T2A/B Discussie - Uitleg verschillen

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » zo jan 20, 2008 23:58 pm

Gonzo schreef:
snizzel schreef:de auto komt uit 1973 en is een B! als mensen twijfelen zal ik als ik jullie was toch iets meer in de geschiedenis duiken.. :lol: :lol: ...
Moet je toch eens uitleggen waarom deze T2A/B (volgens jouw B) een klep voor de tankdop heeft en een schuifdeur waarvan de hendel ook omhoog kan (voor het dichttrekken van de deur). Dit zijn toch weer typische A details.

Hoe vaak zou deze discussie op dit forum al voorkomen?? :lol:
Al erg vaak maar mensen zijn erg hardleers, zelfs na op de verschillen te zijn gewezen beweren ze het nog steeds beter te weten :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :!: :!:

Koop het boek van Vincent Molenaar en Alexander Prinz eens voor je probeert het beter te weten.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Bericht door snizzel » ma jan 21, 2008 10:19 am

zomerbloempje schreef:
Gonzo schreef:
snizzel schreef:de auto komt uit 1973 en is een B! als mensen twijfelen zal ik als ik jullie was toch iets meer in de geschiedenis duiken.. :lol: :lol: ...
Moet je toch eens uitleggen waarom deze T2A/B (volgens jouw B) een klep voor de tankdop heeft en een schuifdeur waarvan de hendel ook omhoog kan (voor het dichttrekken van de deur). Dit zijn toch weer typische A details.

Hoe vaak zou deze discussie op dit forum al voorkomen?? :lol:
Al erg vaak maar mensen zijn erg hardleers, zelfs na op de verschillen te zijn gewezen beweren ze het nog steeds beter te weten :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :!: :!:

Koop het boek van Vincent Molenaar en Alexander Prinz eens voor je probeert het beter te weten.
Inderdaad ga lezen kerel! Ik ken deze bus en ik ken de eigenaar en in 73 zijn geen a/b meer gemaakt (zie boeken)dus misschien andere deur geplaatst, or what ever!!

Lees dit anders even:

In 1967 werd de tweede generatie Type 2 geïntroduceerd, de Panoramabus. Dit model heeft grote zijramen, en een gewelfde voorrruit zonder middenspijl. Behalve uiterlijke wijzigingen, kende het nieuwe exemplaar ook enkele motorische verbeteringen. Met 1.6 L en 48 DIN pk (35 kW) werd het vermogen van de motor groter.

Ook van de T2 werden verschillende versies gemaakt. De modellen van voor 1971 worden T2a genoemd. In 1972 is een overgangsmodel geproduceerd en kreeg de modelnaam T2a/b. Een front van de a en achterkant van het b model zijn belangrijkste kenmerken. Type 2's van tussen 1972 en het begin van de jaren '80 hebben de naam T2b en de term T2c is bedoeld voor de bussen die in de vroegen jaren '90 werden gemaakt voor de auto's met verhoogde daken, die speciaal werd gebouwd voor Amerikaanse marktkoopmannen. De T2 werd eerst in Duitsland, daarna in Mexico en vervolgens in Brazilië gebouwd. De T2 wordt tot op de dag van vandaag geproduceerd (echter alleen voor de Braziliaanse markt), en is daarmee het langstlopende Volkswagen model. Sinds modeljaar 2006 wordt overigens een vloeistofgekoelde motor geplaatst, waarmee het tijdperk van de luchtgekoelde boxermotor is beëindigd
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » ma jan 21, 2008 10:29 am

snizzel schreef: Inderdaad ga lezen kerel! Ik ken deze bus en ik ken de eigenaar en in 73 zijn geen a/b meer gemaakt (zie boeken)dus misschien andere deur geplaatst, or what ever!!
Klinkt niet echt aardig :!:

en omdat je nu één stukje tekst aanhaalt wil nog niet zeggen dat die meneer\mevrouw het goed heeft. ;)


Dus lief zijn voor elkaar en niet gelijk boos worden als ze eigenwijs zijn !!

Afbeelding

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » ma jan 21, 2008 10:40 am

Ik kom nog een leuk lijstje van Area51 en Ploon tegen op volksforum.
68: drukknoppen op deurklinken, lange chroom binnenspiegel met pootje in het midden, rechthoekige zonnekleppen zonder spiegeluitsparing, dashbord in kleur van de koets.
69: trekknoppen aan deurklinken, lange binnenspiegel zonder pootje. dashbord in kleur.
70: binnenspiegel bekleed evenals dashbord nog steeds 5x205 wielen met bolle dop.
71: velgen veranderd in 5x112 voor schijfremmen, wielkasten krijgen een 'randje'
72: t2a voorkant verder T2b achterkant... bumpers wel nog t2a, logo klein.
73: voor en achterkant al B, zijkanten (oa deuren en tankflapje) nog A (zo eentje heb ik gehad)
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5261


Met een aanvulling van Molenari over de grote van het logo
Ja, 1972 heeft nog groot VW logo, maar volgens mij is deze voor 1972 wel van plastic (tenzij je een delluxe hebt of een US-uitvoering dan is deze van chrome en wel van staal).

