Pagina 7 van 37

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 9:36 am
door gijsv
Graag max, kan je even kijken wat voor type carter (s) het zijn?

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 9:45 am
door Max
gijsv schreef:Graag max, kan je even kijken wat voor type carter (s) het zijn?


Met alle soorten van genoegen maar waar moet ik precies naar kijken??
Kun je bijvoorbeeld al wat met het motornummer?

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 9:49 am
door hanhoo
Op de zijkant (onderzijde) staat een carter typenummer. We zoeken een gezond AS41 carter.

Ik heb er overigens eentje gevonden voor een schappelijke prijs, maar die staat in Brussel.

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 9:52 am
door Max
Zal vanmiddag eens even kijken ben nu aan het werk.

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 12:16 pm
door hanhoo
Zoals beloofd de foto's:

Diepe groeven op de nokkenas ter hoogte van het middelste lager:

Afbeelding

Hagelnieuw hoofdaslager met 180 draaiseconden:

Afbeelding

Drijfstanglagers:

Afbeelding

Schade aan de zetels voor de nokvolgers. Dit is de ergste: inlaat van cilinder 2.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 12:20 pm
door Tee
sterkte Hans, Iedereen maakt fouten.

Ik blijf nog steeds onder de indruk van je technisch expertise en zal ook nooit twijfelen om naar je toe te komen voor advies.
ons techniek forum zal een flink stuk achteruit gaan zonder je input

if i can help, u know where to find me
grtz Tee

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 12:32 pm
door rowanVW
mag ik vragen waarom je het blok niet nat heb geborsteld? en daarna de kanalen hebt uitgespoeld? ik heb bij een revisiebedrijf stage gelopen en daar deden ze carters nooit stralen vanwege dit gevaar dat kost heel veel tijd om schoon te maken. het stralen kan heel vaak goed gaan maar als je even iets te snel bent is dit het gevaar :oops: ik wil je niks verwijten alleen het nat borstelen als tip geven :wink:

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 13:43 pm
door hanhoo
Vragen staat altijd vrij. Bij ons loodsencomplex is sinds enige tijd de mogelijkheid om via allerhande manieren en middelen te kunnen stralen. Gezien hebbende wat er allemaal aan onderdelen door de diverse kasten en machines is gegaan, en de resultaten daarvan, was dit toentertijd in mijn ogen een logische stap. Het resultaat is / was ook schitterend. Eerst koudontvetter, daarna in een warm schudbad en vervolgens in de werpstralen. Daarna weer schoongespoeld in de koudontvetterbak en afgespoten met de compressor. Ik had ook bij de werpstralen de helderheid van geest om alle kanalen te pluggen en/of dicht te tapen. Een werpstraler haalt immers geen zachte materialen weg. Helaas is een van de tie-wraps die het carter vasthield aan de werpstraaltrommel gescheurd. Hierdoor is een van de helften gaan tuimelen tegen de andere helft in de trommel waardoor een prop en een brok tape heeft losgelaten. Ik heb dit vervolgens met man en macht uitvoerig gespoeld, perslucht gespoten en schoongemaakt. Ik was echter toen nog niet op de hoogte van de stoppen (en doodlopende eindes) van de oliegalerijen. Daar zijn dus in de oliesludge stalen parels blijven plakken. Pure onwetendheid met een dure schade als gevolg.

Een werpstraler is een fantastisch apparaat. Je gooit het erin (al dan niet vast gezet als het niet mag tuimelen), apparaat 10 minuten aan, en alle harde narigheid is van het metaal verdwenen met een mooie matte metaalfinish. Ideaal voor kleppendeksel, kale cilinderkoppen, remtrommels en schijven, hele velgen inclusief de band er nog omheen etc. We hebben een remtrommel laten aanroesten tot zwaar verroest, buiten in de regen. Vijf minuten in de werpstraler en weg roest. Kan niets tegen op en je hoeft helemaal niets te doen. Bakkie koffie en een peuk en klaar. Maar niet voor iets met fijnmazige kanalen dus.

Had ik dit van tevoren geweten, had ik niet de werpstraler gebruikt en ook alleen maar gespoeld. Ik heb ook de tip gekregen alvorens te demonteren een motor schoon te spuiten onder hogedruk met warm water en ontvetter. Daarmee haal je het ergste zand, olie en troep weg aan de buitenzijde zonder het carter vol te spuiten met troep. Mocht ik toch nog eens stralen, gebruik ik wel de glasparelkast. Dan zie je wat je doet en kun je direct ingrijpen als een afdichting van de oliekanalen dreigt los te schieten.

Een wijze les dus. Overigens van het verrotte carter wel nu de oliegalerij pluggen weten te verwijderen. Ik heb alsnog de doppen hiervoor besteld. Kan ik mooi op dit carter oefenen hoe een full-flow oliesysteem te maken. Niet helemaal verloren dus, zijn we weer een ervaring rijker. En ach, ik heb nog een tijdje gedacht om mijn muil te houden in schaamte. Maar op deze manier leert iedereen die meeleest met me mee, toch?

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 13:55 pm
door hanhoo
@DubbelSchuiver, @Klaas, @Tee en @Max: bedankt.

@Area51: Je doet me nu teveel eer aan. Dankjewel. Ik heb Brian nooit ontmoet, alleen via het forum en de PB gesproken. Met hem is een geweldig contact en super veel kennis verloren gegaan. Ik mis dat contact, hij heeft me in een korte tijd heel veel kunnen leren. Ik hoop dat hij rust in vrede.

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 15:10 pm
door rowanVW
hanhoo schreef:Vragen staat altijd vrij. Bij ons loodsencomplex is sinds enige tijd de mogelijkheid om via allerhande manieren en middelen te kunnen stralen. Gezien hebbende wat er allemaal aan onderdelen door de diverse kasten en machines is gegaan, en de resultaten daarvan, was dit toentertijd in mijn ogen een logische stap. Het resultaat is / was ook schitterend. Eerst koudontvetter, daarna in een warm schudbad en vervolgens in de werpstralen. Daarna weer schoongespoeld in de koudontvetterbak en afgespoten met de compressor. Ik had ook bij de werpstralen de helderheid van geest om alle kanalen te pluggen en/of dicht te tapen. Een werpstraler haalt immers geen zachte materialen weg. Helaas is een van de tie-wraps die het carter vasthield aan de werpstraaltrommel gescheurd. Hierdoor is een van de helften gaan tuimelen tegen de andere helft in de trommel waardoor een prop en een brok tape heeft losgelaten. Ik heb dit vervolgens met man en macht uitvoerig gespoeld, perslucht gespoten en schoongemaakt. Ik was echter toen nog niet op de hoogte van de stoppen (en doodlopende eindes) van de oliegalerijen. Daar zijn dus in de oliesludge stalen parels blijven plakken. Pure onwetendheid met een dure schade als gevolg.

Een werpstraler is een fantastisch apparaat. Je gooit het erin (al dan niet vast gezet als het niet mag tuimelen), apparaat 10 minuten aan, en alle harde narigheid is van het metaal verdwenen met een mooie matte metaalfinish. Ideaal voor kleppendeksel, kale cilinderkoppen, remtrommels en schijven, hele velgen inclusief de band er nog omheen etc. We hebben een remtrommel laten aanroesten tot zwaar verroest, buiten in de regen. Vijf minuten in de werpstraler en weg roest. Kan niets tegen op en je hoeft helemaal niets te doen. Bakkie koffie en een peuk en klaar. Maar niet voor iets met fijnmazige kanalen dus.

Had ik dit van tevoren geweten, had ik niet de werpstraler gebruikt en ook alleen maar gespoeld. Ik heb ook de tip gekregen alvorens te demonteren een motor schoon te spuiten onder hogedruk met warm water en ontvetter. Daarmee haal je het ergste zand, olie en troep weg aan de buitenzijde zonder het carter vol te spuiten met troep. Mocht ik toch nog eens stralen, gebruik ik wel de glasparelkast. Dan zie je wat je doet en kun je direct ingrijpen als een afdichting van de oliekanalen dreigt los te schieten.

Een wijze les dus. Overigens van het verrotte carter wel nu de oliegalerij pluggen weten te verwijderen. Ik heb alsnog de doppen hiervoor besteld. Kan ik mooi op dit carter oefenen hoe een full-flow oliesysteem te maken. Niet helemaal verloren dus, zijn we weer een ervaring rijker. En ach, ik heb nog een tijdje gedacht om mijn muil te houden in schaamte. Maar op deze manier leert iedereen die meeleest met me mee, toch?

das een heel verhaal maar doordat er in doodlopende kanalen straal zand is blijven zitten is dit gebeurt? dit is iets anders als ik dacht het is dus een goede machine voor van alles behalve carters... nouja hans dit noemen ze bij mij op school een leermoment jammer van de kosten maar ik durf te wedden dat je het allemaal oplost en een goed blok maakt :wink:

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 15:37 pm
door hanhoo
rowanVW schreef:das een heel verhaal maar doordat er in doodlopende kanalen straal zand is blijven zitten is dit gebeurt? dit is iets anders als ik dacht het is dus een goede machine voor van alles behalve carters... nouja hans dit noemen ze bij mij op school een leermoment jammer van de kosten maar ik durf te wedden dat je het allemaal oplost en een goed blok maakt :wink:


Bijna goed: geen straalzand maar knijterharde metalen werpstraalparels ter grootte van ongeveer 0,2 milimeter. Het principe is dat het object in een soort wastrommel ronddraait terwijl het apparaat er stalen kogeltjes tegen aan gooit. Stof, roest en vuil wordt door een filter afgezogen. Anders dan zandstralen wordt er niet met hoge druk gewerkt, maar gewoon gegooid. Een afzuiging met filter zuigt het stof en vuil eruit. De parels blijven dus een hele lange tijd schoon. Het metaal wordt niet aangetast. Een voorbeeld:

Afbeelding

Een soort wasmachine dus, maar dan zonder water en met metalen kogeltjes.

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: ma dec 19, 2011 16:08 pm
door rowanVW
okej dat is voor mij nog onbekend bedank voor de uitleg =D>

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: di dec 20, 2011 21:23 pm
door Airtime
Wat een verhaal Hans! :shock: :( Sterkte met de 'afwikkeling'!

In ieder geval goed om te lezen dat jullie vriendschap er geen schade aan overhoudt! =D>

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: wo dec 21, 2011 9:06 am
door hanhoo
Twee carters geleidelijk onderweg naar Hillegom. Keuzes keuzes. In ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe. Als ze alletwee goed zijn, heb ik alvast een carter voor een nieuw projectje.

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Geplaatst: wo dec 21, 2011 9:12 am
door Baphi
hanhoo schreef:Twee carters geleidelijk onderweg naar Hillegom. Keuzes keuzes. In ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe. Als ze alletwee goed zijn, heb ik alvast een carter voor een nieuw projectje.


Snel geregeld, Hans =D> =D>

[-o< [-o<