elektra weetjes

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Plaats reactie
Inactief Account

elektra weetjes

Bericht door Inactief Account » do jul 10, 2008 16:55 pm

ELECTRICITEIT -

met dank aan buggyboys belgie


http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel1.htm
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel2.htm
http://www.buggyboys.be/nl/elec-deel3.htm





KABELKLEUREN

Om de individuele kabels eenvoudiger uit elkaar te kunnen houden wordt er een kleurensysteem gebruikt. Afhankelijk van het land van herkomst en de leeftijd van het voertuig kunnen deze kleuren verschillen. De kleuren zoals hieronder beschreven (DIN 72551 specificaties) zouden nochtans in elk Duits voertuig dat na de tweede wereldoorlog werd gebouwd moeten voorkomen.

Een aantal kabels zijn tweekleurig. De eerste kleur (basiskleur) dient voor de verklaring van het gebruik, de tweede kleur (identificatiekleur) wordt gebruikt voor de identificatie van de specifieke kabel (Bvb. Richtingaanwijzer links/rechts). De identificatiekleur is gewoonlijk in (draaiende) lijnvorm of in ringen op de kabel aangebracht.

De meest gebruikte kleuren (met hun afkortingen) en typische toepassingen zijn :
bruine (br)
kabels verbonden aan de massa

rode (ro)
kabels van batterij naar startmotor, alternator, contactslot en lichtschakelaars en verbruikers/zekeringen, die direct aan klem 30 verbonden zijn

gele (ge)
kabels voor dimlicht

witte (wi)
kabels voor grootlicht

blauwe (bl)
kabels voor controle- en signaallichten

groene (gn)
kabels van ontstekingsspoel naar onderbrekers

grijze (gr)
kabels voor achterlichten, afbakeningslichten en kentekenplaatverlichting

lila (li)
identificatiekleur

zwarte (zw)
kabels van batterij naar startmotor en van contactslot naar lichtschakelaar, ontsteking algemeen


Voor het verlichtingssysteem zijn de belangrijkste kabels in de hoofdboom als volgt gekleurd (de eerste kleur is de basiskleur) :
(gr/zw)

standlichten links
(gr/ro)

standlichten rechts
(ge)

dimlicht links
(ge/zw)

dimlicht rechts
(wi)

grootlicht links
(wi/zw)

grootlicht rechts
(zw/wi)

richtingaanwijzers links
(zw/gn)

richtingaanwijzers rechts


KABELDIAMETERS

De gebruikelijke kabeldiameters zijn 0.5, 0.75, 1.0, 1.5, 2.5, 4, 6 en 10 mm². Om stevigheidsredenen (trekbelasting) worden aparte kabels van 0.5 en 0.75 zelden of nooit gebruikt, bij langere aparte kabels neemt men best een diameter vanaf 1mm², bij kabelbundels mogen de individuele kabels uiteraard wel dunner zijn. Wat betreft kabeldikte gelden er 2 vuistregels :

- bij langdurige belasting : maximaal 5 Ampère stroom per mm² kabel
- bij kortstondige belasting : maximaal 10 Ampère stroom per mm² kabel

Bij lange kabels neemt men best een iets dikkere kabel, dit om onnodige spanningsdalingen te voorkomen wanneer de maximale belasting van de kabel wordt bereikt. Bij het ombouwen van 6 V naar 12 V kan men de oude kabels hergebruiken op voorwaarde dat deze nog in goede staat verkeren. Aangezien de spanning slechts half zo hoog was in vergelijking met 12 V, en het vermogen van de verbruikers vergelijkbaar is, zijn de kabels nu zelfs voor het dubbele van de stroomsterkte geschikt - dus geen reden om ze te vervangen.

Typisch gebruik van kabeldiktes bij 12 V :
< 2.5 A 0.5-0.75 mm² achterlicht, standlicht, binnenverlichting en controlelampjes
< 8 A 1.5 mm² richtingaanwijzer, koplamp, ruitenwisser, claxon, ...
< 16 A 2.5 mm² verzamelde kabel voor koplampen e.d.
< 20 A 4.0 mm² alternator-leidingen e.d.
< 40 A 6.0 mm² stroomtoevoer naar het contactslot en de zekeringenkast
> 40 A 16-35 mm² startmotor (afkankelijk van kabellengte en vermogen)


KLEMMENCODERING

Om de verbinding te vergemakkelijken zijn de meeste verbruikers en schakelaars voorzien van een code. In sommige verbindingsschema's wordt ook gebruik gemaakt van deze codering. De benaming van de specifieke verbindingen wordt gespecificeerd in DIN 72552. De tabel hieronder geeft een overzicht, uit deze DIN 72552 norm, van de belangrijkste verbindingen die je in de kever/bus aantreft.
1 ontstekingspoel (laagspanning)
4 ontstekingspoel (hoogspanning)
15 geschakelde Plus (ontsteking)
30 batterij Plus
31 Massa
31b geschakelde Massa
49 richtingaanwijzerautomaat ingang
49a richtingaanwijzerautomaat uitgang
50 magneetschakelaar Stuureingang
53 ruitenwissermotor ingang (Plus)
53a ruitenwissermotor eindafstelling (Plus)
53b ruitenwisser (Nebenschlußwicklung)
53c ruitensproeierpomp
53e remwikkeling
54 stoplicht
56 koplamp
56a grootlicht, grootlicht-controle
56b dimlicht
57 standlicht
57a parkeerlicht
57L parkeerlicht links
57R parkeerlicht rechts
58 achterlichten, afbakeningslichten, kentekenplaatverlichting en instrumentenverlichting
58a regelbare instrumentenverlichting
58b regelbare instrumentenverlichting
58c regelbare instrumentenverlichting
58d regelbare instrumentenverlichting
58L achterlichten, afbakeningslichten, links
58R achterlichten, afbakeningslichten rechts, kentekenplaatverlichting
61 generator-controle
85 Schaltrelais Antrieb Ausgang (Wicklungsende, Masse)
86 Schaltrelais Antrieb Eingang (Steuerstrom)
87 relaiscontact ingang
87A Wechslerrelaiskontakt 1. Ausgang (Öffner)

B+ alternator/regulator batterij Plus
B- alternator/regulator batterij Min
D+ alternator/regulator dynamo Plus
D- alternator/regulator dynamo Min
DF alternator/regulator dynamo Field
L/R Blinkkreis links/rechts (Warnblinkschalter VW)
X geschakelde Plus (VW), wordt onderbroken tijdens het starten

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 813
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » do jul 10, 2008 23:57 pm

In aanvulling op het gebruik van kleuren: gebruik de juiste kleur=maat kabelschoen! Rood voor kabels met een dikte tot 1,5 mm, blauw voor 1,5-2,5 mm en geel voor kabels van 4-6mm. Een te ruime kabelschoen geeft slecht contact en dus poblemen!

Gebruikersavatar
Bald Eagle
Actief Lid
Berichten: 296
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 16:38 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Wieringen

Bericht door Bald Eagle » vr jul 11, 2008 21:51 pm

Kabelschoentjes na vastknijpen solderen, voorkomt heel veeeeeel ellende. :oops:
Waar een weg is, is een T2.
Rewaco HS4 luchtgekoeld, Kever 1200 en T2B.

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » vr jul 11, 2008 22:48 pm

Ome Ben schreef:Kabelschoentjes na vastknijpen solderen, voorkomt heel veeeeeel ellende. :oops:
of voor die tijd kabeleindjes erop
dit zijn een soort metalen busjes die je over het draad schuift en vast knijpt

Gebruikersavatar
buskabouter
Luchtgekoeld
Berichten: 1289
Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: grunn

Bericht door buskabouter » za jul 12, 2008 9:40 am

shadowman schreef:
Ome Ben schreef:Kabelschoentjes na vastknijpen solderen, voorkomt heel veeeeeel ellende. :oops:
of voor die tijd kabeleindjes erop
dit zijn een soort metalen busjes die je over het draad schuift en vast knijpt
Afbeelding
Afbeelding
trotse eigenaar t2b ambulance en 5 andere t2s en nog geen automaat

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 813
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » za jul 12, 2008 10:32 am

Kabelschoentjes vastsolderen, adereindhulsjes gebruiken en dan in schoentjes schuiven: het blijven lapmiddelen voor een te dunne kabel in een te ruim kabelschoentje. Juiste maat en goed gereedschap, niet te vergeten! Geen platte tang uit de €5-bak, maar liefst een rateltang uit de gereedschapswinkel. Koop een aantal varianten sleufstekkertjes en andere verbinders in blauw en rood, gebruik nooit te dunne kabel (minimaal 0,75 of 1 mm ook voor luidsprekersnoer) en je kan in 98% van de gevallen vooruit.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » ma jul 21, 2008 20:07 pm


Inactief Account

Bericht door Inactief Account » ma jul 21, 2008 20:26 pm


Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » ma jul 21, 2008 20:44 pm

Ik kwam de link net tegen vandaar. :wink:

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » ma jul 21, 2008 21:50 pm

Died schreef:Ik kwam de link net tegen vandaar. :wink:
geeft niet
zijn allebij goeie links

kheikens
Actief Lid
Berichten: 336
Lid geworden op: di jul 29, 2008 19:39 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door kheikens » ma mar 09, 2009 8:18 am

Hierbij de afbeeldingen die uitgedeeld zijn bij de Clubdag bij Jaap Bergman Kevers in Goor. De afbeeldingen zijn gemaakt door Theo van der Waal en mogen van hem gepubliceerd worden. Voor de grote afbeeldingen even doorklikken naar m'n site!

Het auto relais
Afbeelding


Werking van de startmotor
Afbeelding


Het gebruik van de universeelmeter
Afbeelding
[url=http://www.heikens.eu]'75 T2b Camper in restauratie[/url]

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Bericht door JackS » za okt 03, 2009 18:27 pm

En voor de liefhebber ook een schemaatje

Afbeelding
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: elektra weetjes

Bericht door Marco&Joyce » za okt 16, 2010 15:48 pm

Dit had ik nodig echter............er staan een aantal cijfers niet op die ik wel nodig heb.

Wat zijn de nummer 4,13,14??

Heeft dit met het feit te maken dat ie uit de US komt? Lijkt me dat een norm internationaal is :lol:
T2b Taiga groen Westfalia

Plaats reactie