Aankooptips?
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Aankooptips?
Waar zijn nou op Internet die aankooptips van de T2 bus verstopt?
Ik kan ze nergens vinden! Een site met wel een leuk verhaaltje met foto's, maar meer dan dat niet.
Ook op dit verder zeer informatieve forum niet? Een topic gevonden met veel links, maar geen een leidde tot de gewenste info...
Dus kom, deel je geheimen, waar kijken jullie nou naar als je een T2 koopt? En dan niet het interieur, maar vooral de carrosserie, want daar ben ik nu het meest huiverig voor.
Ik kan ze nergens vinden! Een site met wel een leuk verhaaltje met foto's, maar meer dan dat niet.
Ook op dit verder zeer informatieve forum niet? Een topic gevonden met veel links, maar geen een leidde tot de gewenste info...
Dus kom, deel je geheimen, waar kijken jullie nou naar als je een T2 koopt? En dan niet het interieur, maar vooral de carrosserie, want daar ben ik nu het meest huiverig voor.
Beste Henri,
van belang zijn:
vooras,
kokerbalken,
kriksteunen,
kniestukken,
instapstukken,
uccuplaat (waar de accu op staat),
raamsponningen,
dakgoot,
rubbers,
motor (met name overmatig olielekkage)
homokineten compleet met rubbers,
stuurhuis,
rembooster (bij T2a/b of T2b)
en natuurlijk bodemplaten.
Verder moet je nog even goed letten op de electrische instalatie, sommigen maken daar een chaos van
Je ziet het het is nogal wat.
van belang zijn:
vooras,
kokerbalken,
kriksteunen,
kniestukken,
instapstukken,
uccuplaat (waar de accu op staat),
raamsponningen,
dakgoot,
rubbers,
motor (met name overmatig olielekkage)
homokineten compleet met rubbers,
stuurhuis,
rembooster (bij T2a/b of T2b)
en natuurlijk bodemplaten.
Verder moet je nog even goed letten op de electrische instalatie, sommigen maken daar een chaos van
Je ziet het het is nogal wat.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
Ik heb een keer verschillende tips en adviezen bij elkaar geplakt .... Opmerkingen, aanvullingen of correcties zijn natuurlijk welkom.
VW T2 checklist
Rondom de bus
- onderkant van de deuren en kniestukken onder de deuren
- kokerbalken, dwarsdragers en lengteverstevigingsbalken; binnen- en buitenkanten
- wielkasten voor en achter
- hoeken onder de achterlichten
- onder de rubber vloermatten
- vooras-lichamen (als deze zijn doorgeroest, moet de hele vooras worden vervangen)
- onder de ruitrubbers (komt onder de ruitrubbers roest te voorschijn, zitten er ook vaak gaten in het staal onder het rubber, het rubber vertoont scheurtjes en is aan vervanging toe)
De motorruimte
- de staat van de motorbeplating
- het schuimrubber rond de motor (nog aanwezig of compleet)
- het accuplatform en wat is de accu conditie (accupolen schoon)
- de staat van de V-riem en de spanning
- olielekkage onder het olie vulpotje
De motor onderkant
- kijken of er olielekkage is
- hoe ziet het uitlaatsysteem eruit, is de eindpijp verbogen of doorgeroest?
- is de beplating rond de warmtewisselaars doorgeroest (rechts en links)?
- werken de kleppen nog van de verwarmingspotten?
- 4 stofhoezen van de aandrijfassen controleren op scheurtjes
De wielen, banden en remmen
- wiellagers controleren
- remschijven bekijken (door de velggaten van de voorwielen)
- profiel van de banden (voorbanden aan de buitenkant, achter aan de binnenkant)
- goede banden maat en rondom dezelfde banden
- zijn de flanken van de banden niet beschadigd
- de velgranden niet verbogen of beschadigd.
- de remleidingen geroest, vooral de leidingen in de buurt van de wielen
Het interieur
- eerst het interieur en dashboard bekijken
- gerommeld met de bedrading, die los onder het dashboard uithangen.
- hoe is de kwaliteit van de stoelen (bij veel busjes is het gehele binnenwerk versleten)
- werken de veiligheidsgordels nog wel (rollen ze nog goed op?)
- controleer het remvloeistof niveau onder de bestuurdersstoel
Kontact aan
- werken alle controlelampjes?
- de laadstroom en oliedruklampjes moeten na de start uitgaan
- bij het starten moet de koude motor spontaan aanslaan
- bij een warme motor mag het wat langer duren
- bij stationair toerental mag hij niet afvallen
- draait de motor met regelmatige gang?
- probeer even de ruitenwissers
- wapperen de ruitenwissers op beide snelheden en werken de ruitensproeiers?
Bij een proefrit beoordelen
- rempedaal druk
- werkt de snelheidsmeter?
- werking van de handrem (6 tandjes aantrekken)
- tijdens het rijden moet de wagen met losgelaten stuur rechtdoor rijden (trilt het stuur of slaat het duidelijk uit, dan is een velg beschadigd of vanaf 80 km/uur zijn de banden niet goed uitgebalanceerd)
- na enige minuten rijden, moet met de warmteregelaars aan, warme lucht in het interieur worden geblazen (anders zijn de warmtekleppen vastgeroest, de kabels functioneren niet of de warmtewisselaars zijn doorgeroest)
- werken met de juiste schakelaars de juiste verlichting?
De koppeling en versnellingsbak
- het pedaal moet licht en schokvrij ingetrapt kunnen worden
- brommen of fluiten duidt op een defect druklager
- met aangetrokken handrem de 3de versnelling inschakelen en met wat gas de koppeling langzaam op laten komen (de motor moet afslaan, de koppeling is dan in orde)
- bij goed afgestelde schakelhefboom moeten alle versnellingen licht schakelen
- met de koppeling ingetrapt moet de versnellingsbak zonder kraken schakelen
VW T2 checklist
Rondom de bus
- onderkant van de deuren en kniestukken onder de deuren
- kokerbalken, dwarsdragers en lengteverstevigingsbalken; binnen- en buitenkanten
- wielkasten voor en achter
- hoeken onder de achterlichten
- onder de rubber vloermatten
- vooras-lichamen (als deze zijn doorgeroest, moet de hele vooras worden vervangen)
- onder de ruitrubbers (komt onder de ruitrubbers roest te voorschijn, zitten er ook vaak gaten in het staal onder het rubber, het rubber vertoont scheurtjes en is aan vervanging toe)
De motorruimte
- de staat van de motorbeplating
- het schuimrubber rond de motor (nog aanwezig of compleet)
- het accuplatform en wat is de accu conditie (accupolen schoon)
- de staat van de V-riem en de spanning
- olielekkage onder het olie vulpotje
De motor onderkant
- kijken of er olielekkage is
- hoe ziet het uitlaatsysteem eruit, is de eindpijp verbogen of doorgeroest?
- is de beplating rond de warmtewisselaars doorgeroest (rechts en links)?
- werken de kleppen nog van de verwarmingspotten?
- 4 stofhoezen van de aandrijfassen controleren op scheurtjes
De wielen, banden en remmen
- wiellagers controleren
- remschijven bekijken (door de velggaten van de voorwielen)
- profiel van de banden (voorbanden aan de buitenkant, achter aan de binnenkant)
- goede banden maat en rondom dezelfde banden
- zijn de flanken van de banden niet beschadigd
- de velgranden niet verbogen of beschadigd.
- de remleidingen geroest, vooral de leidingen in de buurt van de wielen
Het interieur
- eerst het interieur en dashboard bekijken
- gerommeld met de bedrading, die los onder het dashboard uithangen.
- hoe is de kwaliteit van de stoelen (bij veel busjes is het gehele binnenwerk versleten)
- werken de veiligheidsgordels nog wel (rollen ze nog goed op?)
- controleer het remvloeistof niveau onder de bestuurdersstoel
Kontact aan
- werken alle controlelampjes?
- de laadstroom en oliedruklampjes moeten na de start uitgaan
- bij het starten moet de koude motor spontaan aanslaan
- bij een warme motor mag het wat langer duren
- bij stationair toerental mag hij niet afvallen
- draait de motor met regelmatige gang?
- probeer even de ruitenwissers
- wapperen de ruitenwissers op beide snelheden en werken de ruitensproeiers?
Bij een proefrit beoordelen
- rempedaal druk
- werkt de snelheidsmeter?
- werking van de handrem (6 tandjes aantrekken)
- tijdens het rijden moet de wagen met losgelaten stuur rechtdoor rijden (trilt het stuur of slaat het duidelijk uit, dan is een velg beschadigd of vanaf 80 km/uur zijn de banden niet goed uitgebalanceerd)
- na enige minuten rijden, moet met de warmteregelaars aan, warme lucht in het interieur worden geblazen (anders zijn de warmtekleppen vastgeroest, de kabels functioneren niet of de warmtewisselaars zijn doorgeroest)
- werken met de juiste schakelaars de juiste verlichting?
De koppeling en versnellingsbak
- het pedaal moet licht en schokvrij ingetrapt kunnen worden
- brommen of fluiten duidt op een defect druklager
- met aangetrokken handrem de 3de versnelling inschakelen en met wat gas de koppeling langzaam op laten komen (de motor moet afslaan, de koppeling is dan in orde)
- bij goed afgestelde schakelhefboom moeten alle versnellingen licht schakelen
- met de koppeling ingetrapt moet de versnellingsbak zonder kraken schakelen
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
dan kun je ook nog kiezen tusen 2 kwaden:
Een slechte body als je handig bent met een las apparaat en de ruimte daarvoor hebt. kost over het algemeen veel geld en tijd.
of slechte motor. als je niet handig bent in lassen. een 1600 motor is relatief goedkoop op te knappen als je het zelf kan. als je er een moet kopen is het meestal vanaf 1000 euro. maar een motor kan je wel makkelijk vervangen en heb je niet echt een permanente werkplek voor nodig.
en als alles slecht is dan heb je de komende 5 jaar geen sociaal leven.....
ik zelf zal altijd gaan voor een goede body.
Een slechte body als je handig bent met een las apparaat en de ruimte daarvoor hebt. kost over het algemeen veel geld en tijd.
of slechte motor. als je niet handig bent in lassen. een 1600 motor is relatief goedkoop op te knappen als je het zelf kan. als je er een moet kopen is het meestal vanaf 1000 euro. maar een motor kan je wel makkelijk vervangen en heb je niet echt een permanente werkplek voor nodig.
en als alles slecht is dan heb je de komende 5 jaar geen sociaal leven.....
ik zelf zal altijd gaan voor een goede body.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Denk na over het type motorblok wat je in je bus wil.
2.0 sterk maar duur in onderdelen
1600 sterk genoeg en veel goedkoper en makkelijker aan onderdelen te komen of te onderhouden.
neem bij de aankoop een magneetje mee. als je plekken op de bus of balken niet vertrouwd even de magneet er tegen houden.
zo vind je een beetje de kippegaas en pur plekken.
2.0 sterk maar duur in onderdelen
1600 sterk genoeg en veel goedkoper en makkelijker aan onderdelen te komen of te onderhouden.
neem bij de aankoop een magneetje mee. als je plekken op de bus of balken niet vertrouwd even de magneet er tegen houden.
zo vind je een beetje de kippegaas en pur plekken.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam