Aankooptips?

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Plaats reactie
Henri

Aankooptips?

Bericht door Henri » zo mar 16, 2008 21:11 pm

Waar zijn nou op Internet die aankooptips van de T2 bus verstopt?
Ik kan ze nergens vinden! Een site met wel een leuk verhaaltje met foto's, maar meer dan dat niet.
Ook op dit verder zeer informatieve forum niet? Een topic gevonden met veel links, maar geen een leidde tot de gewenste info...

Dus kom, deel je geheimen, waar kijken jullie nou naar als je een T2 koopt? En dan niet het interieur, maar vooral de carrosserie, want daar ben ik nu het meest huiverig voor.

Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo mar 16, 2008 21:24 pm

Eigenlijk wel een goed idee om een dergelijk item toe te voegen aan het forum als sticky!!

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8139
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: 10 meter boven NAP; Wieringen

Bericht door Max » zo mar 16, 2008 21:26 pm

Beste Henri,

van belang zijn:
vooras,
kokerbalken,
kriksteunen,
kniestukken,
instapstukken,
uccuplaat (waar de accu op staat),
raamsponningen,
dakgoot,
rubbers,
motor (met name overmatig olielekkage)
homokineten compleet met rubbers,
stuurhuis,
rembooster (bij T2a/b of T2b)
en natuurlijk bodemplaten.

Verder moet je nog even goed letten op de electrische instalatie, sommigen maken daar een chaos van :wink:

Je ziet het het is nogal wat.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » zo mar 16, 2008 22:58 pm

Ik heb een keer verschillende tips en adviezen bij elkaar geplakt .... Opmerkingen, aanvullingen of correcties zijn natuurlijk welkom.

VW T2 checklist

Rondom de bus
- onderkant van de deuren en kniestukken onder de deuren
- kokerbalken, dwarsdragers en lengteverstevigingsbalken; binnen- en buitenkanten
- wielkasten voor en achter
- hoeken onder de achterlichten
- onder de rubber vloermatten
- vooras-lichamen (als deze zijn doorgeroest, moet de hele vooras worden vervangen)
- onder de ruitrubbers (komt onder de ruitrubbers roest te voorschijn, zitten er ook vaak gaten in het staal onder het rubber, het rubber vertoont scheurtjes en is aan vervanging toe)

De motorruimte
- de staat van de motorbeplating
- het schuimrubber rond de motor (nog aanwezig of compleet)
- het accuplatform en wat is de accu conditie (accupolen schoon)
- de staat van de V-riem en de spanning
- olielekkage onder het olie vulpotje

De motor onderkant
- kijken of er olielekkage is
- hoe ziet het uitlaatsysteem eruit, is de eindpijp verbogen of doorgeroest?
- is de beplating rond de warmtewisselaars doorgeroest (rechts en links)?
- werken de kleppen nog van de verwarmingspotten?
- 4 stofhoezen van de aandrijfassen controleren op scheurtjes

De wielen, banden en remmen
- wiellagers controleren
- remschijven bekijken (door de velggaten van de voorwielen)
- profiel van de banden (voorbanden aan de buitenkant, achter aan de binnenkant)
- goede banden maat en rondom dezelfde banden
- zijn de flanken van de banden niet beschadigd
- de velgranden niet verbogen of beschadigd.
- de remleidingen geroest, vooral de leidingen in de buurt van de wielen

Het interieur
- eerst het interieur en dashboard bekijken
- gerommeld met de bedrading, die los onder het dashboard uithangen.
- hoe is de kwaliteit van de stoelen (bij veel busjes is het gehele binnenwerk versleten)
- werken de veiligheidsgordels nog wel (rollen ze nog goed op?)
- controleer het remvloeistof niveau onder de bestuurdersstoel

Kontact aan
- werken alle controlelampjes?
- de laadstroom en oliedruklampjes moeten na de start uitgaan
- bij het starten moet de koude motor spontaan aanslaan
- bij een warme motor mag het wat langer duren
- bij stationair toerental mag hij niet afvallen
- draait de motor met regelmatige gang?
- probeer even de ruitenwissers
- wapperen de ruitenwissers op beide snelheden en werken de ruitensproeiers?

Bij een proefrit beoordelen
- rempedaal druk
- werkt de snelheidsmeter?
- werking van de handrem (6 tandjes aantrekken)
- tijdens het rijden moet de wagen met losgelaten stuur rechtdoor rijden (trilt het stuur of slaat het duidelijk uit, dan is een velg beschadigd of vanaf 80 km/uur zijn de banden niet goed uitgebalanceerd)
- na enige minuten rijden, moet met de warmteregelaars aan, warme lucht in het interieur worden geblazen (anders zijn de warmtekleppen vastgeroest, de kabels functioneren niet of de warmtewisselaars zijn doorgeroest)
- werken met de juiste schakelaars de juiste verlichting?

De koppeling en versnellingsbak
- het pedaal moet licht en schokvrij ingetrapt kunnen worden
- brommen of fluiten duidt op een defect druklager
- met aangetrokken handrem de 3de versnelling inschakelen en met wat gas de koppeling langzaam op laten komen (de motor moet afslaan, de koppeling is dan in orde)
- bij goed afgestelde schakelhefboom moeten alle versnellingen licht schakelen
- met de koppeling ingetrapt moet de versnellingsbak zonder kraken schakelen

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5327
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » ma mar 17, 2008 0:06 am

:D en wel realistiesch blijven ,verwacht geen perfecte bus te kopen voor
een klein prijsje ,alle waar naar zijn geld
als je een goede bus voor een redelijke prijs vind stel dan voor de bus te kopen als de aankoopskeuring door een vw expert goed uitvalt , :D

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10208
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma mar 17, 2008 8:55 am

dan kun je ook nog kiezen tusen 2 kwaden:

Een slechte body als je handig bent met een las apparaat en de ruimte daarvoor hebt. kost over het algemeen veel geld en tijd.

of slechte motor. als je niet handig bent in lassen. een 1600 motor is relatief goedkoop op te knappen als je het zelf kan. als je er een moet kopen is het meestal vanaf 1000 euro. maar een motor kan je wel makkelijk vervangen en heb je niet echt een permanente werkplek voor nodig.

en als alles slecht is dan heb je de komende 5 jaar geen sociaal leven.....

ik zelf zal altijd gaan voor een goede body.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » vr mar 21, 2008 10:41 am

fahtal schreef:
ik zelf zal altijd gaan voor een goede body.
volledig mee eens
motor is minder werk en stress
kun je zelf evt. doen als je beetje verstand ervan hebt
onderdelen nodig? PB maar!

Gebruikersavatar
insomnia
Actief Lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 18:32 pm
Locatie: Gemeente Dordrecht

Bericht door insomnia » vr mar 21, 2008 11:19 am

idd.. motortje onderhanden nemen schrik ik niet zo van terug...

half motorblok
Afbeelding

hele onderdelen
Afbeelding

van lassen en roest repareren heb ik nog niet zoveel ervaring maar wil ik wel leren.. (leuk lekker spelen :wink: )
proud owner of a '84er T3 Westfalia Joker campervan
(as close to a t2 i'll get)

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5327
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » vr aug 08, 2008 14:06 pm

insomnia schreef:idd.. motortje onderhanden nemen schrik ik niet zo van terug...

half motorblok
Afbeelding

hele onderdelen
Afbeelding

van lassen en roest repareren heb ik nog niet zoveel ervaring maar wil ik wel leren.. (leuk lekker spelen :wink: )
dits geen t2 blok ,maar een waterkoker :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
rpleupen
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: wo mei 07, 2008 21:15 pm
Locatie: gendt

Bericht door rpleupen » vr aug 08, 2008 15:47 pm

Denk na over het type motorblok wat je in je bus wil.

2.0 sterk maar duur in onderdelen

1600 sterk genoeg en veel goedkoper en makkelijker aan onderdelen te komen of te onderhouden.


neem bij de aankoop een magneetje mee. als je plekken op de bus of balken niet vertrouwd even de magneet er tegen houden.

zo vind je een beetje de kippegaas en pur plekken.

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » vr aug 08, 2008 18:32 pm

ko de fries schreef:dits geen t2 blok ,maar een waterkoker :D
Ik zie 5 kleppen per cilinder en 2 bovenliggende nokkenassen .... kan ook een Yamaha motorfietsblok zijn.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5327
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » vr aug 08, 2008 19:01 pm

airhead schreef:
ko de fries schreef:dits geen t2 blok ,maar een waterkoker :D
Ik zie 5 kleppen per cilinder en 2 bovenliggende nokkenassen .... kan ook een Yamaha motorfietsblok zijn.
ik denk dat je gelijk hebt :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

krokie
Luchtgekoeld
Berichten: 1027
Lid geworden op: di mei 16, 2006 12:53 pm
Locatie: Frjentsjer!!!

Bericht door krokie » ma nov 17, 2008 18:21 pm

Stel zoveel mogelijk op papier op. Dat kan een hele nare discussie vookomen :evil:
smurf's up!!!

Plaats reactie