T2A/B Discussie - Uitleg verschillen

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » ma jan 21, 2008 20:58 pm

insomnia schreef:ben blij dat topic weer wat rustiger/gezelliger overkomt....

ksal nog es wat spotten :oops: :oops: :oops:



maar goed,

nog een vraagje schiet mij te binnen, ik het topic even omgedoopt naar T2A/B discussie - uitleg verschillen

wat zijn de gebruiksvriendelijke verbeteringen (verslechteringen?) van de B tov de A? (wil de bus voor vrije tijd en vakantie gaan gebruiken (dus niet woon werk maar wel regelmatig)


voordeel van b rembekrachtiger en schijfremmen
Een groot verschil, wat mij betreft is de "schakelaar" voor de ruitenwissers! Bij een A met een draaiknop op het dashboard, bij een B met een handle op de stuurkolom! In het gebruik is de knop onhandiger, maar ik vind het er wel leuker uit zien!

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Bericht door molenari » wo jan 23, 2008 21:32 pm

Zozo, wat zo'n campertje op een straathoek in De Haag al niet voor discussies kan losmaken :D

Eerst iets over die termen T2a, T2a/b en T2b. Dit zijn aanduidingen die gewoon zijn bedacht door bus liefhebbers. Vermoedelijk ergens begin jaren 90 in Duitsland (Amerikanen hoor je er nooit over). Zelfs de termen 'T1' en 'T2' zijn door liefhebbers bedacht.

Met T2a worden de bussen van de modeljaren 1968 t/m 1971 bedoeld.

T2a/b zijn de bussen van het modeljaar 1972.

T2b zijn de bussen van de modeljaren 1973-1979.

Ik heb het hier over MODELjaren. Een modeljaar begon in de maand augustus voor het begin van het kalenderjaar. Zo begon modeljaar 1968 dus in augustus 1967. Modeljaren zijn veel interessanter dan de termen T2a, T2ab, etc, omdat bij de wisseling van het modeljaar de meeste veranderingen werden doorgevoerd. Vooral in de jaren tot 1974 kun je de meeste veranderingen per jaar zien. Ieder modeljaar is dan nog redelijk uniek. Vanaf 1974 verandert er niet zo veel meer.

Even een paar belangrijke MODELjaarwijzigingen op een rij. Dit zijn ECHT wijzigingen in de productie en hebben dus niets te maken met Meeruitrustingen of modelijke 'spaarbus'-uitvoeringen :wink:

Tankdop:
1968-1971: zit achter klep, de klep zit in de weg als je de schuifdeur opent terwijl je aan het tanken bent. :cry:
1972-1973: hoekiger klep, maar zit wel op de goede plek. schuifdeur kan er niet meer tegenaan komen.
1974-1979: tankdop zit niet meer achter klep

Schuifdeurhandle:
1968-1973: handle met slot er in
1974-1979: handle met slot los van de handle

Bumpers:
1968-1972: afgeronde bumpers
1973-1979: hoekige bumpers

Wielen:
1968-1970: trommelremmen rondom, dichte velgen, bolle wieldoppen
1971-1979: schuifremmen voor, trommels achter, velgen met ronde openingen, 'platte' wieldoppen

Achterklep- en motorklepslot
1968-1974: chrome
1975-1979: zwart plastic

KM-teller
1968-1973: antractiet met lichtgrijze schijf in het midden
1974-1975: antraciet
1976-1979: zwart

Richtingaanwijzers voorzijde
1968-1972: onder
1973-1979: boven

Achterlichten
1968-1971: klein
1972-1979: groot

Luchtinlaat
1968-1971: rond
1972-1979: hoekig

CONCLUSIE:
Als de bus in originele staat verkeert dan is dit een goed voorbeeld van een 1973 model VW Transporter!! Waarom?
-> hoekige bumpers
-> tankklepje
-> richtingaanwijzers boven
-> schuifdeurhandle met ingebouwd slot
-> chrome handles op achterklep en motorkap

En, iets heel specifieks: tussen het plaatwerk deel achter de bumper en het kniestuk zit een metalen opstaande rand. Deze zit alleen op 1973er bussen. Zie ook ons boek op pagina 31. :wink:
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Bericht door snizzel » wo jan 23, 2008 23:03 pm

molenari schreef:Zozo, wat zo'n campertje op een straathoek in De Haag al niet voor discussies kan losmaken :D

Eerst iets over die termen T2a, T2a/b en T2b. Dit zijn aanduidingen die gewoon zijn bedacht door bus liefhebbers. Vermoedelijk ergens begin jaren 90 in Duitsland (Amerikanen hoor je er nooit over). Zelfs de termen 'T1' en 'T2' zijn door liefhebbers bedacht.

Met T2a worden de bussen van de modeljaren 1968 t/m 1971 bedoeld.

T2a/b zijn de bussen van het modeljaar 1972.

T2b zijn de bussen van de modeljaren 1973-1979.

Ik heb het hier over MODELjaren. Een modeljaar begon in de maand augustus voor het begin van het kalenderjaar. Zo begon modeljaar 1968 dus in augustus 1967. Modeljaren zijn veel interessanter dan de termen T2a, T2ab, etc, omdat bij de wisseling van het modeljaar de meeste veranderingen werden doorgevoerd. Vooral in de jaren tot 1974 kun je de meeste veranderingen per jaar zien. Ieder modeljaar is dan nog redelijk uniek. Vanaf 1974 verandert er niet zo veel meer.

Even een paar belangrijke MODELjaarwijzigingen op een rij. Dit zijn ECHT wijzigingen in de productie en hebben dus niets te maken met Meeruitrustingen of modelijke 'spaarbus'-uitvoeringen :wink:

Tankdop:
1968-1971: zit achter klep, de klep zit in de weg als je de schuifdeur opent terwijl je aan het tanken bent. :cry:
1972-1973: hoekiger klep, maar zit wel op de goede plek. schuifdeur kan er niet meer tegenaan komen.
1974-1979: tankdop zit niet meer achter klep

Schuifdeurhandle:
1968-1973: handle met slot er in
1974-1979: handle met slot los van de handle

Bumpers:
1968-1972: afgeronde bumpers
1973-1979: hoekige bumpers

Wielen:
1968-1970: trommelremmen rondom, dichte velgen, bolle wieldoppen
1971-1979: schuifremmen voor, trommels achter, velgen met ronde openingen, 'platte' wieldoppen

Achterklep- en motorklepslot
1968-1974: chrome
1975-1979: zwart plastic

KM-teller
1968-1973: antractiet met lichtgrijze schijf in het midden
1974-1975: antraciet
1976-1979: zwart

Richtingaanwijzers voorzijde
1968-1972: onder
1973-1979: boven

Achterlichten
1968-1971: klein
1972-1979: groot

Luchtinlaat
1968-1971: rond
1972-1979: hoekig

CONCLUSIE:
Als de bus in originele staat verkeert dan is dit een goed voorbeeld van een 1973 model VW Transporter!! Waarom?
-> hoekige bumpers
-> tankklepje
-> richtingaanwijzers boven
-> schuifdeurhandle met ingebouwd slot
-> chrome handles op achterklep en motorkap

En, iets heel specifieks: tussen het plaatwerk deel achter de bumper en het kniestuk zit een metalen opstaande rand. Deze zit alleen op 1973er bussen. Zie ook ons boek op pagina 31. :wink:
goed je huiswerk gedaan \:D/ RESPECT...
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9650
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » do jan 24, 2008 8:01 am

molenari schreef:Zozo, wat zo'n campertje op een straathoek in De Haag al niet voor discussies kan losmaken :D

Eerst iets over die termen T2a, T2a/b en T2b. Dit zijn aanduidingen die gewoon zijn bedacht door bus liefhebbers. Vermoedelijk ergens begin jaren 90 in Duitsland (Amerikanen hoor je er nooit over). Zelfs de termen 'T1' en 'T2' zijn door liefhebbers bedacht.

Met T2a worden de bussen van de modeljaren 1968 t/m 1971 bedoeld.

T2a/b zijn de bussen van het modeljaar 1972.

T2b zijn de bussen van de modeljaren 1973-1979.

Ik heb het hier over MODELjaren. Een modeljaar begon in de maand augustus voor het begin van het kalenderjaar. Zo begon modeljaar 1968 dus in augustus 1967. Modeljaren zijn veel interessanter dan de termen T2a, T2ab, etc, omdat bij de wisseling van het modeljaar de meeste veranderingen werden doorgevoerd. Vooral in de jaren tot 1974 kun je de meeste veranderingen per jaar zien. Ieder modeljaar is dan nog redelijk uniek. Vanaf 1974 verandert er niet zo veel meer.

Even een paar belangrijke MODELjaarwijzigingen op een rij. Dit zijn ECHT wijzigingen in de productie en hebben dus niets te maken met Meeruitrustingen of modelijke 'spaarbus'-uitvoeringen :wink:

Tankdop:
1968-1971: zit achter klep, de klep zit in de weg als je de schuifdeur opent terwijl je aan het tanken bent. :cry:
1972-1973: hoekiger klep, maar zit wel op de goede plek. schuifdeur kan er niet meer tegenaan komen.
1974-1979: tankdop zit niet meer achter klep

Schuifdeurhandle:
1968-1973: handle met slot er in
1974-1979: handle met slot los van de handle

Bumpers:
1968-1972: afgeronde bumpers
1973-1979: hoekige bumpers

Wielen:
1968-1970: trommelremmen rondom, dichte velgen, bolle wieldoppen
1971-1979: schuifremmen voor, trommels achter, velgen met ronde openingen, 'platte' wieldoppen

Achterklep- en motorklepslot
1968-1974: chrome
1975-1979: zwart plastic

KM-teller
1968-1973: antractiet met lichtgrijze schijf in het midden
1974-1975: antraciet
1976-1979: zwart

Richtingaanwijzers voorzijde
1968-1972: onder
1973-1979: boven

Achterlichten
1968-1971: klein
1972-1979: groot

Luchtinlaat
1968-1971: rond
1972-1979: hoekig

CONCLUSIE:
Als de bus in originele staat verkeert dan is dit een goed voorbeeld van een 1973 model VW Transporter!! Waarom?
-> hoekige bumpers
-> tankklepje
-> richtingaanwijzers boven
-> schuifdeurhandle met ingebouwd slot
-> chrome handles op achterklep en motorkap

En, iets heel specifieks: tussen het plaatwerk deel achter de bumper en het kniestuk zit een metalen opstaande rand. Deze zit alleen op 1973er bussen. Zie ook ons boek op pagina 31. :wink:
De m-code meester heeft gesproken :D
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » do jan 24, 2008 10:39 am

molenari schreef:En, iets heel specifieks: tussen het plaatwerk deel achter de bumper en het kniestuk zit een metalen opstaande rand. Deze zit alleen op 1973er bussen.
:shock: Zo, da's voer voor freaks. Probeer nou je bus nog maar eens volledig origineel te houden. Dat deeltje zal ook niet op iedere beurs te vinden zijn.

Voor de echte type-customizing liefhebbers een must natuurlijk ..... :-s

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4327
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Bericht door jerupke » vr jan 25, 2008 0:37 am

insomnia schreef:ben blij dat topic weer wat rustiger/gezelliger overkomt....

ksal nog es wat spotten :oops: :oops: :oops:



maar goed,

nog een vraagje schiet mij te binnen, ik het topic even omgedoopt naar T2A/B discussie - uitleg verschillen

wat zijn de gebruiksvriendelijke verbeteringen (verslechteringen?) van de B tov de A? (wil de bus voor vrije tijd en vakantie gaan gebruiken (dus niet woon werk maar wel regelmatig)


voordeel van b rembekrachtiger en schijfremmenvergeet de 'kreukelzone' voorbumper , de dwarsbalken in de deuren en de diagonaal balkjes onder de cabine vloer niet....
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » vr jan 25, 2008 8:16 am

snizzel schreef:goed je huiswerk gedaan \:D/ RESPECT...
Das ook niet zo gek hé :wink:

http://t2-specification-guide.com/gb.htm

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Bericht door molenari » vr jan 25, 2008 9:20 am

insomnia schreef:voordeel van b rembekrachtiger en schijfremmen
Ik wilde hier nig even op reageren. Het is een misverstand dat op de T2a nooit een rembekrachtiger zit en dat alle T2b's een rembekrachtiger hebben. Zelfs T3's zijn in het begin nog zonder rembekrachtiger geleverd!

De rembekrachtiger is een optie. Namelijk M506. Deze was in 1969 sowieso al leverbaar. OK, vrij weinig bussen uit die tijd hebben die optie, maar het bestaat. Deze bussen zijn vooral herkenbaar aan het remvloeistofbakje dat achter de bestuurdersstoel zit in plaats van achter de kickpanel onder het dashboard.

Bussen met een typ 4 motor werden altijd besteld met rembekrachtiger. Verder werden alle bussen die aan Nederland geleverd werden aan het einde van de jaren 70 uitgerust met een rembekrachtiger. Daardoor krijg je de indruk dat het een standaard item is geworden. Maar in andere landen (waaronder Duitsland zelf) was dit zeker niet standaard. Er bestaan genoeg geïmporteerde 1600cc T2b's uit die tijd die geen rembekrachtiger hebben.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Bericht door molenari » vr jan 25, 2008 9:23 am

snizzel schreef:goed je huiswerk gedaan \:D/ RESPECT...
Dankje! Ik dacht: "ik zet het even duidelijk op een rij". Dan is er hopelijk een einde aan de discussie. Alles wat ik heb beweerd kun je trouwens nalezen in ons boek en veel ervan in de VW onderdelencatalogus.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9852
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » vr jan 25, 2008 9:30 am

En voor de mensen die nu het boek willen hebben, 29,90 Euro in onze clubshop :wink:

Afbeelding
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » vr jan 25, 2008 10:13 am

molenari schreef: De rembekrachtiger is een optie. Namelijk M506. Deze was in 1969 sowieso al leverbaar. OK, vrij weinig bussen uit die tijd hebben die optie, maar het bestaat. Deze bussen zijn vooral herkenbaar aan het remvloeistofbakje dat achter de bestuurdersstoel zit in plaats van achter de kickpanel onder het dashboard.
Ik heb een T2a uit 1970 voorzien van een rembekrachtiger met het remvloeistofbakje achter de bestuurdersstoel. Precies zoals Vincent omschrijft. E.e.a. staat ook op mijn M-code plaatje als optie vermeld.
De bus heeft rondom gewoon trommelremmen.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Bericht door snizzel » vr jan 25, 2008 13:01 pm

molenari schreef:
snizzel schreef:goed je huiswerk gedaan \:D/ RESPECT...
Dankje! Ik dacht: "ik zet het even duidelijk op een rij". Dan is er hopelijk een einde aan de discussie. Alles wat ik heb beweerd kun je trouwens nalezen in ons boek en veel ervan in de VW onderdelencatalogus.
Geen dank het was gelijk duidelijk..Ik had ook al het een en ander in het topic gezet, vanuit het boek maar sommige mensen weten het altijd beter, en dat is erg fijn :^o maar zo uitgebreid niet!! ..is nog beter =D>

Lomax probeert gelijk zijn boeken kwijt te raken :lol: misschien een goeie voor veel mensen! Maar ik heb het boek al :wink en iets meer betaald whawha!! ik kan hem wel aanraden.. !
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9852
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » vr jan 25, 2008 13:10 pm

snizzel schreef: Lomax probeert gelijk zijn boeken kwijt te raken :lol:
Ik :roll:
Is voor de club :wink:
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4327
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Bericht door jerupke » zo jan 27, 2008 12:29 pm

Robert schreef:
molenari schreef: De rembekrachtiger is een optie. Namelijk M506. Deze was in 1969 sowieso al leverbaar. OK, vrij weinig bussen uit die tijd hebben die optie, maar het bestaat. Deze bussen zijn vooral herkenbaar aan het remvloeistofbakje dat achter de bestuurdersstoel zit in plaats van achter de kickpanel onder het dashboard.
Ik heb een T2a uit 1970 voorzien van een rembekrachtiger met het remvloeistofbakje achter de bestuurdersstoel. Precies zoals Vincent omschrijft. E.e.a. staat ook op mijn M-code plaatje als optie vermeld.
De bus heeft rondom gewoon trommelremmen.

Groeten,
Robert 8)
Weet iemand hoe dit technisch precies in elkaar steekt, is dat alleen een rembekrachtiger ertussen en (ik vermoed) een andere hoofdremcilinder? of zitten daar ook andere cilinders in? wil dit eigenlijk achteraf opbouwen, is wel zo veilig... (ook al is het zeer in strijd met Vincents quest, haha)
Maar ja dat is mijn hele bus al.. en dat vond vincent niet erg...
Hey vincent, heb trouwens een duidelijke fot kunnen vinden van zo'n klapbank als jij in de Champagne hebt zittenAfbeelding
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Bericht door molenari » di jan 29, 2008 23:23 pm

jerupke schreef: Weet iemand hoe dit technisch precies in elkaar steekt, is dat alleen een rembekrachtiger ertussen en (ik vermoed) een andere hoofdremcilinder? of zitten daar ook andere cilinders in? wil dit eigenlijk achteraf opbouwen, is wel zo veilig... (ook al is het zeer in strijd met Vincents quest, haha)
Maar ja dat is mijn hele bus al.. en dat vond vincent niet erg...
Je hebt een andere hoofdremcylinder nodig. Die zit direct op de bekrachtiger gemonteerd. De wielremcylinders en remklauwen e.d. blijven hetzelfde. De rembekrachtiger zit gemonteerd op de vooras. Hier moet je dus òf een andere as monteren of de montage er op lassen. De rempedaal bediening sluit direct aan op de bekrachtiger, hier moet dus een ander stangetje gemonteerd worden. Verder drukslang aanleggen tussen bekrachtiger en spruitstuk van de motor. Oh ja, dus ook ander spruitstuk. En in die slang hoor een afsluitklep. Kortom: je moet wel het één en ander ombouwen.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Plaats reactie