Tja T2a T2b verschillen. Daar kun je nog een boek over schrijven. Officieel is 1968-1971 T2a, 1972 het overgangsmodel en 1973-1979 T2b.

Tussendoor zijn er ieder jaar wel dingen veranderd. Vooral de eerste 6 jaar zijn vrij uniek. Persoonlijk vind ik 1968 ultiem. En des te ouder des te beter, later als ik groot ben wil ik een T2 uit augustus 1967, maakt me niet uit wat voor uitvoering. Bij voorkeur een commercial (='bedrijfswagen' om maar eens een Engelse term te gebruiken)


Zo, de discussie even afgesplitst :wink:

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » ma jan 21, 2008 12:34 pm

snizzel schreef:
zomerbloempje schreef:
Gonzo schreef: Moet je toch eens uitleggen waarom deze T2A/B (volgens jouw B) een klep voor de tankdop heeft en een schuifdeur waarvan de hendel ook omhoog kan (voor het dichttrekken van de deur). Dit zijn toch weer typische A details.

Inderdaad ga lezen kerel! Ik ken deze bus en ik ken de eigenaar en in 73 zijn geen a/b meer gemaakt (zie boeken)dus misschien andere deur geplaatst, or what ever!!

Lees dit anders even:

Ook van de T2 werden verschillende versies gemaakt. De modellen van voor 1971 worden T2a genoemd. In 1972 is een overgangsmodel geproduceerd en kreeg de modelnaam T2a/b. Een front van de a en achterkant van het b model zijn belangrijkste kenmerken. Type 2's van tussen 1972 en het begin van de jaren '80 hebben de naam T2b
Nou is mijn bus van 1973 en dus een "echte" T2b! Maar wel uitgerust met:

a-koplampen
a-schuifdeur
a-benzineklep
a-stuurslot/contactslot
a-schakelstang

net als de gesloopte bus van Eelke en de bus van Gerhard (leef jij nog wel?!?!)

Wouth

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » ma jan 21, 2008 13:22 pm

wouthwortel schreef:Nou is mijn bus van 1973 en dus een "echte" T2b! Maar wel uitgerust met:

a-koplampen
a-schuifdeur
a-benzineklep
a-stuurslot/contactslot
a-schakelstang

net als de gesloopte bus van Eelke en de bus van Gerhard (leef jij nog wel?!?!)

Wouth
Tot en met modeljaar '73 zijn de A-onderdelen opgemaakt. In principe kan er buiten de typische B front en kont nog vanalles van een A op en aan zitten. Dus dat klopt wel met jouw verhaal. NA dat modeljaar waren de onderdelen zover op dat ze vanaf modeljaar '74 wel allemaal B-onderdelen hebben genomen daarvoor. De basis was dus een B/bus met losse A/delen eraan.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Bericht door snizzel » ma jan 21, 2008 14:19 pm

Afbeelding


sorry voor me reactie! :oops:


ik hou van jullie :lol:
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Bericht door snizzel » ma jan 21, 2008 14:29 pm

zomerbloempje schreef:
wouthwortel schreef:Nou is mijn bus van 1973 en dus een "echte" T2b! Maar wel uitgerust met:

a-koplampen
a-schuifdeur
a-benzineklep
a-stuurslot/contactslot
a-schakelstang

net als de gesloopte bus van Eelke en de bus van Gerhard (leef jij nog wel?!?!)

Wouth
Tot en met modeljaar '73 zijn de A-onderdelen opgemaakt. In principe kan er buiten de typische B front en kont nog vanalles van een A op en aan zitten. Dus dat klopt wel met jouw verhaal. NA dat modeljaar waren de onderdelen zover op dat ze vanaf modeljaar '74 wel allemaal B-onderdelen hebben genomen daarvoor. De basis was dus een B/bus met losse A/delen eraan.
Inderdaad dat zijn een soort spaar bussen, dat is wel bekend maar die noem je niet A/b modellen

dat zijn B modellen met een aantal A optie.. Een A/b model is echt met bumpers enzo kniperlichten front achter kant enz enz! Ik beweer ook nergens dat het niet kan , maar dat het geen A/B is. :wink:

Het Zelfde met spaar kevers, ik heb zo'n kever en daar zitten alle optie van een 67... zelfs plattekoplampen half lange klep, maar dan is het nog geen 67 1500 model, want hij komt uit 1970 en heeft een 1200!! :wink: snap ie!!

Iedereen dacht op meeting dat ik me kever had omgebouwd naar oud model maar alles was orgineel want ik heb de kever van 1e eigenaar gekocht en hij heeft nooit een klep vervangen niets niet... er is weinig bekend over overgangs modellen. maar model blijft hetzelfde
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » ma jan 21, 2008 14:32 pm

Dus als ik het goed begrijp kan het zo zijn dat 2 bussen die in 1973 op dezelfde dag gebouwd zijn toch verschillende onderdelen hebben? Dus als ze bij VW al schijnbaar willekeurig de onderdelen van verschillende typen door elkaar gebruikten is het voor een bus bezitter 35 jaar later nauwelijks meer te achterhalen wat nou wat is.
Dat maakt die hele discussie over de A/B kenmerken volgens mij een beetje zinloos. Laat staan om daar dan zo moeilijk over te doen .....

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » ma jan 21, 2008 14:34 pm

airhead schreef:Dus als ik het goed begrijp kan het zo zijn dat 2 bussen die in 1973 op dezelfde dag gebouwd zijn toch verschillende onderdelen hebben? Dus als ze bij VW al schijnbaar willekeurig de onderdelen van verschillende typen door elkaar gebruikten is het voor een bus bezitter 35 jaar later nauwelijks meer te achterhalen wat nou wat is.
Dat maakt die hele discussie over de A/B kenmerken volgens mij een beetje zinloos. Laat staan om daar dan zo moeilijk over te doen .....
Helemaal mee eens :lol:

(Vandaar dat ik het er maar op houd dat een T2a lage knipperlichten heeft en kleine achterlichten en een T2b hoge knipperlichten en grote achterlichten. Alles daartussenin zal dan wel een T2a/b zijn :) )
'79 VW T2 Berlin

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » ma jan 21, 2008 14:51 pm

Gliset schreef:(Vandaar dat ik het er maar op houd dat een T2a lage knipperlichten heeft en kleine achterlichten en een T2b hoge knipperlichten en grote achterlichten. Alles daartussenin zal dan wel een T2a/b zijn :) )
Er zijn zat busbezitters die er moeite voor doen om m.b.v. andere onderdelen hun bus er als een ander type uit le laten zien (A front en achterlichten in een B lassen bijv.).

Eigenlijk was VW daarin dus zeer vooruitstrevend door toen al in te spelen op de niche-markt van de typegebonden aanpassingen, het zgn. type-customizing. Marketingtechnisch was het heel slim om dat maar een beperkt aantal jaren vol te houden zodat het geen gewoonte zou worden en de puristen zich er jaren later nog hun hoofd over zouden breken.

Dus als je echt moeilijk wil doen en apart wil zijn, vergeet die verlaagde vooras of ombouw naar TDi, ga voor type-customizing.

:wink:

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Bericht door snizzel » ma jan 21, 2008 15:28 pm

airhead schreef:
Gliset schreef:(Vandaar dat ik het er maar op houd dat een T2a lage knipperlichten heeft en kleine achterlichten en een T2b hoge knipperlichten en grote achterlichten. Alles daartussenin zal dan wel een T2a/b zijn :) )
Er zijn zat busbezitters die er moeite voor doen om m.b.v. andere onderdelen hun bus er als een ander type uit le laten zien (A front en achterlichten in een B lassen bijv.).

Eigenlijk was VW daarin dus zeer vooruitstrevend door toen al in te spelen op de niche-markt van de typegebonden aanpassingen, het zgn. type-customizing. Marketingtechnisch was het heel slim om dat maar een beperkt aantal jaren vol te houden zodat het geen gewoonte zou worden en de puristen zich er jaren later nog hun hoofd over zouden breken.

Dus als je echt moeilijk wil doen en apart wil zijn, vergeet die verlaagde vooras of ombouw naar TDi, ga voor type-customizing.

:wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

surfpanel
Actief Lid
Berichten: 482
Lid geworden op: do nov 30, 2006 17:18 pm
Locatie: Ergens op het water

Bericht door surfpanel » ma jan 21, 2008 19:16 pm

wouthwortel schreef:
snizzel schreef:
zomerbloempje schreef: Nou is mijn bus van 1973 en dus een "echte" T2b! Maar wel uitgerust met:

a-koplampen
a-schuifdeur
a-benzineklep
a-stuurslot/contactslot
a-schakelstang

net als de gesloopte bus van Eelke en de bus van Gerhard (leef jij nog wel?!?!)

Wouth

a-stoelen
oliebad luchtfilter.
De tellers in het dashboard hebben een kleur die alleen in 73 gebruikt is.
Als het waait moet je surfen de rest kan later wel

Gebruikersavatar
insomnia
Actief Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 18:32 pm
Locatie: Gemeente Dordrecht

Bericht door insomnia » ma jan 21, 2008 20:11 pm

ben blij dat topic weer wat rustiger/gezelliger overkomt....

ksal nog es wat spotten :oops: :oops: :oops:



maar goed,

nog een vraagje schiet mij te binnen, ik het topic even omgedoopt naar T2A/B discussie - uitleg verschillen

wat zijn de gebruiksvriendelijke verbeteringen (verslechteringen?) van de B tov de A? (wil de bus voor vrije tijd en vakantie gaan gebruiken (dus niet woon werk maar wel regelmatig)


voordeel van b rembekrachtiger en schijfremmen
proud owner of a '84er T3 Westfalia Joker campervan
(as close to a t2 i'll get)

Plaats reactie