Zweden Noorwegen

Voor alle uw kampeer gerelateerde zaken. Tips, truuks, mooie plekken.
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Wilfred » wo jan 09, 2013 14:41 pm

fahtal schreef:
we slapen vaak lang uit, dus als we dan nog eens 1,5 uur gaan rijden, is het al middag :D


duidelijk nog geen kinderen :shock:


:D :D :D
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Dubbel schuiver » wo jan 09, 2013 14:42 pm

Ja of zo groot, dat ze klok kunnen kijken en ook begrijpen waneer ze eruit mogen. :D

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Kebdorst » wo jan 09, 2013 18:45 pm

Wij zijn de laatste jaren nooit langer dan een week weg geweest. anders kost het zoveel dagen, dit jaar gaan weer ca 2 weken en als het leuk is en iets uit loopt is het niet ernstig. Maar wij zijn meestal, tenminste vroeger dan, vroeg op activiteit en daarna naar de volgende locatie. Hangt een beetje af hoelang de activiteit duurt hoe ver weer komen met rijden.
Laatst gewijzigd door Kebdorst op wo jan 09, 2013 20:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door fahtal » wo jan 09, 2013 19:29 pm

aan het swypen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Kebdorst » wo jan 09, 2013 20:46 pm

fahtal schreef:aan het swypen?

Ja



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Hans_t2b » wo jan 09, 2013 21:57 pm

Hoi Rob,

Neeltje en ik hebben afgelopen zomer ook 2 weekjes met onze camper in Noorwegen doorgebracht. Echt een super gaaf land om met camper vakantie te vieren. Mooie afwisselende natuur, gave kronkelige wegen, leuke steden, goeie campings, afgelegen wildkampeerplekken en natuurlijk Staafkerkjes.

Wij hebben zelf veel aan het boekje "Mit dem Wohnmobil nach Sud-Norwegen" gehad. Jah, het is in het Duits. Bovendien een beetje suf geschreven (om over sommige foto's nog maar te zwijgen ;) ). Na eenmaal gewend te zijn aan het boekje, is het een mooie bron van info voor leuke weggetjes, campings, wildkampeerplekken (met GPS-data) en bijv plekken waar je water kan tappen.

Onze valkuil was dat we achteraf gezien best wel wat kilometers hebben gereden, zo'n 4600 km (=530L brandstof!). 100 km in Noorwegen zijn niet te vergelijken met 100km in NL. Vanwege de vaak smalle, kronkelige en stijle wegen met vele tunnels, bruggen en veerdiensten, doe je er langer over dan je gewend bent. Uiteraard is het rijden daar vele malen leuker dan hier! Wij reden in Noorwegen gem een 250 km op een dag.

Wij hebben het volgende rondje gemaakt:
Eindhoven (NL)
Westerkappeln (D)
Arhus (DK) Hirtshals --> Kristiansand (N) met de ferry
Pikerfoss
Varland
Evje
Lista
Preikestolen
Odda
Borgland
Jotunheimen
Solvang
Tingvoll
Soja
Oslo --> Frederikshavn (DK) met de ferry
Osnabruck(D)
Eindhoven

Preikestolen mag je niet missen, Peer Gyntepad is leuk om te rijden en om een wandeling in te maken. Stavanger en Oslo zijn leuke steden. In Jotunheimen kan je mooie wanteltochten maken (ANWB heeft leuke boekje met allerlei wandelingen). De Atlantic route is leuk om te rijden vanwege de vele bruggen (van Molde naar Kristiansund). En natuurlijk moet je de Trollstigveien gereden hebben. Tot slot met de IKEA familie pas krijg je een beetje korting op de ferrydiensten van StenaLine.

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Hans_t2b » do jan 10, 2013 19:30 pm

In de kampioen van de ANWB van deze maand staat trouwens ook een artikel over Noorwegen

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Diederik » vr jan 11, 2013 14:08 pm

Wij zijn afgelopen zomer idd naar Zweden geweest. s'Morgens om 4:45 uur vertrokken uit Den Helder (met 2 volwassenen en 2 kinderen) en s'avonds rond 17:00 op een camping bij Kopenhagen. Als ik toen had geweten dat er een half uur verderop een camping (Malmo First Camp) net over de brug bij Malmo in Zweden was, had ik nog ff doorgereden.
Wij hebben in Putgarden, Duitsland de veerboot genomen. En vanuit Kopenhagen, Dennemarken de brug naar Zweden. Deze brug kost ook tolgeld.
En dan naar Gotenborg is ook in een dag te doen. Je kan ook ook nog door zuid-Zweden zwerven en dan langzaam richting Gotenburg.
VERGEET IN ZWEDEN NIET TE TANKEN ALS JE EEN TANKSTATION ZIET. OOK AL IS JE TANK HALFVOL...!!
IK heb m'n tank de eerste dag in zweden bijna helemaal leeg gereden (53 liter getankt :shock: ) omdat ik dacht dat het volgende tankstation wel snel zou volgen..

link naar busverhaal

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Kebdorst » vr jan 11, 2013 15:08 pm

Dat veer in Putgarden, hoe vaak gaat dat en moet je dat reserveren?



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Gliset » vr jan 11, 2013 19:12 pm

Kebdorst schreef:Dat veer in Putgarden, hoe vaak gaat dat en moet je dat reserveren?

Scandlines.com
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door zomerbloempje » vr jan 11, 2013 19:31 pm

Daar staat niet dat je niet hoeft te reserveren
Tip rond 11 uur 's morgens is het meestal niet zo druk.
Van horen zeggen, niet uit ervaring
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Diederik » vr jan 11, 2013 20:11 pm

Kebdorst schreef:Dat veer in Putgarden, hoe vaak gaat dat en moet je dat reserveren?


Reserveren hoeft niet. Veerboot vaart in de zomer vaker. Check via de eerder genoemde link!

Gebruikersavatar
Jerommeke_Ohjajoh
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: za mei 19, 2012 23:43 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Fryslân

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Jerommeke_Ohjajoh » ma jan 14, 2013 22:52 pm

Hallo vrolijke reis vrienden,

ik kan het niet laten om ook even een reactie te schrijven, aangezien we al 24 jaar naar het hoge Noorden afreizen. Noorwegen is daarbij een land, waar we helemaal verliefd op zijn. Het maakt zoveel indruk en we rijden zoveel km, dat we dit gemiddeld eens per 3 jaar doen (vaker is gewoon te vermoeiend wbt reizen en de vele indrukken)

Het gaat ook om wat je zelf mooi vindt. Ik ben bv niet echt een zweden aanhanger, omdat er erg veel bossen zijn. Noorwegen is daarin tegen veel afwisselender. Het zuiden en westen is zeker een zeer mooie en indrukwekkende reis. Vele prachtige Fjorden, hooglanden met nog sneeuw in de zomer en schitterende uitzichten. Nadeel vindt ik wel dat je geen 20 km kunt rijden of je wel weer een nederlander kunt tegen komen.

Wij houden ook van rustige plekken en als je Trondheim voorbij gereden bent, dan neemt het toerisme gelijk met meer dan de helf af!

Rij je Moi Rana voorbij, dan blijft er een kwart over wbt drukte! Deze hele route is zeer indruk wekkend en je kunt er ook voor kiezen om met pondjes de westkust af te reizen!

Wil je echt een zeer indruk wekkende eilandgroep bekijken, dan rij je door tot de Lofoten, Vestvågøy en tegenwoordig met een tunnel te bereiken is. Nadeel is dat je dan minimaal al 4000 km hebt gereden en die moet je ook weer terug rijden ;-)

Voorwaarde is dat je rijden niet erg vindt. Toevallig kan ik enorm genieten, tijdens het rijden van alles wat je tegen komt: gletsjers, watervallen, grotten, Elanden, vossen, bruinvissen, fjorden, sneeuw, zee, zeer rustige campings, soms een dagen rijden op onverharde wegen en niemand tegen komen, hoog vlaktes, prachtige oude houten kerken, zee arenden, walvissen, papagaaiduikers, velden vol met stokvissen, ach ik kan wel door blijven gaan! En dan het feit dat de zon niet onder gaat, ik stond soms om 02.00 nog te vissen, met het zweet op het hoofd en mijn vrouw chaggie riep, wanneer ik in vredesnaam op bed kwam haha!

We hebben dan wel 4 weken vakantie en rijden elke dag een stuk minimaal 100 en maximaal 400km. We hebben geen kinderen dus zijn eigen baas en stoppen op de meest unieke plekken om bv te lunchen of avond eten te koken, te zwemmen of vissen (om deze vervolgens lekker te bakken), wandelen en daarna nog stukje rijden, om dan een rustig plekje te zoeken met een rivier of zee of fjord als uitzicht. Ook veel foto's maken en tijdens het rijden ramen open om alles in je op te nemen.

Ander nadeel is dat je met onze busjes ook veel benzine verstookt, dit was laatste keer bv een bedrag tussen 1700,- en 2000,- euro. Dat is wel slikken natuurlijk, maar we gaan verder niet op andere vakanties. een goede optie is dan om de boot te pakken Noorwegen / Denemarken, nml aanzienlijk minder km wbt het rijden. Ik hou niet van stress op vakantie dus bespraken we nooit een boot. We gingen dan op de gok naar de boot toe en konden altijd binnen 8 uur met een boot mee!

Dan het weer in het hoge Noorden: tot nu aan toe in al die 24 jaar nog nooit een verregende vakantie gehad. Maximaal op 4 weken bv 4 dagen regen. We gingen altijd in maand juni en de laatste 7 jaar in maand Juli! Voordeel van Noorwegen vond ik dat je soms echt klote weer had en je even door reed en door bv een grote tunel reed en dan aan het einde ineens in prachtig weer terecht kon komen of anders om natuurlijk. Het is en blijft een afwisselend land, waar geen stuk het zelfde blijft voor bv een uur! wel kan het wel afkoelen in de nacht, dus lekker tegen elkaar aankruipen ;-) We zijn wel eens van 32 graden ergens weg gereden en kwamen later op de dag aan, in een hoog gebied en daar had het in de avond gevroren en waren de ramen bevroren in de ochtend haha en was het fris om even in de bosjes te gaan plassen in het onderbroekje haha. We zijn zeker goed op kou en nattigheid voorbereid, maar hebben het nooit hoeven te gebruiken (wat geluk kan zijn geweest).

Kortom het is zeker een aanrader om naar het hoge Noorden te gaan en je zult er vast daara weer eens naar toe willen!!

Krijg weer zin in vakantie..... nog even wachten tot Juli en hopelijk is het busje dan weer klaar!

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Vrolijke groet :D

Jeroen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Briebelbus » ma jan 14, 2013 23:05 pm

Mooi verslag en mooie foto's, ook ik wordt op deze manier geprikkeld om Noorwegen een keer te gaan bezoeken. Het land staat al ergens op een "Verlanglijstje"
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Zweden Noorwegen

Bericht door Kebdorst » di jan 15, 2013 8:43 am

Zo Jeroen, mooi verhaal. Het maakt me nog entousiast. Jammer dat ik op mijn wekr de fotos niet kan zien, straks op mijn foon ff kijken. Misschien eens een busverhaal aan wijden ;)

Bedankt voor je reactie.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Plaats reactie