Afstellen versnellingspook

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gebruikersavatar
shadowman
Luchtgekoeld
Berichten: 4924
Lid geworden op: di mei 16, 2006 15:55 pm
Locatie: Naast de buurman

Afstellen versnellingspook

Bericht door shadowman » vr mar 23, 2007 9:55 am

omdat er toch mensen zijn die schakelproblemen hebben met hun bus

en voor de mensen die geen duits kunnen
hier de uitleg
1: tweede versnelling inschakelen en de bouten onderaan bij de versnellingspook iets losdraaien

PAS OP : bij de volgende handelingen iedere keer de koppeling intrappen
om van versnelling te wisselen


2: de vernellingspook zo vast houden dat hij in een hoek van 90 graden rechtopstaat
en dat het schuine gedeelte van de pook dertig graden naar achteren helt
zie foto

3: Het schakel geleideplaatje nr 2 op tekening met een schroevendraaier zover naar links drukken tot hij tegen de versnellingspook aankomt
zie pijltje op de tekening
OPPASSEN DAT JE DE POOK NIET BEWEEGT
dan de bouten weer vastdraaien

4: koppeling intrappen en in de eerste versnelling schakelen
hierbij moet de pook RECHT naar voren worden geduwd
als dit niet wil NOGMAALS afstellen
als de versnelling in zijn "vrij"staat mag de boven kant van de pook niet meer dan 60 tot 70 en bij ingeschakelde versnelling niet meer dan 30 tot 35 mm kunnen bewegen gemeten boven aan de versnellingspook

5: alle versnellingen een paar keer proberen
de pook moet nu normaal zonder haken of andere vreemde spelingen kunnen bewegen
WEL schakelen volgens het "H" patroon
Controleer ook de werking van de achteruit


Afbeelding
Carburetor is a French word. In English it refers to the fuel mixture dispenser. You should be aware that the meaning of this word in French is quite different. It means: Don't mess with me.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » zo mar 25, 2007 22:07 pm

Bedankt Shadowman. Deze pagina heb ik ook. Geldt dit min of meer ook voor een quickshifter??

Gebruikersavatar
shadowman
Luchtgekoeld
Berichten: 4924
Lid geworden op: di mei 16, 2006 15:55 pm
Locatie: Naast de buurman

Bericht door shadowman » zo mar 25, 2007 22:17 pm

zou ik niet weten
ik heb geen idee hoe een quickshifter werkt


maar ik houd me altijd aanbevolen voor uitleg
Carburetor is a French word. In English it refers to the fuel mixture dispenser. You should be aware that the meaning of this word in French is quite different. It means: Don't mess with me.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8139
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: 10 meter boven NAP; Wieringen

Bericht door Max » ma mar 26, 2007 7:46 am

Lijkt mij hetzelfde maar dan met bijzonder weinig speling.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

w3zl01d

Bericht door w3zl01d » ma mar 26, 2007 13:40 pm

ik heb et ook fftjes gedaan was vrij simpel en schakelt beter ik hoef geen hulk krachten meer uit te oefenen voor em in ze 2 te krijgen hah

thnx voor de uitleg

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9629
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma mar 26, 2007 22:07 pm

Ik heb redelijk veel speling in mijn schakelpook. ( hij schakelt wel prima en ook in z'n achteruit )

Weten jullie misschien hoe ik die speling eruit kan krijgen?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9629
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo mar 28, 2007 0:00 am

ow ja, ik had een afgrijselijke verlengpook aan mijn schakelpook. Daarmee was het helemaal een ramp.

maar goed, ff de slijptol erin gezet ding eraf gerukt, op een beurs een origineel model knop gekocht voor een paar euro en hoppa.. schakelt wel beter.

Denk dat ik bij het helemaal kaal halen het stangen stelsel eens ga nalopen.. maar goed zover ben ik nog niet.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » wo apr 25, 2007 17:45 pm

Turbo.d schreef:ow ja, ik had een afgrijselijke verlengpook aan mijn schakelpook. Daarmee was het helemaal een ramp.
Zoiets als dit???
Afbeelding
Afbeelding


kijk voor het filmpje op http://kcm.skynetblogs.be

daVincie
Actief Lid
Berichten: 214
Lid geworden op: vr okt 20, 2006 11:26 am
Locatie: BCN
Contacteer:

Bericht door daVincie » di mei 15, 2007 22:33 pm

He, goede uitleg bedankt!
Kan ik na deze afstelling ook verwachten dat het irritante trillen van mijn pook bij een snelheid van rond de 90km/u, verdwijnt?

Vincent
Voorzitter van de [b]BCN[/b],
www.bcnnijmegen.nl
Beeldend Kunstenaar
www.vincentboelaarts.com

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » di mei 15, 2007 22:56 pm

Trillende pook?

Dat zou toch te maken hebben met de busjes in de schakelstang
of zoiets, of met het kniestukje?
onderdelen nodig? PB maar!

Gebruikersavatar
anja.b
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: za okt 07, 2006 18:26 pm
Locatie: eindhoven

Bericht door anja.b » zo mei 20, 2007 9:57 am

het lijkt makkelijk deze uitleg, maar nu is het probleem dat ik em niet in z'n 1 en 2 krijg . hoe krijg ik em in zijn 2?????????
VW T2b

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4307
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

zoals ook boven vernoemd

Bericht door jerupke » do mei 31, 2007 12:46 pm

Bovenaan zie je staan dat , als schakellen niet lukt, je opnieuw moet beginnen!!
Waarschijnlijk heb je de plaat te hard tegen de pook aan gedrukt en de pook daarmee úit het lood' gezet (niet meer 90 graden)
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3580
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Bericht door Thijs84 » ma jun 11, 2007 23:04 pm

Ik heb bij mij alles even schoon gemaakt en opnieuw afgesteld. Een werkje van niks. Nu schakelt hij stukke beter maar nog niet optimaal. Nu had ik net een stukje gelezen over versnellingsbak olie verversen. Wordt hierdoor het schakellen beter? Zo ja, hoe doe ik dit en hoe weet ik of er nog genoeg inzit.
zij die vielen zijn gevallen

T2Bay

Bericht door T2Bay » di jun 12, 2007 11:59 am

Denk ook aan het afstellen van de koppeling, als je niet volledig ontkoppelt gaat 'ie ook niet goed in de versnellingen.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4307
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

versnellingsbakolie verversen

Bericht door jerupke » di jun 12, 2007 18:41 pm

zorgen dat je bus horizontaal staat, lekbak eronder, de olie/aflaatdop eruitdraaien (midden onderin de bak), dop er terug in.

Olievuldop eruit ( imbus aan de zijkant),olie vullen tot hij gelijk staat met onderrand olievuldop, beter nog: een beetje overvullen en eruit laten lopen tot hij niet meer drupt!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie