Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Voor alle uw kampeer gerelateerde zaken. Tips, truuks, mooie plekken.
Peter
Actief Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 06, 2011 15:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Peter » zo jul 27, 2014 19:11 pm

Voor de belangstellende, hier wat gegevens van onze tocht waarin we deze meeting mee hebben genomen.
De eerste dag, maandag, gereden naar Bad Mergentheim.
Dinsdag dag via de Romantische strasse, Fern pas naar Sölden gereden in het Ötztal.
Woensdag dag via de Timmelsjochl naar Italië, Jaufenpass, stukje autoweg, afgeslagen naar Bruneck en dan via de Passo di Stalle naar Oostenrijk om s'avonds in Matrei aan te komen voor 4 nachten.
Donderdag mooie bergwandeling gedaan in Lienz met als afsluiter naar beneden via een rodelbaan.
Vrijdag aangemeld voor het Bulli-Treffen en s'avonds lekker gegeten in een grote muziek tent, prima geregeld met leuke life muziek.
Zaterdag een tocht gemaakt van 220 km met zeker 375 bussen, via de Felbertauerntunnel, Mittersill, Kaprun, de Grossglockner met een stop op het bovendek van de parkeergarage bij Kaiser-Franz-Jozef-Hohë, Heiligenblut, Lienz weer terug naar Kals en wij naar ons hotel in Matrei.
Zondag, Weer via de Felbertauern-tunnel, Mittersill, Krimmler-Wassserfälle het Zillertal in met nog een uitstapje in Mayerhofen om uiteindelijk de autobaan op te gaan naar onze laatste overnachting in Schriesheim bij Mannheim.
Maandag naar huis gereden.

Wat de bus betreft :
Bus T2 B met een standaard 1600 blok, wel met een 1.2.3 ontsteking en 20 w 50 olie.
Totaal 2825 km gereden in 8 dagen met een gemiddelde van 1 op 10.5, olieverbruik was 1/3 liter.
Wat motor temperatuur betreft, gemeten met een peilstok meter/klok van v.d.o.
Snelweg , rij niet harder dan 90 a 95 km echte kilometers, max. 105 a 110 gr.
Tijdens de ritten omhoog in div. passen in z'n twee met 35 a 40 km per uur heb ik één maal de 120 gr. gehaald met buitentemperatuur van boven de 30 gr.
Na al de discussies over motortemperatuur en wat te doen om oververhitting te voorkomen, is dit mijn conclusie:
Als al het motorplaatwerk gemonteerd is, ook de windgeleidingsplaatjes tussen de cilinders en erachter.
Het (schuim)rubber tussen motor en bus geplaatst is en er geen openingen zijn, dus motorruimte afgesloten.
De kachelpotten heb ik niet open gehad, motor niet laten nadraaien, geen motor kap open e.d.
Resumé, als alles gewoon zit zoals het hoort : olie dagelijks nakijken en rijden meer niet !
1 x een lek ventiel gehad, bij een Bosch Car service point laten maken voor slechts € 14,95 incl balanceren.
1 x niet meer starten, was erg warm, klap op de startmotor en probleem was over.
Wat ik niet snap en nog na moet kijken, na veel remmen dus warme trommelremmen,bij een bocht naar rechts hoorde ik linksachter een licht schrapend geluid, ging later ook weer weg als de remmen weer wat afgekoeld waren. Wiel eraf gehaald en geen enkele speling kunnen ontdekken, is een uitdaging.

gr.Peter
Laatst gewijzigd door Peter op zo jul 27, 2014 22:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bjorn78
Actief Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oudegem

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Bjorn78 » zo jul 27, 2014 19:37 pm

Moet de moeite geweest zijn die meeting, heb je foto's van de reis?

Ik heb net dezelfde metingen als jou wat betreft de temperatuur. Ook met de peilstok van vdo en 1600 dp motor.
Ik vond het wat aan de hoge kant maar zal wel normaal zijn zeker bij 30 graden buitentemperatuur?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Briebelbus » zo jul 27, 2014 20:02 pm

Leuk verslag; Romantische strasse is erg leuk, die Fernpas ook.

Ik ga je reis ff in googlemaps bekijken om een inzicht in de route te krijgen. :)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Peter
Actief Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 06, 2011 15:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Peter » zo jul 27, 2014 22:06 pm

Hai Bjorn.
Er zijn niet veel foto's gemaakt,daarnaast weet ik niet hoe ik er foto's op moet krijgen ?
gr.Peter

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Briebelbus » di jul 29, 2014 13:56 pm

Peter schreef:Voor de belangstellende, hier wat gegevens van onze tocht waarin we deze meeting mee hebben genomen.

Woensdag dag via de Timmelsjochl naar Italië,


Peter, ik zit op Googlemaps te kijken en deze Timmelsjoch is een indrukwekkende bergpas. Volgens Wikipedia zijn er stukken bij van 15%

Ik ben benieuwd of deze met volle bepakking te rijden.
volle bepakking betekent voor mij:
T2 kampeerbus met 2 personen en bagage
Fietsendrager met 2 fietsen
Westfalia Essen aanhanger

Ik heb al een aantal bergpassen gereden met deze bepakking o.a.
- Coll d'Allos (2250mtr 9%)
- Reschenpas (10%)

Ik vond toen de Coll d'Allos wel een hufter, maar het is gelukt. ( kwam 1x stil te staan vlak na een haarspeld bocht omdat ik met te weinig vermogen de bocht door wilde. )

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Peter
Actief Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 06, 2011 15:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Peter » di jul 29, 2014 17:25 pm

Hai Marcel,
Jij komt zeker boven hoor!
Je moet wel met gevoel rijden, maar daar ga ik vanuit.
Als jij in z'n 2 met wat hoge toeren rij, ik ga dan ongeveer 35 a 40 km, gaat het prima.
Probeer bij de scherpe haarspeld bochten die je aan de berg kant (de krappe bocht dus) moet nemen, de bocht wat ruim te nemen, ALS HET KAN UITERAARD, dan hou je wat snelheid en hoef je niet naar z'n 1 terug te schakelen, lukt dit niet dan zul je "vol gas" in z'n 1 moeten om daarna weer snel naar z'n 2 te gaan.
succes@
gr.Peter

smisse
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: vr jul 04, 2014 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door smisse » di jul 29, 2014 20:43 pm

Gaan dit soort passen makkelijker met een automaat of juist niet?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Peter
Actief Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 06, 2011 15:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Peter » di jul 29, 2014 20:50 pm

Hai Smisse,
Geen ervaring met een automaat, als ik mij goed kan herinneren zit er een soort bergversnelling op.
Zo niet, dan denk ik maar zo, vroeger gingen ze ook de berg op dus VW zal daar zeker rekening mee gehouden hebben, dus ik denk makkelijker.
gr.Peter

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Briebelbus » di jul 29, 2014 21:51 pm

Peter bedankt voor je bericht en ik begrijp wat je bedoel met het aansnijden van de bochten.

Wij deden dit altijd met z'n 2-en mijn vrouw moest al van tevoren kijken of er verkeer aankwam zodat ik de bocht ruim kon nemen met een beetje vaart.

Meeste bochten ging dat ook prima, alleen die ene sneed ik verkeerd aan, maar ook daar leer je weer van.

Ik houdt mijn toerenteller en temp meter altijd goed in de gaten en idd zonder haast rijden dan komt het goed.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door fahtal » vr aug 01, 2014 23:48 pm

Een automaat heeft 3 versnellingen. De 1 gaat tot ongeveer 40kmpu de 2 tot ongeveer 80kmpu. Je kan met de kickdown terug schakelen. Dit werkt prima op een snelweg heuvel maar in de bergen betekend dit elke keer als je je gas los laat dat die doorschakeld en dat wil je niet dus zet je hem vast in zijn 1 of 2. Wel zelf de snelheid in de gaten houden dat die niet boven de genoemde snelheden komt.

Berg af vind ik wel wat minder met een automaat maar daar ook afremmen op de motor dmv hem in zin 1 of 2 zetten. Ok weer de snelheid in de gaten houden.

Dan moet het goed komen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Gangie » wo aug 20, 2014 9:18 am

Peter
Ben zelf net terug uit Italië met een 1600as blok heb ongeveer 2200 km gereden.
Gemiddelde snelheid 90/95 km verbruik 1/10
Motor heeft het super gedaan maximale temperatuur bevatte 90 graden.
Heb ook dagelijks het oliepeil gecontroleerd en vervolgens rijden maar.

Gr,Frans

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Briebelbus » wo aug 20, 2014 9:25 am

Mag ik vragen hoe je die temp heb gemeten :?: aangezien mij 1600 hier in nederland bij normaal gebruik al boven de 100 graden zit (wat mij een nirmale waarde lijkt)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Gangie » do aug 21, 2014 19:15 pm

Briebelbus schreef:Mag ik vragen hoe je die temp heb gemeten :?: aangezien mij 1600 hier in nederland bij normaal gebruik al boven de 100 graden zit (wat mij een nirmale waarde lijkt)


Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de sensor in de plaats van de olie aftapplug te zetten.(zie foto)
Nou moet ik zeggen de temperatuur buiten was gemiddeld 23graden.
Het was dit jaar lang niet zo warm als het vorige jaar!
Ik zou niet meer zonder kunnen! vind het toch wel fijn om je motortemperatuur in de peiling te houden.

Ben vorig jaar ook in Italië geweest en toen was het in geheel Europa een stuk warmer dan dit jaar!
Heb toen wel veel file gehad,we hebben toen gemiddeld 2 a 3uur file gehad voor de Gorthardtunnel
maar ook in Italië zelf!en toen liep het motortemperatuur op tot maximaal 100 graden.
Deze zag je steeds weer terug lopen naar 90graden in stilstand ondanks dat de buitentemperatuur 35graden was.
En in de Bus was het ruim 40 graden! Heb z' n temperatuur meter in de Bus zitten die het binnen en buitentemperatuur meet.
Heb toen heel veel vertrouwen in mijn motortje gekregen en ook weer dit jaar echt weer super gedaan.

Gr,Frans

http://tinypic.com/view.php?pic=2dka9mw&s=8

Peter
Actief Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 06, 2011 15:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Peter » vr aug 22, 2014 20:08 pm

Hallo Gangie,
Als de voeler zoals bij jou in de aftapplug zit, mag je er ongeveer 10 a 15 graden bij optellen. Op die plek wordt er door de rijwind behoorlijk gekoeld. Maakt niets uit hoor, ook dan is het nog goed !
gr.Peter

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Reis Oostenrijk, Bulli treffen Gross-Glockner

Bericht door Gangie » vr aug 22, 2014 21:56 pm

Peter schreef:Hallo Gangie,
Als de voeler zoals bij jou in de aftapplug zit, mag je er ongeveer 10 a 15 graden bij optellen. Op die plek wordt er door de rijwind behoorlijk gekoeld. Maakt niets uit hoor, ook dan is het nog goed !
gr.Peter


Oké Peter dat wist ik niet.
Ik heb het zo gemaakt op advies van mijn onderhoudsmonteur.
Ik denk wel dat dat wel klopt wat jij zeg want als ik in de winter met de Bus rij,
dan geeft de temperatuurmeter niet meer dan gemiddeld 60 graden aan.
Maak mij ook niets uit,heb nu (in 13jaar) inmiddels bijna 50.000 km gereden met dit (gereviseerde 1600) blok
en ik heb eigenlijk nooit problemen mee!

Gr,Frans

Plaats reactie