De staat vóór de revisie was ronduit slecht. Liep toen 1 op 6, lekte (veel) olie rechtstreeks in de kachelpotten (olie 1 liter / 1000km) waardoor je het idee had dat je teerfabriek werkte. Ramen MOESTEN wel open om te kunnen ademen Maar goed, toen we em gekocht hadden zeiden "experts" dat die motor na 5.000 wel eens klaar zou kunnen zijn. Het werden er bij 5x zoveel voordat we de revisie deden. Ondertussen is 2 jaar geleden ook de automaat gereviseerd, sindsdien is het verbruik naar mijn idee verder teruggelopen. Heb trouwens nog even gerekend: we kwamen naar Sardinië (woonplaats - Genua en terug en in totaal ongeveer 3200 km) uit op 1 liter op 9,2 km. De afstanden van en naar Genua uitsluitend snelweg. Op Sardinië veel bergweggetjes en hellinkjes.
De ruilmotor zélf lag bij 3000 euro ex. BTW (CJ/EG versie 8/78-7/79) - dit was al een ruilmotor uit een Noorse T2 dus niet origineel. Onze bus (Willi) is van 1977. Tel daarbij talloze onderdelen, 2 kachelpotten, wat vervangende onderdelen aan de injectie, bougies, kabels, rubbers en een etmaal aan arbeidsuren, en dan tik je gauw de 5 aan. Maar goed, voor ons was het elke cent waard, en we wisten bij de aankoop al dat de motor niet helemaal je-van-het was. Sindsdien 25.000 km gereden met de ruilmotor ZONDER enig probleem. Ja, een keer stilgevallen door slecht afgestelde puntjes, maar dat was het dan ook.