met zun vijven in een berlin deel 2

Voor alle uw kampeer gerelateerde zaken. Tips, truuks, mooie plekken.
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door fahtal » vr aug 07, 2015 16:34 pm

zo na het succes van vorig jaar hebben we dit jaar weer de stoute schoenen aangedaan.
de bepakking
maar nu zonder aanhanger want vorig jaar hebben de inhoudt daarvan niet gebruikt en was het meer een veredelde fietsendrager....

daarnaast een boel aanpassingen gedaan.

1. 120 wp zonnepanelen
2. lpg dampgastankje van 6kg.
Afbeelding
3. nieuwe compressor koelkast ipv koelbox.
4. nieuwe stoel achter de bijrijder met daarin de portapottie(die pottie was vorigjaar alwel mee).
5. 3 punts gordel midden in de bank zodat onze oudste dochter toch iets veiliger zit dan met een heup gordel
6. een hoofdsteun midden in de bank want 3 kinderstoelen passen en wat hoofd ondersteuning is wel fijn.
Afbeelding
7. val beveiliging aan de hangmat
Afbeelding
Afbeelding
8. nieuwe daktas van repro. lelijk maar functioneerd goed. de vorige tas van ortleib is door de ratten besnuffeld...
9. een watertankt op het dak voor douche water.
10. een traagschuim overmatras voor op de bedbank want het vorige schuim vonden we te hard liggen. dit is top! ook met de hoes eromheen. dan vouw je hem s'avonds gewoon uit en is je bed gelijk opgemaakt.

11... dat was het wel een beetje.

verschil met vorig jaar dus:
- geen aanhanger maar driedubbele fietsendrager met 2 fiesten en 2 aanhangfiesten.
- geen voorstent. nog wel de luifel maar niet gebruikt
- kleinere kleding bakken maar nu wel voor iedereen 1 bak. 1,5 bak speelgoed en 1 bak voor eten.
- koelkast dus verplaatst en gastank naar buiten. efficiënt hebben we nu dus de oude koelbox als extra pak ruimte.
- 1 extra zonnepaneel en een zuinigere koelkast.

het resultaat is dat we eigenlijk geen bagage hebben behalve speelgoed wat niet in een kastje zit vanaf de bank tot de voorruit.

achter de bank liggen van onder te boven.
1 origineel westfalia kussen
2 dubbel gevouwen traagschuim
3 de isolatie matten voor ramen en hefdaktentdoek.
4 2 tafels(1 te veel achteraf)
5 kleding boxen en een voedsel box.
dit alles is niet hoger dan de hoofden van de kinderen dus kan ik ook nog wat zien door de achterruit.
Afbeelding
Afbeelding

de reis

het plan is zoveel mogelijk op plekken te staan waar je niets hoeft te betalen. soort van wild kamperen. maar wel met toestemming of op aangewezen plekken waar dat mag. de reis begint bij vrienden in cadzand bij hun op de oprit van hun vakantie huisje na 2 dagen strand plezier gaan we verder naar cap gris nez net onder calais. een heerlijk plekje op de parkeerplaats bij een erg leuk strandje waar je veel diertje kan vangen met je schepnet. daar ook 2 dagen gestaan.
Afbeelding


daarna een klein stukkje gereden nar touguet waar we per ongeluk terecht kwamen. het blijtkt het strand van parijs te zijn en het ziet er mooi uit wel een beetje vergaande glorie maar we besluiten daar een plek te zoeken. helaas wel 13 euro voor een stukkie asfalt... maar dan sta je wel bijna op de bouelevard waar je ook parkeergeld moet betalen. we kunnen ind e haven na wat lief vragen douchen en gaan de volgende dag heerlijk picnicken in de duinen.
Afbeelding
Afbeelding



daarna door naar parijs. we willen disneyland in op hetmoement dat de tour finished. we overnachten nog 2 nachten in chantilly een voor stad van parijs en staan via www.france-passion.com bij een bed en breakfast in de straat voor niets met een speeltuin direct naast ons.
Afbeelding
Afbeelding

daarna naar disney waar we met mijn zus en de familie hymer staan . wij blijven er 4 nachten en betalen alleen de eerste nacht en hebben daarna gratis overnachten ivm de aangekochte jaarpassen.... het was er grauw en winderig op dat moment hadden jullie hier de zomer storm van de eeuw geloof ik. al die grauwe dagen met regen en niet rijden bleven de zonnepanelen hun werk doen en hebben we de koelkast gewoon op temperatuur gehad en de telefoons vol.
Afbeelding
Afbeelding

na al die commercie van disney snelw eer het platteland op. richting de champagne streek. waar we bij 2 kleine champagne boeren stonden ind e achtertuin of op de oprit. heerlijk champagne geproefd en gekocht. toch veel leuker om iets te kopen dan suf camping geld neer te leggen als je alleen maar op doorreis bent.
Afbeelding
Afbeelding

daarna nog bij een leuke boerderij gestaan in de franse ardennen waar de kinderen alle dieren mochten voeren. en pannenkoeken van de verse melk hebben gegeten.
Afbeelding
Afbeelding

toevallig kwamen we erachter dat in sedan het grootste fort van europa staat. daar hebben we 2 nachten op de parkeerplaats in de slotgracht gestaan. niet echt een rustig plekje dus 2 nachtenw as zeker genoeg. het fort is duur maar wel super groot... of het het omrijden waard is weet ik niet. wel weet ik nu waar de type naam sedan voor een auto vandaan komt. vroeger was daar een grote stoffen industrie waar ze dus ook luxe koetsen mee bekleedden het type Sedan. Weer wat geleerd.
Afbeelding

als 1 na laatste overnachting zijn we naar de grotten van Han gegaan. daar was ook een betaalde parkeerplaats van 10 euro. prima plek maar veel asfalt.. de grotten en dergelijke waren erg leuk.


als laatste op bezoek bij jerupke in elsloo.. traditie getrouw begon ons busje weer te sputteren zodra we ind ebuurt waren van elsloo.

vandaag maar eens gekeken en ik denk dat het een overstromende vlotter was. er lag een onderdeel los in de vlotter kamer....

dat was de reis..

vraag maar raak als je nog inpak tips wilt;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door EeVeeWee » vr aug 07, 2015 19:38 pm

Prima verhaal, duidelijk een leuke vakantie! :mrgreen:
Dus.

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door Eppo91 » vr aug 07, 2015 21:12 pm

Super mooi verslag Frank!
Van een super reis zo te zien en te lezen.
Erg grappig dat je er een sport van maakt zo weinig mogelijk te betalen voor de campeerplekken.
Jij spreekt vast erg goed Frans... ;) .
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door fahtal » vr aug 07, 2015 21:33 pm

Haha geen woord. ..

maar sport tja. Ik vind het jammer om voor een camping te betalen als ik er toch op doorreis ben want. ik kom er meestal einde middag aan. en je moet dan om 11 uur alweer oprotten of gelijk een 2e nacht boeken wil je echt gebruik maken van het zwembad enzo..

dan sta ik liever bij een boer in de tuin waar ik zelf kan kiezen wanneer ik vertrek en misschien nog wat productjes van hem koop. https://www.france-passion.com/en/

via die france passion betaal je dus 30 euro voor het boek en dan kan je bij al hun leden gratis staan.
daarnaast gebruiken we een app van https://www.nkc.nl/

daarin kan je aangeven wat je eisen zijn en dan vind die een camping in de buurt.

dus bijvoorbeeld gratis met een grasveld en wc. meestal leer je meer uit de reviews van mensen of het dan een goede plek is.

zo zijn we dus bij die cap gris nez en die in sedan gekomen.

als ik ergens een week ga staan dan zou ik wel voor een camping willen betalen maar voor doorreis vind ik het veel geld voor een parkeerplek;)

bijkomend nadeel van een camping. speeltuinen en zwembaden. onze kleine is 2,5 dus dan zit je de heletijd op te letten of ze niet van de wipwap pleurt en geen schommel tegen haar hoofd krijgt;) dan liever een verlaten parkeerplaats waar ze lekker kan crossen op haar loop fietsje.


als laatste een bij effect van zo kamperen.

telkens als ik verkeerd gereden was en ging keren op een verlaten stukje asfalt of parkeerden bij een winkel vroeg onze zoon van bijna 6..."papa gaan we hier slapen?" hahahah

die vertellen later in de kroeg op de vraag "hoe gingen jullie vroeger op vakantie?" niet het standaard verhaal;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door Eppo91 » vr aug 07, 2015 22:41 pm

Hahaha zo ist mar net.
Die vertellen in de kroeg straks een gaaf verhaal :lol: :lol: :lol:
Bedankt voor de tips en links!
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door Briebelbus » za aug 08, 2015 9:10 am

Ik heb wel vragen over de inpak tips: waar laat die al die bende die achterin ligt als je ga slapen :: want als je op doorreis bent moet je continue alles heen en weer slepen.

En als laatste, wat zit er in je kasten, als je zoveel kratten achterin hebt staan.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door fahtal » za aug 08, 2015 9:30 am

De kleding kratten stapel ik in de doorloop onder de hangmat.
Etens krat onder de bus.
Speelgoed op de oude koelbox of aanrecht.

In de hoge kast zit electronica spul camera enzo. Papperassen handoeken en badjas.
Dakkast dekbed en kussens en babyslaapzakken
De klep kastjes water tank en pannenset en theedoeken in de achterste. Schoenen en zwemspullen reenkleding in de voorste

Bank bak parasol schepnet strandspeelgoed luifel extra slaapzak gewatteerd picknickkleed rugzak en nog wat pruttel

Ladenkast bestek eten en borden en bekers

Biven de trumakachel die dure stoelen

Dakzak buggy oprijbokjes stroomkabels kinderstoeltjes startkabels

Het voordeel van de kratten is dat ze doorzichtig zijn en dus snel kan zien waar je onderbroeken zitten ;-) en dat dan voor 5 personen. Als je dat allemaal in kasten propt blijf je graaien.

In slaap modus worden de kinderstoelen en westy tafel bij deze voorstoelen gelegd. De tafels onder de bus. En onder de achterste kriksteunen nog 2 steuntjes gezet tegen het wiebelen van de bus als 1 van ons zich omdraait...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door EeVeeWee » za aug 08, 2015 10:07 am

Eppo91 schreef:Hahaha zo ist mar net.
Die vertellen in de kroeg straks een gaaf verhaal :lol: :lol: :lol:
Bedankt voor de tips en links!


Dit komt mij zo bekend voor! :mrgreen:
Ik ben ook opgegroeid met vakanties vanaf mijn tweede jaar in een VW kampeerbus met zijn vijven.
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=1797&p=326096#p326096
Mijn vader reed zoveel mogelijk 's nachts en dan 's ochtend bij wakker worden gauw naar buiten om te kijken waar we waren. Meestal was dat midden in een bos of bij een rivier, in ieder geval ergens achteraf. Dan gingen we overdag vaak daar spelen en 's avonds weer verder rijden.
Mijn vriendin durft dat niet, dus slapen wij op campings of camperplaatsen.
Des te leuker om te lezen dat er nog mensen zijn die zo onbezorgd met de bus op vakantie gaan. ;)
Dus.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door Wilfred » zo aug 09, 2015 0:04 am

Mooi verhaal Frank! En gaaf ook dat je het allemaal in 1 bus weet te houden.

Hoe lang zou je het nog volhouden? Denk dat je kids volgend jaar samen wel een halve meter langer zijn!

1 puntje... je achterbumper lijkt wat scheef te hangen, klopt dat? Is natuurlijk geen porem! :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door fahtal » zo aug 09, 2015 1:38 am

Te vaak tegen dat ene paaltje...

En mijn oudste 8 en die past nog op de hangmat. Dus nog makkelijk 5jaar!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door Briebelbus » zo aug 09, 2015 9:45 am

Wie slaapt waar :?:

Jullie beneden, 2 kids boven met divider en 1 in de hangmat zeker :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door fahtal » zo aug 09, 2015 9:47 am

Wij op de slaapbank. Lobke 2.5 op de hangmat Sipke 6 Mijntje 8 boven met de room divider.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
JRS
Gevorderde
Berichten: 526
Lid geworden op: di mar 08, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Groningen

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door JRS » zo aug 09, 2015 22:46 pm

Mooi verslag van een mooie reis.
Leuke foto's super.
05-1971 Early Bay Westfalia

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door Diederik » ma aug 10, 2015 17:11 pm

Mooi en duidelijk verhaal Frank! Klinkt als een ontdekkingsreis. Kon je overal ook terecht om te douchen?
Minimale gaderobe is iets wat wij ook doen. En schuiven met spullen voor de slaapmodus komt mij ook bekend voor. :D Het lukt ons om de kleren van Eveline en mij in het zijkastje te krijgen. En voor de kinderen een vierkante stoffen ritstas. Dat worden er volgend jaar 2..
En alle spullen die een jaar ongebruikt in de bus liggen er weer uitgooien!

Hoe en waar heb je die extra pootjes gemonteerd?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: met zun vijven in een berlin deel 2

Bericht door fahtal » ma aug 10, 2015 17:22 pm

Je ziet die pootjes op de onderste foto staan onder de achterste krikpunten.

Het zijn een soort piramides met een m 14 draadeind erin waarmee je de bus iets opkrikt

Het mooist is 4 van die dingen.

Maar2 doet echt wel wat. Want dit weekend stonden we in Amsterdam te wildkamperen;-) en was ik te lui... nou dat heb ik geweten wat een k*t nacht. De bus deint veel langer door als zo'n ellendeling op het dak zich omdraaid:-D .

Misschien met konis niet maar die zitten nog niet onder deze bus.

Douchen deden we ongeveer om de 3 dagen bij een zwembad of bij eurodsney. Je zou altijd een nacht op een camping kunnen overwegen.

De dakdouche werd helaas niet warm genoeg in noord Frankrijk. 1x was die wel warm geworden.

En inderdaad overtollige spullen gaan er dit jaar ook weer uit de inboedel;-)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie