Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5327
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door ko de fries » ma dec 12, 2011 13:25 pm

balen hans , na al dat werkt #-o hoop dat het met de olie en wat inlopen goed komt
mischien als het blok warm is ,ze welgoed vrij komen?
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 406
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Grawo75 » ma dec 12, 2011 22:03 pm

dat sucks...

Maar hou de moed erin, jullie krijgen dat wel voor elkaar!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » ma dec 12, 2011 23:26 pm

Kogel door de kerk. Alles weer open.

Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat het blokje, met alle nieuwe onderdelen, in 700km tijd in stront loopt.

I can shoot myself. Tien minuten onoplettendheid kost me nu twee dagen werk.

Reminder to myself: do NOT slap used parts together EVER AGAIN without checking everything again and again and again and again. 100% Nieuw, of meten, passen, meten, passen en nog eens kijken.

Maar goed, drie lessen:

1. Gebruikte nokvolgers met een andere gebruikte nokkenas = klinkt als een diesel.
2. Carter in een werpstraler maakt stoffig. ZEKER weten dat AL het stof weg is, anders gaat het mis.
3. Olie is leuk, maar altijd zorgen dat ik Engine Assembly Lube op voorraad heb.

Harde les. :roll:. De olie uit het blok had gewoon een blauwe waas. Dom dom dom dom #-o. Zo zie je maar, ik heb best wat ervaring en snap de theorie wel. Maar zelfs dan kun je (achteraf) hele domme fouten maken. En dan met alle zogenaamde 'specialisten' in de Keverwereld. Trust no-one (op een paar na)! Aan de andere kant: er zijn er een hoop met pech geweest binnen een paar honder/duizend kilometer. Er is geen garantie bij gebruik van deels gebruikte en deels nieuwe onderdelen dat het goed gaat. Gelukkig gaat het in mijn geval nu in 10 van de 11 gevallen goed. Maar dat is een foutpercentage van 10 procent. Das best groot.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Baphi » di dec 13, 2011 7:57 am

Balen Hans, maar zoals je zelf al omschrijft weer een heleboel geleerd! Kop op, alles ff resetten en met goede moed er tegenaan! Komt goed!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » di dec 13, 2011 16:21 pm

Ik keek de foto's van het blokje na en :shock:. Volgens mij heb ik de oorzaak van alle pech gevonden:


Afbeelding

Kleppen stellen is dan zinloos, Gijs.

Afbeelding
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 1650
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door gijsv » di dec 13, 2011 16:49 pm

de foto hierboven was de situatie vandaag om 17:30

18:30 blok ernaast, al e.e.a. gedemonteerd
Afbeelding

20:00 alles gesorteerd gedemonteerd klaar voor de schoonmaak
Afbeelding

Eerdt een biertje gedronken, nu klaar voor vandaag!

Conclusie! er zaten toch nog parels uit de werpstraler in de oliekanalen, welke heel veelschade hebben aangericht. Nwe lagers na 5 minuten draaien al versleten!! Wederom de jusite keuze gemaakt door een ' reset' te maken.

Nu eerst alles inspecteren en kijken wat bruikbaar is, daarna op het gemak monteren! Dit jaar rijdt de kever nog dat is het doel!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » di dec 13, 2011 21:59 pm

I can still shoot myself, his time with a bigger gun.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
mychatype3
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: di jan 13, 2009 17:47 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Gilze

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door mychatype3 » di dec 13, 2011 22:27 pm

gijsv schreef:Conclusie! er zaten toch nog parels uit de werpstraler in de oliekanalen, welke heel veelschade hebben aangericht. Nwe lagers na 5 minuten draaien al versleten!! Wederom de jusite keuze gemaakt door een ' reset' te maken.


Als je een carter straalt, parelt of wat dan ook, haal dan alle oliestoppen eruit, tap draad in het carter en plug deze (NPT pluggen) naderhand weer af.
Je weet dan zeker dat het blok goed schoon gemaakt kan worden, je staat verbaast wat er achter deze „ stops” aan vuil ophoopt.

Suc6 weer :)

Greetz Mycha
proud member of the A-team, low earlybay cruisers

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » wo dec 14, 2011 13:31 pm

Dat is inderdaad een goeie tip, Mycha. En gelijk een goeie oefenles om ooit een full-flow carter te bouwen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1125
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door gruns.lex » wo dec 14, 2011 18:01 pm

mychatype3 schreef:
gijsv schreef:Conclusie! er zaten toch nog parels uit de werpstraler in de oliekanalen, welke heel veelschade hebben aangericht. Nwe lagers na 5 minuten draaien al versleten!! Wederom de jusite keuze gemaakt door een ' reset' te maken.


Als je een carter straalt, parelt of wat dan ook, haal dan alle oliestoppen eruit, tap draad in het carter en plug deze (NPT pluggen) naderhand weer af.
Je weet dan zeker dat het blok goed schoon gemaakt kan worden, je staat verbaast wat er achter deze „ stops” aan vuil ophoopt.

Suc6 weer :)
Greetz Mycha

Kijk weer iets om straks aan te pakken.
Welke maatvoering heb ik dan nodig voor een type 4 blok?
En ik neem aan altijde de aluminium variant kiezen!
Moet dit er dan ook met locktide ingezet worden?

groet

Lex

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » do dec 15, 2011 10:30 am

'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
shadowman
Luchtgekoeld
Berichten: 4924
Lid geworden op: di mei 16, 2006 15:55 pm
Locatie: Naast de buurman

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door shadowman » do dec 15, 2011 13:02 pm


in dit stukje is hij op een gegeven moment met een steeksleutel een draad aan het tappen
omdat hij er met het wringijzer niet bij komt
NOOIT doen vanwege de zeer hoge kans op scheef intappen van het draad

er zijn in de handel houders te koop die hier wel werken
deze zien eruit als een boorkop met een handvat boven op

hiermee kun je de kracht voor het tappen mooier recht boven het gat houden

Afbeelding
Carburetor is a French word. In English it refers to the fuel mixture dispenser. You should be aware that the meaning of this word in French is quite different. It means: Don't mess with me.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8139
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: 10 meter boven NAP; Wieringen

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door Max » do dec 15, 2011 13:44 pm

Heb ik ook en werkt perfect.
Zelfs op moeilijker bereikbare plekken.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » do dec 15, 2011 16:42 pm

Check! Zit in ons verrijdbare 559 delige Kraftwerkkoffertje.

Maar daar gaan we niet tappen. Doel is alleen de pluggen eruit te halen. Geen full-flow.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Gijs, Lous, Julie und der Wagen

Bericht door hanhoo » za dec 17, 2011 4:00 am

Slagtrekker => check.
Boormachine => check.
Tappenset => check.
Pluggen => in bestelling dus check.

Vandaag de drijfstangen eraf halen. Even kijken of er schade aan de krukas is. Op de plek van de hoofdaslagers in ieder geval niet (gelukkig). Daarna de oliegalerijen uitboren. Leuk, nooit gedaan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie