Koelkast

Voor alle uw kampeer gerelateerde zaken. Tips, truuks, mooie plekken.
Plaats reactie
Jenjen
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 11, 2018 14:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Koelkast

Bericht door Jenjen » vr mei 11, 2018 14:14 pm

Hoi!

Graag schakel ik jullie expertise in!
Ik heb een VW T2 met westfalia interieur. Alles werkt naar behoren, behalve de koelkast...
De koelkast doet het wel, maar ik vind hem niet koud genoeg worden en niet echt lekker werken voor reizen waarbij we langer van huis zijn.

Wat zijn jullie adviezen:
- is het mogelijk een nieuwe te installeren? Lijkt me best lastig aangezien hij is ingebouwd in het kastje met de waterkraan erbovenop
- wat is een goede koelkast?
- werken jullie liever met een losse elektrische koelbox?

Ik hoor het graag!

Groetjes!
Jennifer

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 874
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Koelkast

Bericht door DOKA '73 » vr mei 18, 2018 18:06 pm

Welkom!

We helpen graag maar misschien dat je eerst eens kan zoeken via google op Koelkast + vct2 daar is al zoveel over geschreven..

succes Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Koelkast

Bericht door Tuinkabouter90 » vr mei 18, 2018 19:20 pm

hallo jennifer,

welkom en leuk dat je een bus hebt gekocht. weet niet wat oor koelkastje er nu in zit.
maar wij en ook anderen zijn overgestapt naar een compressor koelkastje op 12/24v
deze koelen/vriezen echt goed

kijk maar in ons verhaal en die van gijsv :-)

m.v.g.
richard

o ja we vinden het ook leuk als je je zelf voorstelt en natuurlijk over de dingen gaat schrijven die jullie met je bus wil en gaat doen.
en foto`s zijn we helemaal gek op

Gebruikersavatar
insomnia
Actief Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 18:32 pm
Locatie: Gemeente Dordrecht

Re: Koelkast

Bericht door insomnia » zo mei 20, 2018 21:29 pm

De originele koelkast in mijn Westfalia was ook al weer 33 jaar oud. (33? ja 33 :roll: )

Het koelvermogen was wel iets terug gelopen. Daarom heb ik na googlen eerst gekozen voor schoonmaken (hij was er toch uit in verband met gehele restauratie van de bus) en een werkweek onderste boven plaatsen. (hierdoor zijn de vloeistoffen weer goed gekomen)

de originele koelkast in onze bus koelt nu dus weer tot 5 graden bij buitentemperatuur van 30 graden...

Proost :mrgreen:
proud owner of a '84er T3 Westfalia Joker campervan
(as close to a t2 i'll get)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Koelkast

Bericht door hanhoo » vr jun 22, 2018 9:11 am

Absorptie koelkasten werken door koudemiddel te verwarmen zodat deze verdampt en stijgt via de leidingen van de condensor. In de condensor koelt de vloeistof geleidelijk weer af en wordt weer vloeibaar. Hierbij wordt warmte onttrokken uit de omgeving en de koelkast wordt dus koud.

Door de loop der jaren kristaliseert het koude middel en dit kan voor verstoppingen zorgen, zeker als de koelkast een tijdje heeft stilgestaan (kristallen zakken naar beneden en komen bij elkaar vast te zitten op een vernauwing).

Door de koelkast enige tijd (24 uur) op de kop te zetten (NIET INSCHAKELEN!), verspreiden deze kristallen zich weer door het koudemiddel en zal de koelkast het gewoon weer prima doen.

Wat ook kan is dat er koudemiddel lekt. Dat zie je niet, want het verdampt snel en gemakkelijk. Het enige wat je ziet is een soort van vettig spoor. Door hem op de kop te zetten, loop je het risico dat er nog meer koudemiddel weg lekt. Dan is het redelijk einde.

Wat ook kan is dat de warmtebron defect is. Als je een koelkast hebt die zowel op gas als elektra kan, zou je beiden afzonderlijk van elkaar kunnen testen. Onderdelen van het verwarmingssysteem zijn nog wel te krijgen, het leidingwerk van het koudemiddel helaas niet.

Maar begin met 24 uur op zijn kop zetten zonder in te schakelen. Succes!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Jenjen
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 11, 2018 14:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Koelkast

Bericht door Jenjen » ma jul 02, 2018 19:10 pm

Hoi Allemaal,

Ik zit dus al bijna 10 jaar bij de club! Maar heb met een beetje stil gehouden..

Mijn naam is Jennifer, ik woon in Amsterdam samen met vriend en mijn bus! Hij heet Douglas, en is een T2B uit 1978. Hij is nu ruim 10 jaar in mijn bezit.

Qua koelkast. hij doet het dus een beetje.. maar niet heel erg. Wil dus heel graag dit verbeteren! Mijn vorige projecten waren de motor en buitenkant lassen. Nu is de binnenkant aan de beurt.

Vervangen of opknappen.. that's the question!
Ik zoek echt iets wat op langere trips ook tijdens het kamperen goed werkt!

Dank

Jenjen
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 11, 2018 14:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Koelkast

Bericht door Jenjen » ma jul 02, 2018 22:07 pm

Hier een foto van Douglas!

Afbeelding

Mijn internet interieur zoektocht vertelt mij dat we een Helsinki interieur hebben.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast

Bericht door gijsv » di jul 03, 2018 7:57 am

Hoi Jennifer,

Ik heb exact hetzelfde gehad en nu na 10 jaar redelijk/matig/slecht koelen inclusief een koelkast revisie en een keer op z'n kop de knoop doorgehakt en een nieuwe gekocht. Kost wat, maar dan heb je ook een koelkast die doet wat je verwacht. De huidige koelkast kan je zeker wat beter krijgen, maar het blijft beperkt, is 40 jaar oud, gaat nooit zo koelen als wat er nu te koop is
Laatst gewijzigd door gijsv op di jul 03, 2018 14:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koelkast

Bericht door old brumax » di jul 03, 2018 13:02 pm

Er gaat idd niets boven een compressorkoelkast maar helaas is dat ook gelijk de duurste oplossing, zoals het zo vaak gaat is goedkoop toch duurkoop aan het eind!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie