Aangezien het hefdak van Sunny wel een opfrisbeurtje kon gebruiken, hebben we ons verdiept in polyesterlakken. Bij van den IJssel vonden we een geschikt 2 componenten laksysteem van DD lak. Na een berg aan chemicalien en bijbehorende verwerkingsmaterialen zoals rollers, kwasten en mengbakjes. Tevens een mooie kleur laten mengen: RAL9010. Voor de volgende keer zou ik een tintje meer crèmekleuriger pakken, dit komt naar mijn idee wat dichter bij de originele VW-kleur L90D uit.
Het was ons vooraf al duidelijk dat deze klus niet in 1 dag te klaren zou zijn. Gelukkig hebben mijn ouders een grote schuur. Mijn ouders waren bereid hun auto een paar weken buiten te laten slapen terwijl Sunny dakloos binnen zou staan. Op een zonnige zaterdag trokken Neeltje, Lara, ik en Sunny naar Houten. Met de karcher wer het dak ontdaan van algen en andere vuiligheid.
Zoals je op onderstaande foto kan zien, knapte het dak daar al flink van op:
Van dit:
(Bijna) helemaal schoon:
In de zon kon het dakje weer mooi opdrogen. Eenmaal droog werd Sunny naar binnengereden. Daar werd het 'zeepbakje' bovenop de cabine en het hefdak van de Bus genomen. Daarvoor moest natuurlijk eerst de bevestiging van pees van het tentdoek van de bus losgenomen worden.
Nog even een inspectie van de scharnieren; aan de linkerzijde zit het dak lager in gesloten toestand. Hierdoor is het dak op de linkerhoek ingescheurd.
Sunny is dakloos geworden:
Op de bus werden de maten overgenomen (nog voor het dak losgenomen werd uiteraard)
Vervolgens het dak omgekeerd op schraagjes gelegd om maten over te nemen van het versleten tentdoek, zodat het nieuwe doek volgens de originele maatvoering teruggeplaatst kan worden.
Daarna de vele nietjes waarmee het oude doek vast zat verwijderd.
Neeltje gaf Sunny een poetsbeurt op plekken waar je anders niet zo makkelijk kan komen.
Na het verwijderen van het tentdoek draaiden we het dak om. Alle nodeloze gaatjes werden dichtgezet met polyester plamuur. Met lijmklemmen werd de gescheurde hoek 'dichtgetrokken'.
Vervolgens werd het gehele dak geschuurd met speciale aandacht voor de gerepareerde plekken.
Ouders hebben vervolgens het dak ontvet en in de primer gezet en vervolgens weer geschuurd en ontvet. Zodat ik in het weekend de eerste laag DD lak kon aanbrengen. Erg ongezond werk, een masker en beschermende kleding zijn dan ook aan te raden!
De eerste laklaag:
En vervolgens de 2e:
Van de scheur in de linkerhoek van het dak is niks meer te zien!
Bij de Hornbach nieuw ijzerwaren ingeslagen ter vervanging van alle verroeste bevestigingsmaterialen.
Morgen gaat de 3e laag erop. Eventueel nog een 4e laag. De verf heeft dan nog precies 1 week om uit te harden. Daarna draaien we het dakje om en bevestigen we nieuwe tentdoek. Het linkerscharnier van het hefdak bleek verbogen en ligt momenteel bij de smid om hersteld te worden.
Hier is te zien dat het linker scharnier in gesloten toestand ongeveer een centimeter lager staat dan het goede rechter scharnier.
Verder hebben de kussenovertrekken van het bed een wasbeurtje gehad. De westfalia labels zijn tijdelijk verwijderd voor wasbeurt om te voorkomen dat de tekst zou vervagen.
Zo dat was weer even een update, toch maar proberen wat consequenter bij te houden...