, maar ik wel eens meekijken bij je busje. Ik weet immers waar je huis woont 8)

Groet,
Robert
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door klaas » wo sep 15, 2010 10:25 am

De condensator en de puntjes zitten er binnen een mum van tijd in. Altijd bij me voor nood, maar ik heb nog nooit een Pertronix Ignitor kapot zien gaan tenzij iemand + en - omgedraaid heeft.


Ik begrijp wel dat ze goed zijn, ik heb er zelf ook een ingebouwd nu, maar er word nu wel wat negatief gedaan over de puntjes, ik heb er al meer dan 20 jaar mee gereden en dan ook wel iets meer dan normale aantal kilometers gemiddeld per jaar. En met een beetje normaal onderhoud rijd het prima.
Het is wat Robert zegt, niet alleen de puntjes zijn de boosdoener.
Begin met de klepjes, en ga zo je lijstje af.
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6637
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door hanhoo » wo sep 15, 2010 12:52 pm

Electronische onsteking, waarom eigenlijk?
Onze blokjes lopen uitstekend op contactpuntjes en voor de loop en/of vermogen zal er nauwelijks voordeel te behalen zijn bij het plaatsen van electronische ontsteking t.o.v. puntjes. ECHTER: puntjes hebben onderhoud nodig. Om de afstelling in het ideale bereik te houden, moeten ze regelmatig gesteld worden en/of vervangen (minimaal elk half jaar of 5000km, maar meestal vaker). Ook kan de condensator stuk gaan. Bij het afstellen /vervangen moet ook het ontstekingstijdstip weer opnieuw gesteld worden, bijvoorkeur met een stroboscoop op maximum vervroeging ipv stationair. Hoop werk dus. Een 123 of Compufire/Pertronix is een no-maintenance item. Een keer afstellen en je kunt er tijden niet naar omkijken. Dus tenzij je graag om de paar maanden in je motorruimte ligt en met je stroboscoop in de weer gaat, is de investering erg prettig. Oh ja: vergeet de claims over meer power etc. Ik spreek uit ervaring dat je daar nauwelijks iets van zult merken t.o.v. goed gestelde puntjes.


Hoezo negatief dan?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9667
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Bericht door Briebelbus » di sep 21, 2010 22:27 pm

pertronix blijft bij mij op de wanted list staan..
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie