driepuntsgordels verplicht of niet?

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gebruikersavatar
Dazzled
Actief Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 18:51 pm

Bericht door Dazzled » di jun 09, 2009 19:26 pm

K*** mijn bijrijders stoel is de gordel te kort.
Ik was er van overtuigd dat in deze busjes gordel dragen niet verplicht was.

Ik weet niet of ik nu blij ben met deze opheldering :? :lol:
Binnenkort maar de gordel modificeren zodat deze toch omgedaan kan worden.
Prioriteit maar even naar bovenschroeven.

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » di jun 09, 2009 20:18 pm

Dazzled schreef:K*** mijn bijrijders stoel is de gordel te kort.
Ik was er van overtuigd dat in deze busjes gordel dragen niet verplicht was.

Ik weet niet of ik nu blij ben met deze opheldering :? :lol:
Binnenkort maar de gordel modificeren zodat deze toch omgedaan kan worden.
Prioriteit maar even naar bovenschroeven.
Er zijn verlengstukjes te koop die je er tussen kan zetten. Scheelt je weer een hele nieuwe gordel monteren. Volgens mij heb ik ze bij JK op de site gezien.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6612
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Bericht door hanhoo » wo jun 10, 2009 0:07 am

Ik heb vanavond de 3punts van JK erin gezet. Zit prima. Erg blij mee.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Rykers » wo jun 10, 2009 9:28 am

Een driepuntsgordel uit een Golf II of polo uit dezelfde tijd past ook prima.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2306
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo jun 10, 2009 10:21 am

dirkinbrabant schreef:Heb je gordels op voor- en/of achterbank ook al zijn ze niet verplicht, volgens mij worden ze meegekeurd met de APK en moet diegene die er zit ze ook omdoen tijdens het rijden.

Heb je geen gordels, dan wordt het moeilijk om kinderen onder de drie jaar te vervoeren. Zij moeten zitten in goedgekeurde zitjes die je vastzet met...gordels.

Ik kan nergens lezen dat je persé driepuntsgordels moet hebben. Die heb je echter wel nodig bij die kinderzitjes, dan zijn ze indirect wel vereist.
Als de stoel goed kan worden vastgezet met 2-punts dan mag dat ook. De stoel van onze jongste (bijna 2) staat in de 2-puntsgordel haast beter vast dan in de 3-punt met rolautomaat...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » wo jun 10, 2009 17:48 pm

Ik heb voorin drie-punts en achter heupgordels zitten.
Vind het toch een prettig gevoel op de snelweg met de drukte van tegenwoordig en onze kreukelzone :wink:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5014
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » wo jun 10, 2009 20:21 pm

Gliset schreef:De stoel van onze jongste (bijna 2) staat in de 2-puntsgordel haast beter vast dan in de 3-punt met rolautomaat...
Yup, hier hetzelfde.

Gebruikersavatar
shadowman
Luchtgekoeld
Berichten: 4924
Lid geworden op: di mei 16, 2006 15:55 pm
Locatie: Naast de buurman

Bericht door shadowman » wo jun 10, 2009 22:14 pm

Airtime schreef:
Gliset schreef:De stoel van onze jongste (bijna 2) staat in de 2-puntsgordel haast beter vast dan in de 3-punt met rolautomaat...
Yup, hier hetzelfde.
het nadeel van een driepunts rolgordel als evestiging voor een kinderzitje ,
is dat het gedeelte wat de stoel moet tegen houden eigenlijk alleen door het heupgedeelte word gedaan dit word strak getrokken vanaf de bevestiging tot waar deze in de stoel wordt geklemd en dan in het slot geklikt,
het schouder gedeelte wordt bij nagenoeg geen enkel zitje gebruikt om de stoel mee vast te zetten

dus de bevestiging met een tweepunts gordel werkt over het algemeen beter omdat deze mooier aansluit
Carburetor is a French word. In English it refers to the fuel mixture dispenser. You should be aware that the meaning of this word in French is quite different. It means: Don't mess with me.

Gebruikersavatar
Subassie
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 20:38 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: driepuntsgordels verplicht of niet?

Bericht door Subassie » ma sep 27, 2010 20:31 pm

In onze zoektocht naar een kinderzitje dat tegengehouden MAG worden door een 2 puntsgordel, kwam er maar 1 uit de bus: Romer Eclips. Het zitje dat we al in de personenauto hadden (driepuntsgordel, Maxi Cosi Tobi) zit juist door de schouderband extra strak, de schouderband wordt namelijk ook vastgezet in twee klemmen.
De stoel die door de 2-puntsgordel wordt tegengehouden, staat daarentegen helemaal niet stevig.
Ik raad dus alle busbezitters met kroost aan driepuntsgordels achter in te bouwen en een gedegen kinderstoeltje aan te schaffen.

Groet Sebastiaan.

geen onderschrift is ook een onderschrift

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10208
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: driepuntsgordels verplicht of niet?

Bericht door fahtal » ma sep 27, 2010 20:35 pm

je hebt ook stoelen die je achterwaards neerzet. en dan met een stang/poot op de grond staan(het effect van de schouderband) en dan met een aanspan systeem zichzelf vast zetten tegen de bank met de heup gordel.

ook de easybase van maxicosi gaat ook erg goed met een heupgrodel.

de keuze is wat gelimiteerd maar het kan wel. echter zul je er op den duur wel aan moeten geloven. dus beter maar in het begin aanpassen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2306
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: driepuntsgordels verplicht of niet?

Bericht door Gliset » ma sep 27, 2010 23:36 pm

Subassie schreef:In onze zoektocht naar een kinderzitje dat tegengehouden MAG worden door een 2 puntsgordel, kwam er maar 1 uit de bus: Romer Eclips. Het zitje dat we al in de personenauto hadden (driepuntsgordel, Maxi Cosi Tobi) zit juist door de schouderband extra strak, de schouderband wordt namelijk ook vastgezet in twee klemmen.
De stoel die door de 2-puntsgordel wordt tegengehouden, staat daarentegen helemaal niet stevig.
Ik raad dus alle busbezitters met kroost aan driepuntsgordels achter in te bouwen en een gedegen kinderstoeltje aan te schaffen.

Groet Sebastiaan.

geen onderschrift is ook een onderschrift

Vreemd, mijn ervaring is juist tegenovergesteld. We hebben voor onze jongste nog een Romer die ook op een 2-punts vast kan, en ik vind juist dat die in de bus (dus met een goed gespannen tweepuntsgordel) beter vast zit dan in de daily met een 3-punts met automaat... Maar misschien is er in het ontwerp de afgelopen jaren wat veranderd, denk dat onze stoel al zes jaar oud is...

Blijft natuurlijk wel staan dat op een gegeven moment je kids toch overgaan op andere stoelen die wel een 3-punts vereisen, dus op zich is 3-punts inbouwen geen gek idee....
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie