Koelkast

Voor alle uw kampeer gerelateerde zaken. Tips, truuks, mooie plekken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Koelkast

Bericht door Hakkinen » ma okt 29, 2012 16:32 pm

Deze winter ga ik mijn camper restaureren. Hierbij ga ik ook de roosters voor de koelkast dicht laten maken omdat ik die dingen niet mooi vind op mijn bus. Nu wil ik natuurlijk wel weer een koelkast in mijn camper en deze moet functioneren zonder roosters naar buiten toe. Het moet een stille koelkast zijn; dus geen compressor versie, want dan kun je niet slapen als hij aanstaat.
Graag zou ik willen weten of iemand ook een koelkast goed werkend in zijn bus heeft zonder roosters aan de buitenkant, wat voor koelkast het is en hoe deze is geplaatst.

Zelf zat ik te denken aan een koelbox-koelkast met een klep aan de bovenkant welke ik vrij achter de bestuurdersstoel zou kunnen zetten.
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Koelkast

Bericht door Gliset » ma okt 29, 2012 18:32 pm

Moest ff spieken, maar volgens mij geldt dat voor élke Westfalia koelkast. In onze Berlin zitten geen roosters aan de zijkant. Wel een klein afvoergaatje, maar dat is specifiek voor het gebruik op gas. Dus ook daar zou je zonder kunnen. En ook in onze 2 eerdere bussen zaten koelkasten zonder roosters in de buitenkant van de bus.
Afbeelding
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Koelkast

Bericht door Hakkinen » ma okt 29, 2012 18:55 pm

Ik meende dat de Westfaliakoelkasten niet actief koelden op electriciteit.
Waar voert de koelkast bij jou zijn warmte af m.a.w.hoe zit deze ingebouwd?
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Koelkast

Bericht door JackS » ma okt 29, 2012 19:12 pm

Ik heb onlangs een zelfde vraag gesteld en het blijkt geen probleem te zijn bij gebruik van 12 en 230 volt.
Als je gebruik van gas maakt moet je een uitlaat naar buiten.
Bij onze bus staat de koelkast in een dicht kastje maar ga volgend jaar er een klein pc ventilatortje achter zetten want hij wordt redelijk warm.
Deze warme lucht gebruiken we weer om de rest van de bus op te warmen :-)
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Koelkast

Bericht door Gliset » ma okt 29, 2012 20:32 pm

Hakkinen schreef:Ik meende dat de Westfaliakoelkasten niet actief koelden op electriciteit.
Waar voert de koelkast bij jou zijn warmte af m.a.w.hoe zit deze ingebouwd?

Boven het verwarmings-/koelsysteem van de kast zit binnen een rooster. De warme lucht wordt dus aan de lucht in de bus toegevoegd. Soms merk je dat, vooral 's ochtends, maar dan is het vooral een lekker kacheltje.
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
salsparadise
Nieuweling
Berichten: 37
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 20:25 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Koelkast

Bericht door salsparadise » ma okt 29, 2012 21:00 pm

Tegenwoordig zijn de compressor koelkasten zeer stil hoor. Het voordeel is dat ze beter presteren bij warmere omgevingstemperaturen dan de absorbtie koelkasten (zeker als je ze in een ombouwkast installeert). Neem anders een kijkje in deze oplossing:
viewtopic.php?f=6&t=11835
standard height is the way to ride

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Koelkast

Bericht door Hakkinen » ma okt 29, 2012 21:30 pm

Dank voor de nuttige reacties. Top.
Dan wordt het dus een compressor koelkast. Iemand tips voor een stille, dus een waar je ook naast kan slapen zonder gek te worden.
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Koelkast

Bericht door Wilfred » di okt 30, 2012 13:25 pm

Ten eerste: In mijn helsinki interieur (niet helemaal origineel) zat geen rooster in de zijkant, maar in de bodem. Dat is prima.

Ten tweede, ik heb een ventilator koelkast. Die werkt echt top. Deze heeft sowieso geen roosters nodig.
bovendien heb ik de koelkast 's nachts nooit aan, omdat we altijd wildkamperen. als je overdag maar even rijdt, en je de koelkast wel 24 uur per dag aan laat staan, trekt de huishoud accu dat niet.
Ondanks dat hij niet altijd aan staat, is alles prima koel. Gewoon niet voor elk wissewasje openen.
Geluid maakt dan niet zoveel uit.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
UPI
Actief Lid
Berichten: 119
Lid geworden op: do mar 11, 2010 16:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Apeldoorn

Re: Koelkast

Bericht door UPI » zo jan 20, 2013 16:59 pm

Ik heb een Weaco compressor koelkastje op 12 volt en die hoor je amper.
Laatst gewijzigd door UPI op zo feb 24, 2013 13:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
--
Joep

Das geht ja automatisch

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Koelkast

Bericht door hanhoo » ma jan 28, 2013 19:36 pm

Koelkast op gas: hij moet verse lucht kunnen aanzuigen (verarming lucht in de bus) en een uitlaat hebben. Bovendien een gat in de vloer eronder om gassen bij een lek te kunnen laten ontsnappen. Een koelkast op gas mag niet branden als de bus rijdt.

Koelkast op 12 volt: werkt niet. Onvoldoende vermogen. Leuk om hem op temperatuur te houden tijdens de reis, maar de capaciteit is simpelweg te laag. Bovendien is een accu binnen een paar uur leeg als de motor niet draait.

Koelkast op 230 volt: gaat prima. Beste optie. Absorptietechniek duurt langer voordat deze echt koud wordt als compressor. Compressor maakt iets geluid maar blijft korter op temperatuur als stroom eraf is.

Een ventilatorkoelkast is een absorptiekoelkast met een hulpventilator. Zo'n constructie kun je zelf ook maken met bijvoorbeeld een PC ventilator.

Voor alle koelkasten geldt: hoe beter de ventilatie, hoe beter de werking. Welke je ook kiest, je wil warmte eruit halen, en dat moet ergens heen. Dat kan prima naar het interieur. Een rooster in de kast onderin, eentje bovenin. Maar koeling werkt uiteraard beter als hij de warmte naar buiten kwijt kan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie