Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Tee » di aug 10, 2010 23:17 pm

Volgens mij is dit onderwerp iets voor de schatkamer,

misschien moeten wij ook Hans opsluiten in de schatkamer? - 24/7 bereikbaar voor lastige vragen :twisted:
Laatst gewijzigd door Tee op wo aug 11, 2010 21:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Baphi » wo aug 11, 2010 7:56 am

Verplaatst naar de Schatkamer. Ga vandaag of morgen even met de bezem door het topic, zodat alleen relevante info overblijft en leesbaar is!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Panel Bas
Gevorderde
Berichten: 642
Lid geworden op: zo apr 27, 2008 12:49 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Vleuten

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Panel Bas » wo aug 11, 2010 9:36 am

Died schreef:
Panel Bas schreef:Mijn '68er T2a panel heeft WEL een firewall :-) zoals eerder gezegd is het handig om de binnenzijde te isoleren met brandvertagend-bestendig materiaal.

Ik heb dynamat gebruikt rondom de tank; de firewall zelf heb ik bekleed met een soort anti-dreun plaat (tectylmatje, maar dan beter)



Op een '68-er is dat toch niet standaard? Of zelf gemonteerd?

niet zelf gemonteerd... zit er toch echt origineel in; misschien helpt het dat ie van december 68 is.

(ik weet 100% zeker dat het origineel is; bij het demonteren kwam er een briefje van de fabriek achter vandaan, met daarop een handtekening en een stempel "IO" met daaronder: In Ordnung; 12 dec 1968 - Hannover" )
bus-loos.

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door klaas » wo aug 11, 2010 9:47 am

Die van mij heeft het inderdaad niet, wel grappig om te zien hoe dit dan allemaal zit.
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Baphi » wo aug 11, 2010 9:52 am

Heren, ONtopic graag. Zullen we van de firewall een ander topic maken?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door hanhoo » wo aug 11, 2010 22:14 pm

@BasT2a: De 30pict3 zal er origineler uitzien omdat om een 34pict te plaatsen je een adapterplaat ertussen hebt zitten. Dat ziet er waar "raar" uit. Wel heb je met de 34pict3 wat meer power en hij is wat makkelijker af te stellen. Maar met jouw originaliteitsdrift is de kleinere een prima way to go. Het zal ook niet zoveel schelen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Baphi » wo aug 11, 2010 22:30 pm

Originaliteitsdrift :mrgreen:

Wat meer power is voor mij niet voldoende reden om af te wijken van mijn drift, tenzij het verschil echt merkbaar is
Heb net de bugme part 2 zitten kijken. Zijn toch wel een paar dingen anders bij een bus. Kun je makkelijk bij de 4 bouten komen waarmee het blok aan de versnellingsbak vast zit? En zijn die handige motorblok karretjes nog ergens te koop? Lijkt me niet een heel duur ding, maar wel verrekte handig :-)
Hieronder zie je nog een kleine glimp van het karretje (rode ding onder het blok):

Afbeelding

hanhoo schreef:@BasT2a: De 30pict3 zal er origineler uitzien omdat om een 34pict te plaatsen je een adapterplaat ertussen hebt zitten. Dat ziet er waar "raar" uit. Wel heb je met de 34pict3 wat meer power en hij is wat makkelijker af te stellen. Maar met jouw originaliteitsdrift is de kleinere een prima way to go. Het zal ook niet zoveel schelen.
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door hanhoo » wo aug 11, 2010 22:42 pm

bas_T2a schreef:Originaliteitsdrift :mrgreen:

Wat meer power is voor mij niet voldoende reden om af te wijken van mijn drift, tenzij het verschil echt merkbaar is
Heb net de bugme part 2 zitten kijken. Zijn toch wel een paar dingen anders bij een bus. Kun je makkelijk bij de 4 bouten komen waarmee het blok aan de versnellingsbak vast zit? En zijn die handige motorblok karretjes nog ergens te koop? Lijkt me niet een heel duur ding, maar wel verrekte handig :-)
Hieronder zie je nog een kleine glimp van het karretje (rode ding onder het blok):

Afbeelding

hanhoo schreef:@BasT2a: De 30pict3 zal er origineler uitzien omdat om een 34pict te plaatsen je een adapterplaat ertussen hebt zitten. Dat ziet er waar "raar" uit. Wel heb je met de 34pict3 wat meer power en hij is wat makkelijker af te stellen. Maar met jouw originaliteitsdrift is de kleinere een prima way to go. Het zal ook niet zoveel schelen.


Zo'n karretje is werkelijk nergens voor nodig en eerder onwenselijk. De krik gewoon midden onder de carterdop zetten. Je zult alleen wat beter moeten balanceren en dat is een voordeel. Meestal staat je bus iets voorover op de assteunen en dan moet je het blokje achterover kantelen en een beetje draaien om hem erin te krijken. Dat lukt je met zo'n karretje niet. Bekijk het filmpje van JustKampers maar eens: http://www.justkampers.com/videos/view/engine_removal

De vier bouten zijn eenvoudig te bereiken. Die bij de startmotor moet je op de tast doen met een lange arm vanuit de motorruimte. De twee onderste bij de bak zijn zeer eenvoudig. De enige lastige is die ene die naast je koppelingsvork zit. Daar zul je met een 1/2 duims dopsleutel met een lang verlengstuk moeten werken. Maar met eerst de kachelkabels en kachelslangen uit de weg niet zo'n probleem.

Nog 1 tip: ik vind het wel prettig eerst met een veiligheidsbril en een harde stoffer onder de bus te gaan liggen en al het losse vuil even weg te stoffen. Dat voorkomt met het kracht zetten en zoeken naar bouten dat je constant zand en prut in je gezicht krijgt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Robin J. » wo aug 11, 2010 22:51 pm

[quote="bas_T2a"]En zijn die handige motorblok karretjes nog ergens te koop? Lijkt me niet een heel duur ding, maar wel verrekte handig :-)
Hieronder zie je nog een kleine glimp van het karretje (rode ding onder het blok):

Afbeelding

quote]

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar hetzelfde karretje nav zelfde bugme video.. Mij niet gelukt en heb advies gekregen om als ik echt zo'n karretje wil het zelf te laten maken. Heb inmiddels een paar motoruitplaatsingen achter de rug adv 'methode hanhoo'.. ging prima maar ik ben dat bugme karretje nog niet vergeten ;) .
Wat ziet dat er geweldig soepel uit, niet? Laat zeker weten als jij er ooit tegen aan loopt!!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door hanhoo » wo aug 11, 2010 22:58 pm

Hoor nou is: zo'n karretjes is alleen maar handig als de bus 100% recht staat en de ondergrond ook 100% recht is. Het voorover en achterover kantelen van het blokje gaat best makkelijk maar linksom rechtsom kantelen gaat met zo'n karretje dus gewoon niet. De krik werkt ALTIJD. Het lijkt heel soepel te gaan op de DVD, maar bedenk dan dat als het niet soepel gaat ze de band terugspoelen en het opnieuw opnemen. Nooit opgevallen dat er geen enkele moer of bout moeilijk losgaat :D
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Robin J. » wo aug 11, 2010 23:08 pm

hanhoo schreef:Hoor nou is: zo'n karretjes is alleen maar handig als de bus 100% recht staat en de ondergrond ook 100% recht is. Het voorover en achterover kantelen van het blokje gaat best makkelijk maar linksom rechtsom kantelen gaat met zo'n karretje dus gewoon niet. De krik werkt ALTIJD. Het lijkt heel soepel te gaan op de DVD, maar bedenk dan dat als het niet soepel gaat ze de band terugspoelen en het opnieuw opnemen. Nooit opgevallen dat er geen enkele moer of bout moeilijk losgaat :D


Hans, kijk die dvd nu eens! En als die kneiter in het jaar kruik een videootje opnieuw heeft opgenomen eet ik mijn sok op..
En dit is 'alleen maar' een karretje om het blok op te laten landen vanaf de krik.. en vervolgens fluitend weg te rollen. En je rolt er hem weer onder en plaatst de krik er weer onder en heft hem volgens jouw beproefde methode..

Werkt dus perfect samen met jouw (en nu mijn geadopteerde) methode.. Laten we nog eens samen op zoek gaan naar dit geweldig instrument!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door hanhoo » wo aug 11, 2010 23:20 pm

Ow ja, flashback. Je hebt gelijk. Grootste probleem is dat je vaak je blokkie LAGER wil laten zakken dan de hoogte van de krik. Het mooist zou dan zijn een karretje wat het blokje onder je bus rijd, vervolgens tot ca. 20cm hoogte is te krikken om daarna de krik eronder te rijden :roll:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door klaas » do aug 12, 2010 8:32 am

Ik heb jaren met een motorbrug gewerkt, deze kosten zo'n 70-80 euro en is echt wel een goede investering( heb er nu geen een) :oops:
De motor past er goed op, je kan de motor iets kantelen en door de wieltjes is deze makkelijk weg te rijden en later weer terug te zetten, voordeel extra ook met de motor op deze brug kan je hem hoger krikken en zo makkelijker er aan sleutelen.
Afbeelding
Deze kost 100 euro op het net
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door klaas » do aug 12, 2010 8:34 am

Regelmatig een blokje uit een bus gehaald en de ene keer gaat alles lekker soepel met een krik, de andere keer heb je in de avond toch last van je rug omdat je opeens het volle gewicht van het blok erop had hangen, toen de krik niet helemaal deed wat je wou :?
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10961
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door fahtal » do aug 12, 2010 9:38 am

een hoop gezever over een simpel klusje;)

maar om nog wat toe te voegen.

die bout / moer van de start motor is lastig bij te komen. wat ik gebruikte om die vast te maken wat een ring/ratel sleutel. dan hoef je hem er niet steeds op te steken.

en als je hem vast wilt zetten is het last want je drukt de bout steeds weer terug. dus probeer de bout op de startmotor te fixeren met een dikke tierap of ducktape of een kleinkind dat onder de bus kruipt.

en last but not least. vergeet de gaskabel niet los te maken anders hangt je hele blok straks aan die kabel;) oh ja bij terug plaatjsen is het weer handig om de kabel er eerst weer doorheen te prutsen voordat je hem helemaal op de plek hebt zitten.

het is een eitje. langzaam dan kom je er wel.


en jij hebt toch zo`n handig aaatje waar je de achterkant bij weghaalt? dan hoeft je blok niet heel laag te zakken toch
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie