VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
hans bedankt ,voor een zeer leerzame en goed georganiseerde cursus
heb er zeer veel van opgestoken
grtz ko
heb er zeer veel van opgestoken
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Was zeker een leerzame dag!! Weer lekker kunnen sponzen!!
Impressie:
Levenselixer:
De groep (srry Hans, je bewoog teveel )
Carterhelft als hoofdonderwerp:
De onderdelen van het draaiend gedeelte:
Drijfstangen voorzien van nieuwe lagers halen:
Ondertussen wordt snert opgewarmd:
Krukaslagerschaal geplaatst en de rest vast in de montageolie gesmeerd:
Assemblage vd drijfstangen op de krukas:
Nokkenas in het carter plaatsen op de correcte positie tov vd krukas:
Krukas, nokkenas, nokvolgers geplaatst:
En nee, we zijn de nokkenas dop niet vergeten
Met beleid tikt Hans de andere carterhft op zn plek:
Uiteindelijk zijn we nog toegekomen aan het meten vd dekhoogte van één vd cylinders om daaruit de compressieverhouding te kunnen berekenen: dekhoogte 1.3mm, 50cc koppen levert een compressieverhouding op van 7.9:1
Ik wil Hans heel erg bedanken voor het delen van al zn kennis en ervaring en hem prijzen voor de manier waarop deze kennis op ons werd overgebracht! Zeer helder en duidelijk!!
Richard bedankt voor de snert en de rest natuurlijk voor de opkomst en lekkere koeken!!
Ik zeg: meer van dit soort dagen!!! Top!
Impressie:
Levenselixer:
De groep (srry Hans, je bewoog teveel )
Carterhelft als hoofdonderwerp:
De onderdelen van het draaiend gedeelte:
Drijfstangen voorzien van nieuwe lagers halen:
Ondertussen wordt snert opgewarmd:
Krukaslagerschaal geplaatst en de rest vast in de montageolie gesmeerd:
Assemblage vd drijfstangen op de krukas:
Nokkenas in het carter plaatsen op de correcte positie tov vd krukas:
Krukas, nokkenas, nokvolgers geplaatst:
En nee, we zijn de nokkenas dop niet vergeten
Met beleid tikt Hans de andere carterhft op zn plek:
Uiteindelijk zijn we nog toegekomen aan het meten vd dekhoogte van één vd cylinders om daaruit de compressieverhouding te kunnen berekenen: dekhoogte 1.3mm, 50cc koppen levert een compressieverhouding op van 7.9:1
Ik wil Hans heel erg bedanken voor het delen van al zn kennis en ervaring en hem prijzen voor de manier waarop deze kennis op ons werd overgebracht! Zeer helder en duidelijk!!
Richard bedankt voor de snert en de rest natuurlijk voor de opkomst en lekkere koeken!!
Ik zeg: meer van dit soort dagen!!! Top!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Dit had ik (achteraf) ook wel interessant gevonden; had helaas andere verplichtingen, maar was wel in de buurt.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Hans,
Het was een geweldig leuke mini-cursus. Ik vraag me wel af als een workshop van jou niet mini is, hoeveel je dan vertelt. Want hier zat al zo ontzettend veel goede, leuke en nuttige informatie in! En op een leuke en onderhoudende manier verteld. Bijzionder leerzaam dus! Trouwens: de snert en de koeken waren ook helemaal top! Wie niet kwam heeft wat gemist!
Het was een geweldig leuke mini-cursus. Ik vraag me wel af als een workshop van jou niet mini is, hoeveel je dan vertelt. Want hier zat al zo ontzettend veel goede, leuke en nuttige informatie in! En op een leuke en onderhoudende manier verteld. Bijzionder leerzaam dus! Trouwens: de snert en de koeken waren ook helemaal top! Wie niet kwam heeft wat gemist!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Bedankt allemaal voor de foto's, leuke woorden, koeken, koffie en erwtensoep. Was weer erg gezellig.
@mobiel70: miniworkshop, tja eerste keer. Het de enige verschillen zijn het aantal deelnemers en dat het geen hele maar een halve dag is en dus ook geen echt praktijk gedeelte voor de deelnemers heeft. En tja, gooi er 50 cent in en ik praat voor 2 euro.
Ik moet zeggen dat het me goed bevallen is, de mini-workshop. Van 10u tot 14u is voldoende tijd om toch een hoop te behandelen. En het scheelt mij heel erg in voorbereiding. Een klusdag / workshop voor 12 of meer deelnemers moet ik aanzienlijk meer voor verbouwen en regelen.
Meer volgt, ga ik zeker snel nog eens doen zoiets.
@mobiel70: miniworkshop, tja eerste keer. Het de enige verschillen zijn het aantal deelnemers en dat het geen hele maar een halve dag is en dus ook geen echt praktijk gedeelte voor de deelnemers heeft. En tja, gooi er 50 cent in en ik praat voor 2 euro.
Ik moet zeggen dat het me goed bevallen is, de mini-workshop. Van 10u tot 14u is voldoende tijd om toch een hoop te behandelen. En het scheelt mij heel erg in voorbereiding. Een klusdag / workshop voor 12 of meer deelnemers moet ik aanzienlijk meer voor verbouwen en regelen.
Meer volgt, ga ik zeker snel nog eens doen zoiets.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Nog even voor de info van de deelnemers: de krukas ligt inderdaad in het midden. Dekhoogte op cilinder 2 was ook 1,3mm. Inmiddels is het carter weer open geweest, alles gecontroleerd en met vlakafdichting gesloten. Ik heb het schroefdraad van de draadstangen schoon gesneden en de ontbrekende draadstangen met loctite geplaatst. Cilinders/zuiger 1 en 3 zitten erop en de kop inmiddels ook met kleppen. Morgen verder. Zal ik ook even een plaatje schieten.
Ik heb van de buren aan het einde van de middag nog een F-donor motor gekregen voor wat plaatwerk. Met een beetje passen en geluk tokkelt dit blokje komend weekend weer.
Ik heb van de buren aan het einde van de middag nog een F-donor motor gekregen voor wat plaatwerk. Met een beetje passen en geluk tokkelt dit blokje komend weekend weer.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Vond het ook een erg geslaagde dag.
Mooi dat het bouwen zo spoedig verloopt Hans
Mooi dat het bouwen zo spoedig verloopt Hans
- Tim
- Actief Lid
- Berichten: 162
- Lid geworden op: wo jan 06, 2010 21:33 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: wassenaar
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Het was zeker een geslaagde dag, Hans bedankt voor de duidelijke uitleg!
Succes met de afbouw van het blokkie en de foto's zien we graag
Succes met de afbouw van het blokkie en de foto's zien we graag
Greetz Tim
T2b 1977 I'ts rolling again
Seat Leon 2.0 2005
T2b 1977 I'ts rolling again
Seat Leon 2.0 2005
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Goed nieuws over je blok!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
mobiel70 schreef:Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!
Nou...... even niet. Iets met een MX-5 en een kapotte dynamo en een ingesleten spiebaan op de krukas.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
hanhoo schreef:mobiel70 schreef:Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!
Nou...... even niet. Iets met een MX-5 en een kapotte dynamo en een ingesleten spiebaan op de krukas.
Sluit dan wel weer mooi aan bij je workshop verhaal dat het nooit gaat zoals je dat wil...
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Vreemd gaan met Spielerei, dat krijg je er nu van... Maar Baphi heeft gelijk: het gaat nooit zoals je wilt of hebt bedacht!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts
Voor wie het nog wilde weten: HIJ LOOPT! Al een week of 3.
Toch moest alles weer uit elkaar. De krukas liep aan in het carter dat daar kwam het nodige dremelwerk aan te pas. Vervolgens lang getwijfeld: enkelpoort, of toch dubbelpoort. Uiteindelijk toch maar een enkelpoort. Het koste me een uitlaat en toch nog een nieuw inlaatspruitstuk.
De 31PICT4 carburateur loopt als een malle..... als hij niet door kalk verstopt is. Daar kwam afgelopen weekend nog het nodige doorblaaswerk aan te pas. Maar daarna eindelijk 4 pitten en rustig stationair. Inmiddels alles schoon en verse APK. De hoofdsproeier heb ik een maatje vergroot.
De compressieverhouding is 7,9:1 in plaats van de standaard 7,2:1 bij een 1600 enkelpoort. En dat merk je! De motor loopt en rijdt echt fantastisch. Pakt op bij 30 in zijn 4! Dankzij de grotere hoofdsproeier loopt hij ook in toeren lekker door.
Aan geschroefd door zeker 8 man en onderdelen van 9 verschillende motoren. Geweldig!
Totale kosten? € 195,00. Nieuwe uitlaat, gereviseerd spruitstuk, hoofdaslagers, drijfstanglagers, nokkenaslagers en verbruiksmaterialen. De rest is gekannibaliseerd uit wat er nog lag in de loods of is gedoneerd.
@Fahtal: bedankt voor de koppen, wordt idd nog een VCT2 reserve blok indien alles klaar straks
@Baphi: bedankt voor je zuigers en cilinders en wat pakkingen
@GijsV: bedankt voor de eindpijpjes, krukas, drijfstangen en wat pakkingen
@Edje: bedankt voor de pakkingen en hang en sluitwerk
@Sander(niet bekend hier): bedankt voor de drie stuks motorplaatwerk
@KaagKevers: bedankt voor het gereviseerde inlaatspruitstuk en de uitlaat plus ander nieuw spul
@Max: bedankt voor het carter
@Thijs84: bedankt voor de oliepomp
@Hanhoo (ikzelf): nokvolgers, nokkenas, stoterstangen, tuimelaars, kleppendeksels en al de andere bende
@TimVWKever (niet bekend hier): bedankt voor het lenen van de motorsteun
@GijsV: bedankt voor het helpen inbouwen
En iedereen van de workshop bedankt voor de inzet!
Resultaat? 1600 enkelpoort met 31PICT4 carburateur, opgebouwd op een dubbelpoorts carter met doghouse koeling, inclusief een wisselstroom dynamo.
Toch moest alles weer uit elkaar. De krukas liep aan in het carter dat daar kwam het nodige dremelwerk aan te pas. Vervolgens lang getwijfeld: enkelpoort, of toch dubbelpoort. Uiteindelijk toch maar een enkelpoort. Het koste me een uitlaat en toch nog een nieuw inlaatspruitstuk.
De 31PICT4 carburateur loopt als een malle..... als hij niet door kalk verstopt is. Daar kwam afgelopen weekend nog het nodige doorblaaswerk aan te pas. Maar daarna eindelijk 4 pitten en rustig stationair. Inmiddels alles schoon en verse APK. De hoofdsproeier heb ik een maatje vergroot.
De compressieverhouding is 7,9:1 in plaats van de standaard 7,2:1 bij een 1600 enkelpoort. En dat merk je! De motor loopt en rijdt echt fantastisch. Pakt op bij 30 in zijn 4! Dankzij de grotere hoofdsproeier loopt hij ook in toeren lekker door.
Aan geschroefd door zeker 8 man en onderdelen van 9 verschillende motoren. Geweldig!
Totale kosten? € 195,00. Nieuwe uitlaat, gereviseerd spruitstuk, hoofdaslagers, drijfstanglagers, nokkenaslagers en verbruiksmaterialen. De rest is gekannibaliseerd uit wat er nog lag in de loods of is gedoneerd.
@Fahtal: bedankt voor de koppen, wordt idd nog een VCT2 reserve blok indien alles klaar straks
@Baphi: bedankt voor je zuigers en cilinders en wat pakkingen
@GijsV: bedankt voor de eindpijpjes, krukas, drijfstangen en wat pakkingen
@Edje: bedankt voor de pakkingen en hang en sluitwerk
@Sander(niet bekend hier): bedankt voor de drie stuks motorplaatwerk
@KaagKevers: bedankt voor het gereviseerde inlaatspruitstuk en de uitlaat plus ander nieuw spul
@Max: bedankt voor het carter
@Thijs84: bedankt voor de oliepomp
@Hanhoo (ikzelf): nokvolgers, nokkenas, stoterstangen, tuimelaars, kleppendeksels en al de andere bende
@TimVWKever (niet bekend hier): bedankt voor het lenen van de motorsteun
@GijsV: bedankt voor het helpen inbouwen
En iedereen van de workshop bedankt voor de inzet!
Resultaat? 1600 enkelpoort met 31PICT4 carburateur, opgebouwd op een dubbelpoorts carter met doghouse koeling, inclusief een wisselstroom dynamo.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"