VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5327
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door ko de fries » za mar 23, 2013 18:40 pm

hans bedankt ,voor een zeer leerzame en goed georganiseerde cursus
heb er zeer veel van opgestoken
grtz ko ;)
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door Baphi » za mar 23, 2013 19:59 pm

Was zeker een leerzame dag!! Weer lekker kunnen sponzen!!

Impressie:

Levenselixer:
Afbeelding

De groep (srry Hans, je bewoog teveel ;-))
Afbeelding

Carterhelft als hoofdonderwerp:
Afbeelding

De onderdelen van het draaiend gedeelte:
Afbeelding

Drijfstangen voorzien van nieuwe lagers halen:
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen wordt snert opgewarmd:
Afbeelding

Krukaslagerschaal geplaatst en de rest vast in de montageolie gesmeerd:
Afbeelding

Assemblage vd drijfstangen op de krukas:
Afbeelding

Nokkenas in het carter plaatsen op de correcte positie tov vd krukas:
Afbeelding

Krukas, nokkenas, nokvolgers geplaatst:
Afbeelding

En nee, we zijn de nokkenas dop niet vergeten :-)
Afbeelding

Met beleid tikt Hans de andere carterhft op zn plek:
Afbeelding

Uiteindelijk zijn we nog toegekomen aan het meten vd dekhoogte van één vd cylinders om daaruit de compressieverhouding te kunnen berekenen: dekhoogte 1.3mm, 50cc koppen levert een compressieverhouding op van 7.9:1

Ik wil Hans heel erg bedanken voor het delen van al zn kennis en ervaring en hem prijzen voor de manier waarop deze kennis op ons werd overgebracht! Zeer helder en duidelijk!!
Richard bedankt voor de snert en de rest natuurlijk voor de opkomst en lekkere koeken!!

Ik zeg: meer van dit soort dagen!!! Top!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9629
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door Briebelbus » za mar 23, 2013 21:12 pm

Dit had ik (achteraf) ook wel interessant gevonden; had helaas andere verplichtingen, maar was wel in de buurt.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2391
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door mobiel70 » za mar 23, 2013 22:30 pm

Hans,

Het was een geweldig leuke mini-cursus. Ik vraag me wel af als een workshop van jou niet mini is, hoeveel je dan vertelt. Want hier zat al zo ontzettend veel goede, leuke en nuttige informatie in! En op een leuke en onderhoudende manier verteld. Bijzionder leerzaam dus! Trouwens: de snert en de koeken waren ook helemaal top! Wie niet kwam heeft wat gemist!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6612
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door hanhoo » za mar 23, 2013 23:54 pm

Bedankt allemaal voor de foto's, leuke woorden, koeken, koffie en erwtensoep. Was weer erg gezellig.

@mobiel70: miniworkshop, tja eerste keer. Het de enige verschillen zijn het aantal deelnemers en dat het geen hele maar een halve dag is en dus ook geen echt praktijk gedeelte voor de deelnemers heeft. En tja, gooi er 50 cent in en ik praat voor 2 euro.

Ik moet zeggen dat het me goed bevallen is, de mini-workshop. Van 10u tot 14u is voldoende tijd om toch een hoop te behandelen. En het scheelt mij heel erg in voorbereiding. Een klusdag / workshop voor 12 of meer deelnemers moet ik aanzienlijk meer voor verbouwen en regelen.

Meer volgt, ga ik zeker snel nog eens doen zoiets.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6612
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door hanhoo » zo mar 24, 2013 0:00 am

Nog even voor de info van de deelnemers: de krukas ligt inderdaad in het midden. Dekhoogte op cilinder 2 was ook 1,3mm. Inmiddels is het carter weer open geweest, alles gecontroleerd en met vlakafdichting gesloten. Ik heb het schroefdraad van de draadstangen schoon gesneden en de ontbrekende draadstangen met loctite geplaatst. Cilinders/zuiger 1 en 3 zitten erop en de kop inmiddels ook met kleppen. Morgen verder. Zal ik ook even een plaatje schieten.

Ik heb van de buren aan het einde van de middag nog een F-donor motor gekregen voor wat plaatwerk. Met een beetje passen en geluk tokkelt dit blokje komend weekend weer.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Martijn75
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door Martijn75 » zo mar 24, 2013 10:07 am

Vond het ook een erg geslaagde dag.
Mooi dat het bouwen zo spoedig verloopt Hans 8-)

Gebruikersavatar
Tim
Actief Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: wo jan 06, 2010 21:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: wassenaar

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door Tim » zo mar 24, 2013 11:53 am

Het was zeker een geslaagde dag, Hans bedankt voor de duidelijke uitleg!
Succes met de afbouw van het blokkie en de foto's zien we graag :)
Greetz Tim

T2b 1977 I'ts rolling again
Seat Leon 2.0 2005

Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door Baphi » di mar 26, 2013 20:40 pm

Goed nieuws over je blok!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2391
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door mobiel70 » di mar 26, 2013 22:15 pm

Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6612
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door hanhoo » wo mar 27, 2013 11:27 am

mobiel70 schreef:Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!


Nou...... even niet. Iets met een MX-5 en een kapotte dynamo en een ingesleten spiebaan op de krukas.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door Baphi » wo mar 27, 2013 11:30 am

hanhoo schreef:
mobiel70 schreef:Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!


Nou...... even niet. Iets met een MX-5 en een kapotte dynamo en een ingesleten spiebaan op de krukas.


Sluit dan wel weer mooi aan bij je workshop verhaal dat het nooit gaat zoals je dat wil... :-|
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2391
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door mobiel70 » wo mar 27, 2013 21:47 pm

Vreemd gaan met Spielerei, dat krijg je er nu van... Maar Baphi heeft gelijk: het gaat nooit zoals je wilt of hebt bedacht!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6612
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Bericht door hanhoo » ma jun 10, 2013 23:59 pm

Voor wie het nog wilde weten: HIJ LOOPT! Al een week of 3.

Toch moest alles weer uit elkaar. De krukas liep aan in het carter dat daar kwam het nodige dremelwerk aan te pas. Vervolgens lang getwijfeld: enkelpoort, of toch dubbelpoort. Uiteindelijk toch maar een enkelpoort. Het koste me een uitlaat en toch nog een nieuw inlaatspruitstuk.

De 31PICT4 carburateur loopt als een malle..... als hij niet door kalk verstopt is. Daar kwam afgelopen weekend nog het nodige doorblaaswerk aan te pas. Maar daarna eindelijk 4 pitten en rustig stationair. Inmiddels alles schoon en verse APK. De hoofdsproeier heb ik een maatje vergroot.

De compressieverhouding is 7,9:1 in plaats van de standaard 7,2:1 bij een 1600 enkelpoort. En dat merk je! De motor loopt en rijdt echt fantastisch. Pakt op bij 30 in zijn 4! Dankzij de grotere hoofdsproeier loopt hij ook in toeren lekker door.

Aan geschroefd door zeker 8 man en onderdelen van 9 verschillende motoren. Geweldig! :mrgreen:

Totale kosten? € 195,00. Nieuwe uitlaat, gereviseerd spruitstuk, hoofdaslagers, drijfstanglagers, nokkenaslagers en verbruiksmaterialen. De rest is gekannibaliseerd uit wat er nog lag in de loods of is gedoneerd.

@Fahtal: bedankt voor de koppen, wordt idd nog een VCT2 reserve blok indien alles klaar straks
@Baphi: bedankt voor je zuigers en cilinders en wat pakkingen
@GijsV: bedankt voor de eindpijpjes, krukas, drijfstangen en wat pakkingen
@Edje: bedankt voor de pakkingen en hang en sluitwerk
@Sander(niet bekend hier): bedankt voor de drie stuks motorplaatwerk
@KaagKevers: bedankt voor het gereviseerde inlaatspruitstuk en de uitlaat plus ander nieuw spul
@Max: bedankt voor het carter
@Thijs84: bedankt voor de oliepomp
@Hanhoo (ikzelf): nokvolgers, nokkenas, stoterstangen, tuimelaars, kleppendeksels en al de andere bende
@TimVWKever (niet bekend hier): bedankt voor het lenen van de motorsteun
@GijsV: bedankt voor het helpen inbouwen

En iedereen van de workshop bedankt voor de inzet!

Resultaat? 1600 enkelpoort met 31PICT4 carburateur, opgebouwd op een dubbelpoorts carter met doghouse koeling, inclusief een wisselstroom dynamo.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie