Pagina 1 van 3

(sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: vr sep 10, 2010 20:47 pm
door Dazzled
Op de terugweg van loon op zand heeft de bus zichzelf niet gedragen.
Flink lopen schudden bij een snelheid van 100.

Dus ik wil het maar gelijk goed doen om er een pertronix ontsteking erin te gooien.

Is dat motortype gebonden, 1600 / 2000?
Wie vertelt mij wat en waar ik het moet/kan aanschaffen?
Justkampers heeft o.a. 2 setjes op de website staan. of kan het ergens anders goedkoper?

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: za sep 11, 2010 7:08 am
door Stuif
Er is getracht een groupbuy te doen, maar is een beetje mislukt #-o
Waar je op moet letten is met of zonder vacuum op je verdeler :)
En inbouwen is een eitje :wink:

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: za sep 11, 2010 9:43 am
door gijsv
Ik heb er net een gekocht bij cap in Duitsland, zij kunnen je precies vertellen welke je moet hebben

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: za sep 11, 2010 10:46 am
door Baphi
Ik neem dat je DEZE bedoelt?

Re: (sorry standaard vraag) verrassend antwoord

Geplaatst: za sep 11, 2010 18:21 pm
door guidddo
ik las iets over echt goed doen, . . .

Afbeelding

123 klik

moet je alleen niet gehecht zijn aan je muntjes :wink:

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: zo sep 12, 2010 11:57 am
door Dazzled
En hoe weet ik of ik met of zonder vacuum nodig heb?
Ik ben een leek op motor gebied. :roll:

En die ene lijkt mij iets te overdreven voor een basic bus.
voor 277 euries verwacht ik dan ook dat hij minimaal 20 km/h harder kan :lol:

De keuze is reuze, maar nu weet ik nog niet wat ik moet bestellen.

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: zo sep 12, 2010 12:17 pm
door gijsv
Pertronix, of als je handig bent een Velleman setje (goedkoper maar zelf monteren)

Vacuum herken je door een soort dop op je onsteking welke met een slangetje naar je Carb loopt.

Anders gewoon een foto maken en die sturen naar de verkoper, geven ze je de juiste.

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: zo sep 12, 2010 12:31 pm
door Stuif
Ik zeg doen :wink:
Krijg je geen spijt van :D

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: zo sep 12, 2010 12:53 pm
door ko de fries
gijsv schreef:Pertronix, of als je handig bent een Velleman setje (goedkoper maar zelf monteren)

Vacuum herken je door een soort dop op je onsteking welke met een slangetje naar je Carb loopt.

Anders gewoon een foto maken en die sturen naar de verkoper, geven ze je de juiste.


velleman bevalt mij prima :D en dat voor 15 euri :mrgreen:
een half uurtje solderen en je hebt het klaar , nu al 3000km meegereden
loopt als een zonnetje :D en onsteking niet hoeven bij te stellen ,heb hem vorige week nog getimed
stond nog perfect :D
grtz ko

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: ma sep 13, 2010 9:25 am
door hanhoo
Velleman kit (ca. 15 euro):
Dit is de goedkoopste betrouwbare electronische ontsteking. De ontsteking verloopt niet meer rechtstreeks over de contactpunten, maar via het Velleman printje. Hierdoor branden puntjes niet meer in en hoeven minder snel vervangen te worden. Nadeel is dat de puntjes wel blijven zitten en derhalve nog steeds (hoewel minder) gesteld moeten worden. Het kunststof nokje slijt nog steeds en de motor moet dus nog steeds regelmatig nagekeken worden en de ontsteking op tijd worden gesteld.

Pertronix of Compufire (tussen de 65 en 90 euro):
Beiden zijn qua ontwerp identiek. De contactpuntjes en condensator verdwijnen en worden vervangen door een magneetring op de verdeleras en een electronisch blokje op de plek van de puntjes. Hier is geen sprake meer van mechanisch contact, dus ook geen slijtage. Grote voordeel ten opzichte van Velleman is dus dat het ontstekingstijdstip afstellen en puntjes vervangen / controleren tot het verleden behoort. Beste prijs / kwaliteit verhouding dus.

123 Ignition (ca. 250 - 300 euro)
De 123 Ignition is een compleet onstekingstoren met een computer gestuurd ontstekingstijdstip en vervangt dus de hele onsteking. Er kunnen 16 verschillende curves gekozen worden voor de diverse VW en Porsch motoren, ook speciaal voor LPG en E85. Dit is een Nederlands product en de vervroegingscurves zijn ontwikkeld onder andere in samenwerking met Hot Rod. De 123 Ignition is verkrijgbaar in een versie met en zonder vacuumaansluiting.

Voor wat betreft de Vacuum:
Een onstekingstoren met een vacuumdoos met 1 of 2 aansluitingen is een pre. De vacuum wordt namelijk geleverd door de zuiging in de Venturi van de carburateur. De vacuum verschuift de vervroegingsplaat in de verdeler. Het voordeel hierbij is dat de vervroeging mede bepaalt wordt door de stand van de gasklep (lees: gaspedaal). De motor reageert dus beter / lekkerder dan met een ontsteking zonder vacuum. Waarom zijn er dan vacuumloze ontstekingen? Getunede motoren met bijvoorbeeld aftermarket carburateurs missen een betrouwbare vacuumaansluiting. Dan kun je niets anders dan zonder vacuum werken (een 009 of 050 verdeler).

Wat to buy?
De beste ontsteking is absoluut de 1-2-3. Echter heeft niemand op standaard motoren ooit een substantieel voordeel behaalt door een goede verdeler met Pertronix/Compufire te vervangen door een 1-2-3. Een 1-2-3 is dus alleen een zinvolle investering als je ook gelijk je hele ontstekingstoren wilt / moet vervangen en je nog geen electronische ontsteking hebt. Een nieuwe Bosch vacuumverdeler kost zo'n 200 euro. Met een Compufire erop zit je op zo'n 290 euro. Dat is grofweg evenveel als een 1-2-3. Heb je een goede betrouwbare verdeler? Dan is de Pertronix of Compufire een slimme investering (let op: er zijn verschillende types voor de verschillende verdelers, bestel de juiste).

Hoe test ik mijn verdeler?
De meeste verdelers werken met EN vacuum EN centrifugaal vervroeging (met veren in de verdeler). Deze veren worden vaak losser naar mate de leeftijd vordert. Het beste is dit te controleren met een stroboscoop. Bij type1 blok: Dop de vacuum af en stel de motor statisch af (met een lampje) op 7,5 graden vooronsteking. Sluit de stroboscoop aan en zoek het toerental waarbij de ontsteking niet meer verder vervroegt. Dit moet zo rond de 3500 tpm liggen en niet veel hoger. Met het afstellen moet de maximum vervroeging tussen de 28 en 32 graden zijn met een stationair vervroeging (vooronsteking) tussen de 5 en 8 graden. Een nieuwe verdeler geeft eerder 8 graden stationair en 28 graden maximaal (nieuwe, sterke veren). Een oude verdeler zal 5 graden stationair en 32 graden maximaal geven (losse veren). Buiten dit bereik is vervangen / reviseren. Hier zit dus ook het voordeel van het afstellen met de stroboscoop. De voorgeschreven vooronsteking van 7,5 graden is ideaal bij een vers ingelopen ontstekingstoren. Wordt de ontstekingstoren ouder, dan zal de vervroeging op toeren meer gaan worden en moet dus stationair lager worden gesteld. Anders gaat hij pingelen en heter lopen.

Kanttekening Revisie motoren
Veel revisie motoren worden geleverd met een 009 verdeler zonder vacuum omdat deze op alle toepassingen inzetbaar is. Echter zodra je een type 1 met enkele carbureur hebt, is de toepassing van een vacuum vervroegde ontsteking een betere keus. De motor zal beter reageren op het gas en iets koeler lopen. Vooral bij manouvreren vanuit stilstand is deze betere reactie erg goed te merken.

Electronische onsteking, waarom eigenlijk?
Onze blokjes lopen uitstekend op contactpuntjes en voor de loop en/of vermogen zal er nauwelijks voordeel te behalen zijn bij het plaatsen van electronische ontsteking t.o.v. puntjes. ECHTER: puntjes hebben onderhoud nodig. Om de afstelling in het ideale bereik te houden, moeten ze regelmatig gesteld worden en/of vervangen (minimaal elk half jaar of 5000km, maar meestal vaker). Ook kan de condensator stuk gaan. Bij het afstellen /vervangen moet ook het ontstekingstijdstip weer opnieuw gesteld worden, bijvoorkeur met een stroboscoop op maximum vervroeging ipv stationair. Hoop werk dus. Een 123 of Compufire/Pertronix is een no-maintenance item. Een keer afstellen en je kunt er tijden niet naar omkijken. Dus tenzij je graag om de paar maanden in je motorruimte ligt en met je stroboscoop in de weer gaat, is de investering erg prettig. Oh ja: vergeet de claims over meer power etc. Ik spreek uit ervaring dat je daar nauwelijks iets van zult merken t.o.v. goed gestelde puntjes.

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: ma sep 13, 2010 9:28 am
door Lomax
Amen

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: ma sep 13, 2010 10:06 am
door Max
=D> =D> dank voor de duidelijke uitleg Hans =D> =D>

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: ma sep 13, 2010 10:50 am
door ko de fries
=D> =D> =D> =D> =D> =D>
mag in de schatkamer :D :D :D

grtz ko

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: ma sep 13, 2010 11:21 am
door Obonobo
Nice, mooie uitleg.

Pertronix
Ik heb nog een vraag/opmerking, wellicht ter bijdrage: Ik heb een Pertronix/Compufire-achtige oplossing eventjes in m'n bus gehad. Leek van Empi te zijn en in Engeland gekocht.

Afbeelding

Er werd aangeraden om een andere bobine aan te sluiten. Met de originele liep je grote kans om het chipje door te branden, als het contact bleef aanstaan zonder draaiende motor. Ik heb toen geen andere bobine aangesloten. Het 'ramp'-scenario voltrok zich vervolgens: een keer bij klussen aan de bus 2 minuutjes het contact aan laten staan en vervolgens niet meer willen starten.

Is dat bij de Pertronix/Compufire ook zo, en zo ja, wat voor bobine voorkomt dit dan?
Maar ook: is het chipje door te meten om te kijken of het inderdaad kapot is? Zo ja, hoe gaat dat?

Velleman
Ik heb ook een tijdje met Velleman rond gereden en dat beviel prima. Respons op het gas was beter. Maar naar verloop van tijd werkte het iets minder goed en ik vermoed dat het te maken heeft gehad met het verroesten van het printplaatje. Tip: behandel je Velleman-kitje met iets waterafstotends of stop het in een water- en vochtdicht kastje oid.

Standaard
Nu ik mijn carburateur en standaard ontsteking goed heb afgesteld, heb ik naar mijn gevoel een bus die prima op gas reageert. Wat vaker afstellen vind ik geen probleem; klussen is leuk! ;)

Groeten van Sietze

Re: (sorry standaard vraag) Pertronix verschil? en waar?

Geplaatst: ma sep 13, 2010 11:31 am
door hanhoo
In zowel het geval van puntjes, Velleman, Pertronix en Compufire geldt: de stroom loopt bij ingeschakeld contact door de bobine. Na lange tijd contact aan, raakt deze oververhit dat verkort de levensduur aanzienlijk.

Pertronix en/of Compufire hebben geen speciale bobine nodig. De standaard Bosch voldoet prima op een standaard motor.

Alleen de 1-2-3 Ignition is hier de uitzondering. Na enkele minuten ingeschakeld contact onderbreekt deze de stroom door de bobine om oververhitting te voorkomen.

Nog even 1 ding:
Sluit een Pertronix of Compufire niet per ongeluk verkeerd om aan. Is dan direct overleden, geen garantie. De + gaat op 15 van de bobine, de - op de 1 van de bobine. De + / 15 op de bobine is de draad die van het contactslot komt en daar ook verdeeld wordt over de afslagklep en choke aan de carburateur (geschakelde +12v). De 1 van de bobine is normaal gesproken alleen aangesloten op de condensator bij de puntjes, maar wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld een toerenteller.

@Obonobo: ik raad een Pertronix aan, ook boven een Compufire omdat de constructie net iets mooier is. Andere types in de zelfde vorm zou ik afraden, want daar hoor / lees ik veel wisselende geluiden over.