Bougies lezen , Of wat is er met mijn motor aan de hand

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Inactief Account

Bougies lezen , Of wat is er met mijn motor aan de hand

Bericht door Inactief Account » di okt 02, 2007 10:50 am

Bougiekleur

Normaal

Afbeelding
Dit is de normale situatie. Deze bougie heeft gelopen onder normale omstandigheden in een "gezonde" motor. Dankzij deze goede omstandigheden is de aanslag licht gekleurd of grijs. Dit komt overeen met de juiste benzine. Indien LPG is gebruikt dan is de kleur bijna altijd bruin.

Olie op de bougie

Afbeelding
Als er veel olie bij de verbranding komt dan krijg je dit soort bougies. Dit komt vaak omdat de zuigerveren of de cilinderwanden versleten zijn. Olie kan ook bij de verbranding komen omdat de zuigerstangen en brilrubbers versleten zijn.

Koolstof op de bougie

Afbeelding

Normaal gesproken, een zachte droge aanslag. Als slechts 1 bougie er zo uit ziet dan kan een klep vast zitten. Andere mogelijkheid is een slechte bougiekabel.
Als beide bougies er zo uit zien dan zijn er wat meer mogelijkheden:
- verkeerde type bougies
- te rijk benzinemengsel; vanwege een verstopt luchtfilter, verkeerd afgestelde kleppen of een hangende choke.
- Sproeiers in de carburateur die verstopt zijn.
- slechte bobine
- te koude lucht
- te weinig compressie op de cilinders.

Versleten

Afbeelding

Deze bougie is te ver versleten en moet vervangen worden. Om nog goed te kunnen werken heeft de bougie het dubbele aan stroom nodig. Iets wat een eendebobine niet kan leveren. Het kan zelf zijn dat de bougie meer dan het dubbele nodig heeft bij accelereren. Je merkt dit soort bougies door het verlies aan trekkracht en een hoog benzinegebruik.

glazig of glimmend gekleurd

Afbeelding

Als een bougie er zo uit ziet dan komt dit door het niet ontsteken bij hoge toeren. Glimmende aanslag geeft meestan aan dat de temperaturen te heet worden als er snel wordt geaccelereerd. Als gevolg kan de metalen aanslag niet slijten en smelt als een soort coating wat zorgt voor het niet ontsteken van de bougie. Als er een gele of bruinige aanslag op zit, zoals op dit plaatje dan is er gelode benzine gebruikt. (is niet meer verkrijgbaar)

Beschadigde bougie

Afbeelding

Er zit wat in de verbrandingskamer wat er niet thuis hoort. Dit heeft er voor gezorgd dat de bougie verminkt is. Als je met de motor bezig bent zorg er altijd voor dat er niks in de verbrandingskamer kan komen. Dat geldt niet alleen als je de bougies er uit hebt, maar ook bijvoorbeeld door de carburateur er af te halen zodat er iets in het spruitstuk kan komen.
Als een motor een lange tijd (meer dan een jaar) heeft stil gestaan kan er roest loskomen uit het spruitstuk als je de motor voor het eerst weer start. Verder kan er door het plaatsen van een helicoil (omdat je bougie er steeds uitspringt) slijpsel achter gebleven zijn.

Te heet

Afbeelding

Hier zie je een bougie die te heet is geworden. Let op de electrode die lijkt weggebrand. Dit gebeurd vaak door een te late ontsteking. Te weinig koeling van de motor en verkeerd octaangehalte, en lekkende spruitstuk of het verkeerde type bougie.

Vieze bougie

Afbeelding

Doordat er een beetje olie mee verbrand of omdat er addatieven in de benzine zijn gestopt kan dat een vieze aanslag geven op de bougie. Hierdoor raakt de opening verstopt zodat de bougie niet meer ontsteekt. Je merkt dit doordat de motor 'op 3 of minder poten loopt' of te wel: schud.

Spetters

Afbeelding

Spetters. Gevolg van slecht onderhoud. doordat er eerst veel te laat een bougie is vervangen (zie de versleten bougie) is er aanslag in de verbrandingsruimte gekomen. Doordat er daarna een goede bougie is geplaatst komt de aanslag los en brand zich vast op de hete bougie.

Vastgesmolten

Afbeelding

Dit gebeurd bijna nooit. Dit is vanwege hetzelfde effect als bij spetters op de bougie. alleen nu zijn de metalen deeltjes vastgebrand tussen de electroden.

Te vroege ontsteking

Afbeelding

Hier is eerst het pennetje gesmolten. En iets later de stift die midden in de bougie zit. Te vroege ontsteking kan verschillende redenen hebben. Er kan te veel roet en aanslag in de verbrandingskamer zitten. Dit blijft gloeien. Als er dan benzine bij komt onstaat er een spontane verbranding. Verdere mogelijkheden zijn een verkeerd tijdstip van de puntjes of er is een verkeerde bougie gemonteerd.

Pingelen

Afbeelding

Hier is de mantel kapot gegaan. Door een te arm mengsel, een te late ontsteking of een verkeerd octaangehalte (euro 95 terwijl je motor er niet geschikt voor is) komt er te veel binnen in de motor. Da's wel mooi. Maar het gebeurd op een verkeerd moment. En dat is schadelijk, niet alleen voor de bougie, maar ook voor de motor.



BRON: www.2cv.nl

yf en ylene

Bericht door yf en ylene » wo okt 10, 2007 8:24 am

bedankt hier hebben we wat aan
helaas net alle boug. verwisseld en de aude al weg gegooit anders wel ff gekeken of ik er ietss uit kon halen

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Bericht door laflauwurhman » zo feb 17, 2008 22:37 pm

1 Van mijn bougies is vandaag tussen de cilindeer en het afdekkapje gevallen. Kon hem er niet meer uitkrijgen... :(

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » zo feb 17, 2008 22:45 pm

laflauwurhman schreef:1 Van mijn bougies is vandaag tussen de cilindeer en het afdekkapje gevallen. Kon hem er niet meer uitkrijgen... :(
En toen?

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Bericht door laflauwurhman » ma feb 18, 2008 0:10 am

Tja.......maar laten zitten en een nieuwe ingedraaid. Ik was benieuwd hoe hij eruit zag en wilde hem ff checken nav dit topic. Maar wat zitten die dingen op vervelende plekken!

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » ma feb 18, 2008 9:15 am

Inderdaad best lastig die bougies :?
Wat ik doe met erin draaien is een stukje gasslang erop om te verlengen, dan met de hand erin draaien om beschadiging van de draad te voorkomen!!!
Lucht bevriest en kookt nooit

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Bericht door laflauwurhman » ma feb 18, 2008 9:59 am

Het rubbertje was uit mijn sleutel dus na het uitdraaien trok ik de bougie niet mee eruit maar viel hij uit de sleutel tussen de kap en de cilinder.
De nieuwe heb ik er inderdaad met een stuk slang ingezet.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10955
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma feb 18, 2008 10:20 am

laflauwurhman schreef:Het rubbertje was uit mijn sleutel dus na het uitdraaien trok ik de bougie niet mee eruit maar viel hij uit de sleutel tussen de kap en de cilinder.
De nieuwe heb ik er inderdaad met een stuk slang ingezet.
als je het kapje aan de onderkant eraf haalt kan je hem dan niet eruit peuteren door met een schroeverdraaier er van onder te porren en iemand van boven helpt?

het is natuurlijk koeling technisch niet helemaal top zo`n bougie daar....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
VWrijder
Luchtgekoeld
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door VWrijder » ma feb 18, 2008 11:29 am

Ik denk dat er weinig T2's rondrijden met 5 bougies in de motor...
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Bericht door laflauwurhman » ma feb 18, 2008 11:36 am

Hahaha ik krijg dat ding wel een keer te pakken!
Ik had geen tijd meer om verder te zoeken. Maar er zit onder dus ook een kapje wat eraf kan? Dat kapje bovenop is nml geen optie...volgens mij moet de motor er dan uit.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10955
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma feb 18, 2008 14:07 pm

laflauwurhman schreef:Hahaha ik krijg dat ding wel een keer te pakken!
Ik had geen tijd meer om verder te zoeken. Maar er zit onder dus ook een kapje wat eraf kan? Dat kapje bovenop is nml geen optie...volgens mij moet de motor er dan uit.
jep met een paar schroefjes. let op is waarschijnlijk lekker vettig
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
VWrijder
Luchtgekoeld
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door VWrijder » wo okt 22, 2008 14:35 pm

VWrijder schreef:Ik denk dat er weinig T2's rondrijden met 5 bougies in de motor...
Leuk detail: bij mijn motor bleek ook een 5e bougie tussen de cilinderkop en het plaatwerk te liggen.
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » wo okt 22, 2008 14:52 pm

ben ik ff blij dat ik van dun blik kokertjes heb gemaakt die als geleidebussen 8) dienen voor mijn bougies!
Nooit meer dat geklooi :? zoals hierboven wordt beschreven!

Wouth

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo okt 22, 2008 14:57 pm

VWrijder schreef:
VWrijder schreef:Ik denk dat er weinig T2's rondrijden met 5 bougies in de motor...
Leuk detail: bij mijn motor bleek ook een 5e bougie tussen de cilinderkop en het plaatwerk te liggen.
mijn broer R-Tech had ook een 5e bougie in z'n bussie...
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » wo okt 22, 2008 14:59 pm

Turbo.d schreef:mijn broer R-Tech had ook een 5e bougie in z'n bussie...
Maar die zat wel gewoon in de motor?

Plaats reactie