elektra weetjes
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
elektra weetjes
ELECTRICITEIT -
met dank aan buggyboys belgie
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel1.htm
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel2.htm
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel3.htm
KABELKLEUREN
Om de individuele kabels eenvoudiger uit elkaar te kunnen houden wordt er een kleurensysteem gebruikt. Afhankelijk van het land van herkomst en de leeftijd van het voertuig kunnen deze kleuren verschillen. De kleuren zoals hieronder beschreven (DIN 72551 specificaties) zouden nochtans in elk Duits voertuig dat na de tweede wereldoorlog werd gebouwd moeten voorkomen.
Een aantal kabels zijn tweekleurig. De eerste kleur (basiskleur) dient voor de verklaring van het gebruik, de tweede kleur (identificatiekleur) wordt gebruikt voor de identificatie van de specifieke kabel (Bvb. Richtingaanwijzer links/rechts). De identificatiekleur is gewoonlijk in (draaiende) lijnvorm of in ringen op de kabel aangebracht.
De meest gebruikte kleuren (met hun afkortingen) en typische toepassingen zijn :
bruine (br)
kabels verbonden aan de massa
rode (ro)
kabels van batterij naar startmotor, alternator, contactslot en lichtschakelaars en verbruikers/zekeringen, die direct aan klem 30 verbonden zijn
gele (ge)
kabels voor dimlicht
witte (wi)
kabels voor grootlicht
blauwe (bl)
kabels voor controle- en signaallichten
groene (gn)
kabels van ontstekingsspoel naar onderbrekers
grijze (gr)
kabels voor achterlichten, afbakeningslichten en kentekenplaatverlichting
lila (li)
identificatiekleur
zwarte (zw)
kabels van batterij naar startmotor en van contactslot naar lichtschakelaar, ontsteking algemeen
Voor het verlichtingssysteem zijn de belangrijkste kabels in de hoofdboom als volgt gekleurd (de eerste kleur is de basiskleur) :
(gr/zw)
standlichten links
(gr/ro)
standlichten rechts
(ge)
dimlicht links
(ge/zw)
dimlicht rechts
(wi)
grootlicht links
(wi/zw)
grootlicht rechts
(zw/wi)
richtingaanwijzers links
(zw/gn)
richtingaanwijzers rechts
KABELDIAMETERS
De gebruikelijke kabeldiameters zijn 0.5, 0.75, 1.0, 1.5, 2.5, 4, 6 en 10 mm². Om stevigheidsredenen (trekbelasting) worden aparte kabels van 0.5 en 0.75 zelden of nooit gebruikt, bij langere aparte kabels neemt men best een diameter vanaf 1mm², bij kabelbundels mogen de individuele kabels uiteraard wel dunner zijn. Wat betreft kabeldikte gelden er 2 vuistregels :
- bij langdurige belasting : maximaal 5 Ampère stroom per mm² kabel
- bij kortstondige belasting : maximaal 10 Ampère stroom per mm² kabel
Bij lange kabels neemt men best een iets dikkere kabel, dit om onnodige spanningsdalingen te voorkomen wanneer de maximale belasting van de kabel wordt bereikt. Bij het ombouwen van 6 V naar 12 V kan men de oude kabels hergebruiken op voorwaarde dat deze nog in goede staat verkeren. Aangezien de spanning slechts half zo hoog was in vergelijking met 12 V, en het vermogen van de verbruikers vergelijkbaar is, zijn de kabels nu zelfs voor het dubbele van de stroomsterkte geschikt - dus geen reden om ze te vervangen.
Typisch gebruik van kabeldiktes bij 12 V :
< 2.5 A 0.5-0.75 mm² achterlicht, standlicht, binnenverlichting en controlelampjes
< 8 A 1.5 mm² richtingaanwijzer, koplamp, ruitenwisser, claxon, ...
< 16 A 2.5 mm² verzamelde kabel voor koplampen e.d.
< 20 A 4.0 mm² alternator-leidingen e.d.
< 40 A 6.0 mm² stroomtoevoer naar het contactslot en de zekeringenkast
> 40 A 16-35 mm² startmotor (afkankelijk van kabellengte en vermogen)
KLEMMENCODERING
Om de verbinding te vergemakkelijken zijn de meeste verbruikers en schakelaars voorzien van een code. In sommige verbindingsschema's wordt ook gebruik gemaakt van deze codering. De benaming van de specifieke verbindingen wordt gespecificeerd in DIN 72552. De tabel hieronder geeft een overzicht, uit deze DIN 72552 norm, van de belangrijkste verbindingen die je in de kever/bus aantreft.
1 ontstekingspoel (laagspanning)
4 ontstekingspoel (hoogspanning)
15 geschakelde Plus (ontsteking)
30 batterij Plus
31 Massa
31b geschakelde Massa
49 richtingaanwijzerautomaat ingang
49a richtingaanwijzerautomaat uitgang
50 magneetschakelaar Stuureingang
53 ruitenwissermotor ingang (Plus)
53a ruitenwissermotor eindafstelling (Plus)
53b ruitenwisser (Nebenschlußwicklung)
53c ruitensproeierpomp
53e remwikkeling
54 stoplicht
56 koplamp
56a grootlicht, grootlicht-controle
56b dimlicht
57 standlicht
57a parkeerlicht
57L parkeerlicht links
57R parkeerlicht rechts
58 achterlichten, afbakeningslichten, kentekenplaatverlichting en instrumentenverlichting
58a regelbare instrumentenverlichting
58b regelbare instrumentenverlichting
58c regelbare instrumentenverlichting
58d regelbare instrumentenverlichting
58L achterlichten, afbakeningslichten, links
58R achterlichten, afbakeningslichten rechts, kentekenplaatverlichting
61 generator-controle
85 Schaltrelais Antrieb Ausgang (Wicklungsende, Masse)
86 Schaltrelais Antrieb Eingang (Steuerstrom)
87 relaiscontact ingang
87A Wechslerrelaiskontakt 1. Ausgang (Öffner)
B+ alternator/regulator batterij Plus
B- alternator/regulator batterij Min
D+ alternator/regulator dynamo Plus
D- alternator/regulator dynamo Min
DF alternator/regulator dynamo Field
L/R Blinkkreis links/rechts (Warnblinkschalter VW)
X geschakelde Plus (VW), wordt onderbroken tijdens het starten
met dank aan buggyboys belgie
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel1.htm
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel2.htm
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel3.htm
KABELKLEUREN
Om de individuele kabels eenvoudiger uit elkaar te kunnen houden wordt er een kleurensysteem gebruikt. Afhankelijk van het land van herkomst en de leeftijd van het voertuig kunnen deze kleuren verschillen. De kleuren zoals hieronder beschreven (DIN 72551 specificaties) zouden nochtans in elk Duits voertuig dat na de tweede wereldoorlog werd gebouwd moeten voorkomen.
Een aantal kabels zijn tweekleurig. De eerste kleur (basiskleur) dient voor de verklaring van het gebruik, de tweede kleur (identificatiekleur) wordt gebruikt voor de identificatie van de specifieke kabel (Bvb. Richtingaanwijzer links/rechts). De identificatiekleur is gewoonlijk in (draaiende) lijnvorm of in ringen op de kabel aangebracht.
De meest gebruikte kleuren (met hun afkortingen) en typische toepassingen zijn :
bruine (br)
kabels verbonden aan de massa
rode (ro)
kabels van batterij naar startmotor, alternator, contactslot en lichtschakelaars en verbruikers/zekeringen, die direct aan klem 30 verbonden zijn
gele (ge)
kabels voor dimlicht
witte (wi)
kabels voor grootlicht
blauwe (bl)
kabels voor controle- en signaallichten
groene (gn)
kabels van ontstekingsspoel naar onderbrekers
grijze (gr)
kabels voor achterlichten, afbakeningslichten en kentekenplaatverlichting
lila (li)
identificatiekleur
zwarte (zw)
kabels van batterij naar startmotor en van contactslot naar lichtschakelaar, ontsteking algemeen
Voor het verlichtingssysteem zijn de belangrijkste kabels in de hoofdboom als volgt gekleurd (de eerste kleur is de basiskleur) :
(gr/zw)
standlichten links
(gr/ro)
standlichten rechts
(ge)
dimlicht links
(ge/zw)
dimlicht rechts
(wi)
grootlicht links
(wi/zw)
grootlicht rechts
(zw/wi)
richtingaanwijzers links
(zw/gn)
richtingaanwijzers rechts
KABELDIAMETERS
De gebruikelijke kabeldiameters zijn 0.5, 0.75, 1.0, 1.5, 2.5, 4, 6 en 10 mm². Om stevigheidsredenen (trekbelasting) worden aparte kabels van 0.5 en 0.75 zelden of nooit gebruikt, bij langere aparte kabels neemt men best een diameter vanaf 1mm², bij kabelbundels mogen de individuele kabels uiteraard wel dunner zijn. Wat betreft kabeldikte gelden er 2 vuistregels :
- bij langdurige belasting : maximaal 5 Ampère stroom per mm² kabel
- bij kortstondige belasting : maximaal 10 Ampère stroom per mm² kabel
Bij lange kabels neemt men best een iets dikkere kabel, dit om onnodige spanningsdalingen te voorkomen wanneer de maximale belasting van de kabel wordt bereikt. Bij het ombouwen van 6 V naar 12 V kan men de oude kabels hergebruiken op voorwaarde dat deze nog in goede staat verkeren. Aangezien de spanning slechts half zo hoog was in vergelijking met 12 V, en het vermogen van de verbruikers vergelijkbaar is, zijn de kabels nu zelfs voor het dubbele van de stroomsterkte geschikt - dus geen reden om ze te vervangen.
Typisch gebruik van kabeldiktes bij 12 V :
< 2.5 A 0.5-0.75 mm² achterlicht, standlicht, binnenverlichting en controlelampjes
< 8 A 1.5 mm² richtingaanwijzer, koplamp, ruitenwisser, claxon, ...
< 16 A 2.5 mm² verzamelde kabel voor koplampen e.d.
< 20 A 4.0 mm² alternator-leidingen e.d.
< 40 A 6.0 mm² stroomtoevoer naar het contactslot en de zekeringenkast
> 40 A 16-35 mm² startmotor (afkankelijk van kabellengte en vermogen)
KLEMMENCODERING
Om de verbinding te vergemakkelijken zijn de meeste verbruikers en schakelaars voorzien van een code. In sommige verbindingsschema's wordt ook gebruik gemaakt van deze codering. De benaming van de specifieke verbindingen wordt gespecificeerd in DIN 72552. De tabel hieronder geeft een overzicht, uit deze DIN 72552 norm, van de belangrijkste verbindingen die je in de kever/bus aantreft.
1 ontstekingspoel (laagspanning)
4 ontstekingspoel (hoogspanning)
15 geschakelde Plus (ontsteking)
30 batterij Plus
31 Massa
31b geschakelde Massa
49 richtingaanwijzerautomaat ingang
49a richtingaanwijzerautomaat uitgang
50 magneetschakelaar Stuureingang
53 ruitenwissermotor ingang (Plus)
53a ruitenwissermotor eindafstelling (Plus)
53b ruitenwisser (Nebenschlußwicklung)
53c ruitensproeierpomp
53e remwikkeling
54 stoplicht
56 koplamp
56a grootlicht, grootlicht-controle
56b dimlicht
57 standlicht
57a parkeerlicht
57L parkeerlicht links
57R parkeerlicht rechts
58 achterlichten, afbakeningslichten, kentekenplaatverlichting en instrumentenverlichting
58a regelbare instrumentenverlichting
58b regelbare instrumentenverlichting
58c regelbare instrumentenverlichting
58d regelbare instrumentenverlichting
58L achterlichten, afbakeningslichten, links
58R achterlichten, afbakeningslichten rechts, kentekenplaatverlichting
61 generator-controle
85 Schaltrelais Antrieb Ausgang (Wicklungsende, Masse)
86 Schaltrelais Antrieb Eingang (Steuerstrom)
87 relaiscontact ingang
87A Wechslerrelaiskontakt 1. Ausgang (Öffner)
B+ alternator/regulator batterij Plus
B- alternator/regulator batterij Min
D+ alternator/regulator dynamo Plus
D- alternator/regulator dynamo Min
DF alternator/regulator dynamo Field
L/R Blinkkreis links/rechts (Warnblinkschalter VW)
X geschakelde Plus (VW), wordt onderbroken tijdens het starten
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
- Bald Eagle
- Actief Lid
- Berichten: 296
- Lid geworden op: zo mar 16, 2008 16:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Wieringen
- buskabouter
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: grunn
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Kabelschoentjes vastsolderen, adereindhulsjes gebruiken en dan in schoentjes schuiven: het blijven lapmiddelen voor een te dunne kabel in een te ruim kabelschoentje. Juiste maat en goed gereedschap, niet te vergeten! Geen platte tang uit de €5-bak, maar liefst een rateltang uit de gereedschapswinkel. Koop een aantal varianten sleufstekkertjes en andere verbinders in blauw en rood, gebruik nooit te dunne kabel (minimaal 0,75 of 1 mm ook voor luidsprekersnoer) en je kan in 98% van de gevallen vooruit.
-
- Actief Lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di jul 29, 2008 19:39 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Hierbij de afbeeldingen die uitgedeeld zijn bij de Clubdag bij Jaap Bergman Kevers in Goor. De afbeeldingen zijn gemaakt door Theo van der Waal en mogen van hem gepubliceerd worden. Voor de grote afbeeldingen even doorklikken naar m'n site!
Het auto relais
Werking van de startmotor
Het gebruik van de universeelmeter
Het auto relais
Werking van de startmotor
Het gebruik van de universeelmeter
[url=http://www.heikens.eu]'75 T2b Camper in restauratie[/url]
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: elektra weetjes
Dit had ik nodig echter............er staan een aantal cijfers niet op die ik wel nodig heb.
Wat zijn de nummer 4,13,14??
Heeft dit met het feit te maken dat ie uit de US komt? Lijkt me dat een norm internationaal is
Wat zijn de nummer 4,13,14??
Heeft dit met het feit te maken dat ie uit de US komt? Lijkt me dat een norm internationaal is
T2b Taiga groen Westfalia