Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door hanhoo » di aug 10, 2010 13:23 pm

wouthwortel schreef:Let op: dit schot zit ook aan de onderzijde vast met (onzichtbare #-o #-o ) schroefjes!!


Atje, dus geen firewall mensen. Opletten he?

@Bast2a: Let op, je gaat van een 30pict2 naar een 30pict3. Een paar opmerkingen:

1. Je hebt nu twee stelschroeven aan de linkerkant zitten voor CO en stationair. Je gebruikt nu dus niet meer de schroef op de gaskabelbeugel om het stationair af te stellen. Je zult deze gaskabelbeugel dus ook correct moeten afstellen, deze voorkomt namelijk het plakken van de gasklep maar meer dan dat mag hij niet open staan. Dat doe je zo:

- Motor warm laten worden (choke moet geheel uit zijn en de stelschroef op de stang op het onderste tandje staan)
- Blaadje papier (80 grams A4) pakken en tussen de stelschroef en het kammetje bewegen. De schroef zo draaien dat je lichte weerstand voelt. Dat vervolgens nog exact een halve slag indraaien.

2. CO afstellen. Doe je met warme motor. Hier een procedure zonder CO meter (en goed resultaat):

Turn the Volume Control Screw in all the way - GENTLY PLEASE. It is a needle valve, and you don't want to enlarge the hole by forcing it home. Now unscrew it 2.5 turns. This is the starting point for the adjustment.
Note: The Volume Control Screw controls the AIR volume, not the fuel volume. Screwing it in reduces the air and makes the fuel/air mixture richer. And of course turning the Volume Control Screw out increases the concentration of air and makes the mixture leaner.

Start the engine, and turn the Idle Adjustment Screw in or out to set the idle at 850 RPM. I'll let you work out how to measure 850 rpm - but it's a fast idle. (See our idle adjustment procedure.)

Then turn the Volume Control Screw in slowly until the engine speed begins to drop, then turn it out until the engine runs at its highest idle speed. It should still be within about ½ turn from the start setting of 2.5 turns. If the hole has been damaged by a previous careless person, you'll just have to do the best you can. Now screw it in until the revs 'just' start to drop - about 30rpm. This is the final setting.

Reset the idle speed again with the Idle Adjustment Screw. Don't slow the idle too much, 800-850 is about right. VWs need a few revs at idle to keep the cooling air flowing, otherwise when you coast to a stop at the lights after cruising at a good speed, your hot engine won't get enough cooling air, and it won't like you very much.
(bron: VW-resource.com)

3. Als je de koppeling ook gaat loshalen, onthoud dan een paar heel belangrijke dingen:

- Markeer de positie van de drukgroep ten opzichte van het vliegwiel en plaats exact zo terug als hij eraf is gekomen.
- Draai de boutjes van de drukgroep kruislings en telkens in kleine slagen los. Zo ook met vastdraaien.
- Aanhalen met momentsleutel (kruislings) op 25nm
- Gebruik bij het terugplaatsen van de koppelingsplaat een centreerhulpstuk. Te koop voor een euro op 7, merk Paruzzi. Anders krijg je met geen mogelijkheid het blok er gemakkelijk in.

4. Tenslotte. De 30pict3 is mooi, maar meestal af fabriek heel erg ARM besproeierd. Jij hebt een 1600 enkelpoort toch? Laat me even de sproeierbezetting van de carb nu weten. Ik weet niet of je de keus nog hebt, maar een adapterplaat op het enkelpoort spruitstuk biedt ook de mogelijkheid voor een 34pict3. Dat zou je nog iets meer power geven.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Diederik » di aug 10, 2010 13:25 pm

Atje, dus geen firewall mensen. Opletten he?


Bouwjaar '69 wel... Opletten he!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door hanhoo » di aug 10, 2010 13:28 pm

Died schreef:
Atje, dus geen firewall mensen. Opletten he?


Bouwjaar '69 wel... Opletten he!


Dah ik nie weten hebben. Ik leer en spons bij deze ow grote Atjes kenner ;-).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Diederik » di aug 10, 2010 13:32 pm

hanhoo schreef:
Died schreef:
Atje, dus geen firewall mensen. Opletten he?


Bouwjaar '69 wel... Opletten he!


Dah ik nie weten hebben. Ik leer en spons bij deze ow grote Atjes kenner ;-).


No worries! Zo blijf je leren! :wink:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Briebelbus » di aug 10, 2010 13:43 pm

maar eh.. carburateur upgrade is een no-go...
Tja Bas is een purist ;)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Baphi » di aug 10, 2010 13:55 pm

@Hanhoo: check mijn motorruimte, incl firewall:

Afbeelding

@Turbo.d: in dit geval ben ik zeker een purist als het gaat om goede afstelbaarheid :mrgreen:

Turbo.d schreef:maar eh.. carburateur upgrade is een no-go...
Tja Bas is een purist ;)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door dirkinbrabant » di aug 10, 2010 14:00 pm

Verborgen schroefjes: hier ergens (zeg ik uit mijn hoofd).

Afbeelding

Omdat het schot ook vastgekleefd zit met een een soort tochtstrip, denk je niet aan nog twee schroefjes als je alle zichtbare schroefjes rondom los hebt..

Gebruikersavatar
Panel Bas
Gevorderde
Berichten: 642
Lid geworden op: zo apr 27, 2008 12:49 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Vleuten

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Panel Bas » di aug 10, 2010 14:26 pm

Mijn '68er T2a panel heeft WEL een firewall :-) zoals eerder gezegd is het handig om de binnenzijde te isoleren met brandvertagend-bestendig materiaal.

Ik heb dynamat gebruikt rondom de tank; de firewall zelf heb ik bekleed met een soort anti-dreun plaat (tectylmatje, maar dan beter)
Laatst gewijzigd door Panel Bas op di aug 10, 2010 19:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
bus-loos.

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Robin J. » di aug 10, 2010 19:15 pm

een ieder nog bedankt voor de uitleg over de firewall.. onheilspellende naam trouwens!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Diederik » di aug 10, 2010 21:23 pm

Panel Bas schreef:Mijn '68er T2a panel heeft WEL een firewall :-) zoals eerder gezegd is het handig om de binnenzijde te isoleren met brandvertagend-bestendig materiaal.

Ik heb dynamat gebruikt rondom de tank; de firewall zelf heb ik bekleed met een soort anti-dreun plaat (tectylmatje, maar dan beter)



Op een '68-er is dat toch niet standaard? Of zelf gemonteerd?

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Baphi » di aug 10, 2010 21:45 pm

Dit verhaal moet ik nog eens aandachtig doorlezen... Maar idd, ik heb een enkelpoorts. Waarom heb je met een 34pict3 meer power dan met een 30pict3? Omdat er meer benzine door de venturi kan (grotere opening toch?)?
Ik wil eigenlijk niet heel veel aan het brandstofverbruik veranderen (lees: verslechteren)... Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ik heb wel met het bedrijfje in Boxtel veel contact gehad en hij gaat wel weer aan de slag om voorraad 30pict3's op te bouwen! Keuze is er dus nog. Ben ook wel benieuwd naar de negatieve gevolgen van een 34pict3 t.o.v. 30pict3, zeker in combinatie met een enkelpoorts 1600cc, waarvan ik niet exact weet wat de status is, behalve dat het blokje nauwelijks olie verbruikt en jaarlijks goed verwend wordt met een grote beurt.

Als ik het zo lees moet ik de werkzaamheden in de "Oldskool....(blablabla).....Hillegom" gaan uitvoeren onder supervisie van kennisvreter Hanhoo! :mrgreen:

hanhoo schreef:@Bast2a: Let op, je gaat van een 30pict2 naar een 30pict3. Een paar opmerkingen:

1. Je hebt nu twee stelschroeven aan de linkerkant zitten voor CO en stationair. Je gebruikt nu dus niet meer de schroef op de gaskabelbeugel om het stationair af te stellen. Je zult deze gaskabelbeugel dus ook correct moeten afstellen, deze voorkomt namelijk het plakken van de gasklep maar meer dan dat mag hij niet open staan. Dat doe je zo:

- Motor warm laten worden (choke moet geheel uit zijn en de stelschroef op de stang op het onderste tandje staan)
- Blaadje papier (80 grams A4) pakken en tussen de stelschroef en het kammetje bewegen. De schroef zo draaien dat je lichte weerstand voelt. Dat vervolgens nog exact een halve slag indraaien.

2. CO afstellen. Doe je met warme motor. Hier een procedure zonder CO meter (en goed resultaat):

Turn the Volume Control Screw in all the way - GENTLY PLEASE. It is a needle valve, and you don't want to enlarge the hole by forcing it home. Now unscrew it 2.5 turns. This is the starting point for the adjustment.
Note: The Volume Control Screw controls the AIR volume, not the fuel volume. Screwing it in reduces the air and makes the fuel/air mixture richer. And of course turning the Volume Control Screw out increases the concentration of air and makes the mixture leaner.

Start the engine, and turn the Idle Adjustment Screw in or out to set the idle at 850 RPM. I'll let you work out how to measure 850 rpm - but it's a fast idle. (See our idle adjustment procedure.)

Then turn the Volume Control Screw in slowly until the engine speed begins to drop, then turn it out until the engine runs at its highest idle speed. It should still be within about ½ turn from the start setting of 2.5 turns. If the hole has been damaged by a previous careless person, you'll just have to do the best you can. Now screw it in until the revs 'just' start to drop - about 30rpm. This is the final setting.

Reset the idle speed again with the Idle Adjustment Screw. Don't slow the idle too much, 800-850 is about right. VWs need a few revs at idle to keep the cooling air flowing, otherwise when you coast to a stop at the lights after cruising at a good speed, your hot engine won't get enough cooling air, and it won't like you very much.
(bron: VW-resource.com)

3. Als je de koppeling ook gaat loshalen, onthoud dan een paar heel belangrijke dingen:

- Markeer de positie van de drukgroep ten opzichte van het vliegwiel en plaats exact zo terug als hij eraf is gekomen.
- Draai de boutjes van de drukgroep kruislings en telkens in kleine slagen los. Zo ook met vastdraaien.
- Aanhalen met momentsleutel (kruislings) op 25nm
- Gebruik bij het terugplaatsen van de koppelingsplaat een centreerhulpstuk. Te koop voor een euro op 7, merk Paruzzi. Anders krijg je met geen mogelijkheid het blok er gemakkelijk in.

4. Tenslotte. De 30pict3 is mooi, maar meestal af fabriek heel erg ARM besproeierd. Jij hebt een 1600 enkelpoort toch? Laat me even de sproeierbezetting van de carb nu weten. Ik weet niet of je de keus nog hebt, maar een adapterplaat op het enkelpoort spruitstuk biedt ook de mogelijkheid voor een 34pict3. Dat zou je nog iets meer power geven.
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Baphi » di aug 10, 2010 21:53 pm

Je kwam toch helpen? ;-) Mag je hem gelijk meenemen... :mrgreen:

Died schreef:krik lenen? :mrgreen:
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Briebelbus » di aug 10, 2010 21:54 pm

maar dan is je bus niet meer origineel Bas, en dat kan toch echt niet ;)

je originele carburateur reviseren is prima, maar om een andere ( zelfs totaal ander model ) te monteren....
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Baphi » di aug 10, 2010 21:58 pm

Tsja, daar ga je met je goeie gedrag. :mrgreen:
Ach, de pict3 werd op A'tjes vanaf 70 of 71 gemonteerd, dus dat zit wel goed (34pict3 daarentegen....)

Zonder gekheid: mijn wens is om een goed lopend motortje te hebben (ook als het wat kouder is, vandaar ook spruitstuk revisie). Welke carburateur er dan op gaat vind ik eigenlijk niet zo heel belangrijk, mits het er niet al te gek anders uitziet maar vooral goed functioneert en af te stellen is!
Feit is dat mijn huidige carb op is. Kan natuurlijk ook gereviseerd worden maar deze is lastiger in afstelling (zegt men).

Turbo.d schreef:maar dan is je bus niet meer origineel Bas, en dat kan toch echt niet ;)

je originele carburateur reviseren is prima, maar om een andere ( zelfs totaal ander model ) te monteren....
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?

Bericht door Diederik » di aug 10, 2010 22:13 pm

bas_T2a schreef:Je kwam toch helpen? ;-) Mag je hem gelijk meenemen... :mrgreen:



Yep!

Plaats reactie