Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
-
Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Bericht
door Baphi » zo okt 28, 2007 22:03 pm
chris_surfer schreef:Een vraag voor de mensen die rondom lagere banden hebben, 175 waarschijnlijk, hebben jullie nog wel zwaargewichtsbanden?? Morgen moet ik mijn lekke band voor laten fixen, zit er aan te denken om achter ook 175 bandjes erop te zetten. Nu zou ik graag weten of het noodzakelijk is dat dit zwaargewichtsbanden zijn en of dat deze uberhaupt bestaan?
tnx
Mijn persoonlijke mening: altijd zwaargewichtbanden, maar da's puur en alleen gebaseerd op het feit dat ik een "ongelukje" heb meegemaakt. En dat wil ik niet nog een keer... Mijn advies: bezuinig NIET op banden!
Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
-
jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
-
Contacteer:
Bericht
door jerupke » ma okt 29, 2007 23:21 pm
Er bestaan ook lage zwaargewichtbanden....
Daarvoor hebben ze dus de load-index ontwikkeld....
deel het maximale gewicht (dus incl. belading) van je bus door 4
et Voila! daar zoek je dan de juiste load index bij... zal ergens boven de 93 liggen.... hoger is altijd beter!!
-
VWrijder
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2398
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schoonhoven
-
Contacteer:
Bericht
door VWrijder » di jan 29, 2008 11:03 am
jerupke schreef:Er bestaan ook lage zwaargewichtbanden....
Daarvoor hebben ze dus de load-index ontwikkeld....
deel het maximale gewicht (dus incl. belading) van je bus door 4
et Voila! daar zoek je dan de juiste load index bij... zal ergens boven de 93 liggen.... hoger is altijd beter!!
Bij mijn bus bijvoorbeeld: Maximaal gewicht 2300 kg (als je geen zin hebt om op je kentekenbewijs te kijken: ook op t vragen op
http://www.rdw.nl/nl/digitale_diensten/ ... online.htm) gedeeld door 4 is dat 595 kg dus moet ik volgens de tabel een minimale load index van 90 hebben?
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]
-
Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Bericht
door Dubbel schuiver » wo jan 30, 2008 14:37 pm
Let er ook op dat de voorbanden soms een lagere loadindex kunnen hebben omdat er ook gekeken wordt naar de maximale asbelasting. Het kan dus zijn dat je voor de achterkant misschien wel 2 klasse hoger moet hebben dan voor de voorkant.
Persoonlijk zou ik voor veilig gaan en de voorkant voorzien van de dezelfde banden als de achterkant.
groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
-
AirBus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2382
- Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm
Bericht
door AirBus » ma feb 04, 2008 22:29 pm
Hmm
wie weet waar ik 14 inch (185/195 breed) en 70 / 75 hoog kan vinden?
Uiteraard load index 90 of 102?
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!
-
jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
-
Contacteer:
Bericht
door jerupke » di feb 05, 2008 14:44 pm
Udo schreef:Hmm
wie weet waar ik 14 inch (185/195 breed) en 70 / 75 hoog kan vinden?
Uiteraard load index 90 of 102?
hoe kom je aan die maat??
dat zal ongeveer de originele maat zijn, 185x14 loadindex moet dan wel te vinden zijn...
-
AirBus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2382
- Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm
Bericht
door AirBus » di feb 05, 2008 14:54 pm
jerupke schreef:Udo schreef:Hmm
wie weet waar ik 14 inch (185/195 breed) en 70 / 75 hoog kan vinden?
Uiteraard load index 90 of 102?
hoe kom je aan die maat??
dat zal ongeveer de originele maat zijn, 185x14 loadindex moet dan wel te vinden zijn...
Ow ik wil wat lagere banden dan orgineel, maar wel de juiste load index.
Heb nu 60-ers voorop (verkeerde load index).. dat is iets te laag...
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!
-
Robert Panobus
- Gevorderde
- Berichten: 506
- Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Breda
Bericht
door Robert Panobus » ma feb 18, 2008 12:57 pm
Wat is eigenlijk de hoogte van een standaard t2 band? Die wordt immers nooit vermeld: 185 R14 geeft geen hoogtemaat aan.
Als je banden wilt bestellen en het moet 185 R14 zijn, welke hoogte moet je dan opgeven?
Bij sommige sites moet je een hoogte invullen.
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......
-
Diederik
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
-
Contacteer:
Bericht
door Diederik » ma feb 18, 2008 14:02 pm
Robert Panobus schreef:Wat is eigenlijk de hoogte van een standaard t2 band? Die wordt immers nooit vermeld: 185 R14 geeft geen hoogtemaat aan.
Als je banden wilt bestellen en het moet 185 R14 zijn, welke hoogte moet je dan opgeven?
Bij sommige sites moet je een hoogte invullen.
De R is van Radius en die is 14 inch(?). Dus de hoogte? Is gokje van mij hoor!
-
Raymond
- Gevorderde
- Berichten: 747
- Lid geworden op: di sep 25, 2007 22:47 pm
- Locatie: Beverwijk
-
Contacteer:
Bericht
door Raymond » ma feb 18, 2008 14:31 pm
Ik denk dat hij bedoeld, 65 of 60 oid
Ik weet de standaard maat niet!
Busloos..
-
Airtime
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
-
Contacteer:
Bericht
door Airtime » ma feb 18, 2008 15:25 pm
Robert Panobus schreef:Wat is eigenlijk de hoogte van een standaard t2 band?
80
Easy!
-
AirBus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2382
- Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm
Bericht
door AirBus » ma feb 18, 2008 19:35 pm
Airtime schreef:Robert Panobus schreef:Wat is eigenlijk de hoogte van een standaard t2 band?
80
dan is hij toch 80% van 18,5 (185) hoog? (14.8 cm)
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!
-
Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Bericht
door Baphi » ma feb 18, 2008 20:29 pm
Udo schreef:Airtime schreef:Robert Panobus schreef:Wat is eigenlijk de hoogte van een standaard t2 band?
80
dan is hij toch 80% van 18,5 (185) hoog? (14.8 cm)
Jongens, wel blijven lezen he:
Op een autoband kan staan: 195/50 R15.
Hierin is:
* 195 de bandenbreedte in mm.
* 50 de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % (in dit voorbeeld 50% van 195 mm).
* 15 de doorsnee van een velg in inches.
Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
-
Diederik
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
-
Contacteer:
Bericht
door Diederik » ma feb 18, 2008 21:11 pm
De doorsnee is dus ook de hoogte van de band!?
-
Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Bericht
door Baphi » ma feb 18, 2008 21:36 pm
Died schreef:De doorsnee is dus ook de hoogte van de band!?
Nope. De hoogtemaat is uitgedrukt in een percentage van de breedte van de band. De hoogte samen opgeteld met de diameter levert een totaalmaat op die altijd hetzelfde moet zijn (als je origineel wil blijven). Wijk je hiervan af dan klopt je snelheidsmeter niet meer, omdat je band een grotere of kleinere afstand moet afleggen met een gelijk aantal omwentelingen.
Als ik het niet goed zeg, corrigeer maar
Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)