Wel of geen wegenwacht europa

Voor alle uw kampeer gerelateerde zaken. Tips, truuks, mooie plekken.
Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door freddeblok » za jun 18, 2016 10:46 am

Ik zit ergens mee, namelijk wel of geen europa dekking voor de bus als we straks op,reis gaan.
Waarom zal je dan denken nou het volgende is ons de laatste keer overkomen, in Frankrijk de dynamo defect en hulp,of meedenken daar was in ons geval geen sprake van. Dus heb ik, een onderbuik gevoel over de ANWB.

Wie heeft er andere ervaringen mee?

En wat is verstand, moet ik het wel of niet doen?

Bus is in mijn ogen reisklaar, maar je weet het nooit met onze oudjes... Toch

Reis gaat via belgie naar frankrijk door spanje weer terug, denk zo'n 5500 kmter

Ik hoor graag van jullie wat verstand is.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door gijsv » za jun 18, 2016 11:42 am

Hi Fred,

De anwb is zelf niet zo inventief dus soms moet je ze een beetje helpen.

Zelf heb ik het wel en ook vaak gebruik van gemaakt. Mijn ervaring is veel bellen (wordt vergoed) en zelf de oplossing aandragen en dan werkt het prima.Ze werken vaak samen met niet de meest service gerichte bedrijven, dus die graag de toerist tillen en in paniek raken van onze gebakjes. In frankrijk (zuid) rijden ze zelf, dat is wel goede service.

1e keer --> dat blokje bij mijn stuur was kapot, kon niet meer starten. Garage wilde van alles maar primair mijn creditcard ;-) ANWB wilde geen 2nd opinion geven. Toen heb ik gezegd geen reparatie, vlieg het onderdeel maar in. 24 uur later had ik een startmotor in italie liggen, niet eronder gezet, was toch niet stuk en thuis retour gestuurd. Toen belde de technische dienst van de anwb voor nazorg .... man had een t1 geloofde mijn verhaal meteen en heeft uitgelegd hoe ik dat blokje veilig kon omzeilen en de rest van de vakantie kon starten.

Totale kosten voor mij 0,- heb nog vergoeding gehad voor telefoonkosten en de huurauto die ik nodig had. Boden ook nog een hotel aan omdat het een camper was. Heb ik afgeslagen want we hadden een tent mee.

2e keer, 2 lekke banden van de aanhanger en maar 1 reserve. Afsleep kosten vergoed en omdat de reparatie 100 km verder op was benzine en tijd vergoed voor het ophalen.

Daarnaast zijn er nog best wat voordelen te noemen, maar let op! In je gewone verzekering van de auto en je reisverzekering zitten veel zaken al die ook in de anwb zitten, is dus best dubbel.

Wat is belangrijk moet je jezelf afvragen!
1) is het een ramp als je vakantie vroegtijdig stopt
2) zit repatriering van je bus in je verzekering (kan zo 1500,- kosten)

als je je vakantie wil afmaken --> verzekeren met camperdekking

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door Tuinkabouter90 » za jun 18, 2016 16:16 pm

wij hebben het nu ook, natuurlijk hoop je er geen gebruik van te hoeven maken.
geeft wel een fijn gevoel dat je ergens op terug kan vallen, anders moet je alles zelf regelen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door old brumax » za jun 18, 2016 17:28 pm

Of tel nr van een goede kennis noteren die ook een ambulance heeft is de goeie koopste oplossing :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Bossje
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: wo mei 01, 2013 21:07 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door Bossje » za jun 18, 2016 23:10 pm

Meerdere malen gebruik van gemaakt, zeker een aanrader.

Vooral als je zelf mee denk (bijv zoeken naar een passende garage) zijn ze erg flexibel en zijn ze niet te beroerd om je wat verder af te slepen.

Gewoon doen zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door fahtal » za jun 18, 2016 23:31 pm

Kijk ook eens naar adac jerupke is daar enthousiast over
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door zomerbloempje » ma jun 20, 2016 20:31 pm

fahtal schreef:Kijk ook eens naar adac jerupke is daar enthousiast over


Inmiddels ietsjes minder geloof ik.
Nederland is ook buitenland voor ADAC.
Met 1 auto maximaal 2 keer Hulp per jaar in het buitenland.
Dus heb je dichtbij huis hulp nodig telt dat ook mee.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door fahtal » di jun 21, 2016 0:33 am

Ok


Dan anwb plus eigen vindingrijkheid
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door mobiel70 » vr jul 01, 2016 0:27 am

Even weggeweest, maar nu gelezen. Ben zelf al jaren lid van de KNAC met een klassieker-lidmaatschap (Classic Car). Gegarandeerd dat je gebakje terugkomt vanuit het verre buitenland als 'ie het niet meer wil doen of als je schade hebt gereden (of iemand anders dat gedaan heeft). Als jouw bus jonger dan 7 jaren is, doet de ANWB dat ook... kortom: ik kies voor de KNAC, die niet alleen de telefoonkosten vergoedt, maar zelfs de rekening van de garage... Perfecte service!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Graaf1978
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: zo mar 18, 2012 11:56 am
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Nijmegen

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door Graaf1978 » vr jul 08, 2016 22:45 pm

Ons ervaring met ANWB is erg positief. Enkele jaren geleden in Italie (net over de grens met Frankrijk) stil komen te staan. Door de ANWB geregeld dat we naar de dichtsbijzijnde garage werden gebracht. Die snapten er niets van. Vervolgens naar een grote VW garage in Turijn verplaatst. Maar ook daar kwamen ze er niet uit. Ze wilden wel allerlei gegevens van creditcards en tel nummer van ons hebben. Ik heb gewoon de gegevens van de ANWB opgegeven, daar gingen ze mee akkoord. We hadden al met de ANWB afgesproken dat als ze het niet binnen 1 dag kon worden gerepareeerd er vervangend vervoer zou worden geregeld.
Al met alstond de volgende ochtend ons vervangend vervoer klaar. Daar hebben we (helaas) de vakantie mee af gemaakt. En vanwege het geklungel van de monteurs in Italie is besloten door de ANWB de auto naar NL te halen. Wij konden met de huurauto naar NL rijden.
Dit alles met goede communicatie en zonder problemen of aandringen geregeld. Wij waren erg tevreden.

Wat was er nou met de bus aan de hand: De catalysator zat verstopt... de motor kon zijn warmte niet kwijt.
En daar kwamen ze in Italie dus niet achter :). Okee, ik kwam er ook niet achter :(

Nog een opmerking van mijn wederhelft: Vaak zit er in je autoverzekering ook een soortgelijke dekking. Dus ik zou wel even nakijken of je je niet dubbel verzekert.

Fijne vakantie!
je leert pas van de zomer genieten als het winter is geweest

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door gerbenpool » zo jul 10, 2016 0:18 am

Wij hebben een doorlopende reisverzekering bij de FBTO met voertuighulp. Dit is een module die je aan en uit kan zetten als je het al dan niet nodig hebt. Ook als het het hele jaar aanstaat ben je nog aanzienlijk minder kwijt dan bij de vriendelijke mensen van de wielerbond. Of ze ook goed helpen van mijn verzekering weet ik niet. Onze bus heeft NOOIT pech onderweg. Doei.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door gerbenpool » zo jul 10, 2016 0:18 am

Wij hebben een doorlopende reisverzekering bij de FBTO met voertuighulp. Dit is een module die je aan en uit kan zetten als je het al dan niet nodig hebt. Ook als het het hele jaar aanstaat ben je nog aanzienlijk minder kwijt dan bij de vriendelijke mensen van de wielerbond. Of ze ook goed helpen van mijn verzekering weet ik niet. Onze bus heeft NOOIT pech onderweg. Doei.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door JORO » zo jul 10, 2016 15:06 pm

Beetje off topic. Hier een post van ons over een vraag met verzekeringen maar wel gerelateerd aan de ANWB dekking Europa; Wij zitten via tussenpersoon Pruim Verzekeringen bij de Unigarant. Dat is weer van de ANWB. Wel de bus laten taxeren als je ermee op vakantie gaat. Zonder taxatie zal hij niet meer dan oud ijzer waard zijn ondanks dat er veel geld is ingestoken. Je verzekering moet dit dan ook waarborgen. Wij hebben twee jaar terug pech in engeland gehad en is de bus terug gehaald vanuit Frankrijk. Met ons rijtje verzekering en hulpdiensten kwam alles goed; Camperverzekering, Wegenwacht Europa service met vervangende Auto service buitenland, aanhangwagenservice buitenland, kampeerautoservice buitenland. En gewone reisverzekering natuurlijk.
Van de ANWB moet je dan iig ook een creditcard hebben waarmee je het vervangend vervoer kan betalen of de kaart kan borg staan voor de huur auto/kamper.
Als je een aanhanger neemt check ook even of dat vermeldt staat op je kentekenbewijs voor de bus. Er staat wel wat op het forum daarover. Via Pon kan je een verklaring opvragen die je naar het RDW kan sturen opdat je kenteken bewijs wordt aangepast. gr joro,

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door Tuinkabouter90 » zo jul 10, 2016 20:55 pm

edit voor treklast op kenteken. gewoon rdw aanschrijven. pon verklaring in uitzonderlijk geval nog nodig. inmiddels al veel gegevens bij rdw bekend

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Wel of geen wegenwacht europa

Bericht door Cali » do jul 14, 2016 16:05 pm

Mijn ervaringen met de ANWB zijn heel wisselend en na een avontuur 2 jaar terug ben ik er direct van afgestapt. Op de eerste plaats is de ANWB pechhulp zo'n 2x duurder dan pechhulp via een verzekeraar. Op de tweede plaats komen ze vooral in het hoogseizoen hun afspraken niet na. Ze doen na het regelen van wegslepen eigenlijk niets meer. Zelfs werden onze hotelkosten in eerste instantie geweigerd te vergoeden, het zou niet in de voorwaarden staan en ik moest het maar via de reisverzekering regelen, na een officiële klacht later als nog vergoeding ontvangen, maar slechts de helft omdat ik het te laat ingediend zou hebben (wat ik nogal vreemd vond). Logisch dat ik het later als nog (nu schriftelijk) indiende, in eerste instantie werd het namelijk afgewezen.
Ook een huurauto werd niet geregeld, terwijl de bus 5 dagen bij een garage heeft gestaan. Dit kwam volgens de ANWB doordat ik de huurauto op de eerste dag had afgewezen en het geen 2de keer geregeld zou worden, terwijl de garage mij eerst vertelde dat de auto gelijk klaar zou zijn, dan heb ik geen huurauto nodig. Later bleek dat de reparatie veel langer duurde, maar die huurauto kreeg ik dus niet meer. De reparatie duurde bovendien langer omdat een onderdeel niet gevonden kon worden in Frankrijk, de ANWB liet het hierbij ook weer volledig afweten.

Ook krijg je van de ANWB pas een vervangende camper als de reparatie langer dan 5 werkdagen duurt (dan is je vakantie al bijna voorbij :s), onze verzekeraar lever na 2 dagen een vervangende camper.

ANWB heeft een goede naam en buiten het hoogseizoen leveren ze goed werk, zeker in Nederland, maar in het hoogseizoen in het buitenland worden andere/meer mensen ingezet die hun werk echt niet goed uitvoeren. Daar zit je dan mee tijdens je vakantie.

Plaats reactie