produktie jaar band ,waar vermeld en welke codering?

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Inactief Account

Alles over banden. Maten, load index, houdbaarheid,onderhoud

Bericht door Inactief Account » di jan 30, 2007 21:01 pm

vroeger al eens op de oude website gestaan
maar vooruit hierbij dan nog maar een keer

ik ga hierbij uit van een banden maat die niet specifiek voor een t2 is
maar bedoeld is het uit te leggen

Voorbeeld

Op een autoband kan staan: 195/50 R15.

Hierin is:

* 195 de bandenbreedte in mm.
* 50 de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % (in dit voorbeeld 50% van 195 mm).
* 15 de doorsnee van een velg in inches.

Extra toevoegingen:

* R geeft de bandenopbouw aan. (R = radiaalband)
* 90 is een indexering voor het draagvermogen van een band. In dit geval kan de band 600 kilo dragen.
* H geeft de maximumsnelheid aan van een autoband. (H = 210 km/u)

Overige snelheidssymbolen in km/u:

* J=100, K=110, L=120, M=130, N=140, P=150, Q=160, R=170, S=180, T=190, U=200, H=210, V=240, W=270, Y=300, ZR=240+

Velg

Ook de velg heeft een codering:

* ET staat voor het aantal mm dat het hart van de velg uit het midden staat.
* J staat voor het aantal inchbreedte van de velg. Bijvoorbeeld 5 j = 5 x 2.54= 12.7 cm breed
* 15 inch staat voor de velghoogte

Rolomtrek

Verschillende bandenmaten hebben verschillende rolomtrekken en kunnen daarmee de snelheidswijzer beïnvloeden.

* 175/50 R15--> rolomtrek 1746.7 mm
* 195/45 R15--> rolomtrek 1748.3 mm

Een andere maat kan de rij, rem en wegligging verbeteren maar ook verslechten.
______________________________________________________________

In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.
Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.

Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.

Draagvermogen
Het draagvermogen van een band wordt gedefinieerd als de toegelaten belasting die door een gewicht op een band mag uitgeoefend worden.

Let op dat u uw auto niet overbelast. Overbelasting en daarbij een hoger tempo neemt een band zonder commentaar aan. Overbelasting werkt op de banden net als een te lage luchtdruk. De band reageert met een versterkte profiel slijtage en in extreme gevallen ook met een plotselinge klapband. Erg kritisch is een combinatie van meerdere zonden als overbelasting, een te lage luchtdruk, hoge snelheid en daarbij hogere buitentemperaturen (als men bijvoorbeeld op vakantie gaat).

De draagkracht van de banden x2 moet de daadwerkelijke aslast van uw auto afdekken. Dit is nummer 16 in uw voertuigbewijs.


Draagvermogenindex
Deze index stemt overeen met het maximale draagvermogen van een band bij z´n maximale snelheid, die door z´n snelheidssymbool voor die bepaalde rijomstandigheden wordt aangeduid.

Li = draagvermogenindex Kg = draagvermogen van een band
Li ..Kg...Li...Kg...Li...Kg..Li...Kg...Li....Kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600


Snelheidssymbool
Snelheidssymbool Maximum snelheid (km)
M 130
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300

Schoonmaken van de banden
Ook banden moeten regelmatig schoongemaakt worden. Schoonmaken van de banden is vooral belangrijk als ze opgeslagen worden (zomerbanden voor winterbanden en vice versa).

* Gebruik geen reinigingsmiddel die oplosmiddel of olie bevatten, dit schaadt het rubber.
* Met schoon water, zeep en spoelmiddel maakt u uw banden het beste schoon.

Als u een hogedrukreiniger gebruikt voor het wassen van uw auto moet u op het volgende letten:

* Banden mogen nooit met een rondstraler gewassen worden.
* Bij het reinigen met een vlakstraler of een zogenaamde moddervreter moet een minimum afstand van 20 cm worden aangehouden.


Opslag van uw banden
Als u uw banden niet goed opslaat veranderen de fysieke eigenschappen van uw band, daardoor kan het zijn dat uw banden minder lang meegaan en onder omstandigheden kunnen de banden zelfs onbruikbaar worden. Door een goede opslag kan men de veroudering tot een minimum verminderen.

Let op: De banden moeten in een droge, koele en donkere ruimte opgestapeld worden. Voordat u de banden verwisselt, geef met een krijtje de looprichting en de positie aan waar de banden gemonteerd zaten. Dan moeten de banden een grondige reiniging ondergaan, waarbij de steenresten verwijderd worden. Deze ruimte moet vrij zijn van olie, benzine, vet of andere chemicaliën, omdat deze de rubberlaag aantasten en daardoor de levensduur ernstig kunnen verkorten.


Afbeelding


Banden met velgen mogen in geen geval rechtop staan. Het beste kunnen ze hangend of liggend (een pallet is daar ideaal voor) bewaard worden.

Banden zonder velgen moeten daarentegen rechtop worden opgesteld en om de vier weken een stukje gedraaid worden, om drukplekken te vermijden. Ophangen of stapelen kan het beste hier vermeden worden.

Bij het weer in gebruik nemen van de in opslag genomen banden, moet u de banden eerst controleren op eventuele schades, of hij niet versleten is, de profieldiepte en eventueel onbalans waar de vakhandelaar iets aan kan doen. Zo verhindert u ongelijkmatig slijtage.

Het gedeelte onder de streep
is met dank aan Continental Banden uit Barneveld
Laatst gewijzigd door Inactief Account op di jun 05, 2007 13:23 pm, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8139
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: 10 meter boven NAP; Wieringen

Bericht door Max » di jan 30, 2007 21:20 pm

Hoe bedoel je een compleet en volledig antwoord =D> duidelijker kan bijna niet, zelfs ik begrijp het nu 8)

Bedankt Shadowman. =D>
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4440
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Maar nu...

Bericht door jerupke » do mei 03, 2007 12:56 pm

Nu heb ik dropped spindels voor mijn T2a, zonder rasterplaten of foksy-adjusters komt mijn bus dus 11 cm korten bij het asfalt...

Nu ben ik op zoek naar de juiste hoogte om te monteren, wie heeft hier ervaring mee... moet dus 15 inch zijn en liefst met een hoge load-index...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do mei 03, 2007 20:10 pm

Surfpanel schreef: "Voor 175/65x15 en achter 195/65x15."
:wink:

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4440
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

leg uit...

Bericht door jerupke » do mei 03, 2007 20:42 pm

Died schreef:Surfpanel schreef: "Voor 175/65x15 en achter 195/65x15."
:wink:
Leg uit... ervaring mee?
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do mei 03, 2007 20:47 pm

Lees het busverhaal van Surfpanel even! :wink:

En ben je je post hierzo http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic. ... c&start=30 vergeten?? :wink: :lol:

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » di jun 05, 2007 9:53 am

up

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6947
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » di jun 05, 2007 11:18 am

Duidelijk, compleet en overzichtelijk 8)

Netjes hoor!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7461
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » di jun 05, 2007 16:47 pm

en let ook op de leeftijd van de banden... anders gebeurt er dit:

http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic. ... c&start=30

Afbeelding

met als gevolg:
Afbeelding
Afbeelding
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » di jun 05, 2007 16:51 pm

jou fotos zijn een goede aanvulling Bas
maakt alleen maar duidelijk hoe belangrijk goede banden zijn

Bondjack

Bericht door Bondjack » ma jul 16, 2007 16:06 pm

Ik wil even m'n banden beoordelen (of ze versleten zijn) heeft iemand als aanvulling op dit topic een duidelijk banden-controleer-verhaal + foto's?

thx alvast

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4440
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

nokjes...

Bericht door jerupke » di jul 17, 2007 0:28 am

Normaal gesproken zitten in het profiel van je banden (dus in die sleuven) kleine nokjes van 2mm dik... dit is in principe je slijtage indicatie... het rubber mag niet gelijk, of lager zijn als deze nokjes (kan eigenlijk niet lager, want dan slijten de nokjes mee af...)

Je moet dan natuurlijk wel even kijken in alle sleuven en de hele band even nalopen (in de rondte) kan namelijk zijn dat een band aan de buitenkant nog goed is, maar naar het midden van de bus toe, al te ver versleten is..
De nokjes moeten over 75% van de breedte lager liggen als het rubber...

Daarnaast moet je de zijkant controleren op scheurtjes en grove beschadigingen...

tenslotte kun je aan de DOT-code het jaartal aflezen, maar dat is best ingewikkeld...als de band geen scheurtjes en/of beschadigingen heeft kun je ervanuit gaan dat de band nog ok is...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Bericht door thijs_v » do aug 09, 2007 12:55 pm

Nog een heel handig overzichtje waarin je kan opzoeken wat de afrolomtrek bij een bepaalde bandenmaat is.

Als je een andere bandenmaat wilt monteren wordt aangeraden om een niet meer dan 2% afwijkende afrolomtrek (naar boven of naar beneden) te monteren.

Dus als je bijvoorbeeld nu de originele bandenmaat voor een T2 hebt, 185R14 met een afrolomtrek van 1980 mm, moet de afrolomtrek liggen tussen 1940 mm en 2020 mm.

Afbeelding

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4440
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Bericht door jerupke » vr aug 10, 2007 0:02 am

thijs_v schreef:Nog een heel handig overzichtje waarin je kan opzoeken wat de afrolomtrek bij een bepaalde bandenmaat is.

Als je een andere bandenmaat wilt monteren wordt aangeraden om een niet meer dan 2% afwijkende afrolomtrek (naar boven of naar beneden) te monteren.

Dus als je bijvoorbeeld nu de originele bandenmaat voor een T2 hebt, 185R14 met een afrolomtrek van 1980 mm, moet de afrolomtrek liggen tussen 1940 mm en 2020 mm.
Ja, maar aanraders zijn geen verbinders... mag erook gerust van afwijken, vermits je je bewust bent van de gevolgen..
(o.a. afwijkende km/tachoweergave)
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
chris_surfer
Actief Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 13:18 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door chris_surfer » zo okt 28, 2007 20:57 pm

Een vraag voor de mensen die rondom lagere banden hebben, 175 waarschijnlijk, hebben jullie nog wel zwaargewichtsbanden?? Morgen moet ik mijn lekke band voor laten fixen, zit er aan te denken om achter ook 175 bandjes erop te zetten. Nu zou ik graag weten of het noodzakelijk is dat dit zwaargewichtsbanden zijn en of dat deze uberhaupt bestaan?

tnx

Plaats reactie